رواية كذبة الحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم صفاء حسني
رواية كذبة الحب البارت الحادي والعشرون
رواية كذبة الحب الجزء الحادي والعشرون
رواية كذبة الحب الحلقة الحادية والعشرون
ارتحت وخربتها وجبت دولافها اطلع برا لو سمحت
مازن ببرود :اه ارتحت ومش هسيب ابنى ولا حبيبتي
صرخت حنان :
حبك برص وعشرة خرس يا شيخ كل ما تطلع في حياتى تحصل مصيبة
ضحك مازن :قديمة قولي غيرها
حنان اوفي شوف صحابك يا اسر انا خلاص علي اخرى
اكمل مازن :
محدش يقدر يبعدنى عنك تانى مفهوم ويقترب منها ويضمها عليه
دفعته حنان
وسع كدة متخلنيش اطلع جناني معاك
يجذبها مازن مرة أخرى
انا متعود علي كل الجنان ووحشتينى ووحشنى جنانك
نظرت له حنان
باقه كدة ماشي وفي دقيقة وفي لحظة بكوس فى مكان 😂😂😂محظور عند الرجل
انصدم مازن :
اخ اه يخربيت سنينك عملتي اي يا مجنونة انا هقطع الخلفة بعد كدة
تضحك حنان تطلع لسانها
احسن وتقفل الباب وتدخل عند ابنها اللي نايم ورجله متعلقه وتتنهد
اسفة يا حبيبي بس لازم يخرج من حياتنا حتى لو مفيش غيره في الكون
……….
عند نور يسأل أمه
أمى مينفعش كده طيب حنان ذنبها اي
رفضت ام نور تسمع اي كلمة من ابنها نور
وما بين نفسها
انا عارفه انى حنان زعلانه من اللي عملته لكن مينفعش ابنى يعرف أنه بيكون اخو مازن وكمان أن أمه كانت ضحية زيه زى حنان ووقعت في الحب زمان وانضحك عليها،ومن مين من مدحت لا ابنى مينفعش يعرف أنه الابن الغير الشرعي لمدحت الطرطور، انا ما صدقت لاقيت شخص مخلص وقف جانبي واتجوزني وكتبت ابنى ب اسمه وهربت من كل الماضي مش هرجع تانى بسببك يا حنان ولا بسبب حد تانى
خرجت من المستشفي وركبت العربية ونور مكنش فاهم أو عامل نفسه مش فاهم
لكن متوقعش يكون رد فعل أمه صعب كدة وليه عملت كدة مع حنان رغم ان هي اللي طلبت منه يقف جانبها واتبنت الفكرة و دلوقتي تسيب حنان في المستشفى مع ابنها المريض انا لازم أقنعها مضيعش كل اللى تعبت فيه ولازم حنان وابنها يكونو معايا انا صدقني يا مازن مش هتاخده منى انا ماصدقت أني اسيب مراتى الخواجية وسمحت ل اولادى ينزلوا معايا وقررت أعيش مع حنان زوج وزوجة انت في لحظة رجعت لا وألف لا
طول الطريق كانت تفتكر حياتها وما بين نفسها بتعترف
انا بكون بنت الخادمة اللي كانت بتشتغل في بيت سهير ام مازن وكانت بتعتبرني اختها مش خادمة او مساعدة ليها ومدحت كان ابن الجيران حبي الاول والاخير وكمان ابوه بيشتغل في الشركة انا اللي طلبت منها تخلي ابوها يشغله هي حست انها حاجة كبيرة بالنسبة ليا وعلشان مدللة وبتحب تاخد كل حاجة ليها ومدحت كان يتحب أسلوبه فلم شفته حبته بجنون وكانت بتحكي ليا دايما عنه علشان تشفنى مضيقة وفي فترة صغيرة تم خطوبتهم
ويوم خطبته حضرت الحفلة
وكنت طول الوقت واقفة مع سهير وانا بتعذب صعب تكون بتحب حد هو مش بيحبك
بس لحظة نظرته ليا غريبة لكن كنت بتجنبه لازم انساه هو اختار الفلوس وممكن بيحبها وانا موهومه
وبعد يومين شفته قدام الجامعة
وطلب يتكلم معايا في الاول اتردد وبعد الحاح منه وقال يخص سهير وافقت
وقابلته فى كافيه كانت شغالة الاغنية دى
فلاش
قابلني والأشواق في عنيه
سلم
سلم وخد ايدي في ايديه
وهمس لي قالي الحق عليه
نسيت ساعتها بعدنا ليه
فين دموعي اللي ما نامت ليالي
بابتسامة من عيونه نسهالي
امر عذاب….واحلى عذاب
عذاب الحب..عذاب الحب للأحباب
ما اقدرتش اصبر يوم على بعده
ده الصبر عايز عايز صبر لوحده
وصفولي الصبر
لقيته خيال وكلام في الحب
يا دوب يا دوب ينقال
واهرب من قلبي اروح على فين
ليالينا الحلوة في كل مكان
مليناها حب احنا الأثنين
وملينا الدنيا امل
امل وحنان
عيني عيني على العاشقين
حيارى مظلومين
عالصبر مش قادرين
ودارت الأيام
ومرت الأيام
وهل الفجر بعد الهجر
بلونه الوردي بيصبح
ونور الصبح صحا الفرح
وقال للحب قوم نفرح
من فرحتي فرحتي تهت مع الفرحة
من فرحتي فرحتي لا بنام ولا بصحى
ولقيتني معاك بعيش معاك بعيش في ربيع
ما فيش كده ما فيش كده ما فيش كده بين شوق ما ينتهيش
وشوق وشوق وشوق ثاني ابتدى
بعد ما شربنى القهوة واحنا بنسمع الاغنيه وقتها اتنهد مدحت وسمعت تنهيده :
انتى اللي جبتينى علي الشركة دى يا ياسمين ليه دلوقتي نظرت عيونك فيها الحزن
أنكرت وقتها وقولت
ياسمين : انا لا مفيش حاجة اتاثرت بس بالأغنية انت عارف انى بحب ام كلثوم ولم بسمعها في أي مكان بتأثر
نظر لها مدحت :متاكدة
هزت راسها يا سمين :
اه طبعا قول اي اللي يخص سهير
تنهد مدحت :
انا اتغصبت علي الزواج من سهير وانا مبحبهاش
انتى عارفة ان هى المدللة ل ابوها وعرف انها بتحبنى طلب من ابويا ان اتقدم ل بنته والا يطرده من الشغل وانا كمان ودى اكل عيشنا
ضحكت ياسمين :
سهير بنت لطيفة وجميلة وكمان غنية يعنى الف من يتمناها مينفعش تقول اتغصبت عليها
اكمل مدحت:
صح فيها كل الصفات الحلوة لكن انا محبتهاش
ب تمناكى انتى وبس يا ياسمين انا بحبك وبعشقك بس كنت مستنى اشتغل قبل ما ادخل من الباب اكون جاهز
قلبي كان بيقف من ضرباته السريعة
ياسمين ‘:انت بتقول اي لا مينفعش دلوقتى اللي بتقوله ده
اعترف مدحت ‘:
انا بحبك بجد وانتى كمان بتحبينى وهى عارفة ده لكن عاوزة تستحوز على كل حاجة و انا عارف وواثق من دا ومش مستعد اضيع حبي
سالته ياسمين’وهى بتخبي فرحتها :
بتحبنى ازى وانت عمرك ما لمحت لي
أنكر مدحت ‘:
لا طبعا مكنش ينفع المح لانك جارتى ولازم احميكي وكنت مستعد لم اجهز اتقدم ليكي
تتنهد ياسمين :
لكن دلوقتى انت خطبت مينفعش وانا كمان هكون خاينة ل سهير
طلب مدحت منها :
هنسافر واشتغل بره في اي مكان وانا لسه علي البر وقت ما كنت في الخطوبة حسيت انك هتضيعي منى وانى هندم طول عمرى وقررت الهروب ولم نشتغل نبعت ل امك وابويا
ياسمين: مش عارفة اقولك ايه
مدحت :قولي موافقة ونكتب الكتاب ونهرب علي شرم وهى وابوها يشربوا من البحر
….
ام نور ترجع للواقع
وتمسح دمعة من عيونها علي صوت نور
وصلتى يا امى
ام نور :اه فعلا وصلت لبحر الامان وما ينفعش ارجع تانى للماضي استحالة
سألها نور :
بتقولى حاجة يا امى
طلبت منه ام نور :
امسك ايدى يا ابنى وتعالي معايا في سر خبيته عنك العمر ده كله ولازم تعرفه وبعد كدة قررعايز تدخل الحرب مع اخوك او تنسحب وتسيب حنان لان دايما احنا اللي خسرانيين
ضحك نور بخبث :
مش فاهم اخوىا مين هو انتى اتجوزتي وانا مسافر يا حاجة ولا ايه
طلبت منه ام نور :تعالي وانت هتفهم وديني علي العنوان ده
نور :حاضر يا امى
….
…
عند اسر :
كفاية دراما وسيب حنان تعرف ترتب افكارها
مازن :مفيش افكار انا لو لزم بيا الامر
اعمل تحليلDne علشان اثبت حقي ل ابنى ومش هتراجع انا ماصدقت لاقيت الحياة معها ومش هسيبها مفهوم ويخرج في الممر ويطلع سيجارة ويشربها
وفجاءة تيجي ايد من الخلف وتاخد السيجارة ممنوع التدخين هنا يا استاذ
يتنهد مازن يرد انا واقف في الممر واقدام التهوية يعنى محدش هينضر وانا هنا بفلوسي مفهوم
تظهر دكتورة سارة عيونها عسلي فاتح وشعرها بنى طويل وبدلع :
انت لسه احمق كمان و مغرور بس الصراحه انتا احلى من الاول وبقيت مزة
يلفت نفسه مازن بطريقة الانتصار
بجد طب وأى كمان عجبك فيا يا
تضحك سارة بدلع
كلك علي بعضك حلو
ضحك مازن: ههههه مين سارة السلومة مش معقول اي الشياكة والجمال دا
تضحك سارة :
انا علي طول كدة شيك وحلوة انت بقي اي اللي جابك هنا عجزت والمرض حل عليك واللي الشوق رماك
ضحك مازن :
فعلا الشوق رمانى مين اللي عجز ده روحي يا ماما البسي نظارة انا لسه مزة وزى الحصان
ضحكت سارة :
لا طبعا ما دم بدأت تنفخ في دى وتسحب السيجارة وتلمس جسمه وهى بتلف بصوابع ايديها علي عضلاته وتقول مش حرام العضلات الحلوة دى تضيعها بالنفخ ما تحافظ عليها
نظر لها مازن :
يعنى انتى شايفة كدة طيب عيونى ويرمى السيجارة وبعين ونصف يراقب حنان اللي واقفة من بعيد ومراقبة الموقف من البداية
وابتسم مازن وما بين نفسه
انا متأكد انك لسه بتحبيني وفرحتى انى رجعت بس بتكابرى بس هاشوف آخر كبرك اي يا حنان
ويقترب من سارة تمام كدة يا قمر
ضحكت سارة :
تمام ياريس بس مقلتليش اي عرفك مكانى والا انا متراقبة
ضحك مازن:
حاجة زى كدة
سالته سارة بجد ::
انا بتكلم بجد انت جاي تزور مين هنا .
تنهد مازن :ابني عامل حادثة
شهقت سارة :
يا خبرهو انت اتجوزت امتى
تنهد مازن :
دا موضوع يطول شرحه انتى التخصص بتاعك في اي
ردت سارة :عظام بس لسه في البداية بدرب
تنهد مازن :
بجد طيب كويس تعالي شوفي ابنى وطمنيني عليه
هزت راسها سارة :
اكيد من عيونى وطالع جميل زيك بقي والا
ضحك مازن :والا
وعيونه علي حنان اللي مركزة علي كل كلمة وحرف ونار طالعة من عيونها
سألت حنان ما بين نفسها:
انت رجعت علشان تحرق في دم أمى انا بحاول أنساك مش عارفة امتى تزفت وتروح
مش عايزاك مرة تانية ومين دى يا ترى السنكوحة اللي معاه بيقول ايه وعجبها في ايه
كان مازن يبتسم ويكمل كلامه:
هو واخد اجمل عيون في الكون وشعره نفس لون شعر امه البشرة نفس بشرة امه
سالته سارة :
واضح انها حلوة بقي
تنهد مازن بحب :يعنى مش اوى وما بين نفسه اجمل ما في الكون
سالته سارة :
طب هى معاك
رد مازن :لا احنا اطلقنا من زمان
تنهدت سارة :
واوو يعنى عاذب دلوقتي
ضحك مازن :اه عاذب بالثلاثة
سالته سارة :
طيب طلقتها ليه اكيد مش العيب فيك انت الف واحدة تتمناك
كان مازن شايف حنان مركزة معهم حب يغظها :
أصل عليها لسان زى الفرقيلة محتاج قطر يمشي عليه ومش من مستواي وكمان
اقتربت حنان وفجاءه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كذبة الحب)