رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الفصل الثالث 3 بقلم سلمى رفعت
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الجزء الثالث
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة البارت الثالث
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الحلقة الثالثة
نظر بصدمة ليرى حوراء وكان يظهر عليِه التوتر
قالت حوراء:كلم ياحضرت الدكتور عمي جوه عم ينادي عليك بس شكلك مشغول مسمعتهوش
علـى :طيب أتفضلي انتِ وانا هاجي وراه حضرتك اتفضلي
سارة : بيئه اوووي
حوراء :هي مين اللي بيئه ياولية ياحر*باية انتِ احترمي نفسك بدل مااجي اكسر دماغك
خلاص ياحوراء مكنتش تقصدك ده كانت بتتكلم على حد تاني
ذهبت سارة اتجاه على والتصقت في ظهرهُ قالت :الحقني ي لولو دي متوحشة اوي
ممكن تخرسي خالص دلوقتي
قالت حواء بتريقه:الحقني يالولو أخص علي الرجالة أخص نظرت بااشمئزاز وذهبت
انتظر علي حتي اختفت وأمسك ذراعها بعنف : عجبك كدا كانت هتسمعنا ونروح في داهيه انا ابويا لو عرف اللي مابينا هيروح فيها وقتها مش هرحمك وبطلي مايصه وقرف
تركها وذهب وقالت بنظرة خبيثه: استني عليا بس يا علـى اجيب الواد وادخل البيت ده وهوريك انت واللي واهلك والبيئه دي
دخل علـى سلم علي والدته : ازيك ياست الكل عامله ايه يا حبيبتي
الحاجه تحية : ازيك ياحبيبي انت عامل ايه وحشتني اوي الف مبروك ياحبيبي مراتك زي القمر ودمها زي العسل
علي: اااااه انتو لحقتوا اتعرفتوا
دخلت سارة : ازيك ياماما الحاجه عامله ايه
تحدثت لها ببرود :الحمدلله يا حبيبتي امك عامله ايه لسه مصاحبه الواد اللي قد عيالها ده
ها اه ياطنط عادي تعيش سنها هي لسه صغيره
طبعا طبعا ي حبيبتي 😏
ضحكت حوراء بهدوء
قامت سارة باشطياط :طيب ياجماعه عايزين حاجه عندي شغل مهم في الشركة وقامت عند علـي وقبلته علي خده عايز حاجه ياحبيبي هروح انا الشركة وانت لم تخلص المحاضره تعاله هستناك باي باي ي عمو باي باي ياطنط
ذهبت وهي تشطاط غضباً
بعد اذنكم قالتها حوراء بضيق
قالها الحاج نعُمان :اتفضلي ي بنتي
اذنك معاكي
قوم يابني وراه مراتك راضيها حتي لو مبتحبوش بعض بس هي ست وليها الحق انها تغير علي كرامتها انت مش مديها اي قيمه وازاي الست زفت سارة دي تيجي البيت هي وكالة من غير بواب وتتمايع ولا عامله احترام لينا ولا لمراتك تمسك نفسها حتي لم تتجوزها
قال الحاج نُعمان: بصراحه الحاجه عندها حق قوم صالح مراتك
علـى: ياحاج انا اتفاقي معاك ايه اني مش هقربلها وحضرتك وافقت وبعدين ياحاج انا عايز حضرتك في موضوع في المكتب بخصوص اسهم الشركه
وادم الصياد اللي مبهدلنا الدنيا
طيب يا ابني اتفضل قدامي
طيب روح راضي مراتك الاول وانا هسبقك علي المكتب علشان خاطري المره دي
الحاجه تحية: بعد اذنكم أنا هاخد العلاج وانام
اتفضلي ياحاجه
صعد اللي الغرفه وكانت خارجة من الحمام بالمنشفه تلف بيها نفسها خصلات تتناثر المياه علي كتفها نظر إليها بهيام وقرب إليها قبل دخلوها الي الحمام
قفشتك رايح فين ي جعفر وايه الحلاوة دي كلها علي فكره انتِ جامده وكل حاجه بس مش استايلي خالص ها ظل يقرب إليها كثير حتي التصقت بالحائط
ايييييه انت عم تجرب عليه أكده ليه وبعدين مش انت قولتك اني مش استايلك متجربش عليا واصل …..
:_لامبقربش انا بس كنت عايز اجرب حاجه قرب أكثر حتي لمس شفاه واخذها في قبلة عميقة وتركها حتي تأخذ نفسها وكانت تلهث وضربات قلبها تزاد وجهه المشتعل الذي وصل لااعلي درجة في حرارته وشعرت أنها في عالم أخر ….
وقال لها انا كنت بصلحك ياجعفر بس شكلك دعيفة اوي قالها بتريقه ..
بصي اللي حصل من سارة هي متقصدهوش وانا جبت اصالحك علشان الحاج والحاجة طالبوا مني لم تنزلي متبينيش اي حاجه ماشي ولا؟
كانت في عالمها وشرودها حتي افاقت من تقربه
خلاص ماشي وضعت يديها علي جسمها حتي تغطي اكبر قدر ممكن
ايه يقليل الحياء اللي عملتوا دي وبعدين سارة مين دي اللي ازعل منها من بقيت اهلي اياك هملني لحالي “جاك خابط يفك لحام صدرك”
بتقولى حاجه
لا خالص وهربت منهُ بصعوبة وذهبت للمرحاض كانت تأخذ نفسها وابتسمت وضعت يديها علي شفتيها وتحدثت مع نفسها
لا بقولك ايه فوقي أكده ده دكتور في الجامعه وواخدك غصب عنك مش هيبصلك وكمان معاه حرباية فوقي لنفسك أكده
علــى : بقولك ياجعفر انا هغير وانزل وانتِ لو عايزة تنزلى للحاجه انزلي ومتخرجيش من الفيلا قبل ماتتصلي بيا ماشي
افاقت من شرودها : ماشي ماشي
فــــي الشركة ”
ازيك يا مستر اهلا اهلا ازيكم يا قمرات عاملين ايه
كويسين مستر علــى مجاش لسه وتحدث مع السكرتارية …
لا يا مستر هو بعتالي مواعيده هيخلص المحاضره علي الساعه 12 وهيجي علي الساعه 1
انا مش عارف صاحبي بيتعب نفسه علي الفاضي ليه ممكن .
علي العموم دخلي قهوتي وجهزي الاجتماع الاستاذ سارة في مكتبها
لا في مكتب مستر علـى
انتِ ازاى تسمحي لا اي حد يدخل مكتب استاذ علـى غيره ده انا مبدخلهوش غير لم بستاذنه
السكرتيره : حضرتك عارف أستاذه سارة ممكن ترفدني فيها وخصوصا انها خطيبة مستر علــى انا اسفه غلط والله مش هيتكرر تاني بس متقولش لمستر علــى
طيب انا مش هقول لمستر علي المرة دي بس مخصملك اسبوع
دخل علي سارة …. ايه سارة الورق اللي مسكه ده
سارة :_ ده ده دااا ده ورق علــى كان قايلي عليه وبعدين انت مين اللي ادلك الحق أنك تسألنى
أولاً : علشان علـى اخويا اللي يخصه يخصني
ثانيا: انا شريك في الشركه دي يعني اللي كل كبيره وصغيره تخصني واحذري مني ياسارة هعرف وراكِ ايه وهكشفه سلام ي ست كخه
سارة : ماشي ياز*فت انت كانت ناقصك انت كمان
في منزل آهل حوراء في قنا
ياما ياما يايامنه زغرطي
ايه يابتي فرحيني
نجحت نجحت
لولوولي الف بركة يابتي
طيب ليه الدموع ديه ياما انتِ تفرحي تبكي وتزعلي تبكي تعبتني معاكِ يايامنه
لا يابتي فرحانه بس صعبانه عليا خيتك خايفة اكون ظلمتها مع ولد عمها
متقلقيش ياما انتِ عارفه عمي عيخاف عليها اكتر منكِ واكده خدت الاجازة نقعد معاها واخلص ورق النقل علي مانشوف بيت لينا جارها هنعملها مفاجاه
ماشي شوفي احجزلنا في القطر الليله
ههههههه حاضر ياست المستعجله ياريت نتحب زي ست حوراء
ربنا يهدي سرها يارب
في القاهرة في منتصف الليل
دخل إلى الغرفة رآها ساجدة علي الأرض تقول التشهد الاخير
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته/السلام ورحمه الله
:- تقبل الله
مني ومنك
قيام الليل صح
ايوة
بقولك ايه انا سمعتك وأنتِ بتقرى قرأن ينفع تقريلِ اي جزء من سورة البقرة لأنها بتريحنى وانا حقيقي مجهد وتعبان نظرت إليه بصمت وبدون رد فعل وكانت سوف تبدأ ولكن جذبها إلي السرير وضع رأسه علي رجليها وأخذ يديها وضعها على رأسه وقال :مشي ايدك علي شعري وأنتِ بتقرى حركت يديها على رأسهُ وبدأت في تلاوة القرآن
حتى شعرت باانتظام أنفاسه
وضعت رأسه علي الوسادة ونامت بجواره وتنظر إليه بهيام ولمست ذقنه حتى ذهبت في نوم عميق
فاق علي ثقل علي صدريه : رآها نائمه علي صدره وظل يلمس علي خصلات شعرها وتلف ذراعيها حول رقبته وتسحبه نحوها وهي نائمة لتفلح أنفاسها الدافئه واجهه وتفقده تركيزه
ويهبط بشفتيه الغليظتين علي شفتيها الرقيقه المنتفخة ويقبلها عدة قبل متقطعه وكانت تظن أنه حلم حتي شعر أنه تململ وابتعد واغمض عينه بمكر حتي فاقت وقالت :وه ايه اللي نيمني جنبك أهنئ ؛
ايه اي ده حصل ازاي انا كل اللي فاكره اني طلبت منك تقرى ليا ونمت انتِ لزقتي فيا ليه
: انا ولا لزقت ولانيلة انا نمت جارك ومحستش بحاجة وسع أكده انزل
اتفضلي ياختي هموت عليك يعني
كتكم نيلة مليتوا البلد
هي تثرثر في سرها : نيلة تاخد ست سرسرة بتاعتك دي
سماعك ياجعفر ‘بعد ثواني كان الباب يدق رد ببرود :عايزة ايه ياأم السعد
ام الهانم الصغيره واختها وصلوا يابيه
ووواه امي وخيتي انا نزله وكانت سوف تفتح الباب ولكن امسك يديها وضغط عليهم بقوه وتأوهت
اتفضلي انتِ ياأم السعد واحنا نزلين
ردت بعصبيه :مالك اتجنيت ياك
علــى : انا اللي اتجنن تصدقي واحده مهزاة ماتشوفي يااستاذ الزفت اللي لابسه هتنزلي بترننج بنص كم بيت ابوكي هو
مخدتش بالي وبعدين هو في حد غريب ده خيتي وأمي
برضوا في شغالين في ابويا
خلاص متزجش يااك بتغير
علـى رد بهروب : أغير عليك انت ياجعفر عيب عليك تقول كلام ده
شعرت بوخذه في صدرها اعتقد منها أنه مشاعره اتحركت بااتجاهَ مثلها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان يوم حبك أجمل صدفة)