روايات

رواية كما يشاء قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الفصل الثالث عشر 13 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الجزء الثالث عشر

رواية كما يشاء قدري البارت الثالث عشر

كما يشاء قدري
كما يشاء قدري

رواية كما يشاء قدري الحلقة الثالثة عشر

الفصل الثالث عشر ❤️🕊️
: فريدة/ يا بنى يا حبيبى البنت شكلها طيب جدا انت مش بتشوف سارة اختك بتحبها ازاى كل اما تشوفها تجرى عليها تبوسها خلى بالك الاطفال بيبقوا عارفين مين حنين ومين لا
انس / خلصتى يا ماما كلامك سبينى اذاكر بقا
فريدة / طيب ما تذاكر وياها
انتوا مش قد بعض
انس / ماما لو سمحتى سبينى اخلص اللى ورايا لو سمحتى
: فريدة بيأس / طيب براحتك انت حر
نزلت فريدة وظل انس يذاكر حتى وقت العشاء تجمع الجميع ع مائده الطعام جلست مرام بجانب سارة التى اثرت ان تجلس مرام بجانبها وإلا ستبكى ومن الناحيه الاخرى كان يجلس ابيها
جلس الجميع بصمت حتى قاطع هذا الصمت صوت فريدة وهى تردف / ها يا مرام عامله ايه ف المذاكرة
مرام / الحمد لله يا طنط تمام
سحر / مرام دايما بتطلع الاولى ممتازة ف الدراسه
نظرت لها مرام وع ثغرها ابتسامه ساخرة من قولها ليس لقولها انها متفوقه فهى بالفعل متفوقه ولكن لانها تمثل انها مهتمه بها
: صباح يوم جديد فى المدرسه
تجلس مرام بجانب زينه وتضع دماغها ع كتف زينه
زينه / مالك يا بنتى
مرام / مافيش حاجه
زينه / ع ماما يا بت حد مزعلك ولا اى
مرام/ ابداااآ
زينه بضحك/ ع يدى ع يدى
قوليلى ايه اللى حصل مزهقك كده
اعتدلت مرام فى جلستها / الست هانم عامله نفسها مهتمه بيه وبصحتى لا وايه ومذكرتى كمان وهى اصلا كانت زمان مش عايزانى اتعلم ده كله مش مزعلنى فى حاجه اللى مزعلنى وحازز ف نفسيتى انى مش عارفه اتكلم
نظرت لها زينه تواسيها /
: زينه / ولا تزعلى نفسك ولا تخلى حاجه تحز فيها لو مش عاجبك الواد انس ده والموضوع مش ف دماغك قولى لمامته انك مغصوبه وانتى بتقولى ان الست جميله وطيبه
مرام / اه فعلا جميله وطيبة اوى
زينه / طب خلى بالك بقا عشان امى لو سمعتك هتموتك
زياد من خلفهم/ مين اللى هيموتك
نظرت له مرام / لا ابدا كنا بنتكلم عادى اومال فين مازن
زياد/ جاى مع الاستاذ انس اهو ورايا
مضى الوقت وهم يتحدثون ف مواضيع مختلفه منها مضحه ومنها ما تخص الدراسه ومنها شخصيه خلص اليوم الدراسى وكل واحد روح بيته
فى منزل زياد وبالتحديد فى غرفته التقط زياد برواز (صورة ) من ع الكومدينو الذى بجانب سريره
زياد وهو ينظر الى الصورة بدموع / وحشتنى اوى يا بابا ووحشنى حضنك جدا انا اهو زى ما وصتنى وانا صغير اخلى بالى من نفسي ومن امى وانى معيطش ودايمآ اضحك انا دايما بضحك يا بابا اطمن بس قلبى وجعنى اوى عايزك معايا وتسندنى لما اقع وحشتنى حتى كلمه بابا
: وحشتنى جدا انا عارف ان معايا ماما جمبى وكمان مازن وزينه وكمان مرام وعارف انهم بيحبونى بس انا وحشنى حبك انت وحشنى كل كلمه كانت مابنا إنشاء الله نتجمع قريب فى الجنه يا حبيبى
كان يتحدث مازن مع صورة والده الذى توفى اثر حادث ارهابى
: انهى مازن حديثه ليرى والدته تنادي عليه ليتناول الغداء
وع الناحيه الاخرى فى منزل زينه ع مائده الطعام تجلس زينه بجانب والدها ووالدتها واخيها الصغير يجلس ع قدم والدتها فهو حديث الولاده وكان مازن ووالد ووالده مازن واخته ميراث طفله لا يتعدى عمرها الخمس سنوات معزومين عندهم ع الغداء
زينه وهى تنظر الى خالها / خالو الواد مازن مزعلنى
محمود والد مازن / ليه بس يا حبيبتى مزعلك فى اى يا حبيبتى
زينه / بقوله اشرحلى حاجه فى الكيمياء وهو مش راضى
مازن / عشان انتى غبيه ومش بتفهمى
والد زينه ( احمد )بضحك / طب خليها مابينكو مش لازم ع الملاأ كده يعنى
ميراث بطفوله / ع فكرة يا زينه انا بزعل وبعيط علطول عشان مازن بردو بيقولى يا غبيه بس مامى قالتلى ماتزعليش عشان اللى بيقول على حد غبى بيبقى غبى هو كمان
زينه بتمثيل / لا بس انا زعلانه يا ميراث اخوكى مش بيحبنى ولا بيذاكرلى وكمان بيقول عليه غبيه
ميراث / لو زعلتى هعيط انا مش هعرف اضربه عشان لما بضربه بيضربنى وهو ايده ناشفه كده بتوجع فبيخلينى اعيط جامد
زينه / اه فانتى هتعيطى بدل ما تعيطى وتنضربى فتعيطى وخلاص
ضحك الجميع ع حديث زينه وميراث الصغيره

يتبع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى