رواية لؤلؤ الصعيد الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء التاسع والثلاثون
رواية لؤلؤ الصعيد البارت التاسع والثلاثون
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة التاسعة والثلاثون
نظر سامر له بعد طلوعه من الشباك تقع العمه من علي راسه وينفرد شعرها الأسود كسواد الليل ليبرق ابو سامر ويدعك في عينه
ونظرت له بعيونها الصقر وهي تقول :
مش لؤلؤ الصعيد الا يتعلم عليها
قبل ذهاب لؤلؤ للجبل نظرت له بأبتسامه نصر وقالت وهي بداخل السيارة
دماغك متروحش لبعيد ولدك مرمي عندى بس اني ميتهلمش عليه واصل يااجزر الرجالة وخلعت المسك وغمزت له وذهبت ب أقصي سرعه
ظل ابو سامر يولول كيف الحريم ويخرج للرجالة لقاهم مرميين علي الأرض ودخان قوي يحرق العين
اما لؤلؤ جلست في السيارة وقالت :
انتصرت روبرت وامسكت هاتفها وقالت :
التنفيذ مش دلوجت لان مش كلاياتهم اهناك وكمان في دماغي حاجه لازم اعرفها
وصلت لؤلؤ الي منزل القبلي ودخلت واحتضنها مالك بحب وقال :
كنت قلقان عليكي
ردت لؤلؤ وقالت :
متجلجش واصل المهم نفذ الا عليك وتعرف كل كبيرة وصغيرة
رد مالك وقال :
متقلقيش كله تحت السيطرة
في مكان أخر وبتحديد عند منزل عباس الدجال اتت حنان وخبطط فتح لها عباس وقال :
ادخلي
انتفضت برعب وقالت بتوتر :
ام زغلول فين
رد وقال :
ادخلي وهدخل افوجها
دخلت حنان وجلست بالخارج وعباس دخل غرفه ام زغلول
في مكان أخر في منزل سلطان المنشاوي يجلس الجميع ويتسأل سلطان عن لؤلؤ :
دخلت ب هيبتها وقالت :
اني هنيه ياجدى
رد وقال :
كنتي فين يابتي شكلك عيجول انك منمتيش واصل
ردت وقالت :
كيف أنام ولا يغمض ليه جفن وابوي وعمي مش في وسطينا
نظرو له ببكاء ياقوت ونعمه وخديجه وقمر وحزن سلطان والشباب حتي ردت خديجه :
اني عاوزةابوي ياجدى وعمي كيف عتسبوهم اجدة
رد سلطان وقال:
مين جال اني ساكت يابتي بس الرجالة لساتهم ملجلهمش اثر
نظرت ياقوت وقالت :
كيف ياسلطان ولاداك ممتوش جلبي عيحس انهم عايشين
ردت قمر ونعمه في صوت واحد :
واحنا حسين انهم عيشين
ردت لؤلؤ وقالت ب ابتسامه :
وجلبكم عيجول الحجيجه وعلشان اجده اني نزلت الجبل وعملت اشارة بأيديها ودخل دياب ومندور
انصدم الجميع وقف سلطان وياقوت زاد بكائها وهي تقول :
ولادى رجعه تعالو في باطي هبابه اتوحشتكم
جريت قمر ونعمه وخديجه وهما مصدومين اما سلطان نظر ل لؤلؤ نظرت فخر وحضن اولاده وبعد السلامات جلس الجميع
حتي قال سلطان :
احكيلي كل حاجه
ضحكت لؤلؤوقالت :
فلاش باك
يوم الحريق عند منزل البوص دخلت لقيت ابوي مخبوط علي راسه وراجل كبير خدو عندى في الخص
نجلت ابوي في عربية للقاهرة لمستشفي كبيرة هناك تحت رعايت دكتور معرفه وكمان شددت ان محدش يعرف ان ابوي اهنية
اما يوم الحريق ادسو رجالتي ورا المطاريد وعرفه الخطوات وواحد من وسط المطاريد عرفني كل حاجه وان عمي مندور في الجبل وان كبير المطاريد مستني يجتله يوم رجوع ولده وهيبعت راس عمي هدية ليه
امبارح جهزت الرجالة وروحت الجبل لكن مش في شكل لؤلؤ لا لبست ماسك معمول بشكل سامر ولد كبير المطاريد ودخلت عندى علي اني سامر ولدة وقصت لؤلؤ ما حدث وحوارة عن عدم الكلام للصبح
ولما العربية جات نجلت عمي من الشباك الخلفي من ورا
نظر جدها لها بفخر وقال :
دماغك الماظ ياحفيدتي بس جوليلي بجا كيف كبير المطاريد كان واجف وانتي بتجلعي الماسك ومحاولش يضربك او ينادى علي الرجالة
ردت بضحك وقالت :
رجالتي المنسدة هناك جاموا بالواجب وضربه جنابل مسيله للدموع
ضحك سلطان وقال :
معرفش كيف عتفكري بس رفعتي راس المنشاوية يابنت الغالي رجعتيلي عيالي ودة اكبر فخر لكبيرة الصعيد
طلع دياب ومندور دخل عند نعمه وارتاحه
اما في مكان أخر وبتحديد في الجبل ظل كبير المطاريد يكسر كل حاجه قدامه ويقول :
مستحيل اسيبها لازم تجبولي بنت المركوب دى
رد احدى الرجال وقال :
دى واعره جوى ياكبير وكيف هننزل البلد اتعرفنا خلاص
رد كبير المطاريد وقال :
عاوز رجالة جديدة اتصرفو
اما في مكان أخر وبتحديد في منزل الجبالي
يجلس الجميع علي الفطار حتي قال الجبالي :
حنان مجتش ليه
ردت رحاب وقالت :
عتجول انها مرضانه يابا الحج
رد وقال :
افطرو وابجو اطمنوا عليها
ونظر الي مهجه وقال :
الجمر الا منورناةعامله ايه
ابتسمت ابتسامه جعلت رأفت يتوه بها حتي قالت :
زينه ياجدى انت الا جمر جوى
ضحك الجميع علي شقاوتها اما زوجه نصر ميلت علي سلفتها زوجه محمد وقالت :
شايفه التفرجه
نظرت زوجه محمد وقالت :
الله ل يسيقك تسكتي بجا منقصينش
في مكان أخر في منزل الباشا يجلس عز ومعه نانسي التي قالت :
مش ناوي نمشي من هنا بقا
رد عز ببرود وقال :
لا مش ناوي
ردت نانسي بعصبية وقالت :
بتعيد زكرياتك مع الشغاله صح ولا ايه
رد ببرود وقال :
اه بعيدها واطلعي بقا علشان متعصبش عليكي
خرجت نانسي بغضب وقالت ل سوزان :
حيه مش مريحاني حتي وهي ميته بردو مش مريحاني لسه بيفكر فيها
ردت سوزان وقالت :
عز مش هينسا خيانتها يعني اكيد بيستفزك
ردت نانسي بغضب وقالت :
لا بيحبها
نفخت سوزان وقالت :
افضلي نكدى عليه كدة لحد ما ببص برة
ردت نانسي بمكر وقالت :
يبقا متلومنيش علي الا هيحصل
في منزل وهبه المنشاوي يجلس وهبه وهو يضحك مع اولاد ورد اما نفيسة جلست متغاظه
عند ورد رأت نظرات نفيسة الشريرة وخافت علي اولادها حتي قالت لها :
نظراتك كيف الشيطان وبحذرك ولادى خط احمر خافي علي عيالك انتي
وتركتها وذهبت اما نفيسة ظلت غاضبة وقالت في سرها :
هتموتني من الغيظ بت ياقوت بس مهسبكيش واصل الصبر بس
اتصلت ب اختها منال وقالت :
خير يانفيسة
ردت بغضب وقالت :
وهياجي منين الخير ياخيتي طول ما بنت المركوب معايا
ردت منال وقالت :
حوصل ايه
ردت نفيسة وقصت لها ما حدث حتي قالت منال :
حاولي تجيبي حاجه من لبسها وتعالي اوديكي عند ام زغلول
ردت وقالت بشر :
هحاول ياخيتي
وقفلت معاها وقالت نفيسة في سرها :
لازم اجيب حاجه من ريحتك واخليكي جرد في نظرهم
اما في مكان أخر وبتحديد عند عباس الدجال يجلس عباس بسعادة حتي وصلت ام زغلول وقالت :
مبسوط يعني
رد وقال :
عتبصيلي في انبساطي كمان
ردت وقالت :
لا يارب علطول وسع هغير خلجاتي
اما عند منزل الجبالي دخلت هبه الي حنان غرفتها ونظرت لوجهها وقالت :
يامري مال وشك اصفر ليه اجده ومالك ياحنان
ردت حنان ببكاء وقالت :
مفيش ياخيتي بس مخنوجه هبابة
ردت هبة وقالت :
جولتك بعدى عن طريق الشر دة وبلاش الدجال وام زغلول هيجلب عكسي ياخيتي
بكيت بهستريا حنان وظلت هبه تسألها ولكن تبكي فقط
اما في منزل عباس خرجت ام زغلول من الداخل وقالت :
يامري ياعباس حوصل اي في غيابي ياعباس وجول الحج
رد بتوتر وقال :
محصولش حاجه في ايه
ردت ام زغلول وقالت :
وعيعمل ايه سلسله حنان اهنية وفي اؤضة النوم كمان
اتوتر وقال قطعته وقالت :
اغتصبتها صوح
رد وقال :
صوح
اما عند حنان جلست تبكي بهستريا وهبه مستغربها حتي دخل
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)