روايات

رواية كان اخي الفصل العاشر 10 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل العاشر 10 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الجزء العاشر

رواية كان اخي البارت العاشر

رواية كان اخي الحلقة العاشرة

“كل شمس تشرق تجلب معها فرحه ع البعض وحزن ع الاخر ولكن بيدك ان تختار حزن ام فرح”
في بدايه صباح جديد عند وعد منه صحتهم وراحت تاخد شاور عشان ينزلوا يفرجوا وعد ع اسيوط وكمان يشوفوا شغل ليها
منه: شهد ياشهد قومي
وعد بكسل: نعم حضرتك عاوزه ايه
منه: قومي يلا الساعه ٨علي م نفطر ونجهز
وعد: عاوزه مين ياعسل ي ام عين حلوه انتي
منه بضحك وافتكرت ان مشفتهاش من غير لينسز والا كاب
منه: قومي ياشهد انا منه
وعد بفزع: مستحيل لالا منه مش حلوه كدا
منه: ياشيخه يعني اي يعني

 

 

الاء: قومي ياشهد وهنحكيلك
قاموا و وعد مستغربه ازاي دي منه وهما بفطروا
وعد: ريماس قوليلي ياحبيبتي انا مليش غيرك هنا هي دي منه بجد
ريماس: ايوا دي منه
شهد: بس منه عينها سوده وشعرها مش كدا
منه: بصي ياشوشو هفهمك احنا ف بلد صعيدي مقتنعين ان البنت مكانها المطبخ ف مش هيرحموني لو نزلت اشتغلت ب الحلاوه دي لازم ابقي وحشه وضحكت
وعد وهي سرحانه: يخرب بيت جمالك ياشيخه انا لو ولد مكنتش سبتك
كلهم ضحكوا عليها
ف الشقه اللي قصادهم عند سناء و ولادها
سناء وهي بتحضر الفطار: معقوله دي تكون وعد وتكون عرفت كل حاجه وجايه تاخدهم يارب بقي ليه نفتح ف الدفاتر بس بس دي اسمها شهد
ربنا يرحمك يازينب انتي ومصطفي فاات 17سنه ع اللي حصل
فلاش باك
مصطفي ابو وعد: لو سمحت يادكتور دي حاله انسانيه انا لازم اخد ولادي واخبيهم وحضرتك تقول انهم ماتوا والا هيموتوا بجد
الدكتور: طيب انا مقدرش اعمل كدا وهبقي بخون المهنه بتاعتي بس طول م فيها حياه او موت انا موافق
مصطفي: شكرا لحضرتك يادكتور ياريت تقول لامهم انهم اتوفوا

 

 

الدكتور: امري لله حاضر
اخد مصطفي الولد والبنت وراح كلم سناء اللي كانت السكرتيره بتاعته ف الشركه
سناء: حاضر يامستر مصطفي انا جايه اهو
مصطفي: سناء اتفضلي
سناء اول م شافت الولاد: ماشاء الله مين دول ي استاذ مصطفي
مصطفي: ده اللي جايبك عشانوا ياسناء
سناذ: خير
مصطفي: بصي انا عرفت انك متجوزه وجوزك وانتي ربنا مش رايد انكم تخلفوا اي رايك تاخدي ولادي وتسافروا في واحد عاوز يقتلهم لو عرف انهم عايشين لازم اخفيهم لحد م يكبروا اي رايك
سناء بفرحه: طبعا معنديش مانع بس مش هقدر اسيب القاهره حضرتك شغلي وشغل جوزي هنا وانت عارف الظروف
مصطفي: متقلقيش انا حطيت فلوس باسم ولادي ف البنك تصرفي منها وكمان دبرتلك سكن وشغل ليكي ولجوزك ياستي ها
سناء: تمام يا استاذ مصطفي هات الولاد
ودعهم مصطفي بكل حب وسابهم مع سناء اللي سافرت اسيوط وبعد سنتين جوزها اتوفي
بااك
حور: ماما حاسبي الاكل هيتحرق

 

 

سناء: هااا اي
حور: مالك ي ماما مش علي بعض ليه
سناء: مفيش ياحبيبت ماما روحي صحي اخوكي ويلا نفطر انا بس سرحت شويه
حور: ماشي يا ماما خلي بالك
وراحت تصحي ادم لقيته بيتكلم ف الفون
ادم: يابنتي والله بحبك بس انتي اللي زعلانه من امبارح عشان منزلتش معاكي الحصه خلاص ياستي هوديكي الحصه الجايه
ع الناحيه التانيه الاء: بس انا مش زعلانه عشان كده ي بابي
ادم: ياقلب بابي اومال اي اللي مزعلك
آلاء: زعلانه عشان انت نسيت اول مره تقولي بحبك كان زي امبارح
ادم: كل سنه واحنا مع بعض ي اميرتي
كل ده و حور واقفه تسمع وعند آلاء وعد واقفه تسمع
حور: قوم ياروميوا الفطار جاهز
ع الناحيه التانيه ف نفس اللحظه وعد: يلا ياللي هتخليني عانس قومي ع الفطار
ادم: ابقي خبطي يازفته
حور: يلا طاب
عند آلاء
وعد: خلصتي يختي
آلاء: بكسوف ايوا يلا
فطروا ونزلوا واتفقوا مع عم عوض صاحب المطعم ان شهد هتشتغل معاهم واتفسحوا ونزلوا
عند زين
زين: الو ايوا يا اسلام
اسلام: ايوا ياعم كل ده نوم الساعه 12
«فرق التوقيت طبعا»
زين: تعالي عشان نتفق ع موقع الشركه ونفتحها

 

 

اسلام: ايوا بقي هوده
زين: انت يازفت مش عايز هزار ف الشغل
اسلام: حاضر
وقفل مع زين ونزلوا يشوفوا الشركه مقرها هيكون فين
ف القاهره عند ناديه
ناديه: قدرت تكلم زين
احمد: مش عايز اكلمه اصلا
ناديه: احمد اتكلم ب احترام عن اخوك
نور: اخ مين ي ماما هااا اللي كان السبب ف ان وعد تبعد عننا
ناديه: قوموا انتوا الاتنين يلا
قاموا وسابوها تبكي علي حال ولادها

 

 

عند شادي
سعاد مرات ابوه: قوم يازفت هات فلوس عاوزين نجيب طلبات
شادي: و هو حد قالك اني بنك هطلعلك فلوس يعني
سعاد: تعالي اسمع المحروس ابنك بيقول ايه
محمد ابوه: خلص يازفت وادي امك اللي هي عوزاه
شادي بزعيق: قولتلك دي مش امي انا امي ماتت سامع ماتت في الحريقه هي واختي وادي الدليل حرق ف ايدي هااا ف متقولش دي امي وساب البيت ومشي
سعاد: شوف لابنك صرفه
محمد: روحي بس شوفي وراكي اي
ببتعدي الايام ووعد ف الشغل ف المطعم والبنات كل وحده ف شغلها واخيرا جه شهر تسعه و وعد هتقدم ف الجامعه هي و ريماس
منه: شهد ريماس يلا عشان التقديم وهاتوا بطايقكم
وعد هنا افتكرت انها مخبيه اسمها الحقيقي وخافت جدا بس قالت هتصرف
راحوا منه وريماس و وعد مكتب التنسيقات
الموظف هناك: ريماس عبد الرحمن علي
ريماس: نعم
الموظف: سجلتي الرغبات و ورقك كامل
ريماس: ايوا اتفضل

 

 

الموظف: امضي هنا وسيبي الملف بتاعك
ريماس: حاضر
منه: ايوا ياوحش هتبقي طالبه جامعيه
بعد شويه
الموظف: وعد مصطفي المنشاوي
وعد بخوف مردتش
الموظف تاني: وعد مصطفي المنشاوي موجوده
وعد بخوف: انا
ريماس ومنه: هااااا
منه:………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى