روايات

رواية كيد ابليس الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية كيد ابليس الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية كيد ابليس الجزء الثالث

رواية كيد ابليس البارت الثالث

رواية كيد ابليس
رواية كيد ابليس

رواية كيد ابليس الحلقة الثالثة

-انتي كدا*بة أنا معزمتكيش اصلا !
قولتها بهج*وم وبعدين بصيت لروان بأمل أنها تصدقني وتثق فيا …كنت خايف لتنجح مايا في تد*مير سعادتي معاها …ابتسمتلي روان وبعدين بصت لمايا وقالت:
-مين قالك أنه مقاليش عن رجوعك من الكويت …أنا مش فاكرة اني قولتلك كده انا اتصدمت بس من العزومة عشان هو منبهش عليا أنه عازمك بس الحمدلله العزومة طلعت من نسج خيالك …مش عيب يا مايا تيجي بيت محدش عزمك فيه …كرامتك مبتو*جعكيش …لما جوزي قالي امبارح أنه شافك في العيادة تجاهلت الموضوع لان مش مهم نتكلم فيه لاني بثق في اياد جدا وعارفة أنه انسان نضيف مبيحبش الع*ك…
كنت فخور بيها …كان نفسي اروح احضنها وابوس رأسها علي الكلام اللي بتقوله ده ..
مايا وشها بهت وقالت وهي بتقوم من علي الانتريه بغضب :
-ع*ك؟!أنا ع*ك ؟!!انتي بتك*دبي علي نفسك ولا عليا يا روان …كلنا عارفين ان اياد عمره ما حبك …اياد بيحبني أنا وبس وهنرجع ونبقي سوا ونطر*دك من هنا و …

 

 

روحت مسكت مايا من ايديها وبغضب ضر*بتها بالقلم …صرخت روان بفز*ع وبعدتني عنها وهي بتقول:
-لا يا اياد …انت مش كده !
بصيت لوش روان البرئ وبعدين بعدتها بلطف وقولت لمايا المصدومة:
-روان تبقي مراتي ومش مراتي وبس دي حب حياتي ..
اتصدمت روان لأن دي اول مرة يقول إن بيحبها بالصراحة دي …هي عارفة أنه بيحبها لكنه عمره ما قالهالها وده زعلها اووي …كملت كلامي بعص*بية :
-انا بحمد ربنا في كل ركعة أنه خلصني منك عشان اتجوز روان …روان هي اللي صلحت فيا العقد اللي سببتيها ليا…وقفت جمبي لحد ما وقفت علي رجلي ….حبي ليها شئ نادر وجميل شي*طانة زيك مش هتفهمه …انتي مش هتفهمي ايه الحب الحقيقي لانك بتحبي الفلوس وبس …عمرك ما هتفهمي الحب اللي أنا فهمته مع روان …عشان كده يا مايا اطلعي برة حياتنا …أنا عشان احافظ علي عيلتي ممكن أذ*يكي …واياكي اشوف وشك في بيتي تاني والا اقسم بالله هند*مك علي اليوم اللي فكرتي تلعبي معايا فيه …انتي فاهمة ولا لا …
دموع مايا نزلت وقامت وجريت برة البيت …اتنهدت وانا بمسك ايد روان وقعدتها علي الانتريه وانا بقول:
-انا اسف يا روان …عارف اني غلطت لما خبيت أنها رجعت من الكويت بس خوفت أن العلاقة بيننا تت*وتر و…
قاطعتني وهي بتحط ايديها علي خدي وقالت ودموعها بتنزل:
-انت بتحبني !!بجد بتحبني …

 

 

بوست أيدها وقولت:
-ايوة بحبك …وعمري ما حبيت حد قدك …اول مرة اعرف ان الحب نعمة لما اتجوزتك وعرفتك كويس …عرفت أن كنت معمي عن الجوهرة الحقيقية …..انتي اجمل جوهرة في حياتي يا روان …
ابتسمتلي روان بحب فحضنتنها وانا متيقن أن مهما حصل بيننا من مشا*كل هنقدر نحلها بالشكل ده …
…..
مرت الايام وروان بقت اسعد بكتير …اكتشفت انها بتحب كلمة بحبك يا روان عشان كده فضلت اقولها دايما …بقيت اقولها بدل صباح الخير …وبدل مساء الخير…بقولها اول ما اتصل بيها وبقولها بدل كلمة شكرا كنت مبسوط وانا شايفها بتنور قدامي …
أما مايا فهي فق*دت الامل فيا وقررت تشوفلها فريسة تانية فاتجوزت جوز صاحبة امها واللي هو ضعف عمرها عشان الفلوس …علي قد ما زعلت علي الست المسكينة اللي مايا حر*قت دمها علي قد ما ارتحت أنها بعدت عني ….
……
بعد سنة ….
كنا في فرح ابن خالتي صفية اخو مايا مع روان ولجين لما شوفت مايا من بعيد واقفة وشاردة وباين عليها انها كبرت عشر سنين مش سنة بس …وده بسبب اللي حصلها علي ايد جوزها بعد ما شغلها خد*امة لمراته وكان بيض*ربها وطلع عقده عليها لدرجة أنه خلاها تج*هض وكانت هتم*وت وبالعافية أطلقت منه ومن وقتها وهي ساكتة وواخدة جمب مبتعملش حاجة غير أنها بتهتم بإبنها …وعلي رغم اللي عملته فينا أنا وروان الا انها كانت صعبانة علينا …هزيت راسي وانا بفضي أفكاري لأن مايا ليها رب يتولاها وانا ورايا مسؤولية …مسؤولية اني افرح روان …
-تيجي ترقصي معايا يا روني ؟!
وشها احمر وقالت:
-لجين …

 

 

مسكت لجين وادتها لماما وبعدين شدتها وبقينا نرقص …
كنت ببص في عيونها البنية بحب وانا بقول :
-ايه رايك نسافر تاني ونعمل شهر عسل …
ضحكت وقالت:
-يا بني اتهد شوية …وبعدين شهر عسل ايه يا دكتور يا عجوز انت ده انت شعرك بيض ..
قالتها وهي بتلمس شوية الشعر البيض فضحكنا سوا وقالت:
-انا بحبك اووي يا اياد♥️
-وانا كمان بحبك …بحبك اكتر من اي حاجة في حياتي ♥️
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيد ابليس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى