رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الفصل الثاني 2 بقلم سلمى رفعت
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الجزء الثاني
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة البارت الثاني
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الحلقة الثانية
امسك يدها وهم ينزلون من الدرج
يقرب منها ويقول بهمس : بقولك ياجعفر لا متبصليش كده اصلي اسمك من النهارده واحده قلبه بوزها قدام الناس هتقول عليها ايه أنتِ مش طايقني ولا انا طايقك المهم مش انتِ كنتي لابسة النقاب قلعتيه ليه افرض حد من الشغلين هنا دخل
قال الحاج نُعمان بطريقة خبيثه :
بطلوا وشويش ياولدي وتعالوا افطرو مشبعتوش من بعض اياك
اخفضت رأسها بكسوف قال وهو يقرب من والدهُ ويقبل يديه: صباح الخير ياحاج كنت بقولها تحط كل حاجه في الشنط ومتنساش حاجه
أنا مسالتكش ي ولدي ربنا يهنيئكم
حوراء : صباح الخير يا عمي
صباح الورد يا بت الغالي مابلاش كلمة ياعمي ده حتي وأنتِ صغيره كنتِ تقولي يابابا أو يابا الحاج اي حاجة من بوقك حلوه
قالت في خجل حاضر يابابا
قرب من أذنه: مابلاش ياجعفر النحنحه دي ولا مبتظهرش غير لابويا
بصت لهُ بعيظ : بقولك ايه يااخرة صبرى انت خليك في حالك
قال لها :ياجعفر هو انت حد يبصلك
غرزت الشوك في رجليه قام بفزعة وهو يصيح : اااااااه يابت ال
الحاج نُعمان : مالك ياولدي خبر ايه اللي حصل
تضحك في خبث وهو ينظر لها بغيظ قال : لا ياحاج شد عضل بس وانا هكسره قصدي هعالجه كدا كدا نص ساعه وهنتحرك
جعفر خلصتي الشنط
ضحك والدهٕ بقهقه: بقا بذمتك حتي يقول للقمر دي ياجعفر يبقا مبتفهمش ياولدي
رد على: ايه ياحاج انت هتدخل علي الحته بتاعتي ولا ايه بقولك ايه لم نروح للحاجه هي تتصرف
الحاج نُعمان: ياكلب انت ده بتي وبعدين بلاش الحاجة مش ناقصه وجع قلب ده لسه زي العيل الصغير بتغير
يغمز لوالده بضحك : أيوة كدا رجالة تخاف متختٌشيش
حوراء : صحيح يابابا مرات عمي فين ومجتش معاكم ليه
الحاج نُعمان : ادعيلها ربنا يشفيها انتِ عارفه من وقت الحادثه وهي مبتمشيش علي كُرسى متحرك وتعبانه
قام علـى بعصبية مش يالا ياحاج بقا وأنتِ كمان يالا هنتأخر وانا عندي محاضرات نظرت لهُ باستغراب من رد فعله ؟
ثم قالت : حاضر هقوم اجهز بس وانت يابابا ناقصك حاجه أجهزلك
الحاج نُعمان : بارك الله فيكِ يابتي انا خلصت كل حاجه جهزي نفسك ويالا بينا
قامت تودع امها واختها وهي تبكي بالدموع وقالت لها اختها حقك عليا ياخيتي ملحقتش اجيلك امبارح في الفرح كان عندي امتحان عملي في الكلية ؛ ولا يهمك ياخيتي خلي بالك من نفسك ومن أمي انا عارفه انه غصب عنها حضنت امها واختها في بكاء وانهيار وتقول هستناكم تطلوا علي طوال في رعاية الله
ام حوراء : بالله عليك ياولدي بتي امانه عندك خلي بالك عليها
على : في عنيا ياحاجة وانتِ تعالي اطمني عليها في أي وقت ولو احتجتي أى حاجه ابقي كلميني
ووجه حديثها لحنين اخت حوراء ؛ حنين متقلقيش علي حوار مصاريف الجامعه ورق الجامعه خلصتهولك شدي حيلك
حنين : تسلم ياابيه
تركب السياره والدموع تنهمر وتشاور لهم متبكيش ياغالية عاد أختك تخلص وتيجي هي وامك وهخليهم يستقرو في القاهره هيوحشوني جوي يابا اول مرة ابعد عنهم
قال وهو ينظر لها بحنين : متقلقيش يا حوراء انا هجيبك تتطمني عليهم باستمرار بعد سفر دام ل ست ساعات مستمرين بكاء ونوم قال وهو ياخذ نفسه حوراء قومي يالا وصلنا
قامت وهي تثاوب : الحمدلله انا تعبت
دخلت خلفهم الفيلا
فيلا من التراث الصعيدي بدورين ومطليه بماء الذهب ويوجد حراس في كل مكان وحديقة مثل الجنه ازهار وارجوحة وأتت بنت في منتصف العشرينات تجرى تحضن علـى وهو يبعدهّ عنه وتحدث بإحراج احم احم
ازيك يا سارة جيتي أمتي وعرفتي منين
سارة ترد بمياعه حتي تضايق حوراء ‘ جيت أمتي فأنا جيت من شويه وقعدت مع طنط ومين اللي قالي بصت للخلف وكان مازن خلفه ونظر لهُ بنظرت توعد
ماليش دعوه هي اللي فضلت تزن وانت عارفها اكتر مني
ردت سارة بدلع : اي ي بيبي انت منبسطش بوجودي ولا ايه
رد الحاج نُعمان : دخلني يابتي مقدرش اقف صحيح اللي أختشوا ماتوا
ردت حوراء : تعالي يابابا
سارة : انتي بقا مرات جوزي
نظرت لهُ وعلـى ينظر لسارة نظرة بغضاء ردت سـارة ببرود : قصدي جوزي المستقبلي
أخذت حوراء عمها في صمت ودخلت الفيلا
علـى امسك ايد سارة بعنف سارة بقولك ايه انا لولا الواد اللي في بطنك كان هيبقا ليا تصرف تاني فمتعصبنيش عليكِ
يعني ايه شايف حبيبي وأبوه ابني واحده تانيه بتخطفه مني واسكت وانا ست وبغير عليك ي بيبي
رد علي بعصبية : بقولك ايه سارة
ونظر بصدمة من الذي رآه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان يوم حبك أجمل صدفة)