رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الفصل الأول 1 بقلم سلمى رفعت
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الجزء الأول
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة البارت الأول
رواية كان يوم حبك أجمل صدفة الحلقة الأولى
ازاي حضرتك عايزني اتجوز واحده من الصعيد ومن الأرياف ياريت من المراكز ولا المدن يا حاج افهمني صعبه عليا انا دكتور جامعي وعايز واحده متعلمة تكون قدوة ليا ولعيالى يعني مش هينفع اخد واحده اقل مني
الحاج نعمان وهو يسعَـل بشدة : يابني مين قالك أنها مش متعلمة هي متعلمة بس مش فاكر ابوها قالي هي متعلمة لحد فين وبعدين انا تعبان ومش هعيشلك كتير وبعدين دي بنت اخويا وكانت هي وصية ليا انت هتريح عمك وتريحني يابني
رد علـى وهو يزفر بقوة : طيب واللي خَطٌبها دي اقولها ايه ياحاج مش دي بنت ناس برضوة
الحاج نعمان : يابني مش دي اللي تعباك علي طول معاها ومع مشاكلها وبعدين مش قولتلي انك سبتها حتي من قبل موضوع حوراء بنت عمك وبعدين لو مرتحتش مع بنت عمك ابقا ياسيدي اتجوز عليها
علي : ماشي ياحاج اللي تشوفه وانا سارة كنت هرجعلها وانا موافق ياحاج بس قول لبنت اخوك متكونش قدامي ع طول ولا ليها تعامل معايا لغاية لم اخد علي الوضوع وربنا يبارك في عمرك ياحاج
حوراء وهي تبكي بشدة : يعني ايه ياما كيف يعني اتجوز وازاي ابويا يحكم عليا بالاعدام ليه يابا أكده وصية أية بس اللي تخليني اعيش مع واحده مشوفتهوش في حياتي وعلي أكده هو راضي ولا هتجبره عليا
ردت امها بزعيق : وه مالك يابت انتي محدش جادر يلمك عاد هتاخدي ولد عمك ورجلك فوق رقبتك دلع ماصخ
تركت ابنتها وهي منهارة في الغرفة وتدعي ربها أن يخرجها من تلك المصيبه
في يوم كانت البلد فيها سعيدة وكان الطبل والغناء والرقص الشعبي والطعام يملاء البلد ولكن يوجد ايضا شخصين الحزن يملكهم
(بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير) لولوولي تعلو الزغايط البلد
الحاج نعمان: خد عروستك ياولدي واطلعوا اوضتكم وبكرا هنسافرو علي مصر الف مبروك ربنا يتمملكم علي خير ويرزقك بذرية الصالحة الف مبروك ي بتي
يكاد يخرج الصوت بصعوبه من كثرة البكاء : الله يبارك فيك ي عمي
علي : الله يبارك فيك يابابا
ام حوراء : الف مبروك ي ولدي خلي بالك منها ده أمانة عمك وأمانتي اغلي ناسي معاك قلبي مبروك ي بتي خلي بالك من جوزك
علي : الله يبارك فيكي ي امي في عنيا
حوراء: الله يبارك فيكي يا امي
صعد إلي غرفته ومعاه زوجته ؛ دخلت الغرفة وهي تفرك في يديها وترتعش
على : بصي تقدري تشيلي النقاب انا بقيت جوزك وانا مش هقربلك انا اصلا انا مجبور زي زيك انا هنام علي الكنبه وانتي نامي علي السرير كدا كدا احنا مسافرين وهيبقا في سريرين في الاوضة في مصر تصبحي علي خير
دخلت التواليت وهي منهارة في البكاء كمان مكنش عايزني اومال اتجوزني ليه عاد غيرت فستانها وارتدت عباءة بيتي واتوضت لتقوم بصلاة قيام الليل قبل الفجر
خرجت من الحمام وقامت بالنظر إليه رأته نام في سبات عميق
قام علي تلاوة القرآن بصوت عذب لم يسمع مثله قط ونظر أمامه رآها من ظهرها وهي على سجادة الصلاة تقرأ في المصحف
وقام باستكمال نومه
قام بفزعة علي صوت الباب ورد ايوه مين ردت ام السعد : ايوه يابيه الحاج الكبيره عما يقولك لحضرتك تفطرو في الاوضة ولامعاهم
رد : لا ياأم السعد احنا نزلين هصحى الهانم الصغيره وهننزل
راح عند السرير هو انتي شاربه حته ب 200 لوحدك ولا ايه ده من كتر الخبط والكلام كان البيت كله صحى
انتي ي مصيبتي قومي قال لها وهو يهز ع كتفها
مالك متغطيه مش عارفك وش ولا من فقه ولا من رجل حد يتغط كدا متكفنه يقول في سره : والله لو مكنش حرام كنت مسكت بالحاف الموته ده كنت دفنتك في أي مقابر وخلصت
انتي يا زفته قالها بزعيق قامت بفزع : ايه في ايه زلزال ولا ايه
قامت بشعرها الحرير والعيون الخضراء والبشره ناصعة البياض والخدود الحمراء نظر إليها دون أي رد فعل ولا يستطيع تحرك عنيه وقال : بجد هو انتي حقيقه ولا حورية ولا ديزني وقام بالتقرب إليه وهي ترجع اللي الخلف حتي التصقت في الحائط وهو لف أيده حوالها قال قولي ماما كدا : مالك ياض انت ماتنشف ياض
يععع اللي يشوف الشكل مايشوفش الصوت بقرة بتتكلم بقولك ايه ماتجيبي بوسه ردت في انفعال ؛ ماتتلم ياض انت بدل مالم عليك البيت كله واقول عايزه يتمحرش بي
خلاص اسكتي كتك الارف وبعدين اتمحرش بيكي انتِ حتي استنضف وبعدين عديتي الله يخ*رب بيتك وعلي فكرة محدش هيلموني مرات وبتح*رش بيها ها وبعدين بطلي رغي قومي البسي علشان مستنينا تحت علشان نلحق نسافر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان يوم حبك أجمل صدفة)