روايات

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الثالث 3 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الثالث 3 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال الجزء الثالث

رواية كيد النساء وقهر الرجال البارت الثالث

رواية كيد النساء وقهر الرجال الحلقة الثالثة

وصل محمود الفيلا كانت هناء والبنات في انتظارة قدام الباب جري عليهم وحضنهم بلفهه وشوق سنين بعاد وهما كمان بادلوة الحضن بنفس اللهفه والشوق
بعد مدة من السلامات كانو قاعدين مع بعض وبيتكلمو محمود كان قاعد علي الكنبه وحاضن الاء وهند من الناحيتين وهناء قاعدة جمبهم
جلال بمرح :
_ بس صغرت انت يا حوده ما شاء الله يعني ايه السر بقا عرفنا
هناء كشرت :
_ قصدك ايه بقا اني انا اللي كبرت ولا ايه ؟
جلال :
_مين دي اللي كبرت يا نونا انتي لما بتمشي مع بناتك الناس بتفتكرك اختهم مش امهم قال كبرت قال
محمود برفعه حاجب :
_انت بتعاكس مراتي قدامي يا جلجل
جلال وهو بيقعد جمب هناء ويحضنها:
_ اعاكسها واحضنها كمان دي حبيبتي دي
هناء ضحكت وهي بتبص ل محمود اللي باين عليه الغيرة
محمود كشر :
_طب لم نفسك بدل ما اقوملك الواحد صايم وجاي من سفر وعلي آخرة
جلال وهو بيبعد عن هناء:
_ لا وعلي ايه الطيب احسن ( بص علي ياسين لاقاه محاوط ياسمينا بدراعه وبيتكلمو بصوت واطي وهما مبتسمين ) عم الحبيب احنا هنا معاك هه مش في بيتكم انت
ياسين بضحك :
_عارف ان احنا مش في بيتنا يا رخم انت اللي مركز معانا ليه هه ؟
هناء :
_ غيران عشان حبيبه القلب مش معاه يا سيدي تقريبا دا اكتر وقت قضوة بعيد عن بعض
الاء :
_ عارف يا خالو نفسي اتجوز واحد رومانسي زيك كدة حاجة واو اوي يعني
جلال كشر :
_بت انتي انا كام مرة اقولك متقوليش خالو دي دا انا فرق بيني وبينكم كام سنه عمي
هند بضحك :
_ قوليلو زي يا جلجل
جلال بغمزة :
_شايفه الناس اللي بتفهم
هناء كشرت :
_بس مش صح علي فكرة المفروض يحترموك ويقولو خالو
جلال بدهشه:
_ وهو لما يقولولي يا جلجل يبقي قللو من احترامي أو مش بيحترموني خالص ؟ انا فعلا فرق السن بيني وبينهم قليل وبحسهم صحابي اكتر من أنهم بنات اختي وبعدين اذا كان انا بقولك يا نونا يب
قاطعته هناء :
_خلاص خلاص هو انت حد بيعرف ياخد معاك حق ولا باطل .. يلا يا بنات نحضر السفرة يادوب نجهز الاذان فضلة نص ساعه بس
ياسمينا :
_استني يا نونا هاجي معاكي
هناء :
_اوكي يلا حبييتي
❈-❈-❈
في بيت نوال الوضع كان مختلف تماما كانو متجمعين في الصاله الكبيرة كل واحد جمب مراتة وعلي الكنبه قاعدة نوال وعلي يمينها جودي وشمالها تيا بنت امير
نوال ببتسامة :
_ يا سلام اهو انهاردة بس الواحد هياكل بنفس عشان اللمة الحلوة دي
جودي ابتسمت:
_ ربنا يخليكي لينا حبيبتي وديما مجمعانا كدة
أمير :
_ امين يارب … وانت عامل ايه يا شريف بقالنا كتير اوي متقابلناش
شريف :
_ انا تمام الحمد لله ماشي الحال انت اخبارك ايه ؟
امير :
_تمام الحمد لله
شريف :
_وانتي يا جوجو اخبارك ايه وازي جلال وحشني والله
جودي :
_ الحمد لله تمام يا حبيبي
منار :
_ ماشاء الله يا جوجو الصفحة بتاعتك كل يوم بتكبر عن اليوم ال قبله
احلام :
_بس في الاول والاخر شغل اون لاين ملوش مستقبل ما تفكري يا جوجو وتفتحي مكان خاص بيكي اشيك واحسن
جودي :
_ بصي انا مساله اشيك دي مش شغلاني بصراحة لكن هو اكيد في المستقبل هيكون ليا مكان خاص بيا بس اكون عملت عملاء اكتر شويه عشان اضمن نجاح المشروع
شريف :
_ بس انتي عدد الفلورز عندك كبير ما شاء الله ايه المانع تبدئي دلوقتي في مشروعك الخاص اصلا مشروع زي دا مش هيتم في يوم وليله هياخد وقت اكيد
امير :
_ انا كمان دا راي عموما ابدئي دوري انتي علي المكان وانا هعملك دراسه جدوي مبدئيه كدة ونشوف الدنيا هتتكلف ايه وعلي مهلنا خالص كدة كدة شغلك شغال زي ما هو احنا مش مستعجلين بس نبقي اخدنا خطوة
جودي بتفكير :
_ مممم اوك هقول ل جلال لما اروح وأكد عليك بكرة أن شاء الله
منار :
_ وجلال ماله بحاجة زي كدة دا مشروعك انتي وقرارك انتي
نوال :
_ ازاي بقا دا جوزها ولازم تشورة وبعدين هو مش المشروع دا هياخد من وقت بيتها وجوزها يبقي لازم موافقته
امير :
_ اكيد يا ماما وانا واثق أن جلال هيشجعك اصلا وهيكون متحمس يمكن اكتر منك
منار :
_ اه اكيد اهو حاجة تشغلك شويه علي ما ربنا ييسر وتجيبو اطفال عايزة اقولك يا جوجو بعد الخلفة الحياة كلها بتختلف ومبتلاقيش وقت لاي حاجة طول اليوم بتلفي كدة حوالين نفسك
نوال بضيق :
_ ولما انتي مش بتلاقي وقت للدرجة دي ازاي كل يوم والتاني عند اهلك او خارجة مع اخواتك كل يوم والتاني في مكان شكل ؟ خلي بالك من كلامك يا منار
امير بحرج :
_ احم منار متقصدش يا ماما هي بتتكلم عادي مع جودي
منار بضيق :
_ لا ثواني انت يا أمير … ومالها بقا خروجاتي مع اخواتي أو مرواحي لاهلي طالما مش مقصرة في بيتي ولا مع جوزي ايه المشكلة مش فاهمه يا طنط
شريف :
_ خلاص يا جماعه حصل خير هو اختلاف في وجهات النظر مش اكتر
احلام حبت تغير الموضوع :
_ احم شريف انت قولت ل طنط ولا لسه ؟
نوال :
_ قالي علي ايه ؟
شريف بحرج :
_ اصل يعني يا ماما احم بصراحة يعني
احلام كملت هي بقوة :
_ مفيش يا طنط كل الموضوع أننا مسافرين انهاردة بالليل مع جماعه صحابنا عزمنا نقضي معاهم اجازة العيد في الغردقة وهو كان محرج يقولك يعني عشان متعودين تتجمعو تاني يوم العيد سوا بس الظروف بقا معلش تتعوض اكيد مرة تانيه مش كدة يا حبيبي
قالت جملتها الأخيرة ببتسامة دلع وشريف هز رأسه بموافقه وكان باين عليه الحرج
امير بص ل ماماتة بأسف وجودي نزلت وشها ل تحت عشان محدش يلاحظ عينيها اللي دمعت علي حالها وحال امها أما منار فكانت بتبص ل احلام وشريف بغل وغيره
نوال بصت ل شريف واتكلمت بحزن وعتاب :
_ يعني حتي اليومين اللي بحاول اشبع فيك فيهم عايز تحرمني منهم يا شريف
شريف :
_ والله يا حبيبتي اتعزمنا وكان صعب نرفض علي العموم احنا هنقعد اربع ايام هناك ليكي عليا هقدم اجازتي يومين كمان واجيلك اقضي معاكي يوم كامل قبل ما انزل الشغل ايه رايك مرضيه كدة يا نونو
نوال حاولت تبتسم :
_ مع اني عارفه أنه مش هيحصل بس ماشي يا شريف المهم انك بخير وكويس يا ابني … يلا يا جودي نحضر السفرة الاذان قرب خلاص يا بنتي
اول ما نوال قالت هتحضر السفرة منار خدت تيا وقالت هتدخلها الحمام واحلام مسكت الفون وقالت هتعمل مكالمة مهمة
شريف مهتمش ومسك موبايله وفضل يلعب فيه وأما امير ف اتحرج جدا من تصرف منار وقام هو ورا ماماته وجودي عشان يساعدهم في تحضير السفرة ودخلهم المطبخ
امير بمرح :
_ قوليلي بقا يا ست الكل اعمل معاكم ايه ؟
نوال ابتسمت :
_ ولا حاجة يا حبيبي روح اقعد انت مع اخوك وانا وجودي هنحضر كل حاجة
امير :
_ والله ابدا هحضر معاكم يعني هحضر معاكم .. بصي انا هاخد الاطباق والشوك ارصهم علي السفرة واجي أصب العصاير دي في الكوبايات و
قاطعته جودي :
_ وبس كدة يبقي شكرا جدا يعني يلا رص انت علي ما انا احضر الصواني والسرافيز اللي هتطلع
امير بدء يساعدهم وبعد وقت قليل كانو متجمعين كلهم علي السفرة وبيفطرو سوا وبيحاولو يرسمو ابتسامة علي وشوشهم رغم المشاعر ال المختلفه اللي كل واحد فيهم حاسس بيها
❈-❈-❈
نرجع عند هناء تاني بعد الفطار كانو متجمعين وقدامهم الحلويات والمشروبات وبيهزرو ويضحكو سوا وبعد حوالي نص ساعه
جلال :
_ طب هستاذن انا بقى يا جماعه والف حمد لله على السلامه يا ابيه
هناء :
_ايه هو ده اللي هستاذن انا بقى يا جماعه لسه بدري اقعد معانا شويه متبقاش رخم
ياسين :
_ لا شويه ايه انا كمان برده هستاذن يا دوبك كفايه كده اوي يعني الراجل لسه جاي من السفر بقى له ثلاث سنين مسافر يريح شويه ولا حاجه حلو اوي كده
جلال :
_ اه وبرده انت مراتك كان بقى لها كم شهر ولا بتاع مسافره مش عارف حلو اوي كده
ياسمينا اتحرجت وياسين خبطة في كتفه :
_يا عم انت مركز معانا كده ليه ما تقوم تروح لمراتك ما انت برده سايبها من الصبح لغايه دلوقتي مش بعادتك يعني
جلال :
_لا ما انا هقوم اروح اعدي عليها اجيبها من عند مامتها ونروح بقى ونقعد ثلاث اربع ايام كده ما نخرجش من البيت نعوض اليوم اللي انا خرجت فيه ده ومنشفش حد خالص
محمود بضحك :
_ احلى حاجه فيك يا جلال جراءتك دي
هناء :
_ لا وانت الصادق يا محمود قصدك بجاحته
جلال كشر :
_ انا بجح يا نونه
هند :
_ لا يا جلجل انت مش بجح انت بس مش بتتكسف تعبر عن حبك لمراتك ودي حاجه حلوه اوي فيك هما بس اللي مش فاهمين كده
الاء بسخريه :
_ يا حنينه سيبنا لك انتي الفهم
هند :
_ ومالك بتقوليها بتريقه كده ليه ؟
الاء :
_ لا ولا بتريق ولا حاجه
جلال :
_ اه ناقر ونقير هيبدوا مع بعض انا يا دوبك كده اقوم قبل ما الفقره دي تبدا يلا السلام عليكم والف حمد لله على سلامتك يا ابيه مره ثانيه وان شاء الله نبقى نتقابل كثير في الاجازه دي
محمود وهو بيسلم عليه :
_ الله يسلمك يا حبيبي اكيد ان شاء الله هنتقابل كثير شكرا تعبتكم النهارده معايا انت وياسين بس مش عارف سالم وابنه النهارده اختفوا كده وانا بصراحه كنت اعملها لهم مفاجاه فحاولت اوصل لهم بعد ما رجعت تليفوناتهم الاثنين مقفوله فمعلش تعبتكم انتم معايا
ياسين وهو بيسلم علي محمود :
_ عيب يا محمود ما تقولش كده احنا اخوات بردو يلا الف حمد لله على السلامه واكيد ان شاء الله هعدي عليكم مره ثانيه وهنجمع مع بعض الاجازه دي
محمود :
_ ان شاء الله يا حبيبي
ياسمينا برقه :
_ الف حمد لله على السلامه يا ابيه محمود وكل سنه وانتم طيبين عيد سعيد عليكم جميعا
محمود :
_ الله يسلمك يا ياسمينا وحمد لله على سلامتك انتي كمان
هناء :
_ حمد لله على سلامتك انتي كمان يا سمسم وعيد سعيد عليكي انتي كمان وسلامي لبابا وماما جدا وان شاء الله نتجمع في العيد كلنا مع بعض
ياسمينا :
_ يوصل يا نونه ان شاء الله واكيد ان شاء الله هنتجمع مع بعض يلا سلام عليكم
هناء :
_ سلام يا حبايبي
بعد ما الكل مشي
الاء :
_ يلا بقى يا سي بابي اهو كلهم مشيو ورينا بقى الحاجات اللي كنا طالبينها منك والهدايا يلا يلا فين
هناء :
_ يا بنتي اصبري متصربعه على ايه
محمود :
_ سيبيها براحتها يا هناء تعالي يا ستي يلا نفتح الشنط واطلع لكم الهدايا
هند :
_ بابي اوعى تكوني نسيت التابلت اللي انا طلبته منك
محمود :
_ لا يا نوده انا ما نسيتش اي حاجه اي حد فيكم طلبها مني كل حاجه جبتها لكم وزودت عليهم كمان
الاء بحماس :
_ ايوه بقى يا بابا يا جامد
محمود ضحك وضمهم تاني لحضنه والفرحة مش سيعاه
❈-❈-❈
جلال اول ما خرج من عند هناء اتصل علي جودي
جلال :
_ حبيب قلبي اللي وحشني وهتجنن علية
جودي بصوت مخنوق :
_ أيوة يا جلال .. خرجت خلاص من عند نونا ابدء اجهز ؟
جلال بلهفه :
_ مالك يا جودي صوتك مخنوق كده ليه في حاجه حصلت في حد ضايقك انتي كويسه ؟
جودي ابتسمت :
_ ما فيش حاجه يا حبيبي انا كويسه ما تقلقش قول لي بس ابدا اجهز ولا ايه ؟
جلال اتنهد:
_ انا كنت حاسس ان اليوم ده مش هيعدي على خير عموما يا جودي انا 10 دقائق وهتلاقيني عندك اجهزي واول ما هوصل هرن عليكي تنزلي لي بلاش اطلع
جودي بسخريه :
_ وانت بقى خايف تطلع لاحسن تقابل حد منهم على فكره يا جلال هم بعد الفطار على طول هم الاثنين استاذنوا ومشيوا وانا قاعده مع ماما لوحدنا
جلال :
_ معقول بسرعه كده هما لحقوا يقعدوا عشان يمشوا
جودي :
_ اصل شريف واحلام مسافرين النهارده بالليل الغردقه مع اصحابهم فقالوا يا دوب يلحقوا يجهزوا والاستاذه منار رايحه تبات النهارده عند اهلها عشان بتقضي معاهم اول يوم العيد فهي كمان قالت يا دوب تلحق تنزل واديني قاعده انا وامي اهو
جلال :
_ طب بقول لك ايه ما تجيبي ماما تبات معانا النهارده وتقضي معانا بكره اول يوم العيد بدل ما هي قاعده لوحدها
جودي :
_ قلت لها والله يا حبيبي وهي مش راضيه بتقولي انا مش هسيب بيتي اول يوم العيد ابدا
جلال بتفكير :
_ خلاص انا هعدي عليكي دلوقتي وبكره الصبح ان شاء الله ننزل نصلي العيد ونطلع نفطر معاها ونقضي احنا معاها اول يوم العيد ايه رايك ؟
جودي :
_ ماشي بس ما انا تاني يوم بردو المفروض اكون معاها علشان منار وامير هيجوا وانت عارف ان منار ما بتعملش اي حاجه
جلال :
_ ممممم خلاص احنا نصلي ونطلع نفطر معاها ونقعد معاها لغايه بعد الظهر كده وبعدين ننزل نقضي احنا اليوم في بيتنا وثاني يوم نبقى نروح لها ايه رايك انا ثاني يوم كمان هكون موجود معاكم
جودي بسعادة :
_ راي ان انت احن راجل في الدنيا وانا بحبك اوي اوي
جلال ابتسم :
_ انا اللي بموت فيكي يا روحي يلا بقى اقفلي واجهزي عشان خلاص قربت عليكي
جودي :
_ اوكي حبيبي تيجي بالسلامه باي
جلال :
_ باي
❈-❈-❈
في عربيه ياسين وياسمينا
ياسين بحب :
_ وحشتيني وحشتيني اوي اوي اوي وبجد احلى مفاجاه عملتها لي النهارده
ياسمينا:
_ وانت كمان يا حبيبي وحشتني اوي مع انك يعني بقالك فتره كده مكشر في وشي ومبوز ومش مديني اي ريق حلو بس انا ما قدرتش ان يعدي النهارده ما اكونش معاك
ياسين :
_ غصب عني يا ياسمينا انتي بتوحشيني وبزهق من القعده لوحدي انا بقيت على طول لوحدي هو لولا ان انا بحبك لولا أنك بتوحشيني اوي كدة ولا ايه ؟
ياسمينا :
_ عارفه والله يا حبيبي وانت كمان بتبقى واحشني جدا جدا وببقى هتجنن كده واكون معاك بس غصب عني ده شغلي ومن الاول كنت عارفه ان هيبقى في شويه رخامه في المواعيد بس انا فعلا بحبه
ياسين بتهرب :
_ عموما بلاش نتكلم في اي عتاب دلوقتي خلينا دلوقتي في اللحظه الحلوه دي عشان انتي وحشتيني اوي
ياسمينا :
_ انت اكتر يا بيبي
❈-❈-❈
بالليل بعد ما محمود وزع الهدايا علي بناته كل واحدة خدت شنطتها ودخلت اوضتها تتفرج عليهم براحتها وفضل محمود وهناء لوحدهم
محمود وهو بيضمها بحب وقوة :
_ وحشتيني اوي اوي يا هناء الايام هناك كانت صعبه وطويله وممله وانا بعيد عنكم
هناء بحب :
_ انت كمان يا حبيبي وحشتني اوي
محمود :
_ عندي ليكي خبر انتي اول واحده تعرفيه انا مبلغتوش لاي حد
هناء :
_ خير يا حبيبي خبر ايه ده ؟
محمود :
_ انا قدمت استقالتي هناك وسويت معاشي ومكافاتي وصفيت الدنيا كلها وقررت ان انا افضل هنا في مصر ومش هسافر تاني
هناء …..
❈-❈-❈
جلال وجودي وصلو شقتهم جودي قررت متحكيش ل جلال علي كلام منار اللي ضايقاها ولما جلال سألها صوتها كان ماله قالتله أن دماغها كانت مشغوله ب كلامهم عن المشروع بتاعها جلال كان بيسمعها بدون اي رد فعل ودا هي استغربته
جودي :
_ ايه يا جلال ساكت يعني ما قلتليش رايك في اللي اتقال ؟
جلال بجمود:
_ وانتي شايفه ان هو ده الوقت المناسب اللي تعملي فيه المشروع بتاعك
جودي باستغراب :
_ ايوه .. انا يعني فعلا على رايهم مش هعمله في يوم وليله اكيد هياخد وقت فليه مبداش من دلوقتي
جلال :
_ سوري يا جودي بس انا مش موافق
جودي بصدمة :
_ نعم مش موافق ليه يا جلال ما انت عارف ان ده حلم حياتي ان انا يبقى لي مشروع خاص بيا بدل شغل الاونلاين ده
جلال ……
❈-❈-❈
في عربيه شريف واحلام في طريقهم للمطار عشان يسافرو
شريف :
_ انا مش فاهم انا قلت ايه يضايقك اوي كده ومخليكي مكشره من ساعه ما نزلنا من عند ماما لغايه دلوقتي
احلام بضيق :
_ ما هي المشكله الاكبر ان انت مش عارف انت ضايقتني في ايه او قلت ايه
شريف :
_ طيب يا حبيبتي تعالي على نفسك فهميني انا عملت ايه ضايقك اوي كده
احلام :
_ اوكي يا شريف انا هقول لك عشان ما ترجعش تقول لي ان انتي بتزعلي وبتقلبي الدنيا وبتنكدي اوكي … هو انا مش لما كنا بنتفق على الميعاد بتاع الاجازه والناس قالوا ان هم هيقعدوا هناك ست ايام قلت لك عايزين نقعد معاهم قلت لي لا هم اربع ايام بس عشان مش هعرف اخد اجازه اكثر من كده لشغلي ازاي بقى دلوقتي هتاخد اجازه يومين كمان عشان تروح تقضي اليوم مع مامتك
شريف :
_ اولا اربع ايام كويس جدا نقضيهم مع الناس مش لازم نقضي الستة كلهم ثانيا ماما فعلا كانت زعلانه وانا ما حبيتش اكسر بخاطرها وبكره العيد يعني ايه المشكله ايه ان انا اروح اقضي يوم معاها
احلام :
_ يعني انت عشان تروح تقضي يوم مع مامتك تكسر بخاطري انا وتنكد عليا في العيد وما تخلينيش اعمل حاجه نفسي اعملها
شريف بدهشه :
_ انا انا كسرت بخاطرك ونكدت عليكي فين ده وايه دي الحاجه اللي نفسك تعمليها وانا مش هخليكي تعمليها ما احنا مسافرين اهو يا احلام اعمل ايه ثاني
احلام بصوت مخنوق :
_ انت على طول بتكون مشغول طول اليوم في شغلك ولما بترجع ساعات بتجيب معاك شغل البيت يبقى لما تاخذ اجازه دي تبقى من حقي انا انا بس اللي من حقي تقعد وقتك كله معاها وبعدين مامتك عندها غيرك امير موجود وجودي كمان وجلال ومنار لكن انا ما عنديش حد يعني المفروض تقضي الاجازه كلها معايا انا بس
شريف :
_ يا حبيبه قلبي انتي روح قلبي من جوه بس اكيد مش كام الساعه اللي هروح ابص فيهم على امي هما دول اللي هيضايقوكي اوي كدة يعني يا لوما
احلام بتصميم :
_ بص من الاخر كده انت خلاص خليتهم ست ايام اجازه بدل اربعه هنقعد خمس ايام هناك واليوم السادس ابقى اروح بص فيه على مامتك بس تعمل حسابك انهم هيكونو ساعتين ثلاثه بس مش اليوم كله اوكي ولا مش اوكي
شريف ….
❈-❈-❈
منار وصلت بيت اهلها وقعدت معاهم شويه وبعدين دخلت تنيم تيا وكانت ماسكة الفون وبتشات مع حازم
منار :
_ كنت هزعل منك اوي يا بيبي لو فضلت منكد علينا وبكره العيد
حازم :
_ وانا اقدر برده يا قلب البيبي يعني انت بتيجي مخصوص عند اهلك يوم الوقفه عشان نعرف نسهر مع بعض ونقضي وقت لطيف هروح انا منكد علينا فيه ده كلام برده
منار :
_ بس انا لسه قدامي ساعتين كده ولا حاجه على ما اكون معاك عشان بابا وماما لسه صاحيين
حازم :
_ ساعتين كتير يا منار انا مشتاق لك اوي
منار :
_ معلش يا حبيبي هعوضك وهسهر معاك للصبح
حازم :
_ اذا كان فيها سهر للصبح يبقى تمام هستناكي يا جميل بس المره دي مش هتنازل عن الفيديو كول انا موضوع الصور ده ما بقاش يريحني ابدا لازم اشوفك قدامي واحس بيكي معايا
منار …..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيد النساء وقهر الرجال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى