روايات

رواية كيد حماتي الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية كيد حماتي الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية كيد حماتي الجزء الأول

رواية كيد حماتي البارت الأول

كيد حماتي
كيد حماتي

رواية كيد حماتي الحلقة الأولى

_ادخلي برجلك اليمين ياعروسه
ادهم بصدمه: مين دي ياماما؟
سلوى:دي عروسك الجديده ياحبيبي
اميره بصدمه: عروسته ازاي امال انا ابقى ايه ياحماتي
سلوى ببرود: انتي مراته الاولى وهي هتبقى مرات ابني الثانيه والشرع محلله اربعه ياحبيبتي
مريم بفرحه: ايوه قوليلها ياحماتي
ادهم بضيق: بس انا مش عاوز اجوز على مراتي ياماما انا بحبها ومكتفي بيها
سلوى بسخريه: وماله ياحبيبي اجوزها علشان خاطري انا مش انت اجوزت الفلاحه دي على زوقك يبقى اجوز مريم بنت صحبتي كمان على زوقي
ادهم بنرفزه: ليه هو سلق بيض ياماما ده جواز وانا مرتبي يادوب مكفي البيت وعايش معاكي هنا علشان حالتي صعبه اجوز تاني واشيل مسئوليه مش قدها ليه؟
سلوى ببرود: متشلش هم مريم انا هصرف عليها بس اجوزها وانا هساعد معاك
ادهم بحده: بس انا مش عاوز انا مكتفي بمراتي اميره وبحبها ومش غيرها
سلوى بضيق: تمام ياادهم براحتك بس لو عصيت كلامي يبقى تشوفلك مكان تاني انت والمحروسه مراتك في الشارع بقى ياحبيبي
ادهم بصدمه: انتي بتطريني من بيت ابويا ياماما
سلوى بحده: ايوه بطردك منه مدام مش هتسمع كلامي يبقى انت مش ابني وملكش مكان هنا عندي
ادهم بصدمه: تمام ياماما
سابهم ادهم بغضب ودخل غرفته وسلوى بصت على اميره بقرف وقالت
: وانتي حضرتي العشاء زي ماطلب منك؟!
اميره بدموع: ايوه ياحماتي كل حاجه جاهزه في المطبخ جوه
سلوى ببرود: تمام روحي اغرفي اكل ليا انا ومريم علشان جعانين بسرعه
اميره: حاضر ياحماتي
وبعد وقت اميره قدمت الاكل لحماتها وهي وضيفتها وزهبت لغرفه زوجها علشان تطمن عليه دخلت الغرفه وفجأه وقفت مكانها بصدمه
اميره بصدمه: انت بتعمل ايه ياادهم؟!
ادهم بغضب: بلم شنطتنا هنمشي من البيت ده وفورا كمان
رد اميره بصدمه كبيره وقالت:نعم انت بتقول ايه؟!!
ادهم بضيق:بقول هنمشي من هنا يااميره كفايه كده بقى انا تعبت
اميره بحزن عليه:طيب اهدي ياحبيبي وفكر هنروح فين دلوقتي لو سبنا البيت هنا احنا معندناش مكان تاني غيره
ادهم بتعب:انتى عندك حق يااميره انا اسف بظلمك معايا هنا بدون زنب
اميره بحب:بتظلمني معاك علشان بحبك ياادهم انا ياحبيبي سكني الوحيد في الدنيا هو حضنك انت
ادهم بحب:انا بحبك اوي ياميره وفوق ماتتصوري كمان
اميره:وانا كمان بحبك طيب ايه رأيك ابيع دهبي ونأجر شقه بالفلوس
ادهم باعتراض:لا طبعا مستحيل اسمحلك تعملي كده وحتي لو اتأجرنا شقه بفلوس الدهب مش هتكفي شهرين تلاته بالكتير لان الدنيا بقت نار دلوقتي
اميره بتفهم:عندك حق طيب هعمل ايه؟!
ادهم بتفكير:انا هتصرف بأذن الله وهدور على شغل تاني علشان اجمع فلوس بسرعه وبعدها هنأجر شقه وهنعيش انا وانتي سوى بدون ازعاج
اميره بفرحه: تمام ربنا يقويك ياحبيبي يارب
ادهم ببسمه:امين يارب ياقلبي طيب ايه هتسيبي زوجك الغلبان جعان كده كتير
اميره:لا طبعا خمس دقايق والاكل يجهز لعيونك القمر دول
ادهم بحب:ربنا يديمك ليا العمر كله
اميره:ويديمك لقلبي العمر كله
وقبل وقت عند سلوى ومريم بعد ماخلصوا اكل
مريم بخبث:وبعدين ياحماتي هنعمل ايه دلوقتي؟
يلوى بتخطيط:يومين بالكتير وهخليك يجوزك وغصب عنه كمان مش انتي بتحبيه يامريم؟
مريم بفرحه:اوي اوي ياحماتي وهموت وابقى مراته
سلوى بفرحه:تمام يبقى جهزي نفسك علشان هتبقى مرات ابني بعد يومين بس من النهاردا
مريم:بجد ياحماتي انا بحبك اوي اوي
سلوى:وانا كمان بحبك بقولك صحيح انا عاوزكي دلوقتي تدخلى المطبخ بسرعه وتلمي كل الاكل الباقي وخديه معاكي ياحبيتي بالهنا والشفا على قلبك
مريم بعدم فهم:طيب وادهم ياحماتي هياكل أيه دلوقتي؟
سلوى بخبث:متقلقيش انا هتصرف بس انتي قومي بسرعه واعملي زي مابقولك
مريم بطاعه:حاضر ياحماتي
وفعلا مريم دخلت وجمعت باقي الاكل كله واخدته معاها وسلوى ابتسمت بخبث وهي شايفه اميره دخلت المطبخ علشان تحضر اكل ليها هي وجوزها وبعد دقايق خرجت اميره لحماتها بصدمه وقالت:حماتي باقي الاكل الي كان في الثلاجه راح فين؟
سلوى ببرود:اخدته مريم معاها اصل مامتها تعبانه ومجبتش اكل فقولتلها تاخده لمامتها اهو احسن مايفضل عندنا لبعدين ويترمي
اميره بصدمه:اخدت باقي الاكل كله طيب وانا هحضر ايه لادهم دلوقتي ياحماتي وهو جعان
سلوى ببرود:معرفش ياحبيبتي اتصرفي انتي بقى مش ده جوزك
اميره:اتصرف ازاي ومنين يعني ياحماتي؟!
سلوى بخبث:خلاص اهدي انا عندي شويه اكل شيلاهم في اوضتي لوقت عوزه ابقى خديهم
اميره بفرحه:بجد ياحماتي
سلوى ببرود:ايوه بجد بس فيه شرط الاول
اميره بصدمه:شرط ايه؟!
سلوى بخبث:…..
وعند ادهم مر وقت واميره اتاخرت اوي عليه فقلق عليها وطلع يشوفها اتأخرت ليه قرب وفتح باب الغرفه من هنا وتسمر مكانه بصدمه كبيره
ادهم بصدمه وغضب: أمييره انتي بتعملي اييه ؟!!!.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيد حماتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى