رواية لؤلؤ الصعيد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء التاسع والعشرون
رواية لؤلؤ الصعيد البارت التاسع والعشرون
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة التاسعة والعشرون
صلي علي محمد
اما في منزل سلطان المنشاوي تجلس أمل في غرفتها وتلبس ملابس ضيقة تفصل جسدها خرجت أمل من الغرفة وهي تنظر يمين وشمال رأت جومانه تجلس مع الجميع اما قصيرأيته يدخل غرفتها ذهبت الية وهي تمشي ببطئ ودخلت الغرفة له وحضنته من ضهره وقالت :
اتوحشتك جوى جوى ياقصي مخبراش كيف تتجوز غيري
دخلت جومانه الغرفة وانصدمت حتي قال قصي :
بعدى عني بجا انتي كيف تعملي اجده
ونظر الي الواقفه ودموعها علي خدها وقال :
حبيبتي اوعاكي تفهمي غلط اني عمري ما اخونك اني بحبك جوى جوى
نظرت أمل ببجاحه وقالت :
بلاش تكدب بجا عليها ياقصي لازم تعرف
نظرت لها جومانه بغضب وجبتها من شعرها وقالت :
اسمع امنيح هاد بيكون زوجي بعدى عنه وعن حياتنا والا هحكي للكل كل اشي
ردت أمل وهي غاضبة وقالت :
بعدى يدك لتوحشك وانت واجف سايب مرتك تعمل في بت عمك اجده
رد قصي وقال :
تستاهلي خلاص ياحبيبتي سبيها وهي لو عملت حاجه تاني هعرف جدى ولؤلؤ وهما الا هيتصرفه
نظرت بخوف وذهبت اما جومانه نظرت لزوجها حتي قبل راسها وقال :
لا دموعك غالية والله مجدرش اخونك اني عحبك ياجومانه
ظل يهدائها ونذهب الي أمل حتي دخلت غرفتها برعب ونظرت ل أمها حتي قالت نجات :
عترمحي ورا قصي وعتعملي حجات واعره وهتحطي نفسك في مصيبه كبيرة واني مجداش جدك وكمان لؤلؤ هتولع الدار ودة خيها
ردت بغضب وقالت :
انتي الا عشمتيني بي ياماي مخابراش عتجولي كيف حديدك الماسخ دة واني مهسبوش واصل
ردت نجات وقالت :
اسمعي ياحزينه لو فوتي أسد من تحت يدك متبجيش بت بطني هو صوح اتجدم ل لؤلؤ بس هي مجلتش ردها وكمان هي رافضة جصه الجواز واصل
ردت أمل وقالت :
اياك أسد اشغله كيف
ردت امها وقالت :
تاجي معاي ونروح ل ام زغلول ونعمل عمل بالعشق
ردت وقالت :
صوح اجده وكمان نعمل لقصي يكره مرته
نظرت لبنتها وقالت :
همليهم بجا خلينا الاول في أسد شاب زين جوى وحليوة
ردت وهي تفكر وقالت :
صوح ياماي ولا عيونه الخضرا جمر جوى ماشي اموفجه
في مكان اخر وبتحديد في منزل الجبالي يجلس الجميع حتي نزل حامد ومعه زوجته مهجه وزغرطط ام حامد وخجلت مهجه جلست معهم حتي قال الجبالي :
جريب هياجي الحفيد صوح
رد حامد وهو ينظر الي زوجته :
صوح ياجدى
نظر رأفت لها بحزن وهو يقول في سره :
حبيتك من غير ما اعرف مخابرش كيف بس اني لازم انساكي
نظرت رحاب زوجه هاشم الي ما ينظر له رأفت وابتسمت بخبث اما حنان ظلت تقول لهبة :
شايفه الكل مهتم بيها كيف
ردت هبة وقالت :
صوح مخابراش علي ايه
سمعتهم رحاب وضحكت بمكر وقالت :
علي جمالها كمان مشيفينش ولا ايه
نظرت حنان لها بغضب وقالت :
ارجدى بجا مخابراش ليه جاية بصفها
ردت رجاب وقالت :
مش اني لوحدى الكل ياحبيبتي حتي بصي اجده حتي وقع نظرها الي زوجها الذي ينظر إلي مهجه
اشتعلت النيران بوجهها حتي قامت اما رحاب جلست بجانب هبة وقالت :
انتي محملاش تطلجي صوح
ردت هبه بخوف وقالت :
تفي من خاشمك طلاج اي بس
ردت رحاب وقالت :
مشيك وراه حنان هيدمرك حنان ملهاش عزيز وانتي جواتك طيب اني بنصحك لان حنان هطلع نفسها وهطحتك انتي وجوزك مهيسكوتش واصل والكبير كمان والاكتر حامد ياهبة فاهمني عاد
سرحت هبة ورجعت من افكارها وقالت :
صوح ياخيتي بس حنان مهتشبنيش واصل
ردت رحاب وقالت :
هي ماسكه عليكي زلة اياك بعدى عن الشر ياخيتي احسنلك اني نصحتك
وذهبت رحاب اما هبه حسمت قرارها وقالت :
حديد رحاب صوح حنان جادرة ومهمهاش حد واصل غير نفسها
في مكان أخر وبتحديد في المخزن
جلس حمدان ينهج من العذاب اما سامر ظل يقول :
كله منيك ياولد المحروج
رد جعفر وقال :
ما انا الا وجعت في الرجلين اني ايه سمعني حديدكم ما كنت عايش في حالي
ضحك حمدان وقال بوجع :
حرمه انتصرت علينا وهتنتصر علي بوك كمان ياسامر
رد سامر بغضب وقال :
اخرس خالص ما سبج وسلطان المنشاوي وجتل بوك اسمع زين ابوي هيخرجني من اهنية وانت هنسيبك اتفعن مكانك
رد حمدان بضحك :
مش لو طلعنا
اتغاظ سامر منه ووجهه غاضب
اما في غرفة لؤلؤ تجلس تفكر علي عرض الزواج رن هاتفها وردت حتي سمعت صوته يقول :
رنيت من رقم تاني علشان تسمعيني من الاخر اجده اني بحبك وجوى كمان ومش هجولك هسعدك لا انا هعمل كل حاجه فعل مش حديد اي كنتي الكبيرة او سيدة الأعمال او بت اكبر عيلة كل دة فوج راسي ولكن اني هعملك ك لؤلؤ البنت البريئة الا جواها حنية هكون جوزك وحبيبك واخوكي وابوكي هكون اهلك وناسك فكري زين وكمان هجولك من الاخر مش هفقد الأمل يالؤلؤة جلبي
ابتسمت وتكلمت بجدية وقالت :
الرد هيكون مع جدى منين ما افكر هيوصلك الرد
رد ب ابتسامه وقال :
بكرة تجعي ياجميل وبدل ما عتكلميني برسمية هتموتي فيه امتا بجا ادوج الكريز
اتصدمت من جراءته وقفلت السكة وابتسمت ابتسامه حب وقالت :
دوختني امعاك يااسد
في غرفة أمل تجلس وأمامها الاب توب وظلت تبحث عن صفحه أسد فقد عملت حساب جديد بأسم مستعار وبدأت ترسل له رسائل وصداقة
رد أسد علي رسالتها التي كتبت وقالت :
محتاجه اتحدد امعاك في موضوع ضروري
رد اسد وقال :
مين
ردت وقالت :
جبل ما تعرف مين حابة اجولك اني بحبك جوى بس اسمعني للأخر اني والله مهتلجيش حد يخاف عليك جدى اسمعني زين اوعاك تجفل الحديد
رد أسد وقال :
اي كنتي مين اني بحب واحده تانية وعحبه جوى كمان وهتجوزها
ردت أمل بخبث وقالت :
عتحبها وهي مش عاوزك اصلا وصلني حديد انك عاوز تتجوز كبيرة الصعيد هي متحبكش واصل عتحب حد تاني
انصدم اسد وقال :
انتي مين وبعدين اياكي تقولي عليها اجده تاني
ردت وهي تضحك ههههههههههههه انيجولتلك عاد عاوز اتصدجني صدجني معيزش ابراحتك بس بلاش تخليها ترفضك ابدأ انت وارفضها واكسب نفسك
رد اسد وقال :
انتي شكلك مريضة وعلي العموم شكرا لنصحتك ياله بالأذن وعمل لها بلوك
وظل أسد يفكر حتي لملم اشيائة وذهب
وفي جنينه قصر المنشاوي تجلس خديجه حتي اتاها صوت اخجلخا وقال :
اتوحشتك جوى جوى
ردت بخجل زقالت :
بكفياك عاد عتخجلني
رد فهد وقال :
ليه ياجلبي مفيش بناتنا اجده وبعدين خلاص هتبجي مرتي
اتكسفت وقالت :
بعد بجا احسن حد يشوفنا
رد وقال :
الا يشوف هجولة مرتي واني حر هروح لجدى واكتب الكتاب وتبجي ملكي ياحبيبه جلبي عتحبيني ياخديجه
ردت بكثوف وقالت :
عحبك جوى جوى وفرت هاربة منه
ابتسم علي طفولتها وخجلها
اما في مكان أخر وبتحديد في الجبل نظر كبير المطاريد الي عوض وقال :
كيف جعفر معرفش يهربة اني هطربجها عليها بت المنشاوي متبجاش حرمه وتعلم عليه
اسمع تنفذ الا جولتلك عليه
رد عوض وقال :
اوامرك ياكبير
عدا يومين بدون أحداث دخل رعد وهو يلهث الحج ياكبير
رد سلطانالمنشاوي وقال :
في ايه يابو
رد رعد وهو ياخذ نفسه بصعوبة وقال :
المزرعه ياكبير جامت فيها حريج والنار ولعه في كل مكان
انصدم الجميع والكل يصرخ خرجت لؤلؤ وقالت :
وابوي وعمي فينهم
رد رعد وقال بحزن :
النار ولعه في كل مكان ياكبيرة والعمال فيهم ناس امصابة كتير جوى ودياب بية ومندور بيه محد شعارف هما فين
صارخه اصدرت من ياقوت وقمر ونعمه حتي قالت بغضب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)