روايات

رواية كبرياء عاشقة الفصل الأول 1 بقلم هدير نور

رواية كبرياء عاشقة الفصل الأول 1 بقلم هدير نور

رواية كبرياء عاشقة الجزء الأول

رواية كبرياء عاشقة البارت الأول

رواية كبرياء عاشقة الحلقة الأولى

تعريف الشخصيات
ادهم الزناتي : بطل الروايه يبلغ من العمر. 30 عاما شديد الوسامه طويل القامه ذو جسد رياضي وعيون بندقيه وشعر اسود الحفيد الاكبر لعائله الزناتي ذو شخصيه بارده..
كارما الزناتي :بطله الروايه تبلغ من العمر 22 عاما ذات جسد ممشوق متناسق وبشره بيضاء وشعر اسود حالك وعيون واسعه بلون العسل الصافي ذاتت شخصيه متهوره سريعه الغضب
اسماعيل الزناتي : والد البطله يبلغ من العمر 54 عاما ذو شخصيه حقوده انتهازيه
صفيه السواحلي : والده البطل تبلغ من العمر 57 عاما ذو شخصيه حنونه طيبه
عبد الله الزناتي : جد البطل والبطله. يبلغ من العمر 75 عاما كبير عائله الزناتي ذو شخصيه قويه حنونه
ثريا حافظ :زوجه والد كارما تبلغ من العمر 50 عاما ذات شخصيه قويه متسلطه قاسيه
فؤاد العشري : ابن زوجه والد كارما يبلغ من العمر 29 عاما ذو شخصيه متسلطه انتهازيه
نرمين العشري : ابنه زوجه والد كارما تبلغ من العمر ٢٤عاما ذات شخصيه خبيثه حقوده
كبرياء عاشقة 👩🏻‍🦱🩶
البــ( 1 )ـــارت🔥🩶
بعد شروق الشمس بقليل صدح صوت المنبه لييقظ جميع من بالمنزل الا من قامت بضبطه ليلا فقد كانت كارما مستغرقه ف النوم كعادتها
ليفتح باب الغرفه والدها الحاج اسماعيل الزناتي كبير عائله الزناتيه بهيبته القويه و القاسيه ليقول بصوته الغليظ
=انت يا منيله علي عينك كل يوم نصحي ع صوت المخروب ده وانتي تفضلي نايمه زيك زي البهيمه جووومي جامت جيمتك
لتنتفض كارما من نومها وهي لا تدري ما الذي يحدث حولها لتقول بصوت ناعس
=ايييه يا بويا في ايه بس ع الصبح ؟!
لينظر اليها والدها بغضب وهو يقول لها
=قووومي يا محروقه قومي شوفي وراكي ايه ورانا شغل ياما ولا مين اللي هيروح يشرف ع الانفار اللي في الارض جوومي فزي
لتنهض كارما بتكاسل وهي تزفر باحباط
=حاضر حاضر يا بويا قايمه اهووو
ليقوم والدها بمغادره الغرفه وهو يتمتم بكلمات غضب كعادته
لتقف كارما امام المرأه لتنظر الي هيئتها فهي ذات جسد ممشوق وجميل و وجه ملائكي و شعر اسود طويل ناعم كالحرير لكنها تم الحكم عليها من قبل والدها ان يتم معاملتها كالرجال فهي ترتدي و تتحدث كالرجال حتي ترضي غرور وكبرياء والدها الذي انجرح بسبب انجابه لها وعدم استطاعته انجاب ذكرآ يحمل اسمه واسم العائله ليقرر ان يتم معاملتها كالولد منذ صغرها لتزفر كارما بتحسر ع حالها
وهىتدخل الحمام الملحق بغرفتها تقول بسخريه
=بتبصي ع ايه يا منيله انتي راااجل راااااااااجل
🌸**🌸**🌸**🌸**🌸**🌸
جلس الحاج عبد الله الزناتي كبير عائله الزناتيه.علي طاوله الطعام ليجلس ع يمينه ابنه اسماعيل
وعلي الناحيه الاخري الحاجه صفيه زوجه ابنه المتوفي محمود و والدة حفيده الاكبر ادهم
لتقول له بصوت منخفض حتي لا يسمعه اسماعيل
=هااا يا بويا كلمت ادهم في الموضوع اللي اتفقنا عليه امبارح
ليقول لها بصوت منخفض وهو ينظر بحذر ناحيه اسماعيل
=بعدين يا صفيه مش وقته بعدين
ليسمع اسماعيل همسهم ليقول بخبث وهو يتصنع الاستغراب
=في حاجه ولا ايه يا حاج بتتكلموا بصوت واطي كده خير ماله ابن اخويا ادهم ؟؟؟
ليرد عليه الحاج عبدالله بهدوء
= مفيش حاجه يا اسماعيل كنت بطمن اذا كان ادهم كلم صفيه امبارح كعادته ولا لاء ما انت عارف انه في غربه وقلبي دايما وكلني عليه
لينظر اسماعيل بغل وحقد وهو يقول بسخريه
=اهااا طبعا ما انت لازم تطمن ع المحروس اللي هيشيل اسمك واسم العيله ما هو لو بت زي المخفيه اللي انا مخلفها مكنتش فكرت فيه من اساسه
لينظر له الحاج عبد الله نظرة عتاب ولوم وهو يقول
=متقولش كده يا اسماعيل انت عارف ان مفيش حد عندي اغلي من كارما بنتك وحوار البنت ولا الولد ده ميفرقش معايا انت اللي من يومك مكبر الموضوع لحد ما عقدت البت وخلتها زيها زي الرجاله بسبب معاملتك القاسيه لها حرام عليك يا بني
ليضرب اسماعيل بكفيه علي الطاوله وهو يقول بغضب
=تاني يابا تاااااني كل ما تشوف وشي تتكلم في نفس الموضوع انا مخلفتش بناااات انا مخلف راااجل فاهم يابا راااجل
لينظر له الحاج عبدالله بغضب وهو يقول بصوت عالي
=لا مش فااااهم يا اسماعيل و صوتك ده ميعلاش وانا قاعد انت فاهم ولا لاء ولا فكرك ان بسبب شويه التعب اللي فيا ان راحت عليا خلاص وانك بقيت راجل الدار فووق يا اسماعيل فووق
ليخفض اسماعيل وجهه بخجل وهو يقول بصوت منخفض
=سامحني يابا انا مقصدش انت عارف غلاوتك ومقامك عندي يا حاج وجزمتك فوق راسنا كلنا
لينخفض اسماعيل ويمسك بيد والده ويقبلها
ليقول الحاج عبدالله وهو يربت ع راس والده بحنان
= خلاص يابني خلاص
دخلت كارما تلقىالتحيه وهي تدخل غرفه الطعام وهي ترتدي بنطلون جينز رجالي فضفاض وعليه قميص رجالي اسود اللون فضافض هو الاخر وترتدي قبعه رجالي تخفي بها شعرها لتبدو مثل الرجل تماما
=صباااااح الخير
لينظر جدها لما ترتديه وبعينيه نظره حسره وهو يقول
=صباح الخير يا قلب جدك تعالي يلا افطري
ليقول والدها اسماعيل وهو ينظر لها بغضب وقسووه
=كل ده بتنيلي ايه يا محروجه انتي اترزعي كلي وغوري اتاخرتي ع الشغل
لتنظر له كارما بعدم مبالاه وهو يتحدث
لترد عليه زوجه عمها الحاجه صفيه
=براحه يا حاج اسماعيل علي البنيه لسه بدري الوقت متاخرش ولا حاجه وانتي يا حبيبتي تعالي كليلك لقمه
لترد عليها كارما وهو تنظر لولدها بحقد
=لا يا عمتو مش عايزه اكل نفسي اتسدت خلاص
لينهض اسماعيل بغضب وهو يقول
=و نفسك اتسدت من ايه يا بوز الاخص انتي هاااا قصدك ايه قصدك ايه انطقي
ليرفع يده محاولا ضربها لتتراجع كارما للوراء بخوف
ليتعلي صوت الحاج عبدالله وهو يقول بغضب
=جري ايه يا اسماعيل هترفع ايدك عليها وانا قاعد ولا ايه
ليخفض اسماعيل يده وهو يقول بغل
=مش شايف قله ادبها يابا دي لازم تتربي
ليقول له الحاج عبدالله بصوت منخفض محاولا تهدئته
=هي اكيد متقصدش اللي فهمته يا اسماعيل يابني وانتي يا كارما يلا ع شغلك ياحبيبتي
لتقترب منه كارما وتقبل خده وهي تنظر بحذر علي والدها
=حاضر يا جدي
🌸**🌸**🌸**🌸**🌸**🌸
وقفت كارما في وسط الاراضي التي تمتلكها عائلتها تراقب بعيون مثل الصقر جميع الاشخاص الذين يعملون بها لتلاحظ ان عدد الانفار اليوم قليل عكس كل يوم فمعظمهم قد تحججوا بالمرض وهي تدري ان وراء هذا امرآ ما لكنها لاتدري ما هو
لتتفاجأ بحمدي ذراعها الايمن في العمل يركض باتجاهها ليقول وهو يلهث
=الحقي يا ست كارما الحقي
لترد عليه كارما وهي تنظر له بلامبالاه
=خير يا وش السعد
ليقول لها وهو يحاول ان يلتقط انفاسه
=فهمي ابن الحاج عتمان اللي ارضه جنب ارضنا شوفته وهو بيتفق مع الانفار بتوعنا انهم يسيبوا ارضنا و يشتغلوا عنده في ارضهم وهيديهم ضعف اليوميه اللي بندهالهم
لتشتعل عيون كارما بالغضب وهي تستمع له لتقول وهي تجز ع اسنانها بغضب
=دي ليله امه سودا النهارده هو فاكر كده هيقدر عليا
لتقوم بلكم حمدي ع كتفه بقوه وهي تقول
=وليلتك انت كمان سودا باذن الله
ليقول سعد باندهاش
=الله وانا مالي يا ست كارما
لتقول كارما وهي تنظر له بغل
=كل اخبارك منيله يا بعيد نفسي تيجي تقولي في يوم خبر واحد عدل يوحد الله ما انا مش مسمياك وش السعد من فراغ
ليقول حمدي وهو يضحك ببرود كعادته المستفزه
=يعني انا بجيب الاخبار دي من عندي يا ست كارما
لتنظر له كارما وهي تحاول تمالك نفسها حتي لا تمسك برقبته وتخنقه لتتركه وتذهب لتري ما الذي فعله فهمي ابن عتمان
ذهبت كارما لارض الحاج عتمان لتجد ابنه فهمي يجلس ع احد الكراسي ويتجمع حوله الانفار الذين يعملون لديها لتجد ان لون وجههم قد اختفي حين رأوها قادمه
ألقت كارما التحيه عليهم لتقول ببرود وهي تنظر لفهمي
=خير يا رجاله متجمعين كده في حاجه ولا ايه ؟
ليقول احد الانفار الذين يعملون لديها
=خير يا ست كارما بصراحه كده فهمي بيه عايز يشغلنا معاه وبيوميه اكبر بكتير من اللي بتدهلنا واحنا بصراحه اولي احنا وعيلنا بكل جنيه زياده
لتنظر كارما الي فهمي لتجده ينظر اليها وهو بيبتسم بشماته لتحاول كارما تهدئه نفسها حتي لا تخسر الموقف واخذت تحدث نفسها حتي تهدئ
“اهددي اهددي يا كارما متخليش حته الخيال مأته ده يفوز عليكي ويشمت فيكي اهددددي ”
لتعاود النظر له وهي تبتسم ببرود لتقول بصوت عالي ليسمعه الجميع
=تمام يا رجاله وانا ميرضنيش انكوا تيجوا ع نفسكوا و زي ما قولتوا كل جنيه انتوا اولي به بس ياريت تفتكروا مين اللي وقف معاكوا يوم ما عيله عتمان قررت ان العماله زياده عندها وطردتكوا من الشغل مين اللي شغلكوا وقتها برغم ان احنا كانت العماله عندنا كانت كافيه بس جدي عبد الله الزناتي مهنش عليه يشوفكوا متشردين لا انتوا ولا عيالكوا وشغلكوا في ارضنا مين لما حد فيكوا بيقع في ضيقه ولا مشكله مين بيقف معاه ؟؟
ليبدأ الهمس يتعلي من الجميع ليرتفع صوت احد العمال
=احنا عمرنا ما نسيبكوا يا ست كارما ولو دفعولنا مال الدنيا دي كلها كفايه وقفتكوا معانا دايما ولا ايه يا رجاله
لتتعالي الاصوات الموافقه من الجميع
لتنظر كارما بشماته وهي تنظر لفهمي الذي اخذ وجهه بالاحمرار من الغضب لتقول بصوت عالي
= تمااام يا رجاله وده العشم برضو واستنوا مننا خبر حلو ليكوا قريب باذن الله ويلا يا رجاله كل واحد ع شغله الارض مستنياكوا
ليذهب الجميع ولم يتبقي سوا كارما وحمدي والاشخاص الذين يعملون لدي عيله عتمان
لتنظر كارما بسخريه لفهمي و هي تقول له
=نصيحه ليك يا ابن عتمان يوم ما تحب تعمل شاطر اعمل شاطر ع اللي قدك واوعي تنسي نفسك
ليقول فهمي بغضب ووجه يمتقع بالغل
=مبقاش غير واحده ست اللي هاخد منها نصايح ما صحيح عيله الزناتي الرجاله فيها انعدمت ولبسوا طرح ونزلوا ستاتهم مكانهم
لتفقد كارما السيطره ع نفسها ولا تدرك ما فعلته الا وهي تلكم فهمي ع وجهه بشده حتي وقع علي الارض وفمه امتلأ بالدماء
لتقول له وهي تنفض يدها من الالم
=هاااا عرفت الست دي ممكن تعمل فيك وفي غيرك ايه روح البس طرحه انت يا حيلتها ولا تحب اجبلك انا طرحه ع ذوقي
لينهض فهمي وهو يمسك بفمه وهو يقول بغضب
=بتمدي ايدك عليا يا بنت الزناتي والله لهوريكي وهخليكي تندمي
لتنظر له كارما بسخريه وهي تضحك بصوت عالي وهي تقول
=توريني انا!! مش قولتلك اتكلم ع قدك وبرضو مش بتتعلم
🌸**🌸**🌸**🌸**🌸**🌸
جلس ادهم في غرفه مكتبه يدرس باهتمام بعض الملفات الهامه ليتعالي صوت رنين الهاتف الخاص بادهم ليرد ادهم وهو لازال ينظر للملفات التي امامه
=الو …ازيك يا ابن عتمان وحشني
ليتعلي صراخ صديقه فهمي ف الجانب الاخر
=شووفت بنت عمك عملت فيا ايه انا اضرب واتبهدل وسط الناس دي وقعتلي سناني
ليرد عليه ادهم باندهاش
=بنت عمي مين اللي ضربتك يا فهمي انت اتجننت ؟!
ليرد فهمي بغضب وهو مستمر بصراخه
=بنت عمك كارما المفتريه اقسم بالله يا ادهم لو منزلتش بكره بالكتير و ربتها لهكون مقدم فيها محضر واسجنهالك انا كرامتي بقت ف الارض وسط الناس بسببها
ليقول ادهم بغضب وهو لا يزال لا يستوعب عما يتحدث عنه فهمي
=فهممي فوق لنفسك وشوف انت بتتكلم ازاي وعن مين انت اتجننت!!
ليستمر فهمي في حالته الهستريه
=انا قولتلك اللي عندي وكده يبقي عداني العيب يا ابن الزناتي
ليغلق الهاتف ادهم وهو لايزال في حاله من الصدمه والاندهاش ليقوم بالاتصال بجده عبدالله الزناتي ليفهم منه ما الذي يحدث
= الو ايوه يا جدي ازيك عامل ايه
ليأتي صوته جده الضعيف في الجانب الاخر
=ادهم يا حبيبي ازيك يا بني وحشني انا الحمدلله يا حبيبي
انت اللي عامله ايه يا بني
ليقول ادهم بهدوء
=الحمدلله يا جدي انا بخير ..جدي هو اللي انا سمعته ده بجد كارما بنت عمي ضربت فهمي ابن عتمان ؟!
ليقول الجد باندهاش
=وانت عرفت الموضوع ده منين يا ادهم
ليقول ادهم بغضب
=فهمي اتصل بيا واشتكالي هي فعلا ضربته ولا لا يا جدي
ليقول جده بخبث وهو يبتسم
=ضربته يا بني ضربته وفضحتنا ف البلد محدش بقي قادر عليها لا انا ولا حتي ابوها يا ادهم يابني
ليقول ادهم بغضب
=انا اللي هربيها ياجدي انا اللي هربيها متقلقش
ليغلق مع جده وهو يتوعد لكرما ليقوم باستدعاء مدير اعماله نادين لتحجز له اول طائره علي مصر

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كبرياء عاشقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى