روايات

رواية كانسر الفصل الثالث 3 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الفصل الثالث 3 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الجزء الثالث

رواية كانسر البارت الثالث

كانسر
كانسر

رواية كانسر الحلقة الثالثة

ادا. لا مابعيطش تصبح على خير ذهبت لغرفتها واغلقت الباب
ولكنها لم تقدر على التحرك مجددا و وقعت مغشيا عليها
ادهم. البت دي اكيد هبله انا هدخل انام عشان استعد لبكره بقا
في الصباح يوما جديد
ادهم. وهو طريق باب غرفتها ادا صحيتي ولا لسه…… ادا
لم يسمع اجابه وظن بانها نائمه
______________________________*
رحمه. بابا انا محتاجه فلوس
رفعت. محتاجه كام يعني
رحمه. بخبث 100 الف
رفعت. ليه ياختي حد قالك اني قاعد علي بنك
رحمه. اه قاعد علي بنك هو مش فلوس ادا بردو تفتح بنك تقريبا
رفعت. فلوس ادا….. ادا ملهاش غير 100 الف وبس انا صرفت عليها كل ده
رحمه. بسخريه اه فعلاً ومن ضمن المصاريف عالجتها صح اخدتها تتعالج ولا اه صح نسيت امي الغاليه الست المحترمه كانت بتشغلها لحد ماكانت بتتعب ويغمي عليها ومحدش يحس بيها وقتها صح ولا انا غلطانه ادا متعرفش انها مضت عن تنازل في املاك وفلوس ابوها مضتوها وهي بتمضي على عقد الجواز ولما حبيتو تخلصو منها جوزتوها لاادهم الاسيوطي اللي الكل يعرف اخلاقه ايه وانه اصلا ميفرقش معاه اي بنت حتي لو مراته ادهم اللي متجوز قبل ادا خمس مرات ولا مكنتش تعرف يارفعت بيه انت و وسحر هانم بس اقسم بالله كل ده هيتقلب عليكو انتو في الاخر انا همشي من هنا لااني مش هستحمل اعيش وسطكو وادا هتعرف انك ضحكتو عليها وهتعرف ان الراجل اللي متجوزاه علي ذمته اتنين غيرها حملت حقيبتها وخرجت من المنزل وهي تبكي علي صديقتها وماذا سيكون مصايرها مع هذا الرجل فاهي بحثت عنه باالامس وعرفت تاريخ ادهم الاسيوطي
__________________________”
مبروك ياادهم بيه تقدر تفتح دلوقتي
فتح ادهم عينيه ببطئا شديد ورسم ابتسامه خبث كده بقا اقدر اشوف العروسه
ادهم. بصرامه محدش يعرف اني رجعت اشوف تاني والا رقبتك هتكون تحت رجلي
رحل من المستشفي وهو يقود سيارته
ادهم. وهو يمثل بانه لايري….. وذهب لمنزل زوجته الثانيه

 

 

 

فتحت له الباب بذعر وخوف قليلا رائها ترتدي قميص باللون الاحمر
فريده. ادهم ايه اللي جابك النهارده
ادهم. وهو يمسك يدها ايه مش وحشتك
فريده. لا ازاي تعالي اسندته لغرفتهم بعدما امرها ادهم بان يذهبو للغرفه
قبض يده بقوه واغمض عيناه وهو يراها اشاور لااحد بالصمت ولا يتكلم فكان شكوكه صحيحه فان هذه العاهره تخونه ومع رجل اخر في غرفته
ادهم. انتي في حد معاكي هنا
فريده. ها حد لا…… ابتلعت ريقها بخوف ده انا قاعده لوحدي اقعد اقعد لحد مااعملك حاجه تشربها
ادهم. وهو يمسك يدها لا اقعدي انتي عاوزك في موضوع
جلست بتوتر وكانت تشاور لهذا الرجل بان يخرج مسرعا حتي كاد ان يخرج من باب الغرفه ولكن اوقفه ادهم بمسدسه وهو يصوبه برأس هذا الرجل لا استني انا لسه ماتكلمتش
صرخت فريده ادهم انت بتشوف
ادهم. مسمعش صوتك يابنت*#**#”**#** قال لها لفظ جعلها تكتم فمها بخوف شديد
ادهم. بتخونيني انا…… انا ادهم الاسيوطي مراتي تخوني بس انا هعرفك بقا ادهم لما يتخان بيعمل ايه
نظر له الرجل بخوف ونبي سبني امشي انا عندي عيال والله
ادهم. وهو يطلق الرصاص عليه انا هوصلك ليهم
صرخت فريده بخوف ونظرت له بذعر ادهم متتهورش ياادهم
ادهم. بس بس انتي خايفه ليه
فريده. بخوف على فكره انت اللي خلتني اعمل كده……… انا اصلا مش بشوفك غير مرتين تقريبا امال متجوزني ليه
ادهم. فريده صوتك ميعلاش بس معلش انا هخليه ميعلاش بس قبلها انا هطلقك انتي طالق يافريد وصوب مسدسه باتجاهها واخرج رصاصه سكنت في راسها وقعت وهي تبكي وتنظر له
بصق ادهم عليهم وهو ينظر لجثث باشمئزاز وتقزز
______________________________*
كانت رحمه تقف تطرق بقوه على باب شقه ادهم وادا
رحمه. بخوف معقول يكون عمل فيها

 

 

 

انتي مين كان هذا صوت ادهم
التفت له رحمه بخضه وبعدها نظرت له بتقزز وخسريه ادا فين
ادهم. بصرامه وانا بسالك انتي مين
رحمه. وهي تشعر بالقرف من اتجاهه انا رحمه اخت ادا
انتبه لنظراته لها ولكنه لم يعلق عليها اقترب من الباب وقام بفتحه اتفضلي
دلفت رحمه مسرعا وهي تبحث عن ادا ولكن لم تلتقي بها
رحمه. انت عملت في اختي ايه انطق هي فين
ادهم. باستغراب منها ده باين العيله كلها هبله….. احم تقريبا لسه نايمه
رحمه. بخضه وخوف ادا مخرجتش من اوضتها من امبارح تقصد كده صح
ادهم. اه
كانت ستبكي في اوضتها انت ازاي تسيبها لوحدها انت غبي دي زمانها مغمي عليها
اتجهت لغرفتها مسرعا وحاولت فتح الباب ولكن دون فائده بكت بشده وهي تصرخ ادا افتحي الباب ادا
زعر ادهم من تصرفتها هذه وظن بانها تبالغ انتي بتعملي ايه دي نايمه مش ماتت
رحمه. بصراخ موته لما تاخدك اكسر الباب ده
امسكها من ذراعها بغضب ماتحترمي نفسك يابت انتي مش ناقص غير حشره تشتم ادهم الاسيوطي واطلعي غوري من هنا ومش تجبريني امد ايدي علي واحده
رحمه. بغضب انت عامل فيها راجل يعني انا عرفت كل تاريخك الاسود ومستحيل ادا تقعد معاك ثانيه زيادة
استغرب ادهم كثيرا كل هذا الصراخ وادا لم تفتح لم ينتبه لحديث رحمه ولكنه كان منتبها للباب
معقول كل ده نايمه حاول فتح الباب ولكن دون فائده فاكان بالاخير يجب ان يكسر الباب
ادهم. بصراخ في وجهها هاتي سكينه من جوه اخلصي
ذهبت مسرعا للمطبخ واتت بالسكين ولكن وهي تخرج انتبهت للطعام الذي كان موضوعا على الطاوله فهمت بان ادا حتما ستموت هذه الليله
فتح ادهم الباب و وقف هو ورحمه مصدومين بمكانهم
فكانت ادا مغشيا عليها وفمها يخرج منه دماء غامق كثيرا
وقعت رحمه بمكانه وهي تنظر لاادا بخوف وبكاء
حملها ادهم بعدما مسح الدماء عن وجهها وفمها وركض مسرعا للخارج

 

 

 

_______________________*
كانت رحمه وادهم يقفون خارج الغرفه بالمستشفى كانت رحمه ترتجف بخوف شديد وكانت تنظر لباب الغرفه بخوف شديد
خرجت الطبيبه بعض ساعتين نظرت لهم انت جوزها
ادهم. بايماء اه
طيب ممكن تتفضل معايا
امسكتها رحمه بخوف اختي مالها ارجوكي
الدكتوره. متقلقيش اختك بقت كويسه شويه وهتفوق تقدري تدخلها
ذهبت رحمه لها واتجهه ادهم مع الطبيبه
خير يادكتوره ادا كويسه مش كده
الصراحه هو بان عندي في التحاليل والاشاعات حاجه غريبه ومستغربه ازاي متعرفوش ان عندها cancer وحالتها متاخره كمان المرض كان في الكبد وانتقل للمعده لازم تتعالج بدل ماحلتها تسوء اكتر من كده
كان يمشي بممر المستشفي بصدمه وتوهان مما سمعه الان
ادا. هو ايه اللي حصل يارحمه
رحمه. ببكاء ليه عملتي كده انتي عارفه انك مينفعش تاكلي اكل زي ده كنتي عاوزه تموتي يعني
ادا. بحزن ياريتني كنت مت بجد يارحمه علي الاقل كنت شوفت اهلي
ضمتها رحمه ببكاء متقوليش كده ياادا ارجوكي
كان يقف يسمع حديثهم من خارج الغرفه حتي تنفس بقوه ودلف لهم
حمدالله على سلامتك ياادا
ادا. باستغراب الله يسلمك همست لرحمه هو جه لوحده ازاي ياخربيته لو كان وقع ولا حاجه
كتمت رحمه ضحكاتها ونظرت لها بان تصمت
ادهم. شويه وهتخرجي
رحمه. ادا هتروح معايا
ادهم. ادا هتروح البيت اللي جت منه علي المستشفي ومتنسيش ان ادا مراتي يعني انا اللي اقول هي تروح فين
خرجت رحمه بغضب من الغرفه قبل تسب هذا الغبي
ادهم. وهو ينظر لاادا مكنتش متخيل انك جميله كده

 

 

 

ادا. الله يكرم…… توقفت ونظرت له وجدته يضحك بقوه عليها….. انت بتشوف انت شايفني دلوقتي
ادهم. وهو يكمل ضحك اه شايفك للاسف
ادا. وهي تخبئ وجهها بعدما كانت تخرج له لسانها وتحك راسها بقوه امامه ااااا……. انت
ادهم. بضحك خلاص خلاص مالك انا مشوفتش حاجه من اللي كنتي بتعمليها بس سمعت فقط واكمل ضحك تحت احراجها وتوردت جبينها بقوه
ادا. بهمس لنفسها كويس اني عرفت بقا بيشوف اصلي كنت ناويه امشي بالمايوه في الشقه
نظر لها ادهم وتكلم بجديه بس قوليلي انتي ليه مقولتيش انك تعبانه
ادا. وهي تتكلم بمرح تعبانه تعبانه ماللي يااخ ماهو انا زي الفل
فهم ادهم بانها لاتريد اخباره بمرضها
نظر لها مطولا…….. الدكتوره قالتلي عندك دور برد شديد وده اللي خلاكي يغمي عليكي
ادا. اه…… اصل انا بيجيلي برد كتير معنديش مناعه
ظلو صامتون للدقائق حتي قطع الصمت ادا
ادا. انا زهقت همشي امتا
ادهم. دلوقتي لو حابه
ادا. عاوزه اخرج دلوقتي
جهزت ادا وقام ادهم باسندها ولكنها لم تقدر على المشي فاكان يجب ان يحملها للسياره
________________________________*

 

 

 

رحمه بصياح وغضب بابا
خرج رفعت من غرفه مكتبه وهو ينظر لاابنته بسخريه ايه ملقتيش تصرفي فاقولتي ترجعي تاني
رحمه. لا وانت الصادق كنت جايه عشان اعرفك ان ادا في المستشفى وكانت بين الحياه والموت وحالتها متاخره وتعرف كمان ايه المرض انتقل لجزء تانى في جسمها ده كله بسببك انت بسبببك عشان مردتش تعالجها بفلوس ابوها بس والله ماهسيب حقها
خرج وتركتهم ينظرون لبعضهم
رفعت. معقول انا السبب
سحر. السبب في ايه بس يارفعت دي بنتك بتبالغ سيبك بس وقولي كلمت ادهم الاسيوطي في المصنع ولا لسه
رفعت. بشرود موافقش
سحر. موافقش…….. موافقش ليه بقا انشاء الله
نظر لها رفعت بسخريه انتي مفكره الكل ادا ولا ايه وهتضحكي عليهم بكلمتين
ذهبت رحمه لمكان يشبهه الصحراء ولا يوجد بها احدا حتي صرخت بقوه رفعت راسها للسماء وهي تنظر لها وتبكي بقوه يارب انت اللي هترجع حق ادا حتي لو فيها موت امي وابويا
___________________*
ادهم. انا هنزل مشوار ساعتين كده ومش هتاخر………. ادا ياريت متقفليش باب الاوضه من جوه تانى انا جوزك يعنى مش عايشه مع حرامي
القي عليه بكلماته وخرج وتركها تنظر في اثره بشفتين مرفوعين للاعلي وايه يعني جوزي ماانت ممكن تسرقني او تقتلني
________________________*
توقف ادهم امام ڤيلا صغيره للغايه رسم على شفتيه ابتسامه خفيفه وحمل معه بوكيه من الورد الاحمر
فتحت له فتاه تبدو في العشرينات من عمرها كانت قصيره القامه ولكن ليس بكثير كان شعرها باالون الاسود يصل إلى خصريها كانت سمينه بعض الشئ ولكن كانت رائع في طلتها
نظرت له بحب ضمته بقوه ادهم وحشتني اووي
ضمها هو الاخر وانتي كمان ياحياتي…….. طيب ايه ندخل ولا المكان هنا حلو
ضحكت بخفه وهي تسيع له الطريق لا ازاي اتفضل
ساره. انت اتاخرت ليه ده كله ومشفتكش
نظر لها بحزن كنت مشغول حقك عليا
ساره. مالك ياادهم شكلك تعبان حصل حاجه
ادهم. وهو يجلس بحزن انا قتلت فريده
شهقت ساره بحزن وخوف على ادهم قتلتها ليه ياادهم ليه تعمل كده ليه
ادهم. فريده خانتني ياساره محستش غير وانا بقتلها هي واللي كان معاها
نظرت له ساره بصمت ولا تعرف ماذا تقول له
صمتو هما الاثنين حتي نطقت ساره
قالت بتلعثم وحزن واخبار مراتك الجديده ايه

 

 

 

ادهم. ادا…….. ادا دي حوار تاني لوحدها
ابتسمت بحزن طيب انا هقوم اجهز الغداء
ادهم. لا انا همشي وهبقا اجيلك الاسبوع الجاي عشان ادا تعبانه
ساره. ماشي
_____________________________________*
رحمه. كانت تجلس بغرفه احتجزتها في فندق لحين تدبر لنفسها منزل اخر بعيدا عن اهلها
مكالمه
معتز وحشتني جدا فينك كل ده
وانتي كمان يارحوما وحشاني مووت انتي والبت ادا احم بس ادا بالاخص
توترت رحمه قليلا اه ياعم الحب عامل لاڤ لاڤ انت راجع مصر امتا مش كفايه كده
كلها اسبوعين ياقلبي وجاي واقدر افاتح ادا في موضوعنا بالله عليكي يارحمه فتحيها في الموضوع كده وشوفي رايها ايه
رحمه. بحزن على اخيها ماشي يامعتز هحاول ترجع بالسلامه
اغلقت معه المكالمه وهي تشعر بالحزن فا في قصتهم هذه هناك الكثير من اتت عليهم الدنيا وقامت بظلمهم ولكن لااحد يعرف ماذا يريد القدر فايمكن ان يكون للقدر رأي اخر
انا لازم اطلق ادا من ادهم قبل مامعتز يوصل
تفتكرو ايه اللي ممكن يحصل بعد كده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية كانسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى