روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثالث عشر

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثالث عشر

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثالثة عشر

عدا اسبوع بدون أحداث حتي دخل مندور المنزل وفي أيده نعمه وصوت الزغاريط تملئ المكان نظرت نجات بصدمة وقالت :
يامري هو حوصل ايه والبت دى جاية ليه اهنية
رد وقال :
دى تبجا مرتي يانجات في حاجه
ردت وهي مصدومه وقالت :
عتتجوز عليه يامندور عملت ايه اني علشان في الاخر تتجوز عليه بصي ياأمل انتي وخديجه ابوكم اجوز ومين بت المركوب الا خانتني صحبتي كمان ليه تكسرني يامندور اسمعو كليتكم بجا
اخرسها مندور واقترب منها وقال بهمس :
اسمعي لو فتحتي خاشمك يانجات يبجا هطلجك وهرميكي برة البيت ومش هتشوفي ضفر بناتك وخلاص كشفت السر يانجات ونعمه حكتلي كل الاتفاج الا بناتكم واني خابرك زين افتحي خاشمك وهكون فاضحك جدامهم وهتخسري في الأخر ياله يامره بعدى علشان انهاردة ليله دخلتي
انصدمت نجات ونظرت ل نعمه بحقد وقالت في سرها :
مش هخليكي تفرحي كتير يانعمه مبجاش نجات الا لما ندمتك
باركت ياقوت ل ابنها وقالت :
مبروك ياولدى مبروك يابتي

 

 

وبارك سلطان والجميع حتي صاحت نجات وقالت :
جولة اجده كيلياتكم عارفين كمان واني الا مختومه علي جفايا ساعدته يجوز عليه كمان مخابراش كيف متحبونيش وكيف تتمنولي الأذي
قتعطها ياقوت وقالت :
عمرنا ما كنا عفشين يابتي انتي الا جلبك اسود معندكيش حب لحد واصل انتي الا وصلتي نفسك وبأفعالك الا خليت الكل يبعد عنيكي ياله ياولدى خد مرتك واطلع فوج وانتي خدى بناتك واطلع
وتحدث سلطان وقال :
اسمع الحديد زين يانجات جوزك معملش حاجه غلط جوزك اتجوز استهدى بالله واطلع وموتي شيطانك يانجات
ردت نجات وقالت :
حتي انت ياكبير وافجت بسهولة لو كان دياب عمل اجده كنتو وافجته ولا علشان قمر احسن مني
رد سلطان بغضب وقال :
اسمع يانجات حديدك كله سم ومعوزش كتر حديد دياب لو عاوز يتجوز هيتجوز مفيش حرمه اهنية تمشي حديدتها مفهوم
ردت نجات وقالت :
ما لؤلؤ حرمه وبتمشي حديتها علي الكل
نظرت بغضب لؤلؤ وقالت بقوة :
اسمعي يامره لو مطلعتيش اؤضتك وحطتي لسانك جوة خاشمك هجطعهولك وجولتك مليون مرة اسمي اهنية الكبيرة خدى بناتك واطلعي
خافت نجات وفرت من غضب لؤلؤ ف لؤلؤ تتحول في غضبها والكل يخافها
في غرفة مندور جلس هو ونعمه وظل ينظر لها وهي تقول :
انت سيد الرجالة وسيدى انا كمان انت مفيش منيك واصل عتعرف لو في يوم حد جالي ان اتجوزك مكنتش هصدق عارف ليه ياحبيبي
رد بفرحه وقال :
ليه ياجمري
ردت وقالت :
علشان انت في نظري ونظر الخلج كبير جوى انت كتير عليه وعلي اي حد كفاية حنيتك ياحبه جلبي عتعرف علطول كنت اشوفك اجول يبختها نجات براجل زيك

 

 

نظر لها بحب وقال :
لسانك عينقط شهد يانعمه ربنا علية عتعرفي يانعمه اني اتجوزتك مش علشان نجات بس لا اتجوزتك لان خابر نجات هتضرك وكمان عارف انك غلبانه وهي هددتك وكمان لاني بدأت أحبك
فرحت نعمه وقالت :
ربنا ما يحرمني منيك ياجوزي وياسندى وياحبيبي
نظر لها واقترب منها وطبع قبله علي جبينها
وأصبحت زوجته شرعاً وقانون أمام الله
في مكان أخر وبتحديد في غرفه نجات جلست والنار تشعل بداخلها حتي قالت أمل :
كيف ابوى يتجوز عليكي ياماي
ردت نجات وقالت :
كلياتهم اتفجه علي
ردت خديجه وقالت :
كيف ياماي محدش اهنية اتفج عليكي
ردت نجات بعصبية وقالت :
انتي هتيجي معاي انتي هتيجي امعاهم هما انتي بت ابوكي وبتهم اني معنديش غير أمل
حزنت خديجه وذهبت الي غرفتها لمحتها قمر وذهبت وراءها حتي قالت قمر :
مالك يابتي
انهارت خديجه وقالت :
اماي بتعملني شين ياما قمر ليه مشيفاش غير أمل الا بتها
طبطبت قمر عليها وقالت :
بس انتي بتي اني ياحبيبتي ولا انتي مشيفاش اجده
ردت خديجه واحتضنت قمر وقالت :
انتي حبيبتي واماي وكل حاجه في دنيتي
في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت نعمه بسعادة ونظر لها مندور وقال :
صباح الورد ياحبيبه جلبي
ردت ب ابتسامه وقالت :
صباح الفل ياحياتي وروحي وجوزى وسندى وراجلي
فرح من حديثها وقال :
يلا يانور عيوني نجهز علشان ننزل نفطور امعاهم
ذهبت وتجهزت ولبست عبائه من اللون الكشمير وطرحه بنفس اللون وحطط ميك اب خفيف ونزلت وهي ممسكه بيد مندور رأتهم نجات ودبت الغيرة في قلبها فرحت ياقوت ب سعادة ابنها التي اختفت منذ زوجه من نجات الكل بارك لهم والجميع تجمع حتي قالت أمل :
الجو يخنق جوى

 

 

صاحت بها لؤلؤ وقالت بقوة :
الجو خانقك ارمحي علي اؤضتك علشان تشمي الهوا ومعيزاش كتر كلام
همت لترود أمل حتي أخرسها والدها وقال :
بلاش يكون طبعك شين خليكي كيف خيتك احسن ولو مش عجبك حديدى ارمحي علي اؤضتك
سكتت أمل وانه فطورهم ودخلت نعمه وساعدت مع قمر وحبت قمر جدا وقالت نعمه :
عتعرفي ياابلة قمر اني حبيتك جوى انتي طلعتي طيبة جوى
ردت قمر بحب وقالت لها :
اكيد نجات قالت غير اجده
ضحكت نعمه وقالت :
صوح بس الله يسهلها كفاية اني عرفت الحجيجه
ردت قمر وقالت :
بس ازاي انتي ونجات صحاب ومندور اتجوزك مش بجبرك تحكي يوم ما تحبي تحكيلي هتلجيني
ردت ب ابتسامه وقالت :
واني مهلجيش احسن منك ياابلة قمر
ابتسمت لها بحب ودخلت خديجه ونظرت لها نعمه ب ابتسامه ف بدلتها خديجه حتي قالت نعمه :
اني مش عفشة والله واني عمري ما اضركم
ردت خديجه وقالت :
اني عارفه وادام اما قمر حبيتك يبجا اني هحبك
حضنتها قمر وانضمت لهم نعمه وسط نظارات حاقدة تراقبهم
في مكان اخر وبتحديد في منزل مهجور يجلس حمدان الجبالي وهو يقول :
معرفش تجيب ابنته تسليني معرفش انتو كيف رجالة
نظر له خليل وقال :
الكل بجا ناصح ياريس والبنته بتعرف تهرب دلوجت
رد حمدان وقال :
هي حفيدة سلطان ولعت الدنيا عليه حرمه غلبتني وخلتني اجعد في مكان زى الزريبة ومهجور بس مهسبهاش واصل مفيش اخبار عنيهم
رد خليل وقال :
فرح نور الدين جرب وعشية اتجوز ولدة مندور
رد وقال :
حلو مفيش اخبار عن جعفر وزغلول

 

 

رد خليل وقال :
جعفر كلمني عشية وجال ان الريس الكبير علم بكل حاجه حوصلت وبيجهز مكان بردك في الجبل وهيعمل عليه حرس كتير وهو بنفسه هيجي في برجالته
رد حمدان وقال :
زين جوى جوى
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران
جلست زوجه نوح وبناتها حتي قالت :
لؤلؤ دى لازم ينكسر انفها
ردت ابنتها وقالت :
ايوة ياماي دى شكلها واعر جوى
اتاهم صوت يقول :
اهي دى مينفعش تنكسر دى تكسر اي حد واحذرو منيها وبلاش شغل الحريم دة
ردت وقالت زوجه نوح :
وووه ووه يااسد كيف تجولي اجده بدل ما تجول محدش يجدر يجرب مننا عتجول حديدك الماسخ دة حتي المفروض علشان بتي هبة عروستك
رد وقال :
بتك سعدية وبتك أمينه بنات جدى وعلي عيني وراسي انما هبة مش بت جدى فبعتبرها كيف بناتك وهي زى خيتي وبس
ردت هبه وقالت بدلع :
كيف اجده نسيت الا بنا ولا ايه يااسد
انصدم وقال :
ايه الا بنا مخابرش واعدلي نفسك اجده واتكلمي زين وسيبك من الجلع الماسخ دة والاحسن اني مهملكم لان الجو يخنج اهنية
تركهم وقالت هبه :
شايفه ياماي

 

 

ردت وقالت :
متخافيش ياجلب امك هجوزهولك غصب عنه كمان وقالت هذا بمكر
في المساء وفي طريقهم للصعيد قصي ونور الدين وفهد ويتحدث قصي في الهاتف مع اخته حتي قالت :
وصلتو فين دلوجت
رد وقال :
جربنا ياخيتي طمنيني الوضع في الدار كيف عمك مندور اتجوز علي مرته احنا كليتنا مش مصدجين
ردت وقالت :
وانت تعرف اني اسمح ان الوضع يكون عفش ولا ايه
رد ب ابتسامه وقال :
انتي الكبيرة طبعا
حتي قال نور الدين :
الطريج مسدود ليه
سمعت لؤلؤ وقالت :
اوع تطلعو برة العربية افتح السماعه ياقصي ياعمي مطتلعش برة العربية اسمعو حديدي زين فين الحرس امعاكم
رد قصي وقال :
لا مش مستاهله حرس ياخيتي
غضبت وقالت :
انتو مفيش سماع للكلام عاد وسمعه صوتها وهي تقول :
يارعد جهز العربية
سمع صوتها روبرت وفر عليها وقال :
سمو الملكه في ايه
ردت وقالت :
جهز الحرس وتعالي معايا

 

 

وسمعها وهي تقول :
عمي لا متطلعش من العربية واصل بعد عن المكان دة بسرعه
رد نور الدين وقال :
ايه يابت خوي جومتي القيامه ومفيش حاجه هننزل نسلك الطريج وهنكون عندكم احنا خلاص جمب الدار
ردت وقالت :
جولت اسمع حديدى زين انا في الطريج اهو متنزلوش
سمعت لؤلؤ ضرب النار اصابها الزعر ومشيت بسيارة علي اقصي سرعه
حتي وصلت ورأت عربية عمها وأخواتها و نظرت بخوف :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى