روايات

رواية كيتوفان الفصل الثاني 2 بقلم ريهام زيدان

رواية كيتوفان الفصل الثاني 2 بقلم ريهام زيدان

رواية كيتوفان الجزء الثاني

رواية كيتوفان البارت الثاني

رواية كيتوفان الحلقة الثانية

دخلت أوضتي انام بس النوم كان أبعد مايكون عني وفضلت صاحي مش عارف اي اللي المفروض اعمله نمت وانا قاعد ع الكرسي
صحيت تاني يوم لقيت ماما بتبصلي
*هتعمل اي ي بشير؟
بصيت الناحيه التانيه بضيق _ حاضر ي ماما اديني يومين بس اشوف واحده تانيه عشان الشغل انتي عارفه انا مشغول اليومين دول مع شركة الادويه وهي المسؤوله عن الصيدليه
بصتلي بقلة حيله * هصدقك حاضر ادامك يومين ومسمعش سيرة البت دي تاني
سيبتها ومشيت روحت الشركه خلصت تعاقد معاهم وروحت الصيدليه لقيت حياه بتسلمني فلوس
اتخضيت وانا ببص للفلوس _ بتسلمي الفلوس بدري ليه
=ابدًا كملوا معايا مبلغ كبير اللهم بارك فقولت اسلمه لحضرتك افضل
اتنهدت وانا بحمدربنا أنها مش هتمشي
*خضتيني فكرتك عاوزه تمشي
ابتسمت وهي بتحرك رأسها بالنفي= لا انا قررت اني هفضل مع حضرتك
ع قد مافرحت بقرارها بس فضلت افكر ف كلام امي بس طمنت نفسي أن لسا يومين
فكره ان حياة تمشي كانت مضيقاني ولاول مره اعترف لنفسي اني في مشاعر اتحركت تجاهي لحياه ماما عندها حق انا مليش ف الخناقات بس مستحملتش حد يلمسها
طب ما انا بستحمل أن ماما تضايقها وتخليها تعيط فضلت الوم ف نفسي كتير فوقت ع رساله من ماما بتسألني عن مكاني
بصيت لحياه بسرعه _ حياه ممكن تدخلي جوا
بصتلي باستغراب =ليه ي دكتور
_معلش هغهمك بعدين
وفعلا حياه دخلت غرفه صغيره مخصصها للحقن وفيهاجزء كمخزن
وبعد دقيقه كانت ماما دخلت الصيدليه دَخلةمخبرين زي ماتوقعت
بصت حواليها * اومال هي فين ؟
_وعليكم السلام ي ست الكل
رفعت حاجبهاوبضيق * بقولك هي فييين
شاورت ع الغرفه _ بتدي لمريضه حقنه جوا تحبي تدخلي تشوفيها
اتوترت * لا مش هدخل انا بس جايه اقولك ..
قاطعتها _انا مسألتش ي ماما انتي جايه ليه حتي لو جايه تفتشي عليا انا تحت امرك ي حبيبتي وغمزتلها وضحكت
*ولد بطل الحركات بتاعتك دي انا جايه اقولك اني اسافر اسكندريه عند خالتك يومين لأنها تعبانه
ابتسمت ابتسامه عريضه ملهاش غير تفسير واحد
*مالك ي بشير بتضحك ع اي
كشرت بسرعه _ ها لا مبضحكش دانتي هتوحشيني جدا ي ماما خدي بالك من نفسك وسلميلي ع خالتي كتير
* خد بالك من نفسك انا سيبالك اكل ف الفريزر يكفيك اسبوع بحاله
_ي ماما انا مش صغير أقسم بالله متشغليش بالك انا هتصرف
*ماشي ي بشير بس مترجعش تقول اه ي بطني
سابتني ومشيت وانا واقف متنح هي فكراني اربع سنين ولا اي والله انا دكتور ي ست انت !!
خرجت حياه وانا بكلم نفسي حاولت تداري ضحكتها
_اضحكي ي ستي مفيهاش حاجه
ضحكت اكتر وانا شاركتها وضحكت ع نفسي بعدها دخل طفل ومامته الصيدليه تاخدله دوا حياه اتعاملت وكان في حقنه لازم الطفل ياخدها حياه كالعاده بتحب تهزر مع الاطفال كانت بتكلمه بس هو زعلان ومش بيرد
= يالا بقا ي بطل شكه صغيره خالص عشان تخف
الطفل رفض بشده وجسمه كله بقا بيرتعش وقتها مامته ضربته بالقلم الطفل كتم العياط خالص بس انا اتعصبت من تصرفها _ ليه كدا ي مدام دا طفل
^ انت مش شايف دلعه ؟
_ لا طبعا دا مش اسلوب انتي بتدمريه وبتمحي شخصيته
اخدت الطفل وحضنته حسيت اني بحضن نفسي لأن تقريبا اتكرر معايا نفس المشهد دا وانا صغير طبطبت ع الطفل وعطيته بونبوني فابتسم بعدها مسكت الروشته
_ ع فكره الحقنه مش ضروريه ممكن خافض حراره شُرب عادي
الام اقتنعت وحضنت ابنها وهو ماشي سلم عليا وقالي ببتسامه بريئه ∆ انا نفسي ابقي زيك
ابتسمت بحزن _هتبقي احسن إن شاء الله
خرجوا وحياة بتبصلي = أجيب لحضرتك ميه؟ انت اتعصبت اوى
قعدت ع الكرسي بتعب _ ماشي
_تعرفي ان حصلي نفس الموقف دا وانا صغير يمكن اصغر منه
=بجد؟!
_ايوا بس وقتها ابويا الله يرحمه ساب امي تضربني ع وشي وبقا اي حاجه منفذهاش تضربني بالقلم
بصتلي بتأثر
اتضايقت اني صعبت عليها فقلبت الموقف _ انا جوعت اوى هطلب اكل تطلبي اي معايا
=لالا شكرا ي دكتور انا معايا اكلي
_طب تسمحيلي اشاركك فيه
=بس يعني هو ..
_ بصراحه نفسي ادوقه من المره اللي فاتت اما ملحقتش اكل السندوتش
كشرت
_ يالا ي بخيله
قامت بسرعه وجابت بوكس صغير وطلعت السندوتشات سندوتشات بيتي بسيطه بس ليها طعم مختلف
_ حلوة جدا ي حياه تسلم ايدك
= بالهنا ي دكتور
بصتلها واتكلمت بهمس _ انتي بقيتي خطر عليا ي حياه
=ايه؟؟
انتبهت _ها لا ولا حاجه
عدا كذا يوم والايام كانت حلوة بتمني متعديش وف يوم كنت براجع اكسبير دوا ف المخزن وقتها حياه ندهت عليا
= بعد اذنك ي دكتور في واحد عاوزك
خرجت اشوفه_ ايوا اتفضل
~انا أحمد نادر محاسب ف شركة ic
_اهلا وسهلا أؤمر
~ بصراحه انا كنت عاوز اتجوزحياه
محستش بنفسي غيروانا بمسكه من بدلته اللي شبه بتاعت المصالح الحكوميه دي _ تتجوز مين ي روح أمك
حاول يخلص نفسه من ايدي~ في اي بس حضرتك انا قولت اي غلط
_ انا عايزك تنسي حياه من دماغك أما قسماً عظماً هندمك
الراجل مشي وهو خايف
بلتفتت لقيت حياة واقفه تضحك وبتبصلي
رفعت حاجبي _وانتي بتضحكي ع اي انتي كمان
بصت الناحيه التانيه وهي بتضحك = ولا حاجه ي دكتور
_انتي تعرفي الراجل دا ؟؟؟
= هو حضرتك بتسأل ليه ؟
_حياه مترديش بسؤال ع سؤالي
تجاهلت سؤالي واتكلمت ببرود =بعد اذنك ي دكتور همشي بدري عشان جايلناضيوف انهارده
جايه تعدي من جمبي وقفت قصادها وبدون تفكير
_انا بحبك ي حياه
ابتسمت وحاولت تداري خجلها حطت أيدها ع وشها بس رفعت وشها وهي بتبصلي =طب ومامتك ؟
_انا اللي هتجوز وانا اللي بحبك
ابتسمت وبصت ف الأرض
_وبعدين بقا مفيش اي رد فعل كدا ولا كلمة حلوة
= اما تكلم بابا هرد عليك
_معاكي حق اول أما ماما تيجي هتقدملك علطول
= ي خوفي أما ماما تيجي
_ لا انا مش هستحمل حد تاني يجي يقولي عايز اتجوز حياه دي فيها جنايه
ضحكت وهي بتبصلي
= انا بقول اكلم الحج دلوقتي وخلاص
تاني يوم روحت البيت لقيت ماما جت من السفر بعدماسلمت عليها وقعدت جمبها
*لقيتك بقا عروسه ي بيشو إنما اي
انتفضت وقومت من مكاني _ عروسة اي ي ماما
* مي بنت خالتك ي واد ف أولي طب أسنان بس زي القمر وهتبقي دكتوره زيك
_ ي ماما مي دي عيله صغيره الله يهديكي اتجوزها اذاى بس
*اسمع كلامك امك ي واد انت
عطيتها ضهري _ لا ي ماما لاول مره بعارض حضرتك بس انا عاوز واحده تانيه غير مي
*نعم !!!
كل مشكله بشير بياخدلها مسكن لكن ي ترا هيعمل اي ف وجع قلبه اللي مينفعش فيه مسكن حتي لو كان كيتوفان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيتوفان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى