روايات

رواية قمر الجبل الفصل الخامس 5 بقلم شروق خالد

رواية قمر الجبل الفصل الخامس 5 بقلم شروق خالد

رواية قمر الجبل الجزء الخامس

رواية قمر الجبل البارت الخامس

رواية قمر الجبل الحلقة الخامسة

جبل.. مالك ساكت ليه كده فين الزفته
الاب.. بخوف هي هي
جبل.. بغضب اخلص راحت فين دلوقتي
الاب… بسرعه رحت الشغل
جبل. بغضب شغل ايه انا مراتي بتشتغل
……….. فلاش باك……شروق خالد…….
جبل يعني ايه اخويا هيفضل كده
الدكتور..لا هو محتاج شويت وقت وعلاج طبيعي وان شاالله هيقوم بسلامه
جبل يخرج من مكتب الدكتور وهو حزين جدا
قمر…تترك ادوات التنضيف وتجلس علي قدمها في الارض وتضحك مع حسن
حسن…ممكن نكون اصحاب

 

قمر..يا خبر ده يوم الهنا يوم المني لمه القمر ده يكون صاحبي انا
حسن…يضحك عليه
قمر…ايو كده اضحك خلي الشمس تطلع
يلا انا هروح اشوف الشغل لا الدكتدور ياجي وتقلد غالب
وتضع يدها في جيبها انتي بتعملي ايه هنا انتي في شغل يا استاذه مش في ملاهي انتي مخصوم منك اسبوع
حسن…ههههه اسبوع مش يوم
قمر..اه انا من يوم ما أشتغل وانا بيتخصم مني اكتير من الشهر نفسه ده انا بدفع ليهم فلوس اخر الشهر هههههه
حسن…يضحك عليها
قنر…سلام اشوفك بعدين وتخرج
حسن….اصحا يا حسن دي مش سما اه هي شيه سما بس مش هيا
جبل…يدخل علي حسن الاوضه وتلاقي حسن ينظر الي التلفون ويبكي
جبل يمسك من التلفون وينظر الي الصوه
(حسن وسما في حضن بعض ومبسوطين)

 

جبل..دي حبيبتك
حسن…كانت وسبتني علي شان مش معايا فلوس ويضحك ولا وكمان بقيت مشلول
جبل يحرك الكرسي يلا بينا
يخرج من المشفي ويتوعد لي سما
جبل يرا قمر تضحك مع زميلها
تمام
……….. عود من الفلاش باك………
جبل يصرح بعلو صوته علي الاب
يلا يا شحنا اكتب
الشيخ بس فين العروسه
جبل…ابوه وكيل العروسه
الاب…اه اه انا وكيل العروسه
المزون فين البطاقه
الاب…يدخل بسرعه ويفتح الدولاب ويرمي جميع الهدوم ويلاقي عليه يفتح العلبه
ينظر اليها بصدمه اه يا بت الكلب وتقولي مش معايا وايه ده كله

 

جبل…يلا انتي بتتطلع البطاقه ولا ايه
الاب…انا جاي اهو ويضع جميع الفلوس في جيبه ويمسك البطاقه ويخرج بيها
الحمدلله اني رمتها قبل ما تاخد الشنطه ويرمي الشنطه ويخرج بيها
غالب.. يخرج من المكتب وينظر بصدمه قمر
قمر.. وهي تمسح المكان
غالب.. ينظر اليها بصدمه وفرح
قمر انتي جيبتي امتا
قمر… من ساعه كده
غالب تعالي معايا المكتب ويدخل المكتب
قمر… استر يا رب لا يخصم شهرين من الشهر وتدخل خلفه
غالب وهو متوتر
اقفلي الباب
قمر.. بخوف ليه
غالب.. يذهب بسرعه ويعلق الباب ويجري عليها ويضمها
قمر… وتبعد عنه انت اتجننت صح اللي اللي انت بتعمله ده
غالب.. قمر انا بحبك لا انا بعشقك وعايز اتجوزك
قمر.. ايه

 

غالب… انا هخليكي برنسيسه بس انتي وافقي
جبل.. يفتح الباب ويدخل بغضب
الله الله الله
بتعملي ايه يا مدام
غالب يخصن قمر
قمر… جبل
جبل… يمسكها من شعرها اه يا فاجر يا زبالة وليكي عين كمان
سما..انا عايزة هديه تكون محترمه لي جاسر
وتاخذ برفان وساعه ممكن دول
ينظر اليه من فوق لتحت بس دول غالين اوي عليكي وينظر اليها بقرف ويمسكهم ويضعهم علي جمب روحي شوفي حاجه علي قدر علي الرصيف بره
سما…بصوت عالي انت اتجننت وتخرج الفلوس من الشنطه خد ودول اكتير من تمنهم
ينظر اايه ويقول في سره دي اكيد سرقهامن حد يلا وانا مالي
سما…اهو لاقيت فايده منك يا قمر
اتفضلي.

 

سما…تمسك الهديه وتخرج وهي فرحانه وتذهب الي جاسر
جاسر…يجلس وهو يمثل الخزن
سما..تجري عليه كل سنه وانت طيب يا قلبي
جاسر…شكر
سما..مالك
جاسر..انا عملت حفلهفي البيت ومحدش جيه كل اصحابي مشغولين وبابا وماما مسافرين من امبارح
سما..بتفكر خلاص تعالي نحتفل نحنا يلا بينا
جاسر..بفرحه بجد
سما…يلا بينا
جاسر…. في نفسه حلو اوي
غالب.. يمسك يد جبل انت مجنون سبها
جيل يضرب غالب بالبكس في وشه انت بقا تعالي وينزل فيه ضرب
ده علي شان تمد يدك علي حاجه تخص جبل القناوي

 

وينزل فيه ضرب
قمر… تصرخ سيبه يا مجنون
جبل… يضربها بلقلم اخرسي يا زباله وتقع علي الارض من شدد القلم
جبل ينزل لمستواها ويمسكها من الطرحه ويجرها خلفه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى