رواية كانسر الفصل الخامس 5 بقلم ندى عاطف
رواية كانسر الجزء الخامس
رواية كانسر البارت الخامس
رواية كانسر الحلقة الخامسة
كان يجلس في غرفته وبجانبه حقيبه سفر ويجمع بها ملابسه
ابتسم بشرود وهو يفكر بها هي ادا حبيبته منذ الصغر التي احبها وهي عمرها الخمس اعوام امسك صوره بيده لها انا سبتك وانتي 15 سنه ياترا دلوقتي شكلك اتغير يارفيقه الروح
حمل حقيبته وهو يبتسم بشرود كلها يوم واحد بس وهكون عندك ياادا
_______________________________*
ادهم. وهو ينظر في الساعه بخضه……. ساره انا لازم امشي دلوقتي سلام
ساره. في ايه ياادهم حصل حاجه
ادهم. هبقا اكلمك قبل جبينها وخرج مسرعا وهو يحاول الاتصال باادا ولكنها لم ترد
استر يارب……. وميكنش جرالها حاجه
_______________________________*
ادا. كانت تشغل الموسيقي وترقص بصخب ولم تستمع لرنين الهاتف او اي شئ
اتي ادهم للمنزل وركض مسرعا على السلالم فتح الباب بخوف وهو يلهث ادا
توقف مكانه بصدمه وهو يراها ترقص باحترافيه على اغنيه عقباوي
كانت ادا مندمجه ولم تشعر به
ادهم. يعني اروح اكسره علي نفوخها دلوقتي ولا اعمل ايه
ادا وهي غير منتبهه لوجوده صاحت بصوت عالي عقباوي دمي حامي
نظر لها ادهم بحاجبين مرفوعين عقباوي مين ده كمان انتي بتجيبي عقباويات وانا مش موجود ولا ايه يانهارك اسود
صاح بصوت عالي ادا اطفي الزفت ده ولكن فشل فاكانت الموسيقي اعلي من صوته كثيرا
ذهب واطفئا الاغنيه و وقف متذمر امامها يعني تقلقيني عليكي وفي الاخر طلعتي بترقصي طيب كنتي ردي حتي بدل ماكنت هلبس علي طريق مرتين
نظرت له ادا بانفاس متقطعه نامت على ظهرها وهي تاخذ انفاسها بقوه انت متصلتش اصلا
ادهم. لا اتصلت فوق 100 مره وحضرتك مابترديش
ادا. ببرود وخلاص محصلش حاجه وجيت لقتني برقص مش ميته
كان سيجن من برودها هذا ماالذي احل عليها الان
ادا. وهي تحتفظ بقناع البروده ابن عمي جاي كمان اسبوعين هخرج معاه هو ورحمه
ادهم. وهو يجلس هتخرجي يعني مااسمهاش ممكن اخرج معاهم لا هتخرجي معاهم ده انتي مقرره بقا ومجهزه طيب وبتاخدي رائي ليه ياادا ماكنتي تعرفيني احسن وانتي معاهم وبعدين مين ابن عمك ده
ادا. معتز
ادهم. بسخريه معتز لا بجد معتز ياااه معتز عرفته معتز ……… ثم صرخ في وجهها مين معتز ده ماتنطقي مين زفت ده
ادا. انت بتزعقلي طب والله ماانا قايلالك مين معتز وعارف وكمان هخرج معاه وابقي وريني هتعمل ايه بقا
نظر لها بحاجب مرفوع لا انتي لو شايفاني متساهل معاكي فاده من باب الاحترام مش اكتر لكن متذيديش فيها بقا واتلمي بدل مااعرفك عقاب كلامك ده ايه فاهمه صرخ في وجهها بغضب هذه المره جعلها لم تتفوه بحرف
نظرت له بغضب بقولك ايه طلقني طلقني عشان انا زهقت خلاص وهطق منك
القت بكالمتها واتجهت لغرفتها مسرعا واغلقت الباب من الداخل
ادهم. بسخريه هو حتت الباب ده هتستخبي وراه اتي لها امام الباب……. قسما بالله ياادا لو متلمتيش ولميتي لسانك الاطول منك ده هيكون ليا تصرف تاني معاكي ………. وانا واثق وقتها انك مش هتحبي التصرف ده وكمان اجهزي عشان نص ساعه وهننزل عشان عندك جلسه
ادا. مش رايحه في مكان وملكش دعوه بيا ياله روح شوف طريقك
ادهم. وكانه لم يسمع ماتفوهت به للتو قدامك عشر دقايق تجهزي فيهم انا مستنيكي بره
ادا. بصراخ من الداخل قولتلك مش رايحه ايه قله الفهم دي
ادهم. العشر دقايق لو خلصو هيبقا ليا تصرف تاني
ادا. وهي تعاند اكثر وتذهب لفراشها وتنام يبقا اتصرفه من دلوقتي
_____________________________*
صاحت سحر بفرحه وهي تترك هاتفها وتنظر للذي يقف امامها الان
معتز ضمته بقوه وحشتني وحشتني يابني ايه ده ياحبيبي شكلك متغير ليه كده اكيد مكنتش بتاكل كويس صح
معتز. بضحك هاكل كويس ازاي وانتي بعيده عني بقا امال بابا
خرج رفعت من مكتبه حتي وقف والابتسامه كادت تشق وجهه ركض له معتز وضمه بقوه حتي التمعت عينان رفعت بالدموع
حمدالله على السلامة يامعتز
الله يسلمك يابابا نظر حوله يبحث عنها بكل مكان بعينيه امال رحمه فين
سحر. تعالي بس وبعدين هقولك
________________________________*
كان يخرج من راسه دخان خيالي وقد استشاط غضبا الان منها
قام واتجهه لغرفته وعاد لغرفتها وهو يفتح الباب وجدها نائمه ولا تبالي له
يابرودك انتي نايمه……… طيب انا هوريكي
اتجهه للمطبخ واخرج من الثلاجه زجاجه مياه دلف لها مجددا ماهو ضرب ومش همد ايدي عليكي قام بفتح الزجاجه وسكبها عليها وهي نائمه حتي قامت تصرخ هي الاخري
ادا. بصراخ انت غبي ياادهم ايه الغباء ده
اتجهه لها بغضب وهو يمسك فكيها بين يده بت انتي اقسم بالله لو ماتلمتي هعرفك مين هو ادهم الاسيوطي فاهمه
جلست والتمعت عيناها بالدموع وامسكت فكيها بألم انت اللي غبي مش ذنبي وبعدين في حد يدلق مايه تلج في الساقعه دي يبقا مين فين اللي يتلم
نظر لها وهو يضغط على اعصابه بقوه حتي خترت على باله فكره
نظر لها والي ملابسها الملتصقه بجسدها بسبب المياه اقترب منها ببطئا شديد وامسك خصرها بين يديه
شهقت ادا بقوه وكادت الدماء تهرب منها توردت جبينها وهي تنظر له بصدمه
قام بضمها اكثر حتي التصقت هي بصدره ابتلعت لعابها وهي لا تقدر التنفس قالت بصوت مبحوح…… اا…. ادهم
نظر لها واقترب لشفتيها وكاد يخطف منها قبله حتي وجدها مغشيا عليها بين يديه
ادهم. يانهار اسود اغمي عليكي من بوسه امال لو كنت عملت حاجه تانيه كنت هدفنك بعدها……… ولكنه توقف وخطرت له فكره العن من الاولي
حملها ودلف بها لغرفته وضعها في سريره واتجهه لغرفتها واتي بملابس اخري وكان قميص نوم باللون الاسود…… بدل لها ملابسها وهو يتخيل شكلها عندما تفيق بعثر لها شعرها بشكل عشوائي وهو يكتم ضحكاته عليها
خلع قميصه ونام بجانبها بالجهه الاخري وضع على يده بعض البرفان و وضعها باتجاه انفها كي تشمه وكانه لايقصد
اعتدلت هي في جلستها وتمسك راسها حتي نظرت له وهو نائم بجانبها بهذا الشكل تعالت انفاسها بقوه
فتح عينيه ونظر لها وهو يكتم ضحكاته عليها الان وضع يده على خصرها وضمها اليه نامي ياحبيبتي انتي صاحيه ليه دلوقتي نامى
خرج صوتها مبحوح ولا تقدر على التحدث ه….. هه…. هو ايه الي حصل
ادهم. حصل كل خير انشالله ياحبيبتي
هربت الدماء من وجهها نظرت إلى نفسها والتي ترتديه حاولت تذكر ماحصل كل ماتذكرته انه كان يريد تقبيلها كانت تعبيرات وجهها تتغير كل ثانيه
قضم شفتيه وهو يحاول عدم الضحك واخيرا تكلم واخراجها من دوامه افكارها
على فكره انا مردتش اعمل محضر
محضر…… محضر في ايه
ادهم. وهو يدعي الحزن فيكي انتي جرجتيني علي هنا و….. و….. لا لا مش هقدر اتكلم ده انا كنت ولد ولود
نظرت له ادا بصدمه انت بتتكلم بجد
وانا هضحك عليكي ليه
التمعت عينيها وكادت تبكي ولكنها بالفعل بكت بشده
اشفق علىها علي فكرة محصلش حاجه انا كنت بهزر جففت دموعها ثم ضحكت بصخب ماانا عارفه بس كنت عاوزاك تعترف بس
قامت وهو ينظر لها كالبهلاء اتجهت لغرفتها وارتدت بيجامه ولكنها تتوتر كثيرا عندما تعرف بانه هو من بدل لها ملابسها
ادا. ادهم ممكن طلب
ادهم. اتفضلي ممكن تسبني الشهر ده بس بدون جلسات كيماوي واوعدك اني هبتدي صح من الشهر الجاي
وافقها ادهم وهو يشك بانها ستخلف بوعدها هذا
____________
معتز. مقولتليش ياماما فين رحمه وادا
سافرو رحله مع اصحابهم
معتز الندله ماقلتليش
_______________________*
مكالمه
معتز جيت امتا طيب مش قولتلي ليه
رحله…… اه انا وادا مع بعض
بعد شهر شهر وراجعين
ماشي ياحبيبي
القت بالهاتف جانبها وهي تتوتر
لو عرف انها اتجوزت ده ممكن يقتلها ويقتل نفسه انا لازم ابتدي بخطتي واطلقها
________________________*
يامورا ياعمور ياقلبي ياجوزي ياحبيبي ياللي مليش غيره ياسندي يابو عيال
بس بس ايه في ايه لكل ده
نظرت له برومانسيه وهي تسبل له عينيها بقولك ايه ياروحي كنت عاوز……. عاوزه اشتغل
نظر لها ببرود من توقعه لطلبها هذا اغلق الكتاب الذي كان يقراء به ونظر لها احنا مش قفلنا الموضوع ده خلاص وقولنا مينفتحش تاني
سلمي. بس انا زهقت وعاوزه اعمل حاجه جديده في حياتي مش يبقا يومي كله عن اني اسكت جنه والعب عدي وحضرتك في الشغل وتيجي بليل وانا فين من ده كله
عمرو. طيب ولما تنزلي تشتغلي مين هياخد باله من جنه وعدي
سلمي. وقد التمعت عيناها ام محمود الشغاله هي اللي هتكون معاهم وبنتها كمان وافق عشان خاطري و والله مش هنسي انو عندي مسئوليات تانيه
نظر لها مطولا وهو يكاد ان يكسر راسها
عمرو. انتي طلبتي حاجه قبل كده وانا مش جبتهالك
سلمي. لا
عمرو. طيب فكك من موضوع الشغل وانا هديكي المرتب اللي كنتي هتاخديه الضعف كمان
نظرت له بغضب انت مفكرني رايحه عشان المرتب امال كان فايدتها ايه الجامعه وانك خلتني اكملها بعد الجواز واخد الشهاده عشان تترمي مع الورق وخلاص مش كده
اخذ نفسا عميقا ونظر لها خلاص ياسلمي ممكن تشتغلي بس قبلها اعرف هتشتغلي فين
سلمي. بفرحه عارمه في شركه الادهم جروب هشتغل سكرتيره
تمام
قبلته وهي تصيح حبيبي بحبك والله
____________________________*
لقد مر اسبوعين بالتحديد على جميع شخصياتنا وتغير بهم الكثير
كانو يجلسون امام التلفاز ويرتدون جوارب تشبه بعضهم
ادهم. انا مش مرتاح في اللبس ده ياادا
ادا. بتذمر علي فكره بقا لبسك جميل وخصوصا كيتي اللي علي راسك دي
ادهم. والله خايف حد يجي فاجاه واضطر اقوم افتح
ادا. بمرح ومالو ياادهومي محدش ليه عندنا حاجه
ادهم. انا برستيجي بيبقا في الارض وانا معاكي
ابتسمت بخفوت ادهم ممكن سوال وتجاوبني بصراحه
ادهم. اسالي بس لو معجبنيش مش هجاوب
ادا. انت اتجوزتني ليه
ادهم. وكان سيجاب على سئلها ولكن هاتفه رن
خرج للشرفه وهو يتحدث بالهاتف
ايه ازاي ده حصل بنت ال… ماشي خلاص عينكو تبقا عليها واحجزلي تذكرتين علي اميركا بكره
ادا. في حاجه حصلت ولا ايه
ادهم. لا ياحبيبتي مفيش ادخلي عشان البرد جلس بجانبها وهو يتحدث ادا…… قوليلي هي رحمه بنت عمك دي متعوده توقع نفسها في مشاكل كده
نظرت له ادا بااستغراب ليه حصل حاجه لرحمه
ادهم. لا بسال بس اصلي مش برتحلها
ادا. بابتسامة رحمه دى طيبه جدا اكتر واحده كانت بتحبني هي ومعتز في بيت عمي
ادهم. اممم معتز ومعتز ده بقا كان فين المده دي كلها
ادا. كان مسافر بيدرس بره سافر وانا عندي 15 سنه مش متخيله بجد دلوقتي شكله عامل ازاي تعرف انو هو كان بيحبني اوي وبيجبلي هدايه كتيره
ادهم. وهو ينظر لها بغضب بيحبك من ناحيه ايه يعني
ادا. بيحبني من ناحيه اخوات بس انا كنت بكراش عليه اصله كان مز بصراحه
نظر لها ادهم بصدمه انتي مجنونه يابنتي انتي ولا هبله قالها بغضب
نظرت له ادا بااستغراب في ايه ياادهم هو انت كل شويه بحال
ادهم. بغيظ يعني ايه كل شويه بحال دي شايفاني اهبل قدامك
قضمت شفتيها وهي تحاول بان لاتضحك
ادا. وهي تمنع ضحكاتها مش قصدي كده والله ا
نظر لها ادهم بشك ماشي هسكتلك المره دي
ذهب كل منهم للنوم
كانت تنظر للسقف وهي تبتسم بشده كاد وجهه ينشق من شده الابتسامه التي ترسمها
هو معقول بجد اكون حبيت ادهم…….. تغيرت ملامح وجهها ومش معقول ليه عادي ماهو كده كده في الاخر هحبه نظرت للجهه الاخري تاره طيب لو انا حبيته هو هيحبني ……… هيحبك بشكلك ده ازاي………….. مش يمكن قال هيعلجك عشان بيشفق عليكي……… بس انا حاسه اني حبيته………… هو انا كده لازم اعترفله بحبي………. ولا استني شغل الرويات وهو يعترف ضحكت بصخب والله لو استنيت شغل الرويات مش هسمعها منه انا لازم اغريه عشان يحبني تذمرت مره اخرى بس اغريه باايه ده ده انا شبه العصايه في بعضي كده ده حتي مفيش معالم للاغراء عندي مش مشكله انا فلات اه انما هخليه يحبني ماهو مش انا هحب وهو لا
كان خارج من غرفته لكي ياخذ هاتفه من الصاله سمعها تتحدث وظن بانها تاعبه وقف يسمع حديثها وهو يقضم شفتيه بقوه ويحاول بان لايضحك اخذ هاتفه وعاد لغرفته وقف يضحك بصخب علي حديثها وتذمرها جلس وهو يفكر في هذه الفتاه فاانها تثير اعجابه بقوه يوما عن يوم باختلفتها هذه هوسها بعالم الروايات حبها للكتب ولكن رغم ذلك لتبدو غامضه عيونها التي تميزها عن باقي الفتيات شعرها يبدو كشعر اي فتاه حقا لا يوجد به تميزز فانها يصل لظهرها منسدل لا يوجد بجسادها بالفعل مايثير اعجاب الرجال لها كباقي الفتيات ولكنها يمكنها بان تخطف قلب التي امامها بخفه ظلها وتحركها ومشاغبتها وحديثها الكثير ابتسم براحه وانا مستني اشوف الاغراء ياادا
________________*
كان يعلق صوره علي الحائط ابتسم وهو ينظر لها فاهو جعل رحمه ترسل له هذه الصوره
كان يقف بشقه ما نعم فاهي شقه زواجه التي سيتزوج بها هو وحبيبته
نظر معتز للصوره بحب حقيقي ياادا مش مصدق امتا هتبقي ليا يوم عن يوم وانا كنت بحبك اكتر شرد في الماضي قليلا
نظرت له بدموع باكيه انت هتسافر يامعتز
معتز وهو يكور وجهه في يده هرجعلك تاني ياديدا متعيطيش
ضمته بقوه وهي تبكي هتوحشني اوي يامعتز متتاخرش وارجع بسرعه
معتز هرجعلك وعارفه لو عرفت انك مش بتذاكري هاجي اعلقك علي الباب واسيبك يومين
ابتسم بشده وهو يتذكر هذه الايام رجعتلك اهو وهتبقي معايا ياديدا العمر كله
امسك هاتفه وارسل لها رساله صوتيه وحشتيني ياديدا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ادا اصحي ياله
فتحت عيناها بنعاس ونظرت له تململت في فراشها ادهم في ايه
ياله عشان مسافرين
جلست باستغراب مسافرين مسافرين فين وليه
ادهم. لما نوصل هتعرفي غيري هدومك بسرعه …… اه متجبيش هدوم معاكي بسرعه
خرج ولم يعطيها فرصه للحديث
________________*
عمرو. وهو يحاول اسكات ابنته بكل الطرق ولكن دون فائده
هاتها يابيه وانا هسكتها
كانت هذه اسيا فتاه في العشرينات من عمرها وتعمل كاخدمه مع والدتها
اعطاها عمرو جنه
خرجت وهي تلاعب الصغيره حتي هداء صوت بكائها علي الاخير
وقف هو بغضب مكانه وانه كيف وافق امام اصرارها على العمل امسك هاتفه بغضب
سلمي. ياموري صباح الخير ياحبيبي
عمرو. بصرامه مش معني اني سمحتلك بالشغل انك تخرجي من قبل مااصحي
سلمي. انا قولت لااسيا تصحيك هي مش صحتك ولا ايه
عمرو. اسيا مين دي
سلمي. اسيا بنت ام محمود
عمرو. ماشي متتاخريش
نزل للاسفل وهو يبحث عن جنه وجدها تجلس بالعربه الصغيره وتبتسم وتلعب وقف يلعب معها قليلا حتي اتت اسيا مجددا
اسيا. حضرتك هتفطر دلوقتي
عمرو. لا بس اعمليلي قهوه
اسيا. ياخبر قهوه كده علي الصبح من غير اكل لا ميصحش. كده يابيه لازم تفطر الاول انت كده بدمر صحتك
عمرو. بضحك ده كله عشان القهوه خلاص ياستي جهزي فطار بعد المحاضره دي
اومأت له وذهبت لتحضير الافطار
عمرو. عدي لسه مصحيش من النوم
اسيا. صحي بس مرديش ينزل
عمرو .تمم أنا هطلعله
_____________________*
فتحت باب السياره وهي تتحرك وظلت تتقيئ دماء اوقف ادهم السياره مسرعا ونزل لها بلهفه وخوف شديد
بدائت معالم وجهها علي البهتان اكثر لم تستطع اخراج انفاسها بانتظام نظرت له وامسكت يده بقوه وهي تتألم تتألم بشده المها لم يستطع احد علي تحمله سيكذب عليك من يقول انه يشعر بك وبألمك التي تعاني بسببه دمعت عينيها بألم ولم تستطع التحمل اكثر
اغثه قلبه بقوه وهو يراها بهذه الحاله لم يعرف ماذا يفعل لها الان التمعت عينيه هو ايضا بالدموع وهو يراها تتألم بقوه همست من بين شفتيها ببكاء ادهم انا تعبانه مش قادره
اخرجت راسها مره اخري بسرعه وهي تتقئ بعض الدماء ثانيتا من يرا هذا الدماء فاسيقول انها تقيئات دماء جسدها بالكامل
#ندي_عاطف
عاد لقياده السياره بسرعه واتجهه للمستشفي
ادهم. هتكوني كويسه متخافيش ضمها اليه وهو يربت علي راسها بحنان
نظر له الطبيب بحزن ممكن تتفضل معايا خرج ادهم معه وقلبه يتألم عليها
حالتها متاخره جدا جلسات الكيماوي مش ممكن تجيب معاها نتيجه هي في المرحله الاخيره
تفتكرو ايه اللي ممكن يحصل لاادا بعد كده
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية كانسر)