روايات

رواية كان انتقام ولكن الفصل الأول 1 بقلم روان عبدالله

رواية كان انتقام ولكن الفصل الأول 1 بقلم روان عبدالله

رواية كان انتقام ولكن الجزء الأول

رواية كان انتقام ولكن البارت الأول

رواية كان انتقام ولكن الحلقة الأولى

كانت في مطبخ ذالك المطعم الذي تعمل به تجلي الصحون
دخلت فتاه بسرعه
فرح… الله يخر*بيتك انتي هببتي اي
هنا… في اي يابنتي
فرح.. المدير عايزك في مكتبه
نظرت لها هنا بخوف لتقول وهي تتحرك له… ربنا يستر
هنا محمود امها متوفيه بعد ولاده اختها ابوها اتخلي عنهم بعد موت امهم لانه بتكره خلفه البنات ربتهم جدتهم بس ماتت من حوالي ثلاثة سنين وهنا هي اللي متكفله بأمور اختها كلها
دخلت المكتب لتجده يجلس علي مكتبه بتكبر
هنا بتوتر.. حضرتك طلبتني
كريم بهدوء.. اقعدي ياهنا
جلست بتوتر ليقول هو
كريم.. هنا انتي من ساعه ما جيتي هنا وانتي عجباني الصراحه والنهارده طلبتك علشان اقولك اني طالب ايدك للجواز
نظرت له بصدمه لتقول
هنا… انا اسفه يااستاذ كريم بس انا مش عاوزه اتجوز دلوقتي
نظر لها لبعض الوقت ليتحرك من مكتبه ويجلس بجانبها
بدات هي تتحرك قليلا لتبتعد عنه ولكنه يلتصق بها كل مره
هنا بتوتر.. لو سمحت ابعد شويه
كريم.. لو مبعتش
كانت خائفه بشده لتحاول الوقوف لكنه امسكها ليوقعها في احضانه
كريم بهمس.. هنا أنا عاوزك
نظرت بصدمه له لتضربه بقوه في وجهه وابتعدت عنه
هنا.. انت واحد وسخ اوعي تكون مفكر اني سهله لا يابا فوق كده واتعدل معايا
كريم بغضب.. انتي عارفه عملتي اي دلوقتي
لم ترد عليه وتوجهت للباب حتي تخرج ولكن يده كانت اسرع
كريم.. لسه مخلصناش كلامنا
كادت ترد عليه ولكنه سحبها وحاول تقبيلها
افلتت يدها بصعوبه منه لتضربه كف قوي علي وجهه
هنا.. ابعد عني يازباله
وقف يطالعها بعض الوقت ليمسك يدها ويسحبها خلفه
وقف امام باب المطعم ودفعها للخارج
كريم.. اياك اشوف وشك هنا تاني فاهمه
هنا بسخريه.. اتفخص علي ده مكان زبالة شبه صاحبه
نظر له بقرف ليدخل تاركها علي الارض
هنا ببعض البكاء.. هعمل ايه دلوقتي ياربي هتصرف ازاي
وقفت وعدلت من ثيابها لتتجده الي منزلها ولكن اوقفها رن هاتفها
هنا… ازيك يادودو عامله ايه
دعاء ببكاء.. الحقيني ياهنا طردونا من البيت
توقفت بصدمه وهي تسمع بكاء اختها
هنا.. اهدي ياحبيبتي انا جايه حالا
اغلقت الهاتف لتجري بسرعه لمنزلها فهو قريب منها
وصلت لتجد اختها تبكي أمام العماره
هنا… اي اللي حصل
ارتمت دعاء في حضن اختها وهي تبكي
دعاء.. عمتي سماح طردتني من البيت
ابعدت اختها قليلا والشرر يتطاير من عينها
هنا بصراخ.. انتي ياوليه يالي اسمك سماح
خرجت المدعوه سماح
سماح.. عاوزه اي ياهنا
هنا.. بتطردينا من البيت ياوليه ياناقصه
سماح.. البيت بيتي وانتو مش بتتدفعو الايجار ولقيت مشتري احسن منكم
هنا… قولتلك هدفعلك الفلوس بس اصبري عليا
سماح.. مش عاوزه منك حاجه ويلا هوينا انتي واختك
اغلقت الباب لتنظر هنا لها بقرف
هنا.. اخص عليكي وليه ناقصه صحيح
توجهت لاختها لتحمل الحقائب
هنا.. بطلي عياط بقا هنلاقي مكان تاني
ام احمد.. ازيك ياهنا
هنا.. الحمدلله ياخالتي
ام احمد.. تعالي ياحبيبتي اقعدو عندي لحد ما تلاقو بيت
هنا.. لا معلش ياخالتي احنا هنتصرف
ام احمد.. اخص عليكي ياهنا انتي مش بتعتبريني زي امك ولا ايه
هنا.. بس
ام احمد بمقاطعه.. علشان امتحانات دعاء انتي عارفه انها عاوزه مذكره وهي في ثالثه ثانوي
نظرت لها هنا لبعض الوقت لتوافق علي القدوم معها
بعد مده كان الجميع يجلس علي مائده الطعام
هنا.. متعرفيش شغل ليا ياخالتي
دعاء بإستغراب.. انتي مش بتشتغلي في المطعم
هنا.. اسكتي متفكرنيش بيه راجل غم الحمدلله ارتحت من شكله
ام احمد.. انا ممكن اكلم اللي بشتغل عندهم يشغلوكي
هنا.. هشتغل اي
ام احمد.. ممكن خدامه
نظرت لها لبعض الوقت فهي خريجه كليه هندسه ستعمل خادمه في المنازل ولكنه افضل من كريم وقرفه
هنا بحزن… ماشي
ام احمد.. هاخدك معايا بكره تشوفيهم
اومات لها بحزن وبدات في تناول طعامها
في صباح يوم جديد كانت تقف مع ام احمد امام قصر فخم جدا
دخلتا سويا ووقفت تتأمل المكان قليلا
ام احمد.. يلا ياهنا المدام عاوزه تشوفك
تقدمت معها لتجد سيده كبيره في السن تجلس علي احد المقاعد
أم أحمد.. دي هنا اللي قولتلك عليها ياهانم
سميره.. روحي انتي علي شغلك وخليها
تحركت ام احمد لتبقي هنا بمفردها
وقفت سميره واقتربت منها
سميره.. بصي يابنتي احنا هنا مش بنشغل خدامين صغيرين هنا لان حفيدي مش بيحب كده
نظرت لها بحزن لتقول.. مش مشكله هشوف شغل تانى
سميره ببتسامه.. مش ده قصدي انتي هتشتغلي هنا علشان ام احمد ليها معزه خاصه عندي
نظرت لها بفرحه لتقرب وتحضنها
ابتعدت قليلا لتقول بحرج.. انا اسفه
سميره ببتسامه.. عادي ياحبيبتي
نظرت لها لتقول
سميره.. انتي هتبقي معايا انا يعني ملكيش دعوه بالطبخ والكلام ده
هزت راسها بنعم
سميره.. اطلعي الاوضه اللي علي الشمال هتلاقي الدواء بتاعي ونظارتي هتيهم
تحركت هنا بسرعه لتصعد لاعلي
وقفت بحيره امام غرفتين لتحسم الامر وتدخل احداهما
دخلت الغرفه لينغلق الباب خلفها توجهت لتبحث عن الدواء ولكنها لم تجده اوقفها صوت احد ما وهو يقول
… بتعملي اي هنا
نظرت لمصدر الصوت بسرعه لتنصدم مما تراه
هنا بصراخ.. اي ده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان انتقام ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى