رواية كان اخي الفصل السادس 6 بقلم نور محمد
رواية كان اخي الجزء السادس
رواية كان اخي البارت السادس
رواية كان اخي الحلقة السادسة
توتو :بس انا مش موافقه
زين :ب…بس ليه ي توتو
توتو :انت هتاخد حته مني هزعل كدا هههه ربنا يسعدكوا يابني
كلهم ضحكوا و وعد بصت ل زين بكل حب وفرحه
زين :طيب يا توتو اظن ان انا وحور مش محتاجين فتره نتعرف علي بعض احنا كتب الكتاب هيكون الاسبوع الجاي والفرح كمان كمان
ناديه :متقلقيش ياماما مش هنسيبك لوحدك وهتقعدي معانا
توتو:يابنتي مش هقدر اسيب بيتي
ناديه :ي ماما زين و وعد هيكونوا ف شقتهم وانتي خليكي معايا
توتو :حاضر ياحبيبتي
يلهوي الوقت اتأخر ده كان صوت ساره مع البنات
ناديه :معلش ياحبيبتي هناخدك معانا ف طريقنا متقلقيش
ساره :ياطنط مش عاوزه اتعب حضرتك معايا انا ماشيه عشان مش هينفع اقعد اكتر من كدا
احمد :خلاص انا هوصلك يا انسه ساره ونظر لها نظره ارعبتها
ساره :اا….ل..لا ..ش..شكرا
احمد :يلا .بعد اذنكم وسابهم ومشي وسحب ساره
زين :طيب هقعد انا مع وعد شويه
وعد اتكسفت جدا وبصتلهم بكسوف
توتو بضحك :روحي معاه ياوعد اوضتكم
زين و وعد راحوا الاوضه
زين :خلاص ياوعدي كلها اسبوع وهتبقي ف بيتي
وعد :زين خلاص بقي
زين بضحكه سحرت وعد :اي الفروله دي
وعد كانت مش معاه خالص ومركزه ف ضحكته
وعد :شكلك حلو اوي وانت بتضحك
زين ضحك عليها وقالها :عارف اني حلو ياوعدي
وعد خدت بالها من كلامها واتكسفت وعضت علي شفايفها
زين قرب منها ومسك ايدها:اهدي ياوعدي انا ف مقام خطيبك برضوا
وعد ضحكت وزين لسه ماسك ايدها وبيطمنها
وعد :زين هو انا هكمل دراستي عادي بعد الجواز
زين :اكيد وهتكوني اجمل مهندسه ف الدنيا وحاجه كمان
انا مش هقرب منك او هتمم جوازنا الا بعد م تخلصي الثانويه
وعد بصتله بحب :بجد يازين
زين بجد ياقلب زين بس بقي لو انت مش حابه كدا نمشيها عادي وغمزلها
وعد بكسوف :زين ….
زين :ياقلبوا
وعد :بس عشان بتكسفني
زينو:من عيوني ياعيون زين
بقولك ياوعدي
وعد :نعم
زين :تعرفي اني بعتبرك زي بنتي يعني قبل م تكوني حبيبتي
وعد :تعرف اني بشوف فيك حنيه بابا اللي مشبعتش منها
زين ابتسم لانو كان عاوزها تقوله بابا
زين :انتي بنوتي اصلا ياوعدي
وعد بضحكه :وانت اجمل بابي اصلااا
قالتها وهي بتضحك (وعلي رأي منه محسب احنا ملناش نصيب ف الحب ده 😂😂)
عدت الليله علي سلام
زين وناديه روحوا ونور كمان احمد روح ساره وطول الطريق كانوا بيتخانقوا توتو و وعد ناموا مبسوطين بس توتو كانت خايفه يظهر ف حياتهم من تاني
بعد يومين واللي هو كان فاضل يومين علي الفرح وعد وزين راحوا يحجزوا القاعه ويحجزوا الكوافير ويشتروا الفستان وحاجات الفرح
ناديه و وعد ونور في المول
ناديه :وعد تعالي اجبلك شويه هدوم من هنا انتي عروسه وغمزتلها
وعد :بكسوف. ل…للا …لا يا نونو انا مش هشتري الهدوم دي عيب لو لبستها
ناديه ضحكت عليها وقالتها:يلا ياهبله تعالي انتي هتبقي عروسه
ناديه اشترتلها هدوم خاصه ليها واشترت ميكب وحاجات كتير
وزين جه اخدهم بعد م حجز القاعه
وعد :يووه بقي هو زين اتأخر ليه يا نور
نور :ايوا ياعم ع الناس اللي بتقلق
وعد :اسكتي انتي واتكسفت
وعد وهي بتضرب علي راسها بنسيان يوووت بقي نسيت اجيب الشنطه بتاعتي من المول جوه
نور :طيب يلا نروح نجيبها
وعد :لالا خليكي انتي عشان لو زين جه وانا مش هتاخر
نور:تمام
وعد مشيت بسرعه جدا وهي ماشيه اتسطت في شخص وكانت هتقع بس مسكها من وسطها عشان متقعش
كان في حد تاني بيصورهم لسبب هنعرفه بعدين
وعد :انا متاسفه جدا وشكرا لحضرتك
الشخص :لالا ي انسه ولا يهمك
مشيت حور وجابت الشنطه ورجعت ل ناديه ونور وركبوا العربيه مع زين وراحوا الشقه عشان يحطوا الحاجه فيها
الشخص 1:عملت اللي قولتلك عليه
الشخص 2:ايوا يابوص وخليت واحد يصورنا كمان عشان نبعتهمله
الشخص1:تمام اوي وقفل معاااه
اااه اخيرااا ياوعد اخيرااا
تسريع الاحداث اخيرا جه يوم الفرح وطبعا البنات و وعد راحوا الفندق والميكب ارتست معاهم
زين جه عشان يتاكد اذا كانت وعد محتاجه حاجه ولا ولا و ناديه وتوتو مشغلوين ف التجهيزات واحمد وشادي مع العريس
زين :طيب انا هروح اطمن عليهم
احمد :ايوا ياعم رميوا قول انك عاوز تشوفها
شادي :بس يا احمد بلاش تحرجه اوي كدا ده اخووك الكبير برضوا وفضلوا يتحفلوا عليه
زين :بس انت وهو ورمي عليهم المخده وخرج
عند وعد جالها اتصال وطلعت الممر عشان تتكلم بعيد عن دوشه البنات والاتصال ده كان من اياد طفل الميتم
اياد :انتي مش جيتي ليه امبارح ياوعد
وعد :معلش ياحبيبي انت عارف ان النهارده فرحي ومقدرتش اجي اقابلك ولا حتي اكلمك
اياد :يعني عمو زين مش هيخليكي تشوفيني تاني
وعد :زين مين ده اللي مش هيخليني اشوفك تاني هو حد يقدر يمنعني من اني اشوفك ياحبيبي بس
زين كان واقف سامع كل الحوار ومصدوم هي بتكلم مين في اللحظه دي جتله مسج ف صور لحور والشاب ساندها من وسطها وهي في المول زين اتجنن ومش حتي مسألهاش اي ده ودخل الاوضه بكل عصبيه
احمد :في اي يازين
زين بعصبيه :ابقي قول للهانم لما تحترم نفسها وتتربي ابقي اتجوزها اللي مشيالي علي حل شعرها
احمد :زين احترم نفسك واتكلم كويس
زين مردش عليه وسابه ومشي وروح البيت لم شنطه سفره وحجز تذكره وسافر تاني
عند احمد وشادي
احمد :هو في اي
شادي :طيب استأذن انا دي امور عائليه ومينفعش ادخل انا بعد اذنك
شادي مشي وساب احمد محتار يعمل اي
المعازيم بدات تيجي و وعد كانت خلاص خلصت مش فاضل غير اللمسات الاخيره
ناديه :ماشاء الله عليكي قمر ياحبيبتي
وعد :كان نفسي ماما تشوفني
ناديه :حبيبتي هي معاكي وشيفاكي وبعدين مش انا ف مقام ماما ولا اي
وعد ابتسمت :طبعا يانونو
ناديه :طيب يلا بقي هروح اشوف زين
اثناء الكلام دخل احمد وباين علي وشه علمات الحيره
نور :الله ع العريس ياعم
احمد متكلمش نور استغربت بس مفكرتش
ناديه :فين اخوك يا احمد
احمد بلع ريقه وراح قعد جمب وعد ومسك ايدها وبدا يحكي كل حاجه قالها زين
وعد :………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان اخي)