روايات

رواية قيود الماضي الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

موقع كتابك في سطور

رواية قيود الماضي الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية قيود الماضي البارت الثالث

رواية قيود الماضي الجزء الثالث

قيود الماضي
قيود الماضي

رواية قيود الماضي الحلقة الثالثة

بعد أسبوع
-شدي حيلك يا بنتي …
قالتها جارتنا ام مراد…ام مراد كانت بتحبني وبتعتبرني بنتها …وهي كان عندها علم بأن ابنها عايزني ومكانتش معارضة. ..بس والده كان ليه رأي تاني ..
بصتلها بتوهان وقولت بصوت واطي :
-شكرا ليكي ….
وبعدين قعدت على الانتريه وانا بفتكر الايام اللي فاتت أنا عيشت تقريبا أسو أ اسبوع في حياتي ….بعد و فاة بابا حسيت وكأن جبل على صدري …فضلت تلات ايام نايمة مش مستوعبة اللي حصل….أهل الحارة كلهم وقفوا معايا ….مراد حاول يتواصل معايا بس انا صد يته كنت مش عايز اتكلم معاه …شعوري بالذ نب أن أنا السبب في اللي حصل كان ممو تني ….كنت بصلي وبدعي من ربنا اني احصله …كنت في حالة نفسية سيـ.ئة …
-رانيا يا بنتي …
اتكلمت ام مراد وهي بتبصلي بشفقة ….بصتلها ودموعي بتنزل وقولت:
-انا ليه ممو تش …أنا بدعي كل يوم اني أمو ت بس ده مبيحصلش يا ام مراد …أنا زعلانة أوووي.
…أنا مبقاش ليا حد …
-استغفري الله يا بنتي متقوليش كده … ربنا اللي احسن من اي حد معاكي ….انا مقدرة زعلك بس لازم تكوني اقوى….وانا جيت اكلمك في موضوع عارفة أنه صعب بس لما فكرت ملقتش الا الحل ده ….
بصيت ليها وانا حيرانة وبمسح دموعي فقالت :
-بصي يا بنتي …طبعا انتي عارفة أن الشقة دي ايجار ….والحاج محسن اصلا كان متفق مع ابوكي انكم تطلعوا اول الشهر …
قلبي انقبـ ض….فعلا ده حصل وبابا قالي هو هيتصرف ….ياربي اعمل ايه ….
-طيب أنا هروح فين ؟!
قولتها ببهوت ودموعي بتنزل اكتر …
اتوترت ام مراد وقالت:
-هتروحي لوالدتك !!!
-نعم !!!
قولتها وانا بصر خ وقومت من مكاني…
اتوترت اكتر وقالت :
-ممكن تقعدي طيب وتهدي شوية وتسمعيني …
-انا معنديش ام…معنديش أهل …كان ليا بابا وما.ت ربنا يرحمه …أنا عندي ابات في الشارع ولا اروح للست دي ….
-يا بنتي مهما كانت امك…هي لما عرفت باللي حصل تواصلت معايا انا وام منال وعايزاكي تروحي معاها المنصورة …..
-انتي بتهزري …صح ….اروح مع مين …بقولك مليش ام …الحاج محسن يجي ياخد المفتاح وقت ما يحب مش همنعه ابدا…بس الست دي متقربش مني لاني فعلا هزعلها ….
…..
تاني يوم …
كنت بلم حاجاتي وانا بحاول أدبر اموري واشوف هروح فين …المشكلة أن بابا شغله كان حر …مكانش شغال حكومي ..وحتى لحد دلوقتي مشترناش بيت ملكنا …كنا عايشين بالإيجار عند عم محسن ورغم المشاكل الكتير اللي حصلت والفضا.يح ما بين ابويا واللي متتسماش مفكرش يمشينا ..هو بس قبل و فاة بابا اتفق أنه محتاج البيت عشان يبنيه وابنه يتجوز فيه وبابا وافق ..
.وكان بالفعل قال إنه هيتصرف ويشوف بيت جديد …المشكلة اني مش معايا إمكانية اشوف بيت …والفلوس اللي معايا مش هتكفي …مكانش حيلتي الا سلسلة دهب بابا اشتراها ليا هدية ودي مش هفرط فيها ….
رن جرس الباب …اتنهدت وانا بلبس الخمار ورايحة اشوف مين …فتحت الباب علطول من غير ما اتأكد مين اللي بيخبط واتجمدت مكاني وانا بشوفها …الست اللي د مرت حياتي. وحياة بابا….
-رانيا …
قالتها بشوق ودموعها بتنزل ….اتخلصت من صدمتي وقولت :
-انتي ازاي ليكي عين تيجي هنا ؟!
-انا جيت عشان اخدك معايا يا حبيبتي …
ضحكت بسخرية وقولت:
-ده على أساس ايه …مين انتي عشان تاخديني ..
-امك!!!
-انا امي ما تت من زمان بالنسبالي …..أنا متشرفش بيكي ابدا…امشي من هنا ….
-هتيجي معانا يا رانيا!!!
قالها فجأة واحد شاب وقف جمب ماما…عينيه عسلي وشعره قريب من البني…ملامحه كان صارمة وهو بيبصلي وكمل:
-بالذوق…بالعافية هتيجي معانا!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قيود الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى