رواية كانسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى عاطف
رواية كانسر الجزء الثالث عشر
رواية كانسر البارت الثالث عشر
رواية كانسر الحلقة الثالثة عشر
عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: خير يوم طلعت عليه الشمس يوم الجمعة؛ فيه خُلق آدم وفيه أدخل الجنة وفيه أخرج منها ولا تقوم الساعة إلا في يوم الجمعة – رواه مسلم.
___________________________*
فتحت عينها بفزع وهي تنظر حولها بخوف وتنادي ماما انتي فين بابا انتو كنتو هنا طيب انا فين ايه اللي حصل
كانت الاجهزه تتعلق بجسدها ادهم ظلت تصرخ بقوه وهي تنادي عليه ادهم
________________*
ااتظبطي في وقفتك بدل مااكسر رجلك دي نهائيا
اعتدلت الفتاه مسرعا بخوف تحت امرك يافندم
ادهم. اطلعي بره واستعدي لفصلك من الشركه
ابتلعت ريقها بخوف ليه…. للل….. ليه يافندم انا بعتذر والله حضرتك فهمتني غلط انا اسفه
ادهم. قولت اطلعي بره
خرجت الفتاه وهي تبكي وتلعن نفسها بسبب مافعلته الان
اختلس في عمله حتي لايفكر بمعشوقته الصغيره حتي طرق الباب
اذن ادهم للطارق بالدخول
حتي صدم بقوه لمن تقف امامه الان كيف اتت اللي هنا ولماذا اتت
اقتربت منه وهي تتغنج حتي نطقت ايه ياابن عمي مش هترحب بيا ولا ايه
ادهم. انتي جيتي هنا ازاي
ساره. ايه جيت ازاي دي جايه لجوزي وابو ابني او بنتي لسه معرفش
ادهم. باستغراب انتي اتجوزتي
ساره. اتجوزت actually انا متجوزه ياادهم ايه ياحبيبي هو في حد خبطك على دماغك ولا ايه انت ناسي اننا متجوزين
ادهم. لا واضح انك انتي اللي اتخبطتي في نفوخك احنا اطلقنا ياحبيبتي
ساره. وهي تجلس اوبس هو انت متعرفش انك مطلقتنيش عند الماذؤن وبعدين ايه مش عاوز تشوف ابنك اللي هيشرف بعد 8 شهور بالظبط
ادهم. لا والله ابني كمان لا ده انتي كده اتلسعتي على الاخر اكمل وهو يقوم على العموم شرفتي
امسكت يده بغضب انت رايح فين
نظر لايدها ويده ورفع حاجبيه ده انتي قلبك مات اوي ياسو
ساره. وقد تحولت للغضب اه مات ومش انا اللي هسيب حاجه بتاعتي ياادهم وانت ليا وليا لوحدي مش للبت الهبله اللي انت متجوزها دي واه حامل
تركت يده وهي تبتسم بخبث وكمان ياحبيبي متنساش انو انا الاساس اللي اعرف كل تاريخك الاسود اللي ممكن في تكه يوديك لحبل المشنقه
اخرجت بعض الصور من حقيبتها وقامت برميهم علي وجهه لو تحركت من هنا الصور والفيديوهات وكل حاجه هتوصل للسنيوره وكمان عمليه استئصال الرحم اللي هي عملتها ومتعرفش هي عملت عمليه ايه ويالهوي بقا لو عرفت هي عملت العمليه دي ليه اه انا هقولك ليه
اصل الاستاذ متورط في عصابه مافيا باتفاقيه مكنش يعرف انها غاليه اوي كده بااتفاق انو لو خلف فاابنه هيبقا من نصيب المافيا تفتكر ادا ممكن يحصلها ايه اه انا اقولك صح نسيت لما تعرف كمان انك انت السبب في موت اهلها ياحرام بجد صعبت عليا لا استني هيا قلبها هيقف فجاء بسبب كل الحقايق دي لا وفريده هتقولي قتلتها عشان بتخونك هقولك كذاب عشان انت مطلق فريده غيابي من قبلها بشهرين يعني البت مكنتش علي ذمتك اساسا عشان تخونك اه اصل فريده الهبله معرفتش تستغل اللي الدليل اللي معاها عليك بس ملحوقه انا موجوده
نظرت له بسسمه تحمل بها كل معاني التهديد
نظر لها بخبث واقترب منها كبرتي وطلعلك لسان ياسو اقترب بجانب اذنيها بس انتي متعرفيش واحد زيي ممكن يعمل فيكي ايه ياسو
امسك فكيه بقوه وغضب حتي كادت ستصرخ وبيده الاخري امسك شعرها مش قولتي انك مراتي وانا بقا واحد بيغير علي مراته ومقرر انو يحبسها عن الناس كلها
نظرت له بفزع وخوف حتي جرها خلفه من شعرها وهي تصرخ توقف الجميع ينظرون لهم نظر ادهم بغضب حتي جلس الجميع مسرعا اما هذه التي كانت بيده لم يقدر أحد على انقاذها من يد الشيطان الان فاهي من اجنت على نفسها كيف تتحدي شيطان في جسد انسان
القاها بسيارته وهي تنظر برعب وخوف له كادت ستصرخ ولكن امسكها من شعرها مجددا وهو يخبط راسها في طبلون السياره بصراخ بها قولت اخرسي اخرسي انا هندمك في الساعه اللي فكرتي انك تهددي فيها ادهم
اما هي فكانت تصرخ حتي وقعت علي يده مغشيا عليها
توقف امام قصر كبير دلف بسيارته حملها ودلف للقصر
اتجهه بها اللي غرفه في الاسفل حتي فاقت هي ورائت إلى اين يتجهه بها حتي صرخت بخوف لا لا ياادهم انا اسفه اكملت بصراخ وهو يدلف بها للغرفه حيث كانت الغرفه مظلمه ويوجود بها اقفاص حيونات وها هو اتي صوت الزئير التي يخشاه الجميع
صرخت ساره وهي تتشبث باادهم ببكاء
القاها باالارض بقوه وهو ينظر لها مش فكرتي انك تهدديني لكن انتي عبيطه متعرفيش ام ادهم مبيتهددتش ثم نظر لااسوده الاسود دي مكالتش بقالها يومين اقترب من احد الاسود و وضع يده علي راسه حتي الاسد كاد سينام وادهم يضع يده علي راسه
نظرت له ساره برعب وخوف وظلت تلعن نفسها نعم فاانها حقا غبيه كيف فكرت ان تهدد ادهم كانت تفكر بانه سيخاف من تهديداتها ولكن كيف لهذا الشيطان ان يخاف من التهديد فانه قاتل وكام يتاجر في الاسلحه والمخدرات واعضاء البشر
فاكيف عليه ان يخاف حقا ياله من شيطان
نظرت ساره حولها برعب عادت نظرها لاادهم وجدته كاد يخرج وسيغلق الباب حتي صرخت برعب ادهم لا لا افتح ياادهم نظرت للاسود التي صوت زائيرها ذاد صرخت بقوه وهي تبتعتد عنهم ياادهم حقك عليا افتحلي ظلت صرخاتها تتكرر
وهو كان يقف بالخارج امام الباب ويدخن سجارته باستمتاع من صراختها حتي قرر واخير فتح الباب لها
ركضت له وهي ترتجف بخوف شديد
خرجني ابوس ايدك خرجني من هنا وانا والله ماهعمل حاجه وهنسي اني شوفتك تاني ابوس ايدك
ادهم. وهو يمد لها يده بوسي
نظرت له باشمئزاز وظلت تلعنه بداخلها قبلت يده تحت نظراته
ادهم. انتي هتخرجي من هنا بس مش هتخرجي من القصر ده
وضع يده علي خسرها وهو يقربها منه ايه مش قولتي انك مراتي
ابتلعت لعابها وهي تنظر له بخوف
صرخ بها بغضب وصوت جهوري قولتي ولا لا
انتفضت بين يديه قققق. قولت
ادهم. بخبث وحق الزوجه علي زوجها ايه
ساره. وقد ارتجف قلبها كليا ااا….. ايه
اقترب منه اكثر انك هتبقي خدامه هنا ليا ولمراتي
ثم نظر لوجهه التي تغير لونه تماما ايه فكرتيني هطلب منك حاجه تانيه وخرج وهو يتحدث في هاتفه
اما هي فكانت تقف تنظر له بغضب ماشي ياادهم اما خليتك تندم مبقاش انا ساره…..
_______________________*
ماما انتي فين وقفت تنظر حولها وهي تبكي ماما انتي كنتي هنا دلوقتي …….. ادهم حتي انت مش موجود انت مش قولت هتفضل جمبي سايبني هنا لوحدي ليه
وجدته يفتح الباب وهو يدلف لها
ضمها بقوه وهو يربت علي ظهرها اهدي ياحبيبتي حصل ايه بس
انت كنت فين وبعدين مش دي المستشفى اللي كنا فيها
ادهم. احنا رجعنا مصر تاني بعد العمليه وجبتك المستشفى هنا متخافيش انا معاكي
ادا. ادهم انا شفت بابا وماما
ادهم بصدمه وظنها تهلوس شوفتيهم فين
ادا. شوفتهم ياادهم شوفتهم وكانو بيمدولي ايدهم وانا حاولت امسكهم بس ماما كانت بتعيط مش عارفه ليه انا خايفه اوي ياادهم خايفه ومرعوبه مش عارفه ليه خليك جمبي ومتسبنيش
ادهم. وهو يضمها إلى صدره اكثر مش هسيبك ياادا مهما حصل
رفعت راسها له قليلا وهو يضمها ادهم هو انا عملت عمليه ايه الجرح في بطني من تحت ليه
ادهم. بتوتر وقد تصبب عرقا ده اكيد ا
قاطعه دخول احد الممرضين وهي تعتذر ولكن كانت اتيه لكي تري ادا فقط وتعطيها ابره لكي تنام قليلا
اخرج الهواء من فمه بقوه وهو يحمد ربه بسبب دخول الممرضه في الوقت المناسب
__________________*
بدلت ثيابها وضمتت جرح راسها وهي تتوعد بالكثير له
ساره. ماشي ياادهم بمجرد بس ماالبرنسيسه تشرف وهي هتموت بالبطئ انت حق’ير ياادهم بس انا في انتقامي احقر منك بمراحل اكملت بفحيح انت متعرفنيش كويس للاسف بس انا قدرك الاسود اللي في الحياه انا اللي هخليك تخسر البنت اللي حبتها بجد وانا كمان اللي هلف حبل المشنقه حولين رقبتك في النهاية انا مش هسمحك انك ذلتني ومسحت بكرامتي الارض وفوق كل ده قتلت فريده بتهمه الخيانه وانت طلقتها
ثم امسكت هاتفها وهي تستمتع لفيديو مقتل فريده وكيف خطط هذا الشيطان للجريمه
________________________*
اياد. ميوش بقولك ايه ماتسمعيني واحده كمان حج مهند كده
ضحكت مي بصخب عيب يااياد ده عمو مهند
اياد. بضحك ماهو عمو دي انيل من حج والله
مهند. احترم نفسك ياز’باله ده انا ابوك بدل ماوالله هخلي عمك مبروك يفض الجوازه دي
اياد. وهو يضع يده على فمه بطريقه كوميديه خلاص اسف مش هتكلم
مهند. حمحم قولي بقا يامبروك ايه التجهيزات اللي هتتعمل عشان الناس اللي هتيجي من البلد
اياد. اسف على التدخل ياحجاج بس انا ومي خلاص حجزنا القاعه اللي هنعمل فيها الفرح اما بالنسبه للظيطه اللي انتو عاوزين تعملوها دي فبلاش منها
مهند. يعني ايه مش عاوز اعمامك وخلانك يجو يبركولك
اياد. مش القصد يابابا يشرفو ياهلا وسهلا بيهم انا قصدي يعني الاقارب بس يعني مثلا مش لازم الجيران وعشرين عربيه تيجي من البلد
مبروك. بتأييد لكلام اياد انا متفق مع اياد انا شايف اننا نعزم الاقارب بس
مي.وصحابي طبعا
اياد.بضحك دول صحابك اول ناس اصلك بصراحه مصاحبه شويه صواريخ يهدو الارض هد
مي.بغضب وقد نست وجود ابيها والدتها وهل اياد انت بتبصبص لصحابي يااياد هي من اولها خيانه كده لا بص بقا لو هتبقا كده وهتمشي ترمرم على اي بت يبقا نفضها جوازه وبلاش منها احسن انهت حديثها ودلفت لغرفتها ودفعت الباب بقوه
نظرو جميعهم بجهه اياد بغضب نظر هو لهم ولنظراتهم ابتلع لعابه بخوف
مالكو ياجماعه بتبصولي كده ليه
صمت
انا كنت بهزر والله مش قصدي دي مصاحبة شويه غفر صدقوني دي يارا السكرتيره اجمد منهم
ازدادت نظرات الغضب له اكثر وكان هناك دخان وهمي يخرج من راسهم
اياد انتو صدقتو صح والله ده انا السكرتير واحده بشنب
خرجت مي وهي تحمل دلو ماء بارد وقامت بسكبه فوق راس اياد ولقت الدلو عليه وهي تحذره تحذير قاطع انت عارف لو شميت بس انك بتبص علي واحده غيري والله رقبتك هي اللي هطير فيها يااياد انهت حديثها مجددا وعادت لغرفتها
نظر اياد بصدمه لما فعلته ثم نظر لمبروك شايف بنتك عملت ايه ياعمي
مبروك.ببرود لو مش عجبك عادي نفضها سيره ولا انت ايه رايك ياحج مهند
مهند.وانا متفق معاك ياحج مبروك
اياد.هو انت ابويا ولا ابوها……..عاد بنظره لوالدته عجبك كده ياماما
والله لو مش عاجبك الباب يفوت جمل
______________________________*
خرجت واغلقت الباب وهي تسمع صوت بكاء
نزلت للاسفل وهي ترسم ملامح حزينه واتجهت لرحمه ومعتز
نظرو لبعضهم بعدم فهم
سمر. ببكاء مصطنع هو حصل ايه ياولد انا حاسه بصداع فظيع
رحمه. ماما انتي رجعتي
سمر. رجعت رجعت منين انا مش كنت في اوضتي
معتز. حمدالله على سلامتك ياسمر هانم
نظرت له باستغراب انت بتتكلم كده ليه يامعتز مالك يابني
معتز. باقتضاب مش هتباركي لبنتك اصل كتب كتابها كان النهارده
مثلت سمر الصدمه ايه وانتو ازاي مش تعرفوني وبعدين انا كنت فين من ده كله
رحمه. وهي تلوي فمها كنتي في الهوا ياماما عادي يعني
سمر. بغضب انتو ازاي تكلموني كده انتي وهو اتكلمو بااسلوب احسن من كده
معتز. احنا بردو اللي المفروض نغير اسلوبنا انتي ناسيه انك اعترفتي باايه واعترفتي انك انتي اللي قتلتي ابونا
امسكت يده وهي تصرخ به بصدمه أنت بتقول ايه انت اتجننت انا قتلت ويوم ماهقتل هقتل جوزي ليه رد عليا ليه وبعدين مين اللي قال الكلام الفارغ ده
رحمه. انتي انتي اللي اعترفتي بكل ده واعترفتي كمان انك باعتي واحد لاادا عشان يقتلها ليه عملتي كده ياماما ليه وفرق في ايه ده كله فلسنا في الاخر وكل الفلوس راحت خلاص
سمر. انتو بتقولو ايه بجد انا مصدومه فيكو انا انا……. انا قولت اني قتلت وكمان هتوصل بيا اني احاول اقتل ادا بكت وهي تنظر لهم ركضت بجهه صوره رفعت شايف يارفعت عيالك بيقولو ايه شايف عيالك بيبهدلوني ازاي وصلت بيكو الحق**اره انكو تتهتموني اني قتلت ابوكو بجد مش مصدقه
نظرو رحمه ومعتز لبعضهم بااستغراب وصدمه من حديث والدتهم
جلست باالارض وهي تبكي بصخب ياخيبتك في عيالك ياسمر بنتك تتجوز من غير ماتعرفي وابنك يتهمك بقتل ابوه ثم صرخت بقوه ربنا ياخدني من وشكو عشان ترتاحو
انا عملت ايه في حياتي عشان يحصلي كده من عيالي بقا معتز معتز ابني وبنتي رحمه اللي مليش غيرهم من بعد ابوهم يتهموني انا بقتله طيب ازاي وليه صعدت للاعلي وهي تبكي بنواح
معتز. انا مش فاهم حاجه
رحمه. ولا انا والله فاهمه حاجه
صعدت رحمه للاعلي والقت بنظرها لغرفه سمر وجدتها مغشيا عليها بالارض
صرخت بقوه ماما…… الحقني يامعتز ماما وقعت
خير يادكتور
متقلقوش خالص الحاله اللي اتعرضتلها والدتكو حاله نادره جدا وهي لما اتعرضت لصدمه بدائت تخرف بكلام وتلوم والدكو على اللى حصل
شكرا جدا لحضرتك
على ايه ده واجبي
رحل الطبيب اتجهه معتز لغرفه والدته مجددا التي كانت تمثل الحزن باحتراف كانت مثل الافعي التي تمثل بانها مريضه لجذب الضحيه لها يالها من قلوب شيطاين حقا
معتز. حقك عليا ياماما انا اللي فهمت غلط اعذريني
اشاحت بوجهها للناحيه الاخري ابعد عني كده انت واختك صدقتو ان ممكن اعمل كده
رحمه. ياماما اعذرينا لما انتي تقولي كده بلسانك عاوزنا نعمل ايه يعني علي العموم انا اسفه ياستي ولو زعلانه عشان كتبنا الكتاب فاالفرح انتي اللي هتحطيلي الطرحه
ابتسمت سمر وضمتهم اليها بقوه وكانت تنظر بجهه الخزانه بخبث شديد
_________________________*
سمعت صوت السياره باالاسفل ركضت مسرعا بجهه الشرفه
نظرت لهم بغضب وكره اجتمع بداخلها
كان يحملها وهو يبتسم لها
ادا. بس انت مقولتليش ياادهم انك عندك قصر زي ده
ادهم. بضحك كنت عاملو مفاجأة ليكي
نزلت للاسفل مسرعا و وتوقت امام الباب وهي تمثل الابتسامه على وجهها
اتجهت لاادهم وضمته تحت صدمه ادا مما حصل
ساره. اتاخرت ليه ياادهومي كده تقلئني عليك
ادا. مين دي ياادهم
ساره. ايه ده انتي اكيد ادا هو ادهم مش عرفك عليا نظرت لاادهم بخبث واحببت بان تلعب باعصابه قليلا ازاي ياادهم متقولهاش عليا ده انا حتي زعلت اوي دلوقتي
ابتلع ادهم لعابه وهو ينظر لها بغضب
انا ابقي م
قاطعها ادهم مسرعا اختي الصغيره دي اختي ياادا
نظرت ساره بغضب……. اه اخته ياادا نورتينا ياحبيبتي اتفضلي
ابتسمت لها ادا بقلق ولا تعرف لماذا شعرت بالقلق من جهه ساره
احسن حاجه عملتها ياادهم ان السانيوره هتشرف معايا هنا
________________*
تفتكرو ساره ممكن تعمل ايه في ادا وهتعرفها الحقيقه ازاي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية كانسر)