رواية كبرياء ابنة خادمة الفصل التاسع 9 بقلم سحر السحرتي
رواية كبرياء ابنة خادمة البارت التاسع
رواية كبرياء ابنة خادمة الجزء التاسع
رواية كبرياء ابنة خادمة الحلقة التاسعة
*خرج الدكتور من غرفه الكشف وكان شكله حزين توقعت هيقول في ايه … وفعلا زي ما توقعت قال
: اسف البقاء لله هي جت ميته
*اتصدمت رغم اني كنت متوقعة اللي هيقوله بس كان عندي امل كاذب اتمنيت يتحقق قررت ما انهارش
*سبتهم وجريت على القسم ابلغ في شاهنده وقابلت يوسف … اتردد قبل ما يعمل البلاغ وكلم سامح اللي وافق وقال له
: انا ما كنتش موجود خلي العداله تاخد مجراها واللي غلط يتحاسب
*طبعا مش محتاجه اتكلم و احكي اقول ان حقي وحق امي ضاع وكل اللي بيشتغلوا عندها ما حدش شهد باللي حصل في النيابه
*شاهنده وهي خارجه براءه بصيت لي بتكبر وقالت
:حاولي بقى تعرفي حجمك الطبيعي
*رديت عليها بكل اصرار و جديه
:حجمي الصغير اللي كان مضايقك قوي هكبره عشان يضايقك اكثر … و كليه الطب اللي منعتيني عنها هعرفك ان برده هنجح واسمي هتشوفيه كل شويه وحق امي مش هسيبه بس خليك فاكره ايدك اللي اتمدت عليها كل صلاه هدعي انها تتشل و تشوفيها بعينك وانت مش قادره تحركيها
*وحطيت عيني في عينيها
:افتكري كل ما تمسكي حاجه قولي يا ترى دي اخر مره امسكها لاني عارفه و متاكده ان ربنا هيستجيب ليا و تشوفي الذل و تعيشيه كل لحظه
بقلمي سحر السحرتي
*ردت عليا بسخريه :انت بقى اللي هتنتقمي مني و تشليني
:لا مش هنتقم هسيبك لربنا انتقامه هيبقى اصعب الف مره من اللي كان ممكن اعمله فيك … و نجاحي في الثانويه العامه اللي حرق قلبك وملاها غيره وحقد هتلاقيني ناجحه في حاجات ثانيه تقهرك وتحرق قلبك اكثر و افتكري كلامي بنت الداده هتبقى في العالي
*سبتها ومشيت وانا مصرة على النجاح
*بعد فترة سامح جه زارني وكان باصص في الارض من الخجل ….مسكت وشه بايدي ورفعته لفوق
:انت اجمل راجل شفته في حياتي نفسي ربنا يرزقني براجل زيك اتجوزه
*فجاه طقت في دماغي فكره مجنونه تحرق دم شاهنده شاف لمعه في عيني
: مش مستريح لبصتك دي
: انت عارف اني اتظلمت
: اه وكان نفسي اساعدك بس ما فيش في ايدي حاجه
: لا في ايدك ارجع جزء صغير من حقي بحرقه دمهم شويه ينفع تساعدني
:قولي اللي في دماغك واشوف
:نتجوز
: انت اتجننتي
:كده وكده مش حقيقي هقعد معاك في الفيلا افرسهم شويه
:اتجوزك ازاي وانت اختي
: مفيش ورق رسمي يقول اني اختك حتى مامتك مش معترفه وكل اللي شغالين اللي عندكم ما حدش يعرف المعلومه دي
:حلا هتفرسيهم شويه بس صح
*بصيت له بخبث يعني شويتين ثلاثه اللي ربنا يقدرني عليه
:تصدقي يستاهله بس من غير ما تمدي ايدك على حد
: كفايه عليهم لساني
:هنفذ امتى
:بعد امتحاناتي
:بس انت بعد شويه هتبقي مطلقه وده غلط عليك بعد كدة
:خلاص نضرب ورقتين عرفي ده هيغيظهم اكثر ونقول لهم هنجرب الجواز عجبنا نقلبه رسمي تصدق انا كده هروح اذاكر بنفس مفتوحه قوي
:خلاص هاجي لك بعد ما تخلصي امتحانات و اوضب غرفتي و ابلغهم اني ناوي اتجوز و احط كنبه سرير عشان تبقي تنامي عليها
*مشي سامح بعد ما اتفقنا ننفذ الخطة المجنونه هي اينعم خطة تافهة بس احساسي انهم هيتفرسوا مني واني قاعدة على قلبهم ومحدش يقدر يطردني احساس رائع غير أن شاهنده هانم هتلاقي ابنها اتجوز من بنت الدادة تخيلوا ممكن يحصل لها ايه يا خبر حتة احساس هموت واشوف تعبيرات وشها ….تفتكروا ممكن توصل لجلطة ربنا كريم
*دخلت خالتي وهي وشها احمر من الغضب
:انت ناويه تعملي ايه بالظبط
:زي ما سمعت بالظبط
: بس ده اخوكي وده حرام
: هم مش معترفين انه اخويا ومش هنعمل حاجه حرام هخلص امتحانات و اتسلى عليهم اجازه الصيف
: انا خايفه عليك في حقائق لو اتكشفت هتنجرحي قوي
:حقائق ايه وما افتكرش ان بقى في حاجه تجرحني اكثر من كده
: انت حره انا حذرتك ما تلوميش الا نفسك
: تعالى هنا انت هتقلبي دماغي ليه هو في حاجه مخبياها عليا
: لا هخبي عليك ايه ذاكري وبعد الامتحانات لينا قعدة طويلة مع بعض
*خلصت ايام الامتحانات اخر يوم قعدت مع صافي و بدات احكي لها انا ناويه اعمل ايه
: بتقولي ايه ناويه تتجوزي سامح
*حسيت انها اتصدمت وزعلت قوي فلحقتها
:اه وضع مؤقت هدايق مامته واخته شويه
*كانت لسة زعلانه وقالت بقهرة
:و بتقولي لي ليه
:لاني حسيتك معجبه بيه
*ردت عليا بانفعال واضح
:ولما حسيتي اني معجبه بيه بتاخديه زي اخته ما اخذت ادم منك
:لا عشان افهمك يا بقرة ان جوازنا لعبه وكمان باطل فبفمهك قبل ما تعرفي من بارة لاني بحبك أكثر من اخت
:بس ما تقوليش بقرة …. وباطل ليه بقى ان شاء الله
: لان هو وهنا اخواتي في الرضاعه
*الفرحة كانت هتنط من عنيها
: اخواتك بجد انا اول مره اعرف
:ما هي مدام شاهنده كانت مستعريه مني اكمني بنت الداده زي ما انت عارفه وكانت مانعة اي حد يعرف …. وغيرت طقم الخدامين من عندها بعد ماما ما فطمت هنا …. بس اتمسكت بماما لان هنا كانت متعلقه بيها قوي
:يعني هنا اختك وعملت فيك كده
:تخيلي مش بس لاني بنت الداده لا و كمان اختها ورثت من امها الطابع الوحش بس بقول لك موضوع اننا اخوات تعملي نفسك ما تعرفيهوش عشان اللعب يحلو
:تمام طمنتيني وانا هاجي لك في الصباحيه اهني و ابارك هتكتبي الكتاب امتى
:هنضرب ورقتين عرفي لان سامح فهمني أن بعد ما نخلص هبقى مطلقة فبلاش تبقى رسمي
:قشطه انا معاكي نوريهم النجوم في عز الظهر
*كنت قاعده في البيت بتفرج على التلفزيون بملل بقلب لقيت برنامج ديني …. وواحده بتسال عن اخوها في الرضاعه والشيخ شرح لها ازاي الاخوه في الرضاعه
*اكتشفت من شرحه ان انا وسامح مش اخوات زي ما كنا مفكرين انا وهنا بس كلمت صافي بسرعه
: الحقيني يا صافي انا وسامح طلعنا مش اخوات
:ازاي هو مش اخو هنا
:اخوها بس هشرح لك
بقلمي سحر السحرتي
*بعد ما شرحت لها
:وانت ايه اللي مزعلك كملي في خطتك كده هيصدقوا انكم متجوزين بجد بس بقول لك اوعي يحلو في عينيك فاهمه
: يا شيخه اتلهي كده هخاف انام معاه في نفس الاوضه
: انت مش بتقولي عمل لك كنبه سرير قلقانه من ايه وبعدين سامح محترم واعترف لي امبارح بحبه وحكى لي ناوي يعمل ايه عشان اعذره و استناه على ما يساعدك تاخذي جزء من حقك
*بفرحة :بتهزري … بقول لك ايه يا بت يا صافي
:حاسه ان جات لك فكره مجنونه
: هههههه ااجل جوازي منه ويتقدم لك و تتجوزيه ويدخل عليهم واحده مننا في ايده اليمين والثانيه في الشمال
: هههههه انت مجرمه كده هيجي لهم جلطه مش هتعلميهم الادب … لا يا ستي انا عايزه فرح كبير وشهر عسل ولسه الجامعه اما اخلصها او حتى يبقى فاضل لي سنه
: ماشي براحتك سلام بقى عشان اكلمه واقول له على الجديد
بقلمي سحر السحرتي
*كلمت سامح
:حلا انت متاكده انك هتقدري تدخلي الفيلا بعد اللي حصل نفسيتك هتستحمل
: انا حاسه انك عايز ترجع في كلامك
: لا يا حبيبتي انا معاكي لاني شايف حقك مهدور في حاجات كثير وعايز ارجع حقك اللي ما تعرفيش عنه حاجه
:يعني ايه يا سامح مش فاهمه
:حلا كل اللي عايزك تفهميه ان دخولك الفيلا هيكشف حقيقه صعبه ولازم نتاكد انك مستعده للخطوه دي نفسيا اهم حاجه عشان ما يحصلش زي المرة اللي فاتت
: لا ما تقلقش بس مش عارفه ليه كلامك قلقني بس انا عايزه ارد جزء من حق امي اللي اتهانت وماتت بسبب ظلمهم …. قتلوها بدم بارد ومشيوا في جنازتها ….شفت باباك كان ماشي يعيط عليها اوي …. ومامتك عاشت حياتها عادي
:خلاص جهزي نفسك بكره هنبدا
# يا ترى اهل سامح هيتصرفوا ازاي لما يعرفوا ان متجوز حلا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كبرياء ابنة خادمة)