روايات

رواية قمر الجبل الفصل الرابع عشر 14 بقلم شروق خالد

رواية قمر الجبل الفصل الرابع عشر 14 بقلم شروق خالد

رواية قمر الجبل الجزء الرابع عشر

رواية قمر الجبل البارت الرابع عشر

رواية قمر الجبل الحلقة الرابعة عشر

في صباح يوم جديد علي ابطالنا
تقوم قمر من النوم وهي حزينه علي اللي وصلت ليه من اختها
ومن جبل حب عمرها
تقوم وتدخل الحمام تاخد دش
قمر. تنظر الي جسمها وعليه علامات الضرب من جبل تبكي ليه كده يا جبل انا حببتك من مجرد صوره ولما تكون جوزي بلغلط تعمل كده كونت بتمنه اكون خدمة عندك مش مراتك بس علي شان اشوفك
وتبكي وتخرج من الحمام
حسن.. يدق الباب عليها قمر انتي صحيتي ولا لسه
قمر.. انا جايه وتفتح الباب عليه
حسن.. يمشي بلكرسي يلا علي شان يومنا طويل
قمر.. حسن انا عايز اشتغل انت قولت انك هتسعدني صح
حسن… بارتباك اه اه بس دلوقتي انتي هتفطري وتقعدي تحكي ليه ايه اللي حصل معاكي
قمر.. بتوتر لا ولا حاجه وتقول بكدب لا صحبت البيت اتخانقت معاه وسبت البيت

 

حسن.. اصل هي اتخانقت معاه علي شان انا بتاخر علي الاجار وعليه شهرين
قمر.. اووووف منك
حسن.. قمر انا عارف كويس مش بتعرفي تكدبي انا اه اعرفك من فريب بس عرفت طريقه تفكير انتي مش بتحبي تبيني ضعفك قدام اي حد بس انا قولتلك من الاول ان انا صاحبك صح انا معايش حد احكي ليه وانتي خلينا بير اسرار بعض ايه رايك
قمر.. تنظر اليه وتنفجر في البكاء
حسن.. قمر اهدي انا بقولك كده بخفف عليكي مش بزود
قمر.. ببكاء انا حبيته يا حسن حبيته من مجرد صوره وما ماكونتش اتمنه اكتير من كده عارف انا كونت بقوم بدري ابيع منديل في الاشاره واستنا لمه بس يعدي قصادي حتي المح بس ضيفه مش اكثير وبتاخر علي المستشفى وباخد خصم بس علي شان يومي بيكون حلو بيه هو كونت بحس انه بيخفف عليه كثير من ظلمه اختي ليه والمسؤليه اللي عليه وفي الاخر اتجوزه شوفت اكتير من كده
حسن.. بجد الف مبروك وانتي ليه زعلانه دلوقتي
قمر.. تبكي علي شان متجوزني علي شان ينتقم مني مش عارف انا عملت ايه فيه

 

ده ظلمني اكتير من اختي
اختي عرفها بتعمل كده علي شان حب ابويا وامي والحمدلله لحد ما خلتهم كرهوني وتبكي
بس هو ليه بيعمل كده نفسي افهم
اااااه يا حسن قلبي وجعني اووي وتضرب علي قلبها نغسي اموت وارتاح من الحياه دي
حسن.. بعد الشر عليكي متقوليش كده تاني هزعل منك بجد
………شروق خالد…….
جيل.. يعني ايه محدش لاقيها اختفت ولا انشقت الارض وبلعتها غور دور عليها
مراد. حاضر وياخد الرجاله ويذهب
جبل.. يعني رحت فين
وبعدين انا دلوقتي ادور عليها ولا اروح اشوف كمان منصور ولا اعمل ايه
………شروق خالد……….
سما.. تقوم من النوم
غالب… يقوم بسرعه اهدي شويه كده

 

سما.. تزحف علي اخر السرير بخوف انت عايز ايه متي انت مين
غالب. بحزن يا يا قمر للدرجة دي مش عايز حتي تعرفيني
ده انا بحبك وعملت كل حاجه عشان وتقومي تتجوزي حد غيري ويطلع علي السرير وينظر اليها بعيون حمره بس لا انتي بتاعتي انا وبس يا انا يا الموت اختاري
سما.. تبكي بس انا
غالب.. يقوم بسرعه اخرسي مش عايز اسمع صوتك انتي سامعه ويقرب بسرعه عليها وايه حكاية جوزك دي
سما.. ببكاء انا ش متجوزه افهم وأنت بتتكلم علي أي انا مش فاهمه
غالب…. لا يا ماما اصحي انتي عارفة كويس اووي انا بقول ايه ده كل المستشفى عارف اني بحبك
سما… في نفسها مشفي اه ده بيتكلم علي قمر بس اهي فرصه وجات لحد عندي والله وطلع ليكي منفعه يا قمر
سما…تبكي هو هو السبب في بعادي عندك اهي اهي هو هو
غالب..اهدي وقولي عمل ليكي ايه
سما..هو اغت *صبني اهي اهي وانا بحبك بش مقدرش اقولك كده

 

غير لمه احت حقي منه وتنظر اليه من تحت لتحت
غالب..يقوم بغضب ويصرخ ويكسر في الاوضه لالا لأ مستحيل يحصل كده والله يا جبل لا اموتك
سما..بسرعه لا مش جبل
غالب..لمه مش جبل مين
سما..ده واحد اسمه جاسر هو هو اهي اهي
غالب..اتكلمي قولي ما تسبنيش كده
سما..ده واحد بقاله فتره بيدور حوليه وبيقولي بحبك بس انت ما كونتش بحبك حد غيرك وكونت انت خايفه اقولك لا تقولي عليه حتت خدامه تحب دكتور وتقع علي الارض وتتضم نفسها وتبكي
سما..تقوم وتمثل الحزن انا همشي انا محدش بيحبني انا هجيب حقي بنفسي وتذهب الي الباب
غالب…يجري عليها استني انا هجبلك حقك وحقي انا كمان
سما..بجد وتترمي في حضن غالب
غالب..بجد ياعمري

 

في الخارج..والله وتعرف تحيب حقوق الناس وانا فين حقي انت اللي حبته لنفسك يا غالب وتغلق الباب عليه وتمسك جركن غاز وتكب علي الباب وحلولين الاوضه انت اللي اختارت وتشغل النار وتهرب من المكان وتدخل الفلا وتتفرج عليه
غالب…ارتاحي اناي وانا هجبلك حاجه تكليها
……شروق خالد……
جبل.. يذهب الي بيت منصور
سناء.. تفتح الباب وتنظر خلف جبل فين قمر
جبل. مش عارف راحت فين
سناء. .. تقع طولها مفم عليها
جبل.. طنط ويضربها بخفه علي وشها قومي
يحملها ويضعها علي الكنبه ويدخل المطبخ ياتي بماء ويذهب ويرش عليها قومي
سناء.. تقوم بتي وجوزي ايه اللي بيحصل معايا ده وتبكي
جبل.. بخوف علي قمر. اكيد هي بخير وهترجع
ويقول في نفسه هترجع لمين ليك علي شان تعزبها تاني ولا لي ابوها ما هو مات ولا لي سما اللي استحملت ده كله علي شانها

 

سنا.. يا ريت انا محتجاها اوي يا ابني وتبكي يلا ببنا ابني انت روحت فين
جبل.. ها معاكي معاكي
سناء.. يلا بينا
جبل… هتعمل ايه
سناء.. هنرجع البلد عند اهلي هو موصيني يدفن عند ناسه
قمر.. ببكاء… حسن ممكن التلفون اطمن علي بابا تلفوني فصل شحن
حسن.. اكيد وبخرج التلفون من جيبه اهو
قمر.. شكرا
قمر.. تتصل علي امها
جبل.. .. يا طنط تلفونك بيرن
سناء.. تجري علي التلفون
الو
قمر.. ماما
سناء.. بتي وتبكي
قمر.. بابا ماله جره ليه حاجه

 

سناء.. تبكي وتقع علي الكنبه منصور مات يا قمر مات
قمر.. تبكي ويقع منها التلفون
حسن… بخوف مالك
قمر .. بابا اتوفه
حسن.. ان لله وانا اليه راجعون البقاء لله وحده
قمر.. تقوم انا لازم اروح
حسن.. استني انا هاجي معاكي
قمر.. لا خليك انت
حسن.. قمر انا قولت هاجي يعني هاجي وخلص الكلام
قمر.. تمام
حسن.. يخرج معاها ويكلم السواق جهز السياره يلا ببنا
جيل.. يقعد جمب سناء… قمر دي صح
سناء… اه هي
جبل.. يقوم بفرح خلاص انا هطلب منها انها تسمحني وهقول ليها علي حسن وسما
مش عارفه انا خايفه عليها كده ليه معقول لالا مستحيل
……….شروق خالد….

 

قمر.. بتفرك في يدها بخوف
حسن.. مالك
قمر.. خايفه من جبل اكيد هناك
حسن.. انا معاكي بس انتي خليكي جمبي تمام يلا بينا
تذهب قمر مع حسن
الي المشفي
قمر.. تمسك في الكرسي بخوف وتدخل
جبل.. يرا قمر مع حسن
يذهب اليها بسرعه وغضب
ويمسكها من يدها
حسن.. يمسك يد جبل ابعد عنها
جبل.. ينظر اليهم هم الاتنين بصدمه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى