روايات

رواية كذبة الحب الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية كذبة الحب الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم صفاء حسني

رواية كذبة الحب البارت الخامس والعشرون

رواية كذبة الحب الجزء الخامس والعشرون

كذبة الحب
كذبة الحب

رواية كذبة الحب الحلقة الخامسة والعشرون

مازن لازم الاقي حل وانقذ ابويا من الناس دى حراس علي البيت وممنوع أدخل وكمان في حد بيدى ل أبويا أدوية انا هتجنن
طمنه اسر :
اكيد فى حل اهدا هى مش سايبة وهنعرف مين اللي عمل كل ده معاه
مازن عايز اعرف كل ده قبل مواجهة نور يا اسر أرجوك عشان اكون اقوى منه
اسر: حاضر
بعد وقت
ساله مازن بجد عرفت تدخل البيت طب مين اللي معاه
ابتسم اسر :
انا مش بلعب انت ناسي انى ظابط قديم المهم اقولك كل حاجه بالتفصيل
كان فى ممرض وسيدة بتقول زوجته وكان أمن بس مش من مصر وقدرت أتعامل معاهم
ساله مازن
عاوز افهم هو بيدى ايه ل أبويا هو انت هتعرف تدخلين عشان عايز اجيب دكتور معايا
طمنه اسر :
كل الا عايزه يتم

وفعلا وصل مازن والدكتور شاف السيدة
أنصدم مازن واسر لم طلعت السيدة هي ام نور
مش معقول حضرتك الا معا ابوى
رحبت ياسمين :
ازيك يا استاذ اسر اخبارك ايه
سألها اسر :بتعملى اي هنا يا ام نور وروحتى فين حنان كانت هتجننى عليكى
تنهد ياسمين :
انا الا سهلت عليكم تدخلوا عشان ده حقك يا مازن وجوابي على وجودى هنا
انا هنا جنب جوزى مكنش ينفع أقف جنب حد غيره
سألها مازن :
طيب انا عاوز افهم كل حاجة بالظبط
طمنته ياسمين :
يا ابنى انسي كل حاجه اهم حاجة لازم تعرفها
إن حنان بتحبك انت، وعمرها ما نسيتك بس للاسف انا اللي اجبرتها تتجوز من ابنى، علشان كنت خايفة عليها لتعيش ب ابنها وهى منبوذة بعد ما انت سبتها، لكن متصورتش، ان ابنى يتجوز حبيبت أخوه
فى الوقت ده كان الدكتور كشف على مدحت
وخرج الدكتور وقال
فعلا مخاوفك طلعت صح كان بيتحقن بحقن تشل حركته
انصدم مازن طب ممكن اطمئن عليه
الدكتور ؛:اكيد ساعة ويفوق ويكون كويس
مازن شكرا جدا ويرجع ل يا سمين
ممكن افهم ايه الحكاية بالظبط وليه نور بيعمل كده
ياسمين حاضر وتحكي كل اللي عارفاه
#الكاتبة #صفاء #حسنى
#كذبة #الحب #الحلقه ٢٤

بعد ما الدكتور يعمل الازم يبد يفوق مدحت ويخرجه الدكتور عند مازن
ينظر له مدحت
مازن ابنى
شعر مازن بالسعادة وراح يضمه لكن اترجاع وساله:
انا عايز اعرف كل الحقيقة منك دلوقتى يا بابا لأن انا مش عارف ابنك نور ناوى علي ايه
مدحت بصوت مبحوح وتعب :
حقيقة ايه يا ابنى
تنهد مازن بغضب :
انت ليه فاكرني مختوم علي قفايا وأن مش عارف كل اللى ابنك عمله
تنهد مدحت :ويفيد بايه اللي اتعمل المهم اللي جاي
اعترض مازن :
انت فاكر لم تحميه هتعوضه عن بعدك عنه
تنهد مدحت بندم :
انت جربت احساس ان ابنك يتربي بعيد عنك صح
صرخ مازن:
ومين السبب في الاحساس ده مش انت وممكن اتحرم منه طول العمر بسبب ابنك
….
عند حنان استقبلت اطفال نور با ابتسامة رغم عدم تقبلهم ليها وقالت
ممكن نتعرف على بعض اسمكم ايه
ردت البنت
قبل ما نتعرف انسي انك تكونى مرات بابا ومش هتاخدى بابا منى مفهوم
اتعصب نور :
اوزار بلاش كلام كتير احنا رايحين عند جدك دلوقتي
اعترضت اوزار :
انا بقول اللي لازم يتعمل يا بابا مش بسبب الست دى انت سبت ماما
اكد الكلام اروان :
اه سبت ماما وبقيت تيجي ل مصر كتيير وقلت ليه انك ما بقيتش تحبها، رغم انها اكتر واحدة وقفت معاك ورجعت ليك حقك من ابوك
استغربت حنان:
حق مين من مين وتوجه كلامها ل نور هو انت كنت تعرف انك اخو مازن من قبل ما نتجوز
صرخ نور فى أولاده
اوزار و اروان
اجهزو وتعالوا علشان نروح لجدكم وبعد كدة حسابي معاكم عسير
أوقفته حنان وصرخت فيه
رد عليا بلاش تلوع في الكلام
تنهد نور وخرج عن شعوره
اه استريحتى وانا اللي منعته يجى مصر وكنت السبب في الحادثة اللي حصلت ليه، وانتى دلوقتي مراتي
كانت حنان متلخبطة مفاجأت كتيرة ظهرت ولسة هتظهر
اكمل نور :
فوقي من وهم انك ترجعى ل مازن حبيب القلب ،انتى بقيتى ملكى مفهوم ياللي علشان منتأخرش،وبالمرة تشوفى حبيب القلب وهو بيتزل اقدامك وبيخسر كل حاجة
#الكاتبة #صفاء #حسنى
#كذبة #الحب #الحلقه ٢٤
صرخت حنان فيه :انا مش تحت ايدك والا اسمح ليك
نظر نور لها بغضب يظهر وجهه الحقيقى :
انتى ما تملكيش الجرآة انك تسمحى او ما تسمحيش اوعى تنسي ان ابنك وانتى تحت ايدى ولو كلامى ما اتسمعش هتشوفى حبيب القلب وهو بيموت أقدام عيونك
وقفت تحدى ليه حنان وقالت
متقدرش تعمل حاجة مفهوم وانا جاية مخصوص مش علشان خايفة منك لا، لأن عرفت دلوقتي انك فعلا ابنه عشان نسخة من ابوك، انا جاية علشان هاخد حريتي منك ومن فلوسك انت وأبوك
…….
خرج اسر من الغرفة وشاف نور وهو بيمسك ايد حنان بعنف وبيقولها
انتى مراتى انتى فاهمة، وانسي المحروس ولا تفكرى فيه ولا حنيتى ليه بعد ما رماكى وضحك عليكى واستغلك
صرخت حنان :
انت مجنون ازاى تمسك أيدى كدة سيب ايدى
رفض نور :
مش هسيب ورجلي علي رجلك وهنروح وهناخد حق المحروس ابنك من مدحت وهتنقليه ب اسمى
صرخت حنان :
إظهر علي حقيقتك انا كنت شكا فيك
ابتسم نور بسخرية :
حقيقة اي هو انتى يا شيخة بتحسي واللي عندك احساس سنين رميت كل حاجة تحت رجلك بقيتى شريكة معنا وواثقت فيك وكل مرة ارجع ليكى اقول هترضي نكون واحد وكل مرة ترفضى،وعندك الف مبرار،ومسكة على لبانة أن احنا متفقين، اي يا شيخة انا حبيتك من اول مرة شوفتك فيها وانتى عمية كل أحلامك ل واحد رماكى
تنهدت حنان بوجع :
انت بنفسك قلت أنه ما رامنيش، وانه عمل حادثة وانت كنت السبب فيها، انت دخلت حياتى بس علشان تنتقم من ابوك كنت بتحول فلوس ابوك اللي زوجتك الخوجاية كانت بتلعب في الحسابات، وتجيبها وتكبر شغلك هنا كنت عايز تحط كل اللي يخص ابوك واخوك تحت ايدك ،انا هنا في مصر وهناك بتراقب ابوك واخوك بس للاسف خاب كل خطتتك لم أخوك وقف علي رجله رجع يدور عليا، من غير ما يعرف انى كنت حامل منه وانت كنت كل ما يقرب تقفلها في وشه، لحد ما بالصدفة قدر يوصل ليا ،وانت وقتها كنت ملخوم ازاى تخلص من زوجتك ام بناتك اللي عملت المستحيل علشانك وفي الآخر خلصت منها صح
نور بصدمة :مين قال ليك كل الكلام ده
تنهدت حنان :
منها طبعا هو انت فاكر ان هى مش ست زايها زاين
واعرف شعورها كنت فاكر انها خوجاية مش هدور علي حياتك في مصر، وتعرف كل حاجة عنك طبعا لا عرفت كل حاجة وتواصلت معايا، وانا طمنتها انه مجرد عقد مؤقت ومفيش اي علاقة بتربطنى بيك ،بس انت كنت خلاص خلصت شغلك معاها وقدرت تتحكم في ابوك وروحت بعت ليه اللي يخلصك منها
بيدفع نور عن نفسه :
هى اللي جريت وراء شهوتها وخانتنى لأنها مش من نفس دينى
رفضت حنان :
مش مبرر انك ترمى أقدامها النار وبعد كدة تقول ما تميش عليها ،ونفذت اللي في دماغك ورميت ليها قرشين واخدت اولادك ، ورجعت ابوك على مصر ، واجبرته أنه يعترف بيك انت حر في كل ده، أما انا لا مفهوم انا وأبنى مش لعبة في ايداكم زمان أخوك، ودلوقتي انت انا مش هدفع التمن مرتين واقع في كذبة تانى ومش جاية معاك
صرخ فيها نور :
هتيجي يا حنان لأنك من حقي انا
اقترب اسر منهم : يضرب نور انت وحش وانا مش بحبك انت ضربت ماما أمشي
نور هي ناقصاك انت كمان :
لا متخافش، انا مش بضرب ماما انا بحبها وبقولها تيجي معايا ،علشان هنروح بيت كبير اوى وفي مرجيح وحاجات كتيرة بس هى مش راضية
صرخت حنان ؛
كفاية كذب علي الولد وروح مشوارك بسلام وسبنى في حالي
رفض نور:
مش خارج من غيرك يا حنان
نفخت حنان:
انا هوقف تاكسي ومش جاية معاك مفهوم
نفخ نور:
أوف اللي تعمليه انا منتظرك تحت خلال دقائق لو ما جيتيش هتشوفي وش تانى خالص .
نور ينزل
وحنان تمسك ايد ابنها وتتكلم معاه ايه رايك نروح مكان بعيد انا وانت وبس ايه رايك يا اسر
سألها اسر :وبابا مش هيكون معانا ولا تيتة ياسمين .
حنان : انت عايز تعيش معاهم ولا نسافر نروح عند عمتوا ريهام وملك
اسر :بجد اللى انتى بتتكلمى معاها علي التليفون
حنان ب ابتسامة اه ايه رايك
اسر :موافق يا ماما
حنان تمام يا حبيبي بس ده سر ما بينا محدش يعرف عنه حاجة ابدا
اسر حاضر
تنزل حنان وتركب تاكسي ونور خلفها حتى وصلوا الي بيت مدحت
كان مازن منتظر يطمن علي حنان وابنه بعد ما اكتشف حاجات كتيرة عن نور وانه عنيف بطبعه وقرر أنه يتنازل عن كل حاجة مقابل يرجع حنان وابنه ليه
وصلت حنان واسر في التاكسى ولاحظ دى مازن ونور واولاده وراءهم كأن قلبه سعيد ان حنان مش متقبلاه في حياتها
الكل اقعد والكل ينظر الي الآخر بكل حقد وغل
المحامى جيه هو ومدحت وياسمين وهي ماسكة ايده وهو واقف علي حيله وكانت مفجاءة ل نور ان الممرض اللي مآجره مش موجود جانب مدحت
مدحت بدأ يتكلم بصوت منخفض ولسانه في البداية تقيل وبعد كدة بدأ الكلام يوضح
مدحت انا عارف ان كل شخص من اللي متجمعين هنا انا ظلمته ووجعت قلبه في البداية ياسمين
وتنهد بحزن
وإبنى اللي ما عرفتش حاجة عنه اللي من وقت قريب والتانى مازن
نور يقطع حديثه : ظلمته ازاى بسلامته كان طول عمره عايش في عزك
مدحت :ممكن متقاطعنيش لو عايز تاخد حقك كامل
اتكلم نور بتحدى :
انا هاخد حقي منكم غصب عنك فاهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كذبة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى