رواية كفاح امرأة الفصل الخامس 5 بقلم شهد وليد
رواية كفاح امرأة الجزء الخامس
رواية كفاح امرأة البارت الخامس
رواية كفاح امرأة الحلقة الخامسة
عمر:-الحل الوحيد هو اننا نودي طنط دار مسنين و ده داؤ 5نجوم هناك هيقدروا يهتموا بيها اكتر وهيكون في رعايه احسن من البيت وليكي اننا هنزورها كل جمعه ها اي رأيك يحبيبتي.
-بصيت لعمر بصدمه قولت:-انت اتجننت انت اي اللي بتقوله ده عايزني ارمي امي في دار مسينين مستحيل اعمل كده انتي ازاي كده يعمر انا قولت انك غيرهم وانك اكتر واحد عارف قد اي بحب امي ومقدرش استغني عنها، قولت كده والدموع بتنزل مني.
عمر:-انا بعمل كده عشاني وعشانك يا يارا انا تعبت اهتمامك كله راح لامك ونسيتيني خالص بقيت حاسس ان كل اولوياتك بقيت امك والشغل والبيت لكن انا بقيت شفاف ومش موجود في حياتك اصلا انتي امك خدت كل حاجه مني وبعدين اانتي قصرتي معايا جامد واديتي كل وقتك لامك وبس
-قولتله:- انت بتقول اي انا بعمل كل اللي في ايدي انا مقسمه وقتي مابين شغلي والبيت وامي وامك وانت وبعد كل ده بتقول اني اديت وقتي لامي وبس.
عمر:-بقول اي اخر كلام عندي هقولوا دلوقتي يتتصرفي وتودي امك في اي مكان غير هنا وتبقي معايا او تاخد بعضك بكره انتي وامك وتشوفيلك مكان غير ده انتي فاهمه.
-قولتله:-انت مفرقتش حاجه عن اخواتي بالعكس طلعت زيهم واوحش.
عمر:-اللي عندي قولتله وانتي قرري.
-خد بعضه ومشي وسايبني وانا لسه بصدمتي فيه بقي عمر يقول ع امي كده دي امي دي السبب في اني اكمل في الجوازة، نمت وانا مقررة اني بكره هاخد امي وامشي ايوه همشي انا معنديش اغلي من امي حتي لو هخسر الشخص اللي حبيته.
-تاني يوم نزلت وخبطت ع باب حماتي فتح ليا عمر اللي شكله اتغير وبقيت ملامح متأثره خصوصا لما شافني بالشنط انا وامي وقولتله:-انا اوعي تكون فاكر انك لما هتخيرني بينك وبين امي هختارك لا انا اختارت وامي والطلاق يععمر.
-خرجت فايزة حماتي وقالت:-شوفت انا قولتلك هتختار امها و هي متجوزاك يحبيبي عشان تلاقي مكان تعيش في هي وامها.
-قولتلها:-لا طنط انتي ابن خيريني بينه وبين امي وهو عارف قد اي انا بحب امي بس هو مش بيحبني لانه لو بيحبني كان هيعرف ان دي امي هو خيرني وانا اختارت لاني اللي بيني وبين امي دم ورابط قوي مبيتقطعش اما اللي يبني وبين جوزي هي قسيمه ودبلتين وبس، عمر بصلي ومنطقش بكلمه بصيت لامي وقولتلها:-يلا يا امي نمشي منها، صحيح يحماتي عايزة اقولك حاجه انتي عندك بنت وكان المفروض تحطي نفسك مكان امي تخيلي كده عيالك يرموكي في الشارع وبنت تطلق بسببك كنتي هتعملي اي انتي المفروض تكوني عارفه اني لما هكون باره بأمي هكون باره بيكي انتي كمان وكنت هحترمك وهحافظ عليكي وع ابنك بس انتي رفضتي النعمه دي في ناس كتيرة لما بتجيلهم النعمه ع طبق من دهب بيرفضوها بسبب انانيتهم تخيلي كده انك كان مفروض يبقي عندك مرات ابن زي نڤين مرات ياسر اخويا او زي نوران مرات مالك تخيلي امي الست الطيبه دي يجيلها مراتات عيالها دول وانتي يجيلك مرات ابن زي بس هقول اي معدش عندي كلام اقوله يلا ربنا يهدي، سيبتهم وخدت امي ومشينا.
بعدها قال عمر لامه:-ماما ونبي ابوس ايدك امسيكها متخلهاش تمشي انا مش هقدر اعيش من غيرها.
حماتي:-هي مسألتش فيك وانت كمان متسألش فيها وبكره هجوزك اللي احسن منها، عمر كان زعلان ان انا مختارتوش واختارت امي وحس اني كسرته وقرر انه يطلقني.
-ركبت تاكسي انا وامي ورحنا ع شقه بابا خبط وفتحت ليا نڤين مرات ياسر اللي اول مشافت الشنط اللي معايا فكرت اني جايبه ماما تعيش معاهم، طلع ياسر وقال:- في اي اي الشنط دي كلها في حاجه ولا اي.
-قولتله:-بصراحه انا وعمر هنطلق وانا جبت ماما وجينا نعيش هنا.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كفاح امرأة)