روايات

رواية كانها روايه الفصل التاسع 9 بقلم آية الفرجاني

رواية كانها روايه الفصل التاسع 9 بقلم آية الفرجاني

رواية كانها روايه الجزء التاسع

رواية كانها روايه البارت التاسع

صدفة جميلة
صدفة جميلة

رواية كانها روايه الحلقة التاسعة

قاعدين والهدوء سيد الموقف
حسام بملل:
هنقعد كتير كده
اسماء ببرود:
اعملك ايه يعني
حسام بابتسامة:
مش انت الي طلبتي نقعد تاني اتفضلي لو حابه تسالي عن حاجه اوحاجه مقولتهاش
اسماء:
بص ي دكتور انت شكلك محترم وابن ناس وانا ميرضنيش انك تتدبس في واحده زي
حسام باستغراب:
واحده زيك ازاي مش فاهم ممكن توضحي اكتر
اسماء:
اصل انا الصراحه في حاجات متعرفهاش عني وعشان كده مكنتش بوافق عليك بس اعمل ايه بقي
لازم ولابد انك تعرف
حسام:
اتفضلي
اسماء:
انا بسم الله ماشاء الله عليا كده مصاريفى في الشهر فوق الخمس تلاف جني
حسام بابتسامة:
مش مشكله الحمدلله بقبض خمستاشر الف ميغلاش عليك خمسه منهم
اسماء:
طب انا عندي تشوه في جسمي
حسام:
خلقه ربنا ايه هنعترض معنديش مانع في اي حاجه
اهم حاجه قلبك الطيب
اسماء:
طب انا كنت بحب واحد
حسام:
قولت كنت يعني فعل ماضي واهم حاجه اني اخليكي تحببني
اسماء:
مش خايف اكون لسه بتواصل معاه
حسام:
لوانا اعرف عنك انك بتتواصلي مع حد مكنتش جتلك انا عارفك وعارف اخلاقك كويس
اسماء سكتت وهيا مش عارفه تعمل ايه وبعدين قالت
بس انا بيجلي نوبات غضب وعصبيه وممكن اقتل اي حد ومش بشوف اي حد قدامي اخر مره كنت هقتل البت ندي بالسكينه وامي الي انقذتها مني
حسام:
تتعالجي وانا اعرف دكتور ومكملش كلامو
اسماء:
يا ماما يماما
ام اسماء
مالك في ايه يبت
اسماء تعالي يماما قولي لحسام اخر مره لما جاتلي نوبه كنت هعمل ايه في نده
سناء باستغراب:
نوبات ايه يبت
اسماء بغمزه:
نوبات الغضب يماما مش كنت هقتل ندي وانتو نايمين وانت انقذتها مني
سناء بتفهم:
اه ايوا يبني والله دي ربنا يفكنا منها كل يوم والتاني
الحق البت منها ومره قامت عليا انا دا احنا بقنا نخاف منها والله انت بقي ربنا يكون معاك احنا مكناش هنقولك عشان كل حد بيجي يعرف ويهرب
بس انت بقي خلاص هتقرو الفاتحه اهو بص هيا الحاله بتجلها يوم والتاني مش كل يوم اهم حاجه تسبها تنام لوحدها وتقفل عليها كويس احسن دي مبتعرفش ابوها وان شاءالله لما ربنا يكرمكم كده بعد ما تتجوزو وتخلفو ابقي نام مع العيال دي ممكن تاكلهم ولا حاجه مفتريه والله انا امها وبقولك ودول احفادي برضو واخاف عليهم وكمان لو رحتو عند اهلك متسبهاش مع امك عشان لو عصبتها ممكن تاكلها ولا حاجه احنا عملنا ليها شهاده معامله اطفال عشان كل يوم والتاني عمللنا مصيبه في المدرسه واتحبست مرتين بس بالله عليك يابني الكلام ده سر بنا اوعي تقولو لحد انت دلوقتي بقيت مننا وعلينا..
كل ده وحسام قاعد فاتح بوقه من الي سامعو وبيبص لاسماء الي بتبصلو ببراءة وبتبتسم
حسام بلع ريقو وقال:
انا ممكن امشي عشان عندي شغل في المستشفى دلوقتى
اسماء بابتسامه:
كده ي سحس دا كنت لسه هقولك علي مغامراتي داخل السجن استني انت متعرفش اصل انا لما دخلت السجن ايه الي حصل بقي لاقت كده يخويا
بنت لا بنت ايه دي ست كده شبه بتوع السرك
المهم جيت اقعد جنبها صوت وعملت كده بايدها
طبعا ايد اسماء علمت على وش حسام
وكملت:
وبعدين يخويا بتقولي ايه قومي من جنبي انت متعرفنيش ولا ايه وقامت ضرباني كده
وهوب للمره التانيه علي وش حسام
وانا طبعا اتعصبت والنوبه جاتلي وقمت مسكها من شعرها كده
وطبعا حسام يجماعه الي شعرو طلع في ايدها
وقمت شدها علي الارض واعض في درعها
واسماء طبعا نازله ضرب في حسام وام اسماء قال ايه بتحوش
سناء وبتبعد اسماء:
يبت سيبي الواد طب كنت استني لما نكتب الكتاب يخربت معلش يبني النوبه جتلها تاني يملة بختك في بتك ي سناء
حسام زق اسماء ووقف وهو مش قادر شعرو طلع كلو ودراعو ازرق
وقام خارج بسرعه جري
اسماء بابتسامه:
استني ي سحس لسه مكملتش الي حصل دا في واحده تانيه
امها خبطتها في جنبها
كفايه كده يفتريه حرام عليك الولا اتقرع بسسبك
اسماء:
الله مش اعرفو الي حصل
سناء:
تتفتكري هيرجع تاني
اسماء:
عشان اكملو علي القرعه بتاعتو ههههه
سناء:
اروح ابلغ ام احمد حيث كده بقي
…..
باليل كانت اسماء قاعده هيا وامها بياكلو لب وبيضحكو علي الي اسماء عملتو في حسام
دخل ابوها وهو باين انو مدايق
محمد بحده:
افهم الي حصل انهارده والي عملتيه
اسماء بخوف ووقفت:
عملت ايه والله معملت حاجه
محمد مسكها جامد من ايدها وهو بيقول:
ابو حسام كلمني بيقول ابنو رفض انو يجي عملت ايه المره دي كمان لا وكمان الولا عينو زرقه وشعرو واقع نصه
اسماء بتبلع ريقها وبتبص لامها
سناء بزعيق:
دا بدل ما تجي تواسي بنتك ي حبة عيني علي الي حصل معها جاي تزعق ليها
محمدباستغراب:
ايه الي حصل
سناء:
دا عيل قليل الادب كان عاوز يمسك ايد البت بالعافيه
ولما زعقت قلها احنا هنتخطب وعادي لو بوستك كمان وبتك محترمه ومتربيه قامت وعلمت عليه امال تربيتي كانت تسيبو يعني
محمد بغضب:
انت بتقولي ايه وماقولتيش ليا ليه
سناء:
ما البت علمت عليه وخلاص واحنا مش عاوزين مشاكل ي خويا انت عارف الناس بتمسك في الحكايه وتألف علي مزجها وانا اخاف علي سمعته بتي من كلام الناس انت تقطع علاقتك بيهم وخلاص هو يشوف نصيبو وبتي نصيبها هيجلها.
اسماء طبعا واقفه بتعيط من غير دموع وبتبص لامها بابتسامه
محمد اخدها في حضنه وهو بيقول:
حقك عليا ي نور عيني لو مكنتش عملت كده كنت اناهموتو
اسماء بتبص لامها وهيا بتبسم وامها قاعدت تكمل اكل
بعدت عن بابها وقالت:.
انا عمر ما اسمح لحد يجبرني علي حاجه والي يفكر اقطع ايدو قبلها
محمد:
انا عارف انك مكنتش موافقه من الاول عشان كده مش هجبرك علي حاجه والي انت هتختاريه هوافق عليه
سناء:
عداك العيب يخويا اديك شوفت لما اجبرنها حصل ايه بس المره دي لا العريس الي متقدم لقطه كده
وهيا موافقه عليه
محمد:
عريس مين ده
سناء:
احم بص ي اخويا والله هما كلموني انهارده وقالت ليا وانا لما شفت البت والي حصل ليها قولت بقي بلاش نجبرها علي حد وقولت ليها وهيا وافقت
باقي بس موافقتك انت عشان الناس يجو
محمد بحده:
بتتفق مع الناس من وريا ي سناء
سناء:
والله ابدا ي خويا انا قولت ليهم هكلم ابو حماده وارد عليكي لو موافقين هما هيكلموك تاني
محمد:
وهما مين دول
سناء بابتسامه:
البشمهندس احمد الي كان خابط اسماء امو كلمتني انهارده وقالت ايه رايك والله شكلها ست طيبه وكمان الواد انت اتعملت معاه وشوفت اخلاقو.
محمدبابتسامه:.
فعلا والله الشاب دا محترم انا اتمنت لو عندي عيل زيو خلاص قولهم ماشي
سناء قامت مزرغطه وحضنت اسماء وهيا بتقول
مبروك ي بت ي اسماء هفرح بيك ي قلب امك
💖❤💖❤❤
سلمي بفرحه:
بتتكلمي جد لا اسبوع ايه دا من بكره هكون عندكم
هقفل معاك واروح اقول للولا احمد…..سلام
💖💖❤❤
مالك يافارس من ساعه ما رجعت من الارض وانت
مدايق ومش علي بعضك
فارس بسرحان:
في حاجه غريبه جدا حصلت انهارده
امنيه باستغراب:
ايه الي حصل
….ياسين كان بيتخانق مع حد عشان مش راضي يطلع من الارض والي عرفتو انو ياسين كان واخد الارض من الراجل ده مقابل انو يشاركو معاه في المصنع والبضاعه طلعت فاسده والفلوس خسرت
والمفروض الارض ياسين يخدها
امنيه:
انا مش فاهمه قوي بس ايه المشكله
فارس:
المشكله انو دا اسمو نصب اخد ارض الراجل بالنصب
والناس هنا غلابه بيعشو من ورا الارض بتاعتهم ومحلتهمش غيرها
امنيه:
وهتعمل ايه كده حرام اكيد الراجل زعلان علي ارضو
فارس:
خايف اقول لبابا اكرهم فيا اكتر مش عارف اعمل ايه
امنيه:
طيب في ورق يثبت كده لو ممكن ترجع الورق لصاحبو تاني
فارس:
الورق قانوني ياسين بيخلص الورق عشان يضمن انو محدش يرجع في كلامو تاني
عمل كده مع ناس كتير
سكت شويه وقال:
انا عرفت هعمل ايه وقام
امنيه:
رايح يا فارس يا فارس
يارب استر.
💖❤❤❤
ياسين بيضحك وهو قاعد مع اخوه وبيقول:
نص الارض بتاعت الدايره الي جارنا بجت بتاعتي لوحدي عشان ابوي ميجولش احنا فشله
ابراهيم بتوتر:
بتاعتك بالنصب
ياسين بعصبيه:
متجولش الكلمه دي تاني انا اخت الارض برضاهم مش غصب عنهم ولسه مش هسيب شبر في القريه كلها
وضحك جامد
ابراهيم بصلو وسابو وقام وهو مدايق منو….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كانها روايه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى