روايات

رواية كذبة الحب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء حسني

رواية كذبة الحب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء حسني

رواية كذبة الحب البارت الرابع والعشرون

رواية كذبة الحب الجزء الرابع والعشرون

كذبة الحب
كذبة الحب

رواية كذبة الحب الحلقة الرابعة والعشرون

سافرت عند قريب ليها يا حنان حبت تسبلنا مساحة نكون مع بعض
ماكانتش مقتنعة حنان من كلام نور وردت :
لكن هى ماقالتش إن ليها حد بعد ما عمتها ماتت
وبقالها فترة ما سافرتش هى مش موافقة إن نكمل مع بعض صح
نفي نور بسرعه ‘:
لا مش كدة بس هى زعلانة إن أطلقت من زوجتى الاولي
انصدمت حنان :
طب وانت طلقتها علشانى وبعد كده انتبهت
غريبة جدا هى مكانتش حباها انا مش فاهمة حاجه
تنهد نور بدموع مزيفة:
زوجتى خانتني وسبتنى وراحت مع واحد تانى وعلشان كدة طلقتها ومش هاقدر اقول ل أمى كدة
وكمان اولادى صعب عليهم
حنان تتأثر وتمسك ايده اسفة جدا احساس صعب الخيانة
ابتسم نور من جواه وقال
حقيقة انا عايز اولادى يتربوا احسن تربية علي ايدك
هزت راسها حنان :
تمام واللي يهمك هما راجعين امتى
ابتسم نور :
النهاردة الساعة 9 بالليل
هزت حنان راسها بمجاملة:تمام ينورو
ابتسم نور :
تسلمي يارب وفي سر تانى عاوز اقوله ليكى
سالته حنان
سر اي ده
تنهد نور:
هو مش سر بمعنى سر انا هقولك لي أمى محرجة منك ومش موافقه على استمرار علاقتنا
سالته حنان ب استغرب :
ماما ياسمين تحرج مني انا ليه بس انتم افضالكم مغرقانى
ارتاح نور :
انتى مالحظتيش انها اتغيرت لم شافت مازن أقدامها
هزت راسها حنان! بتعجبك
وأي علاقة مازن بالموضوع
تنهد نور :
ما هو اساس العلاقة هى مش عاوزة تفرض عليكى تختار أخ عن أخوه صعب عليها ففضلت ابنها هو اللي يبعت
شهقت حنان! وهى مستغربة
أخ ايه انا مش فاهمة حاجه
تنهد نور :
انا بكون الأخ الكبير ل مازن للاسف
انصدمت حنان وسألته لو هو مريض
حضرتك انت كويس فى حاجة تعباك عشان
نور :هههه انا بردوا لم حكت ليا امى حكايتها قلت الكلمة دى
حنان :ممكن افهم تقصد اي
نور بدأ يحكى الحكاية لكن بطريقة مختلفة علشان يطلع ضحية
حنان :يا خبر اي المفاجأة دى يعنى انت بتكون اخو مازن وعم اسر
نور :شفتى الصدفة ومازن كان عارف بس خاف ل أكون شريك معه راح ساعدنى ان اشتغل في شركة من شركاتهم خارج البلد علشان يفضل هو الوريث الوحيد وامى راحت عند ابوها لم عرفت أنه اتشل ووحيد حنت ليه وعايشة معهم دلوقتى
حنان :طب كان رأي مازن ايه بعد ما انت كشفت ملعوبه
نور :عرض عليا اتفاق
حنان :اتفاق اي
نور :اطلق منك وهو يرجع ليكى في المقابل يخلي ابوه يعترف بيا ههههه فاكرني محتاج فلوسه او هويتهم انا إنسان عصامى بنيت نفسي بنفسي واحنا من النهاردة هنكون أسرة مع بعض
حنان انسحبت عند ابنها في الغرفة وتركت نور وهى
ما بين نفسها مزهولة انا متجوزة اخو مازن ليه الماضي كل شية يتعاد وليه من سوء حظى الإثنين الستات اللي ساعدهم يطلعوا ضحية لشخص واحد ومن فيهم الصادقة ومين الكذابة انا لازم أخرج من الدوامة دى بأي طريقة ولو اطريت أهرب ب ابنى

نور يضحك هههههه يومين وهاجي أعيش مع أبي العزيز وامى وزوجتي وانت هتطلع برا يا مازن، كفاية اوى العمر اللي عيشته في عز في الوقت اللي انا كنت بنام علي الرصيف، انا عارف انك ملكش ذنب بس لازم تتعاقب يوم ليك ويوم عليك، وتذكر قبل ما يرجع ب اسر راح زار مدحت بعد ما جابه من المانيا
كان مدحت اقعد علي الكرسي مشلول، لا يستطيع الحركة
اتكلم نور معه:
انت بقي مدحت اللي وقعت بنت البواب والهانم في حبك ياه علي الصدفة وكمان كتبت كل فلوسك لحفيدك ابن مازن وانا اي مليش من الحظ جانب
مدحت يطلع صوت أنين
سكته نور :
استن اسمع الاتفاق وبعد كدة اتكلم انا هجيب ليك حبيبتك ياسمين تخدمك، وكمان حفيدك ابن مازن واحفادك منى بس تطلع ابن سهير من حياتك للأبد أختار
اعتقدت هو شبع من الحياة الرفاهية سنين عمره
مدحت هز رأسه رافض
ضحك نور :
طب خليه يعيش معنا ههههه علي الأقل يشوف حبيبته وهى في حضنى انا جبتك من المانيا، وهجيب أمى ليك بس حسك عينك تقول انى خطفتك وحبستك هه اخ نسيت
هتقول ازى، انت مشلول ربنا سلط عليك عقابه، اللي هو انا صح انت هترحب بينا وتكتب كتابك علي أمى انا هرتب كل شي وهترحب بيا انا وحنان واولادى، ولو حسيت ان حد عرف حاجة ياويلك منى حقنة كمان وهتموت، وانا هاخد كل حاجة بس لو بقيت حلو احقنك الحقنة اللي تقف علي رجلك قلت ايه رايك
هز مدحت رأسه بالموافقة
ابتسم نور ابتسمت بنصر:
تمام كدة انت ابعت المحامى بتاعك عندى يترجي أمى ترجع ليك وبعد كدة ابعت محامى تطلب نعيش كلنا مع بعض اه اوعى تنسي أن مش هاسيبك، واحبسك علي وعد
ان كل الا كتبت ل حفيدك يتقسم ما بين
لكن الصبر حلوة، وهاخد كل حاجه ليا مفهوم يا ابى العزيز ويدفعه بالكرسى
….
يجى ل مازن اتصال:
بتقول اي يعنى اي مختفي وأي موضوع ابنه التانى
المحامي :
انا وهو فوجئنا زيك كدة قبل ما يتشل ب أسبوع وعلشان كدة كتب نسبة كبيرة ب اسم ابنك وأصر انك لازم تروح تدور علي حنان وبعدها مرة واحدة حصلت ليه الحالة الغريبة دى وانا حاسس ان في حد مسؤول عن حالته دى
ساله مازن :
طب هو اختفي من امتى
رد المحامى :
من شهرين ايه دى خليك معايا
استغرب مازن :خير
رد المحامي :
ابوك بعت ليا علي الاميل رسالتين
انصدم مازن :
ازى وهو مشلول
رد المحامي :
انا متأكد إن الرسالة منه لأن الا ميل بتاعه سري للغاية ومحدش يقدر يوصل ليه او يبعت حاجة
تنهد مازن :
طب تواصل مع المراسل وشوف عايز ايه لأن كدة في الاعيب كتير من ورانا
المحامي :ماشي خليك معايا
مازن :معاك اي طلب اي
المحامي :بيقول أنه في القاهرة وطلب ابعت رسالة ل واحدة اسمها ياسمين تيجى عنده واجيب مأذون معاه
ضحك مازن :
انت بتهزر صح
رد المحامي :
والله العظيم هو ده المكتوب
طلب مازن :
طب رد عليه ب تمام أجي الساعة كام
المحامي :تم
مازن :حدد ليك
المحامي :قال نفذ المطلوب ويوصل ليك الرسالة بالساعة
تنهد مازن :تمام ام نشوف أخرت القط والفأر
يمر الوقت
المحامي :بعت الساعة 5
مازن :تمام عملت اللي طلبه منك
المحامي :اه كله تمام
مازن :طب اسمعنى اقولك ازاى احنا نوقع الأستاذ ده في شر أعماله بس تنفذ اللي بقولهولك بالحرف الواحد
المحامي :تمام هنعمل ايه
مازن : هات كل التقارير عن الشركات من 14 سنة لحد النهاردة من حد واثق فيه اذا كان هنا او فى المانيا
المحامي :تمام سهلة
رفض مازن :لا مش سهلة مش عايز حد يعرف حاجه ازى معرفش
المحامي :حاضر ولو لازم الأمر أنفذ بنفسي
مازن :الله ينور عليك فهمتنى
بعد مرور وقت يوصل المحامى : عند مدحت
اول ما يجى المأذون وأمه ياتى مجهول يحقنه حقنة تخليه يتكلم ويحرك ايده
المحامي لاحظ أن في شخص مغطى وجهه و بيتحكم فيه وفعلا كان مسجل فيديو وأبوه بيوافق علي الزواج وبيمضي وبعد ما خلص حقنه تانى ورجع مشلول وكل ده ونور برة الصورة
بعت المحامى الفيديو ل مازن
مازن يفتح اي العبط ده ومين اللي بيعمل كدة ومن اللى مغطى وشه ده ومسيطر عليه بالكامل
المحامي انا بجد مش عارف وما اقدرتش اتكلم معاه لحظة
مازن :طب هو اتجوز مين
المحامي :واحدة اسمها ياسمين
مازن :طب أرجوك خليك دايما مع ابويا ونفذ الطالبات لحد ما افهم مين دخل حيات ابي كدة وجابه ينتقم ليه
تمر الايام يخرج اسر ويعترف نور أنه بيكون أخوه وأنه ياخد كل حاجة بدأ مازن يستنتج كل اللي حصل قبل كدة ويربط الخيوط مع بعضها
…..
باك
يجى شخص ويرن الجرس
يخرج نور ويفتح الباب نعم حضرتك
المحامي :ممكن أقابل مدام حنان والأستاذ نور
نور :اكيد بس افهم انت مين وجاي من طرف مين
المحامي :هقول كل حاجة اقدام مدام حنان
حنان تخرج بعد ما سمعت الصوت:
نعم حضرتك خير
المحامي :انا محامى الأستاذ مدحت الطرطور وجاي بدعوة منه او رجاء ان حضرتك تيجي انتى وابنه نور وأحفاده تعيشوا كلكم معاه
شهقت حنان :
حفيد مين اللي رفضه زمان وقال أنه مايعرفوش وشوفي جايبا من فين لا ينسي
المحامي :هو مريض دلوقتي وندمان ونفسه بجد يجمع كل اللي ظلمهم ويرجع حقوقهم
حنان :وانا مش عاوزة حاجة منه
نور :عندك حق في كل الا انتى بتقوليه انا معاكى
المحامي :برجاء لازم تيجوا دى حياة او موت هو في أيامه الأخيرة وطلب أنه يجمعكم كلكم
حنان :يجمع أولاده ماشي بس انا غريبة
نور :انتى بتقولي ايه لا طبعا انتى مراتى وكمان ام حفيده وانا مش هارجع ل ابويا او اعترف ب أخى اللي وانتى معايا.
استغربت حنان ما بين نفسها، انا نفسي أخرج من الدوامة دى انا مالي بمدحت او ذنبي ايه ان اكتشف أن عنده ولد تانى وهو من الأساس ظلم الأول، وماعرفش يربيه ولا قدر يحب حد اللي نفسه، وازى أعيش انا ومازن ونور في بيت واحد صعب عليا
المحامي :برجاء يا مدام تعالي وقابليه وبعد كدة قرري انتى عايزة ايه
حنان حاضر يا استاذ انا هقابله بس موضوع ان يجمع أحفاده والكلام ده ليا اعتراض عليه
نور :ليه بقي مش احنا متفقين أن اسر وولاد يعيشوا
مع بعض
حنان :حضرتك اللي رتبت كل حاجه وكمان دخلت في عقل اسر انك ابوه وانا طوعتك علشان الولد يتعافي بس انا ما عنديش استعداد ان ابنى يعيش طول عمره في كذبة
نور :طب نتكلم في الموضوع ده وقت تانى بس انا وانتى مش هنطلق وهنروح زى ما المحامى طلب
رفضت حنان :
مش بالعافية الكلام ده انا عايشة في شقتى بفلوسي ومش محتاجة ل مساعدتك ومدام أبو اسر رجع انا اكتب اسر ب اسمه
اتكلم نور ما بين نفسه
واضح انك مش هتيجي بالذوق معايا بس صدقيني أن هقتلك مازن ده بس مش دلوقتي لازم اتحكم في أعصابي شوية
:طب نروح هناك ونشوف بعد كدة قرارك
حنان :امتى المفروض نقابله
المحامي :الساعة 8 بالليل يا مدام حنان
حنان :تمام انا جاية استاذنكم دلوقتي ودخلت وهى في ضيق وخانقة وقفت اقدام المراية وتبكي ليه انا بيحصل معايا كل ده وليه دخلت الدوامة دى، بس انا هقابل أبو مازن علشان أوجهه بكل اخطاءه وارمى ليه فلوسه واخد ابنى وامشي
المحامى يخرج ويتصل ب مازن
مازن :هي قالت الكلام ده
المحامى اه بس اخوك مش سهل
مازن :سيبه يحلم
….
يمر الوقت ويجي الميعاد تلبس حنان اشيك لبس عندها
وتلبس ابنها وترحب ب اولاد نور اللي وصل علي نفس الميعاد يدخل بنت وولد فرق ما بينهم سنه تقريبا
ملامحهم اجنبية اكتر
حنان تبتسم ليهم أهلا يا حلوين نورتوا مصر
الاول :انتى بتكونى مرات بابا صح
التانية : لا يا ابنى دى بتكون شريكة بابا واللي بترعى تيتة
حنان بحزن :طب ممكن اتعرف علي اسمكم وبعد كدة هقولك أكون مين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كذبة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى