رواية سندريلا الواقع الفصل الرابع 4 بقلم أمنية حاتم
رواية سندريلا الواقع الجزء الرابع
رواية سندريلا الواقع البارت الرابع
رواية سندريلا الواقع الحلقة الرابعة
حمود: علي فكره يا رحمه محمود جاي علشان يقول خبرين واحد حلو وواحد وحش
رحمه: طب ابدء بالحلو
محمود: محمود قرر يخطب وجاي يقولنا ويفرحنا معاه بس الخطوبه هتكون عائليه بس
مكنتش عارفه افرح ولا استغرب بس عرفت اتحكم في رد فعل ملامحي وابتسمت بسعاده
رحمه: حلو الخبر ده مبروك يا كريم اخيراً هتستقر
كريم: اه انا تعبت من السفر البهدله وعاوز ارتاح شويه
رحمه بعدم اهتمام لكلامه: طب وايه الخبر الوحش
كريم: ان ماما تعبانه شويه والضغط والسكر مش مظبوطين عندها وكمان هي بقت قاعده لوحدها بعد جواز إسراء وانا برتب شغلي هنا ومش فاضي
رحمه: الف سلامه عليها، طيب مفيش حد يقعد معاها
محمود: ماما أول ما عرفت قامت تحضر شنطها اصلا علشان هتروح مع كريم
رحمه بصدمه: نعم؟؟
بصولي ب إستغراب ف كملت كلامي: قصدي يعني ماما هتقعد هناك كتير؟؟
كريم بضحك: طب وايه المشكله ما انتي كبيره اهو وتعرفي تعتمدي علي نفسك
محمود: هرد علي ندا واشوف ماما هتحتاج حاجه ولا لأ لحد ما تخلصو خناق مع بعض
رحمه: هو انت مبتعرفش تفرق بين اني بحب أمي وبين إني معرفش اعتمد علي نفسي؟؟
كريم: قصدك إيه؟؟
رحمه: قصدي إنك سطحي اوي يا كريم وده من زمان علي فكره
من اول ما كنت بتقولي إني مش هقدر انجح بتقدير في الكليه بتاعتي علشان صعبه وانا مليش في الرياضه اوي
كريم: طب ما ده كان حقيقي
رحمه: لأ مش حقيقي لاني كنت بنجح كل سنه وبتقدير كمان
وبرضو كنت بتقولي اني مش ناجحه في حاجه غير الرسم ومليش مواهب تانيه وان محاولش اجرب حاجه علشان هفشل
كريم بتوتر: انا كان قصدي إنك موهوبه في الرسم ودي حاجه حلوه ومش شرط يكون ليكي هويات تانيه
رحمه بثقه: بس انا طلع عندي هوايات تانيه واتعلمت اخرج طاقتي في الرياضه وتقبلت اني مش لازم يكون عندي عشر هوايا ولا عشرين حاجه اعملها وقت فراغي…. كفايه اني بقدر اقعد مع نفسي وانا مبسوطه ومرتاحه البال
كريم: انتي عاوزه توصلي ل اية من كلامك يا رحمه!!
رحمه: عاوزه اقولك إنك فضلت 3 سنين بتحبط فيا وبتقولي اني مبعرفش اعمل حاجه وصعب اجرب حاجه جديده بس كل ده طلع وهم
كريم: ده انتي طلعتي زعلانه مني من زمان
رحمه: انا لو هزعل علي حاجه هزعل اني كنت بصدق كلامك واقعد افكر بليل انا ليه مش بقدر اعمل حاجات مختلفه او حتي الحاجات اللي انت كنت بتقولها زي التصوير والشعر وحب الكتب
رغم اني لو كنت فكرت شويه كنت هلاقي اني متميزه برضو في حاجات تانيه انت مبتعرفش تعملها
كريم بإحراج: انا مكنش اقصدي تفهمي كلامي كده
رحمه: هو مكنش ليه معني غير كده
بس انا عاوزه اقولك شكراً
كريم: علي ايه بقا ده طلعت سبب في جلد ذاتك كل يوم
رحمه: جلد الذات ده اتحول ل تفكير في قدرتي واللى اقدر اعمله بجد واللي مبحبش اعمله
كل واحد فينا عنده قدرات ومتميز في حاجات مختلفه
مش علشان انا محبتش كتاب معين مثلا اني مش مثقفه ومبفهمش في الكتب
لكن ممكن اكون بحب اسلوب وطريقه سرد المعلومه ل كاتب تاني
“لولا اختلاف الأذواق ل بارت السلع”
كريم بإبتسامة: كنت غلطان لما قولت إنك متغيرتيش… انتي اختلفتي تماماً اصلا
رحمه: وانا ارتحت جدا دلوقتي إني قولتلك كل الكلام اللي كنت بفكر فيه وكان بيشغل تفكيري زمان
واقدر اقولك دلوقتي بكل فرحه بجد مبروك يا ابن عمي
“كل الذين يكتمون وجعهم وحزنهم بإتقان، ينفجرون كالسيل إذا باحوا ولن يصمتو حتي يفرغو كل ما بداخلهم من افكار وحيره وحزن ثم يهدئو ويبتسمو من جديد”
____________________________________
محمود: دلوقتي ماما مشيت والبيت فضي علينا يا سيندريلا
رحمه: طب علشان سيندريلا دي هقوم اعملك فشار ونسكافيه
محمود بهزار: ده ايه الرضا ده كله
رحمه بضحك: اصل الغزاله رايقه
اليوم كان جميل ورغم ان نوادر ان ماما متنكنش في البيت بس قررت إني لازم اعتمد علي نفسي في النقطه دي وان هيجي اكيد وقت واسيبها
نمت من كتر الارهاق وصحيت علي المنبه الساعه 9
رحمه: نهارسوح ده انا المفروض اكون لبست دلوقتي وكمان محمود مصحنيش معاها ليه
قومت بسرعه وانا معديه من قصاد الاوضه بتاعته لقيته نايم
رحمه: انت كمان لسه نايم؟؟
محمود محموووووود قوم بسرعه
محمود بخضه: ايه في ايه!!
البيت بيولع؟؟؟ السخان فرقع؟؟؟
رحمه: ياعم بعد الشر
بس الساعه 9
محمود بنوم: ايوه يعني اعمل ايه دلوقتي
رحمه: يابني شغلك انت نسيته ولا ايه؟؟
محمود: روحي ياشيخه النوم يطير من عينك ومتعرفيش تنامي طول اليوم
رحمه: يعني انا غلطانه اني بصحيك!!!
رد عليا وهو بيحدف كل المخدات في وشي: انهارده الجمعه يا هانم
انهارده الجمعه يا استاذه
رحمه: ياااااه ده نسيت معلش معلش
محمود: انام ازاي انا دلوقتي بقا!!
بصي اختفي من وشي
رحمه: والله خاسره فيك فشار بليل
بعد كل الدوشه اللي عملها دي رجع نام تاني عاادي جدا وانا كمان دخلت نمت وصحينا متأخر واكلنا وهو دخل يخلص شغل علي الاب توب بتاعه
محمود: رحمه
رحمه:………..
محمود: يا رورو
رحمه: دلوقتي بقيت رورو والصبح كنت هتولع فيا
محمود: ما برضو مفيش حد بيصحي حد بالطريقة دي
رحمه: هعديهالك المره دي
محمود: طول عمرك طيبه وحنينه
رحمه بهزار: بدءت اقلق
محمود: طب انتي هعتملي اكل ايه انهارده؟؟
رحمه بحماس: هعملك مكرونه بشاميل
محمود: لا وحياه اغلي حاجه عندك انا مش عاوز اعمل غسيل معده
رحمه: انا عملت قبل كده حاجه وحشه او اتحرقت؟؟
محمود: اااه كتييييير
رحمه بضحك: طب ما دي مش اول مره قلقان ليه بقا
محمود: انتي بتجربي فيا!!!
رحمه: اومال اجرب في حد غريب؟؟
محمود: تصدقي عندك حق
انا قررت اكل مكرونه بشاميل انهارده
رحمه: هو ده اخويا الشجاع
دخلت وحضرت المكونات وركزت في كل حاجه غلط عملتها قبل كده عشان المره دي تطلع حلوه
رحمه: ومش هنسلق المكرونه اوي يا بنات و هجاوب معاكم علي اي اسئله
محمود دخل براحه وبيبصلي بإستغراب: بتكلمي مين يا حبيبتي
رحمه: بكلم نفسي
محمود: ايه يابت الثقه دي كأنك بتعملي حاجه عاديه وانا اللى مجنون
رحمه بضحك: ما انا مش عارفه انت مستغرب ليه بجد، انا بحب اكلم نفسي وانا بعمل اكل كأني شيف في برنامج وكده
محمود: ياااه علي العقل والنضج يا ناس
رحمه: اصلا نص البنات بتعمل كده
محمود: الله اكبر
هو المفروض جوزك المستقبلي يمضي علي قايمه صح؟
رحمه: صح
محمود: وهو هيمضيكي علي ورقه انه متجوزك وهو بكامل قواه العقليه علشان لو حصله حاجه تبقي انتي السبب
رحمه بضحك: يابني ده انا نسمه فراشه كده في البيت
محمود بضحك: علي ييييدي
بعد ساعه
رحمه: محموووود تعالي بسرعه
محمود: فيه ايه
رحمه بغرور: تعال دوق العظمه يابني
محمود: هي شكلها حلو
بس ربنا يستر
اخد معلقه صغيره ومتكلمش بعد كده اخد معلقه كبيره
رحمه: انت هتقول رأيك لما تخلص الصنيه ولا ايه!!
محمود: بصراحه حلوووه اووي ومتوقعتش انها تبقا بالجمال ده
رحمه بفرحه: والله انت اللي جميل وحبيبي ومحدش بيشجعني غيرك
محمود: هاتي بقا العظمه دي وتعالي
تقريبا كنت طول اليوم مبسوطه بسبب الكلمتين دول… كلام التشجيع سهل ومش محتاج مجهود لكن تاثيره بيكون كبير جدا في قلوبنا
الايام اللي بعدها كنت بنزل الشغل وبكلم ماما اطمن عليها وبرضو اليوم مكنيش بيخلي من خناقتنا وضحكنا مع بعض
_____________________________________
زين: صباح الخير
رحمه: صباح النور… انا خلصت الورق ده
وخلصت الحسابات بتاعت امبارح وسلمتها و….
زين بإبتسامة: براحه براحه
انا عارف إنك شغاله كويس جدا ومش جاي بخصوص الورق والشغل
رحمه: اومال جاي ليه
زين بهزار: يعني مينفعش اجي اطمن عليكي مثلا
اكتشفت اني حرجته شويه ف ابتسمت وقولت اكون لطيفه شويه
رحمه: مش قصدي طبعا… حضرتك تيجي المكتب في اي وقت
زين: بصراحه انا مكنتش متوقع منك الالتزام ده وانك تفهمي الشغل بسرعه كده
رحمه: قولتلك قبل كده اني لما بحط حاجه في دماغي بعملها
قبل ما اكمل كلامي دخلت ريم علشان تسأله علي حاجه
ريم بإبتسامة عريضه: انا خلصت الورق ده يا استاذ زين وعملت كل التعديلات اللي حضرتك قولتلي عليها واتمني يكون صح المره دي
زين بإبتسامه: كويس جدا هاتيه وانا هراجعه
قبل ما يلف ويكلمني اخدت بالي ان وشي واخد رد الفعل اللي لساني عاوز يقوله ف عدلت ملامحي بسرعه وابتسمت بمجامله
زين: ايه رأيك اعزمك علي الغدا انهارده
رحمه: ليه؟؟
زين: عاوز اتكلم معاكي في موضوع
وقبل ما ارد عليه لقيت ندا بترن ف رديت عليها لانها رنت اكتر من مره
ندا: الحقي محمود يا رحمه
رحمه:…………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سندريلا الواقع)