رواية كان اخي الفصل التاسع 9 بقلم نور محمد
رواية كان اخي الجزء التاسع
رواية كان اخي البارت التاسع
رواية كان اخي الحلقة التاسعة
حور وصلت محطه اسيوط خلاص ومش عارفه تروح فين
شويه وكانت عايزه تسأل علي سكن قريب بس مش عارفه تسأل مين قررت انها توقف تاكسي وتشوف هتروح فين
وعد لقيت تاكسي مقفول وصاحبه نايم فيه خبطت: لو سمحت يسطا شغال بس وعد اتصدمت لما شافت ان السواق بنت
البنت: خير ياقمر انتي اركبي
وعد بصدمه: اي ده انتي بنت
البنت بخفه دم: معاكي منه ياقمر اشهر سواقه تاكسي فيكي ي اسيووط
وعد بضحكه: انا…. بس افتكرت انها مش عاوزه تقول اسمها الحقيقي لحد
منه: روحتي فين ياجميل
وعد : هاااا اي
منه: بسألك اسمك ايه
وعد: اسمي شهد اه شهد
منه: ع العموم تشرفت ياشهد اركبي حابه توصلي فين
وعد: بصي يامنه انا لسه واصله البلد دي حالا انا اصلا من القاهره وماليش حد هنا وجايه اه جايه عشان ادرس واهلي متوين اه “كانت بتتكلم بارتباك”
منه: طيب يابنتي انتي مش المفروض تكوني ف حرم الجامعه
وعد: يامنه انا مش معايا فلوس لحرم الجامعه وبعدين لسه الجامعه م بداتش ف عاوزه سكن خارجي
منه: طيب تعالي معايا ياشهد شكلك بنت حلال بصي انا عندي شقه ساكنه فيها انا واتنين صحابي اصل لا مؤاخده يعني احنا اتربينا ف ميتم وطلعنا اخدنا سكن مع بعض
وعد: طيب معنديش مشكله يلا
ومشيوا
نرجع تاني ف القاهره عند ناديه
ناديه: قلبي وجعني عليها اوي ي ايمان ليه بس ليه تعمل كدا
ايمان: اهدي مش كده وعد مش صغيره وربنا يقف معاها واحنا ان شاء الله هندور عليها لحد م نلقاها
ناديه: انا السبب يا ايمان انا اللي معرفتش اربي ابني هو السبب
ايمان حضنتها وهدتها: اهدي مش كدا خليكي قويه عشان عيالك
احمد: ملهاش اثر فص ملح و داب انا مش لقيها
ايمان: اهدي ي احمد مش كدا حالا تلقاها
احمد: نلقي اي م خلاص مشيت بعدت عننا بسببه
انا بسببه خسرت اختي ياريته م رجع رجع قلب حياتنا ومشي واطي زي ابوه مشي وسابنا زي ابوه بالظبط
ناديه بتعب واضح عليها: احمد وطي صوتك ومتقولش عليه كدا ومش عاوزه اسم ابوك يجي هنا انت سامع و لو علي وعد حالا نلقاها سامع
احمد مشي وساب ناديه وايمان مع بعض
عند زين
زين: ايوا ياشادي شكرا جدا علي تحويل الورق والفلوس وبيع الارض وقفل مستناش حتي رد
شاي: ربنا يهديك ياصحبي
نرجع ل زين
زين: كده الفلوس معايا ومن بكره هفتح شركه المقاولات والمباني اللي نفسي فيها انما انتي ي وعد والله ل اندمك هندمك علي خياتك ليا وجوازك بالسرعه دي
عند وعد
منه: تعالي ياستي اتفضلي يا آلاء يا ريماس يابنت انتي وهي فينكم
طلعوا بنتين ف سن وعد تقريبا
منه: احب اعرفكم دي شهد صحبتنا الجديده ف السكن
آلاء: يلهوي دي صغننه اوي
ريماس: تعالي تنوري انا ريماس
وعد: تشرفت ياريماس
آلاء: و انا آلاء
وعد: تشرفت ي آلاء علفكره انا مش صغننه انا 19سنه اوعي يغرك اني قصيره
كلهم ضحكوا
منه: تعالي ياشهد اوريكي اوضتك
وعد: يلا
راحت وعد اوضتها ونامت شويه
هفي مكان تاني
فريد: يعني اي هربت انتو مش مراقبين البيت
الشخص: ايوا ي فريد بيه بس هربت ومش عارفينها فين
فريد: اقفل حالا وتقلب الدنيا عليها سامع
الشخص: حاضر
عند نور وساره
ساره: يعني يانور لسه مش لقينها
نور بعياط وخنقه: معرفش ي ساره مش لقينها انا خايفه عليها اوي
ساره حضنتها: اهدي يانور ان شاء الله هنلاقيها
عند وعد صحيت من النوم وطلعت لقيت البنات قاعدين
وعد: ازيكم
ريماس: اهلا بالقمر
وعد:اهلا بيكي يا رورو
ريماس: يااااه يابت ياشهد تصدقي اول مره حد يقولي الاسم ده
وعد: بجد
ريماس: ايوا
وعد: خلاص ياصحبي نقولك الاسم ده ديما
ريمااس: ايوااا يسطااا
وعد: هي الساعه كام
منه جت: صحي النوم ياست هانم كل ده نوم
وعد استغربت؟
منه بضحك: بهزر يخرب بيتك محدش يهزر معاكي يلا عشان نتعشا وننام عندي شغل
وعد: يلا عشان حابه اتعرف عليكم اكتر
راحوا ياكلوا
وعد: ريماس انتي كام سنه
ريماس: بصي ياستي انا 18سنه لسه مخلصه تالته ثانوي وهقدم ف كليه زيك يعني
وعد: و آلاء
آلاء: انا لسه تانيه اعدادي
وعد: انتو اخوات
منه: لابصي احنا التلاته تؤام
يعني احنا مش اخوات بس هما اصغر يعني وانا اكبر منهم
وعد: انا اسفه يا منه مكنتش اعرف انهم مش اخوات
منه: لالا ولا يهمك وانتي بقي اي حكايتك
وعد: انا حكايتي امي وابويا اتوفوا وانا خمس سنين اخدتي ستي ربتني وبعدين اتوفت من كام شهر وانا جيت ادرس هنا
آلاء: واي اللي جابك هنا يعني ليه مفضلتيش ف القاهره ده الواحد بيتمني يروحها
وعد: مقدرتش اقعد صدقيني حسيت انو مبقاش ليا حد قولت اغير يمكن ارتاح
ريماس: انتي ليكي حد هنا عشان قررتي تيجي اسيوط
وعد بعياط: لا انا وحيده ومليش حد خلاص
البنات لاحظوا عياطها قاموا حضنوها
منه: خلاص يا شوشو احنا اهلك اهو ومعاكي متزعليش
ريماس: يذمتك ياشيخه تعيطي وانتي قدامك العسل كلوا كدا “وبصت لنفسها بفخر مصطنع”
كلهم ضحكوا عليها
آلاء: طيب النهارده بقي مفيش نوم كدا كدا بكره اجازه من الشغل هنسهر بقي ونسمع فيلم ونعمل فشار وعصير اي رايكم ونحتفل ب شهد
ريماس: والله فكره جاامده يلا بقي
وعد: هو انتوا بتشتغلوا فين يارورو
ريماس: احنا بنشتغل في مصنع خياطه قريب من هنا
وعد ب ارتباك: طيب انا كنت عاووزه يعني ادور علي شغل ممكن بكره تساعديني ننزل ندور علي شغل
ريماس: بصي هو في مطعم قصادنا عاوز عمال للشغل لو يناسبك نروح ونشوف
وعد: تمام ماشي
شويه وسمعوا صوت خبط جامد جاي من الشقه اللي قصادهم
وعد بخوف: اي اي ده يامنه
منه: يختااااي جانا وجع الدماغ من ادم وحور
وعد: هما مين؟
آلاء وهي بتحرك في العصير: دول يستي جرانه هنا وهما تؤام ف تانيه ثانوي مطلعين عينا
منه: انتي بذات متتكلميش عنهم ياصغيره ع الحب
وعد ضحكت: ش
اشمعنا هي
ريماس: احم احم اصله هي و الواد ادم بيحبوة بعض”احنا كدا عنسنا بقي 😂😂”
آلاء بكسوف: خلاص بقي
منه: تعالي لما نعرفك عليهم
راحو فتحوا الباب لقيهم بيتخانوا وامهم بتحوش عنهم
سناء امهم: تعالي يامنه حوشي عنهم
منه: جايه ياطنط سناء هجوووووم الصاعقه
دخلت منه والبنات
سناء مستغربه وعد
ريماس: بلاش استغراب ياطنط سناء دي شهد صحبتنا الجديده ف السكن هنا
سناء: تشرفنا يابنتي اتفضلي
دخلوا وسناء قلبها اتقبض
سناء لنفسها: معقوله تكون دي وعد بس دي اسمها شهد و وعد اي اللي هيجيبها هنا طردت كل الافكار دي من دماغها وقالت يمكن صدفه “هنعرف سبب الكلام ده بعدين”
دخلت منه: بسسسسس بس يابت بس ياااض جرا اي هتستقوي ع البنت
حور وادم لسه هيضربوا منه ويتكلموا لكن لاحظوا وجود وعد
حور وقفت مصدمه للشبه للي بينها وبين وعد نفس الشعر والعيون وادم مصدوم من نفس الشبه برضوا “هل هماخوه؟ انا لسه 😬”
حور: مين دي ي منه
منه: دي بقي ياستي شهد صحبتنا الجديده في السكن
وعد: ازيك ي حور صوتك طالع ليه كدا
حور: تتوقعي يابنتي الواد ده بيستقوي عليا عشان ضعيفه فين الرحمه ياعالم
وعد بضحك: هما كدا مفيش ف قلوبهم رحمه
ادم: هاااا بس انتي وهي احنا اساس الرحمه والحب وبص ل آلاء وغمز
وعد: بقولك اي ي الاء م تروحي انتي
ادم بسرعه : وتروح ليه ان شاء الله البيت بيتها
كلهم ضحكوا عليهم
سناء: تعالوا يابنات تقعد نتعرف علي شهد
راحوا قعدوا
سناء : قوليلي بقي ي شهد انتي كام سنه واي حكايتك
وعد ب ارتباك: انا 19سنه من القاهره بس ماما وبابا اتوفوا وجيت هنا عشان ادرس
سناء: ربنا يرحمهم يابنتي
وعد: يارب
حور: بس تصدقي فيكي شبه مني انا و الواد ده
سناء: اي اي اللي بتقوليه ده ياحور اكيد عشان اول مره تشوفيها
منه: لا تصدقي فيهم شبه من بعض
سناء بخوف: ممكن
ريماس: طيب يلا بقي احنا ولا اي
سناء: خليكوا ي بنات
آلاء: ايوة خلينا شويه
كلهم ضحكوا
منه: يلا يختي منك ليها
حور: تشرفت بيكي ياجميل
وعد: انا اكتر يا لولو
ومشيواا
عند زين
زين كان بيتمشي وقاعد ع البحر لوحده وقال: ليه مكتوبلي كدا ليه
شخص تاني قاعد جمبه: عشان تيجي تونسني ف الغربه
زين: انت مين
الشخص: معاك اسلاك من مصر اخر سنه هندسه
زين: تشرفت ي اسلام اخيرا لقيت حد من بلدي
اسلام: طيب ياسيدي اهو لقيت
زين: علفكرا انا مخلص هندسه تقدر تيجي تشتغل معايا لاني هفتح شركه هنا قريب
اسلام: ده يشرفني طبعا
فضلوا يتكلموا ويدردشوا
وبكدا تكون وعد شافت حياتها مع ناس جداد هل هما يقربوها ولا لا منعرفش
وعد قاعده خايفه وتفكر ف كدبتها
سناء خايفه من اللي ف دماغها يكون صح
ناديه وايمان ونور واحمد قلبهم محروق علي وعد وخايفين بس لازم يعيشوا ويكملوا
فريد لسه بيدور علي وعد
زين لقي اسلان وهيبقوا صحاب جدا
شادي كل يوم ف خناق مع اهله اللي حاسسهم مش اهله «في سر هنا»
نتعرف بقي ع الشخصيات الجديده
(منه 22سنه مخلصه دبلوم تجاره وبتشتغل سواقه في ع تاكسي عشان تضرف عليها وعلي ريماس وآلاء
منه طويله بيضه جدا وشعرها طويل وعينها زقاء وشعرها اصفر وبتخبي جمالها ورا كاب ولينسز اسود عشان تقدر تشتغل)
(يماس 18سنه خلصت ثانوي وطبعا عشان منه هربتهم معاها من الميتم قدرت تكمل ثانوي
ريماس بنت عاديه جدا اللي بيميزها غمازاتها وخدودها زجمالها حلو جدا زي اي بنت بتشتغل ف مصنع خياطه عشان تصرف مع منه وتقدر تكمل دراسه)
(آلاء تانيه اعدادي و دي اصغرهم قموره وشها مدور وعينها خضرا اوي و واسعه وشاطره جدا وبتطلع الاولي ع المدرسه وحلمها تكون دكتوره حروق وده سبب هنعرفه بعدين)
(حور 17سنه تانيه ثانوي شبه وعد بالظبط بس الفرق لون العين لان حور عينها عسلي
حور صغيره زي وعد وباباهم متوفي وطبعا في سر)
(ادم 17سنه تؤام حور وشبه حور وبيحب الاء طبعا وعنده حلم انو يبقي مدير اعمال
ادم طويل جدل علي عكس حور ورفيع سيكا بس مز يعني «بعاكس الابطال»)
(سناء40سنه مش شبه حور ادم خالص)
(اسلام 25سنه بس اتاخر ف التعليم لظروف هنعرفها بعدين
اسلام طويل وعيونه زرقه زي بالبحر وبيحب يهزر جدا وقمور اوي)
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان اخي)