رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة
رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الجزء السادس عشر
رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي البارت السادس عشر
رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الحلقة السادسة عشر
يخرج كريم من المرحاض فيراها تجلس ع السرير وتغطى نفسهاا جيداا فهو يكاد يرى وجهها
كريم بدهشه/هو الجو برد للدرجاادى دا انا حران ومشغل التكيف
شمس بتوتر/انا سقعاانه
كريم متصنع اللامبالااه /المهم دلوقتى لاازم اكلم احمد او عبدالله
شمس بغباء /وتكلمهم ليه
فيذهب كريم ويجلس ع الطرف الاخر من السرير
كريم/لاازم نلااقى حل ماما مش هتهدى غير لما تعمل المؤتمر وتعلن عن زواجناا
شمس/ماانت قولتلها تأجل الحفله ع ماافك الجبس يكون بابا رجع اسيوط
كريم/واما يرجع اسيوط
شمس بحماس / هرجع الفيلاا عند احمد و عبدالله
كريم بضيق/الكلاام دا كاان قبل ماا امى تيجى ونقولها انك مراتى
شمس بغباء/مش فهمه يعنى وايه المشكله
كريم/هقول لامى ايه بعد اما ترجعى الفيلاا
شمس/مش عرفه
فيمسك بهااتفه ويتصل ب عبدالله الذى كان ع وشك النوم
عبدالله بستغرااب/هو الواحد ميعرفش ينام زى الخلق الله ابدا
ثم يمسك الهااتف فيرى اسم كريم
عبدالله لنفسه/اكيد فيه مصيبه
عبدالله/ايوه ياكريم
كريم/امى وصلت مصر وجت الفيلاا
عبدالله ويعدل من جلسته ثم يكمل بتركيز/وانت قولتلها ايه
كريم/قولتلها انها مراتى
عبدالله/مهو كويس اهو فيه ايه بقاا
كريم بضيق/فيه انها كاانت عاايزه تعمل فرح وانا اتحججت برجل شمس المكسوره فقررت تعمل مؤتمر وتعلن فيه جوازى انا و شمس واما تفك الجبس هتعمل الفرح
عبدالله/ياادى المصيبه وبعدين
كريم بضيق/فكر معاايا
عبدالله بضيق/مهو انا عاايز اناام
كريم/تناام ايه عاايزين نتصرف امى طلبت منى عقد الزواج
عبدالله/اعمل زى احمد
كريم بعدم فهم /اعمل ايه
عبدالله/ اتجوزو فتره واتطلقو
كريم بزهول /هو احمد عمل كدا
عبدالله وقد ادرك انه اخطأ فيماا قاال فلاا احد يجب ان يعرف حقيقه زواج احمد و ريم
عبدالله/سلاام دلوقتى والصبح هقول لاحمد ونشوف هنعمل ايه
كريم/اؤك سلاام
ثم يغلق الخط
كريم لنفسه/احمد متجوز بالطريقه دى يعنى مش بيحبو بعض زى مااهما قاايلين طب وبعدين بس فكره كويسه يعنى
ثم يتجه الى السرير ويجلس ع الطرف الاخر ويناام معطياا ظهره لشمس التى انصدمت من تصرفه
شمس/انت بتعمل ايه
كريم/سلاامه النظر
شمس/هتناام فين
كريم بضيق/زى ماانتى شاايفه ع السرير
شمس/طب وانا
كريم/فيه ايه يابنت الناس ماانتى نايمه ع السرير اهو
شمس بضيق/عرفه بس هننام ع سرير واحد ازاى
كريم وفهم مقصدهاا ولكن تصنع عدم الفهم /زى اى اتنين متجوزين
شمس بضيق /انت بتكدب الكدبه وتصدقها
كريم/اكدب ايه ياهبله انتى
شمس/هو انا مراتك ياابنى
كريم بدهشه/ابنى ؟؟؟ياابنت النااس انا تعباان وعاايز اتخمد هتناامى ناامى مش عاايزه تناامى خليكى صااحيه ثم يجذب الغطاء عليه ويتصنع النوم
شمس بهمس/ايه قله الزوق دى وبعدين كدا مش هينفع انا مش هنام جنبه طب اناام ع الكنبه ثم تكمل بس رجلى مكسوره مش هعرف انام ع الكنبه
ثم تستسلم للوضع الحاالى وتناام بعد فتره
نرجع لاحمد و ريم
تخرج من الحمام تجده متسطح ع السرير فتذهب الى الاريكه وتنام عليها
صبااح يوم جديد
ف فيلاا الشاازلى
كاانت تنزل الدرج وترتدى ملابس ريااضيه فهى كاانت ذااهبه الى الناادى ولكن ترى محمود و ادهم يدخلو المكتب ويغلقو الباب خلفهم فتمسك الهاتف وتتصل بخاالد
عند خاالد كاان ماازال نائما ولكن استيقظ ع صوت الهاتف
خاالد /ايوه يا مريم صبااح الخير
مريم/صبااح النور… محمود مع ادهم بيه ف المكتب و ادهم بيه مبيصحااش بدرى كدا اكيد فيه حااجه
خاالد بهتماام /تماام شكرا ياا مريم
مريم/عفوا سلااام
ثم تغلق الهااتف
عند ادهم
محمود/والله يا بااشا فيه حراسه جاامده عليه
ادهم/ كنت عاارف انك مش هتعرف توصل لحااجه عشان كدا قدمت معااد العمليه يكون لسه مافقش ليناا
محمود/اتقدم بقاا امتى
ادهم/يوم الاثنين
(ملحوظه :::اليوم الجمعه)
محمود/بدرى اوى
ادهم/مش كل حااجه جااهزه
محمود/ايوه البضااعه ف التلااجاات
ادهم/تماام جهز كل حاجه وانا هكلم الجمااعه اقولهم ع معااد التسليم
محمود/تماام بعد اذنك
كل هذا وكاان خالد ممسكاا ب اللابتوب الخااص به وشااهد وسمع الحوار باكمله
خاالد لنفسه/هخلص عليك ياادهم هااخد حق مراتى وابنى وبابا ثم يمسك صوره بجانبه وكاانت صورته هو و زوجته يوم الزفاف
خاالد /هو انا اى اتجوزتك عشاان رغبه بابا وعشاان دى وصيه صااحبه بس كنت بدأت احبك واشوف فيكى حبيبتى تقومى تضيعى منى ويبدأ يتذكر زكريااتهم البسيطه معاا
ف فيلاا الانصاارى ف غرفه احمد
عندما استيقظ نظر الى الاريكه فلم يجدها فنظر ف انحاء الغرفه فوجدها تصلى ف ركن من الغرفه فظل شااردا بهاا ويتذكر حبيبته الساابقه سلمى فهى الوحيده التى وجدته لا يصلى فكاانت تصر عليه ان يصلى دائما ولكن بعد وفاتها اصبح لا يركعها ابدا
ووسط شروده انهت صلااتهاا فنظرت له وجدته ينظر لها بعمق وشرود فقاامت من مكاانها وذهبت اماامه ولكنه لا يرمش حتى فظلت تحرك يدها امامه حتى فااق من شروده
ريم/احم صبااح الخير
احمد وهو يقوم من مكاانه /صبااح النور
ثم يتجه الى المرحاض اما هى فتغير ملاابسهاا بفستاان طويل بسيط وبكم وتضع الطرحه ع رقبتهاا وليس شعرهاا وكاانت ف انتظااره ليخرج لتنزل معه فهى مستيقظه منذ فتره كبيره وملت من الجلوس بمفردها ف الغرفه
وهنا خرج احمد وكاان يرتدى بنطلون بيتى وتيشرت وذهب الى المرآه ومشط شعره ووضع برفاانه المفضل
احمد بجمود /يلاا عشاان ننزل نفطر
ريم/احم يلاا
ثم تقوم من مكانها
احمد وينظر الى شعرها /انتى هتنزلى كدا
ريم ولا تفهم ما يرمى اليه /ايوه ف ايه
احمد بعصبيه /فيه انك محجبه هتنزلى بشعرك قدام رااجل تاانى ولا دا حجاب بالاسم
ريم بضيق/مش والدك هو اللى تحت عاادى هو محرم علياا وحجاابى مش اسم ياا بشمهندس
احمد بضيق/وعبدالله محرم عليكى هو كماان
ريم/احم هو اخوك تحت
احمد بضيق/ايوه اتفضلى البسى حجابك
ريم بهمس وتذهب تجااه المرآه /انت مبتعرفش تتفاهم ابدا طب متقول بهدوء من غير عصبيه
احمد وكااد ان يضحك من منظرهاا الذى يشبه الاطفاال وينظر لها وهى تتجه الى المرآه وتلف الطرحه ببسااطه ع شعرهاا
ريم بضيق/يلاا
احمد وينظر الى البااب معطياا ايااها ظهره ويضحك ثم يمثل الجديه ويخرج وهى خلفه حتى يصلو الى اولى درجاات السلم فيقف وينظر لها
احمد بجمود /لاازم نتعاامل قداام بابا كأى اتنين متجوزين وبيحبو بعض
ريم بضيق و همس استطاع احمد ان يسمعه /شااطر بس تدى اوامر غير كدا لا
احمد ببتساامه جاانبيه /فااهمه
ريم بضيق/فااهمه
ثم يمد يده ويمسك يدهاا وينزلو درجات السلم معاا اما هى فعندما مسك يدهاا اصبحت دقاات قلبهاا تعلو وكاادت ان تُسمع اما احمد عندما مسك يدهاا شعر بشىء غريب احسااس لم يشعر به من قبل
مهدى/يااهلا بالعريس والعروسه
احمد ببتساامه/صبااح الخير ياا بابا
ريم/صبااح الخير يااعمى
مهدى/صبااح الخير ياولااد
ويسحب احمد كرسى لريم لتجلس ثم يجلس بجانبها
احمد/اماال عبدالله فين
مهدى/قولت للخدامه تصحيه
احمد/طيب
ثم يأتى عبدالله
عبدالله/صبااح الخير
الكل /صبااح النور
ثم يجلس بجاانب والده ف الاتجااه المقاابل لاحمد و ريم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي)