رواية قمر الجبل الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شروق خالد
رواية قمر الجبل الجزء الحادي والعشرون
رواية قمر الجبل البارت الحادي والعشرون
رواية قمر الجبل الحلقة الحادية والعشرون
جبل..يحمل قمر ويطلع بيها علي الاوضه بتاعته ويضعها علي السرير ويفك ليها الطرحه ويلعب في شعرها بيده وبعد يا قمر هتعمل ايه تاني وينام بجوارها ويشدها اليه ويضع وشه في شعرها وينام بهدوء
قمر…تبتسم عليه وتدخل في خضنه اكتير
في الصباح تقوم قمر
قمر…انت وبعدين قيك مش كل يوم نفس الموال ده انا تعبت
جبل..ببرود ده اللي عندي هتنامي هنا وفي خضني وبغمز لها
قمر…لا وتضرب في الارض برجلها انا هنام تحت مع حسن
جبل ..يشدها من يدها ويضغط عليها جامد اخرسي وشوفي كلامك انتي عارف نفسك بتقولي ايه
قمر…اه ايدي انت بتوجعني
فجأه يسمعو صوت عالي تحت
ينزل جبل وقمر علي الصوت
قاسم..وجمال يجلسو
جبل…خير
قاسم..نحنا عايزين بتنا
جبل…محدش ليه بنات عندي واتفضلو من غير مطرود
جمال…لا هناخد بتنا واذا كان عاجبك يلا يا قمر
قمر…حاضر وتمشي معاهم
جبل .يمسكها انت مجنونه رحه فيت
قمر…انا راحه مع اهلي سلام يا جبل
قاسم…فرح بتي السبوع الجاي جيت اهلا وسهلا ما جيتش هيكون علي ولدي يلا من غير سلام
جمال…يقول بصوت واطي يا ريت ما تاجيش وخلي عندك دم
يخرج قاسم وجمال وقمر ويذهب الي بيت منصور وياخد الام وسما ويذهب الي الصعيد
سما..تستخبي في حضن امنها منهم
قمر. اهدي يا حبيبتي ما تخافيش
جمال..هو سوال محيرني من ساعه ما شفتكم انتو ابوكم كان اذاي بعرفكم
الام…تضحك عليه
قمر…انا عندي وشمه في أيدي
سما…وانا بحكي كتير ومش بقف
الام..صح
جمال..ماهو باين من ساعه ما طلعتي معانا وانتي مستخبيه في امك ذي الكتكوت المبلول
سما….تخرج من خضن امها وترفع صباعه في وشه اسمع انا مش بستخبي من حد
قاسم…بسسسس هو انا ناقص
اخرسو
……….شروق خالد……..
حسن…انتي هتفضل قاعد كده اتحرك اعمل حاجه ولا هو ده اللي عندك بس تاجي اخر الليل وتاخذها من هنا
جبل…يمشي في الاوضه بغصب
حسن..انتي هتفضل رايح جاي كيده كتير
جبل..بغصب يعني اعمل ايه سلام انا معايا شغل ويترك المكان
حسن…مش هتقدر يا جبل
……شروق خالد….
قاسم…يلا كل واحد عارف مكانه
قمر..تحضن جدها وتمشي مع امها واختها الي الأعلي
قاسم…يضع يده مكان البوسه ويبتسم
عليها وبعدين فيكي يا بت منصور ويدخل الاوضه
فتحيه …عملت اللي قولتلك عليها
قاسم…اه عملته وهم فوق دلوقتي ارتاحي انتي
فتحيه..مش هرتاح غير لمه اطمن علي عيال منصور كفايه اللي حصل مع ابني نفسي افرح بناته يا قاسم
قاسم..يجلس بجوارها علي السرير اهدي يا توحه وكل جاجه انتي عايزها انا هعملها
فتحيه..انا عايز اطمن علي البنات خايفه عليهم يا رب ابني يسامحني انا كونت نفسي يتجوز من هنا ويكون معايا بس اعمل ايه هو اللي اختار كده وتبكي
قاسم…ده كان اختياره هو واهو جيبه ادفن عندينا يعني وسط اهله وناسه وبعد عمري طويل هنروح ليه واهو بناته معاكي واللي ما عرفتش تعمليه معاه اعمليها معا البنات
فتحيه….انا خايفه لا البنات يكون قال حاجه عليه وحشه او امهم قالت علينا حاجه تخلي البنات تكرهني
قاسم..لا ده هم فرحانين بينا اوي وشيلي الوهم ده من دماغك ويلا نامي علي شان معانا بكره حجات كتير عيزين نعملها للبنات ولا ايه
فتحيه..تمسح دموعه وتنام
قاسم..يخدها في خضنه وينام
وانا كمان خايفه من البنات
……..في صباح يوم جديد……
فمر…تتصل علي دكتوره قي المشفي اللي كانت شغاله فيها
قمر…دكتوره تقي
تقي …اهلا وسهلا حبيبتي قمر اخبارك ايه
قمر..الحمد لله انا بخير بس كونت حابه أسألك علي حسن عامل ايه معاكي في العلاج
تقي….لا بسم الله ماشاء الله ده بقي تمام التمام يعني يقدر يمشي علي عكاز من اول الشهر رجله بيتحسن
قمر…تفرح وتصرخ وتتنطط بفرح مثل الأطفال
بجد يا دكتوره
تقي…اهدي يا قمر انا لسه ما قولتش ليه حاجه
قمر…خلاص سكت
تقي ..يلا اشوفك
قمر…بفرحه سلام
سما. بحزن….هي دي الدكتوره اللي متابعه مع حسن
قمر…اه هي وحسن بقي كويس
تقول قمر بحبت…عارف يا سما انا بفكر اجوزه الدكتوره هي طيبة اوي وهو كمان كونت بحس وهم مع بغض بحاجه غريبه كده
سما…الف مبروك وتدخل الحمام وتغلق الباب علي نفسها وتبكي
……….في صباح يوم جديد
قاسم…يلا يا بنات هنتاخر
قمر…انا جايه اهو وتنزل تجري علي السلم
فتحيه..براحه يا بتي علي مهلك لا تقعي
قمر.بفرحه …انتي تيته صح
قتحيه ..بخوف وهي تنظر الي قاسم وتهز راسها
قمر…تجري عليها انا كان نفسي اشوفك من زمان اوي من كلام ماما عنك
فتحيه ..تنظر اليها بصدمه
قمر..تجري وتضمها بفرحه
تنزل خلفها الام منيره. ..
قمر ..ماما
منيره…تنزل وتبوس ايد فتحيه اذيك يا ماما الحجه
فتحيه. .تبكي
منيره…تخضنه مللك يا ست الكل لا يكون بابا مزغلك
فتحيه…انا فرحانه اني شفتك ما تزعليش من اللي عمله قاسم يوم الواجب
منيره…انا عارف بابا كويس هو كان عايز البنات يفضلوا جمبه صح
قاسم…يبكي كان نفسي نكون كلنا مع بغض
قمر…بس كفايا نكد والا والله اطلعهم عليكم انا بقولكم اهو
الجميع يضحكو عليها
سما ..تنزل وهي ترتدي دريس. نبيتي وطرحه
قمر….مين المزه ده
تكونش مراتك يا واد يا محسن
محسن…يا ريت يا اختي
سما…تنظر إليهم بحزن وتسلم علي الجميع وتجلس وهي تنظر ل لا شي
قمر…يلا بينا
وتأخذ سما وتخرج
قمر..مالك يا سما انتي بسكوتك ده بتخوفيني عليكي
سما.. تمسح دموعها انا تمام اهو مالي يعني ده انا ذي الفل سيبك انتي مني انا مبسوطه اوي ليكي انتي وجبل
قمر. .تسلميلي يارب
الجد…يلا يذهب ليهم الجد الي المركز ليشترو جميع طلباتهم
يدخل البنات الموال قمر…تتفرج علي فساتين وقمصان
سما..تمسك الفستان وتبكي
……فلاش باك…شروق خالد…..
حسن..نفسي في يوم تكوني لابسه حاجه كويسه ايه اللي انتي بتلبسيه ده حرام ده انتي مسلمه ايه يا شيخه حرام عليكي (فستان قصير بعد الركبه والشعر مفرود)لا وشعرك ده
سما….اوف منك يا حسن هو ده لبسي عجبك ولا لا دي حاجه ترجعلك انت
حسن…انا ماشي الكلام ما نفعنيش معاكي بيعصبني ويترك سما ويمشي
……عوده من الفلاش باك .. ….
سما حقك عليا يا حسن انا اتغيرت بس بس خسرتك انت وتبكي وتجري تدخل الحمام
قمر…تشتري ليها ولي اختها نفس الملابس ههههه والله لا اجننكم ههههه
سما..تحرج من الحمام وتذهب وتجلس في السيارة
الجد…مالك ملاكي
سما..مافيش وتنظر من الشباك
قمر…سما انتي سبتيني ورحتي فين
جمال…يخرج خلفها انتي وهو انا خدامك وانا معرفش وايه ده كله
قمر…شيل وانت ساكت
جمال …نعم
الجد….صح شيل وانت ساكت
جمال…يرمي الشنط في السيارة ويركب بغضب ماشي لسه حسابكم معايا
قمر…هههه ولا هتقدر تعمل حاجه انت بق علي الفاضي صح يا جدو
قاسم..بفرحه صح يا عيون جدو
يرجع الجميع علي البيت وهم مبسوطين
قمر..تدخل وهي فرحانه وتجري علي فتحيه
جمال.. يدخل خلفها ويصرخ قممممممر
فتحيه. اهدي في ايه
جمال…يرمي عليها الشنط
الجد…كفايه يلا روحو ارتاحوا علي شان بكره الفرح
وانت روح شوف كل حاجه تمام والعجول
جمال…كله تمام ما تخافش انت العجول والجزرين جهزين
الجد..تمام ولو في حاجه ما عجبتنيش هتكون بكره انت مكان العجل تمام
قمر…تفق علي السلم…هههههههه العجل الكبير
جمال..يجري عليها
قمر…تدخل بسرعه الاوضه وتغلقها علي نفسها
…….عند جبل …….
بعد مرور اسبوع وجبل ينام في المكتب ويشغل نفسه اليوم كله علي شان ما يفكرش بس في قمر
جبل..ينام علي كنبه في المكتب
قمر… (تقف علي طرف السور بتاع البحر) وتصرخ جبل ما تسبنيش يا جبل
جبل…يشد يدها بقوق
فجأه تفلت يد قمر منه وجبل يصرخ قممممممر
يقوم مخضوض قمر
ويجلس علي الكنبه ويمسح وشع بيده ويستعفر ربه ويمسك قزازة المياه ويشرب بسرعه
جبل….لا مش هسيبك ويخرج بسرعه ويذهب الي الفلا لحسن
جبل..حسن اناهسافر الصعيد سلام
حسن…استنا خدني معاك
جبل…يلا بينا ويذهب هم الاتنين
الي الصعيد
قمر…تجلس علي رجل امها انا خايف لا جبل ما ياحيشي يا ماما
الام…اهدي وان شاء الله هياجي انتي ما شفتيش طريقه كلامه معاكي ولا الخوف اللي في عنيه عليكي
قمر…بس نحتا هنا اكتير من خمس إيام وهو ولا ختي فكر يكلمني في التلفون ما فيش غير حسن
سما…تجلس وتنظر من البلكونه علي السماء دون كلام وعنيها تدمع
الام..تنظر اليها ربنا يريح بالك يا بتي
الام..يلا علي شان بكره فرحك يا قلبي
قمر…ماما انا خايفه بجد
الام. ربنا يعدي الموضوع ده علي خير
الام…يلا يا سما
سما..تمسح دموعه وتنام في خضن امها
…….في صباح يوم جديد …….
تجهز كل من قمر وسما ويرتدي الفستان
قمر…مبروك يا احلي اخت في الدنيا
سما. تنظر الي فستان العرس ولا تتكلم
قمر…اهدي كده وافرحي ده محسن ابن حلال وهيخط في عنيه ول. اتكلم نصف كلمه جدو هيكله ما تخافيش انتي
قاسم…بلا يا حبيبي انتو جهزين
تنزل قمر وسما وهم يرتدي فستان الفرح مثل المليكه
محسن ..الله الله وانا دلوقتي هعرف فين مراتي
جمال…يضحك ههههه
جبل..يدخل وسط الناس وهو متنكر وينظر إليهم تنهار اسود انا دلوقتي هاخد مين
حسن..ايه في
جبل..يمسك التلفون مش عارف قين مراتي
حسن…هاتم الاتنين
حبل…تمام
يدخل ويقدم العصير ليهم وفجاه العصير يتكب عليهم
جمال..ما تحاسب انت اعمي
جبل..ماشي حسابك بعدين
قمر…حصل خير يلا خليني ننظف الفستان وتشد سما وتدخل الاوضه
جبل..جمال بيه في واحد عايزك بره
جمال…غور وانا جاي ورك عكرت دمي غور
يخرج جبل وينتظر جمال
جمال..يخرج وفجاه حد بشده ويكتم نفسه ويذهب بيه خلف الدار
جمال..يتحرك بهمجيه
جبل..يرميها بعيد انا حيوان يا حيوان
جمال.ههههه ابو نسب
جبل..انتي عايز تتجوز مراتي
جمال…لا ما انت يا حبيب امك هتطلق ايه رايك
جبل..ينزل فيه طرب
جمال…بضحك خلاص خلاص هتجوز العسل التانيه
حسن…نععععععم بروح امك ويترك الكرسي ويقوم ويترمي عليه ويضبق في رقبته
جمال…حرام عليكم
سبني. سبني
جبل…تعالي ويمسك جمال ويربطه في الكرسي انت هتفضل قاعد كده لغايه ما احيب اخوك الحيوان التاني
ويخرج
محسن…يدور علي جمال
قاسم…يضحك باين اخوك حد كله ههههه
محسن..بخوف يعني الدور عليا صح انا مش لاعب ويجري من الفرح
جبل..يدخل ويلاقي قمر وسما يجلسو بجوار قاسم
ومنيره وفتحته يضمو البنات ويضحكو
فجأه.. الرجاله تمسك جبل من الخلف ويدخلو بيه
محسن…يمسك حسن ويدخل بيه ايطا
جبل…سبني يا حيوان
قاسم.يضحك عليهم
يدخل جمال ويجلس ويضع رجل علي رجل انتي عايز ايه
جبل..هموتك
حسن…ينظر الي سما وقمر
قاسم…كفايا لعب وتعالي هنا انتا وهو مش عايز كلام كتير
يذهب اليه جبل وحسن
قاسم…اسمع انت انا موافقه علي جوازك من قمر بس بشرط وقت ما احب اشوفها تاجي علي طول انت سامع
جبل .بفرحه اكيد يا جدي
قاسم …يلا يا محسن علي شان تكتب علي سما
حسن…يكتب علي مين يا عنيا دي مراتي
سما .تنظر اليه بصدمه
قاسم…يقوم بغضب امت ده حصل
حسن…ممن اسبوع قبل ما تاخدها
قاسم…صح
سما. تنزل راسها في الارض
حسن .نحنا ممكن تكتب تاني يا جدي لو ده هيزعلك منينا
قاسم…ولا انا مش مطمن ليك
حسن…برحتك بس هي مراتي
قاسم. يلا يا شيخنا اكتب
يكتب السيخ كتاب قمر وجبل وحسن وسما
حسن…يضحك هههههه
قاسم…انت مجنون صح
حسن…ههههه لا اصلك انت صدقت اني متجوزها ههههههه وانتي دلوقتي اللي كتبت كتابنا
قاسم…هو انا كونت ناقص مجانين
يتم الفرح والجميع مبسوط
بعد الفرح جبل ياخد قمر
وحسن ..يخد سما
الجد…انتو رحين فين
جبل. هنسافر يا جدي
الجد…لا هتقضو اسبوع هنا معايا نفسي اشبع منكم
جبل..بس
قمر. تمسك يد جيل علي شان خاطري
جبل..ينظر اليها ويبتسم
جمال..يلا انا خطرت ليكم المكان
جبل…وللا ابعد عني انت بلزات
جمال…هههه ما يباش قبلك اسود كده يلا كل واحد علي الاوضه بتاعته
جبل ..يحمل قمر ويدخلو وهو فرحان اخيرا يا قمري بقيتي ملكي ومعايا انا بحبك ويحمل قمر ويلف بيها
قمر…تضحك بصوت عالي نزلني يا مجنون نزلني
جبل..ينزل قمر ويمسك وشها انا مش مصدق نفسي
قمر…تملس علي وشه انا اللي مش مصدقه نفسي اني مراتك عارف يا جبل انا بحبك من امته
جبل. يسكت وينظر اليها بابتسامه صغيره
قمر…بس من غير ضحك
جبل..يضع صباعه علي بقه
قمر…فاكر البت اللي كل يوم كانت تديك ورده في أشارت المرور
جبل .مش معقول بجد
قمر. …تهز راسها
جبل…يضمها اليه بفرحه
……شروق خالد…..
عند حسن وسما
يدخل حسن الاوضه وخلفه سما
حسن. يجلي علي كنبه الانتريه
سما..تبكي وتجري تقعد علي الارض انا اسفه يا حسن حقك عليا انا عارف اني غلطانه واستتهل ضرب الجزم وانك مش هتبص في وشي وتبكي انا عرفت علطي وتبكي بس بعد ايه وتترمي تحت رجله حقك انك تعمل اي حاجه بس ما تبعدنيش عنك يا حسن انا مستعده اكون خدمه عند بس كا تحرمنيش منك انا بحبك وتبكي
حسن..يبكي معاها ويرفعها من كتفها اهدي وسيبي الزمن هو اللي هيداوي الجرح ده
سما..بفرحه يعني انت مسمحني يا حسن
حسن…اكيد يا مجنونه ولو كونت لسه زعلان منك ما كونتش اتجوزتك وكونت اتجوزت تقي الدكتوره
سما..تضربه في صدره ما تجيبش سيرتها وتخضن حسن وتضحك
………شروق خالد…..
بعد.مرو اسبوع من مناكغت جمال لجبل
جمال..يجلس علي الكنبه جمب جبل ويضع يده علي كتف جبل
جمال…انا عارف انك واحد بارد ومغروره وما عندكش دم بس أعمال ايه في قلبي اللي بيحبك ويبوس جبل من خده
جبل..يبعد بصدمه انت مجنون
جمال.. ويخرج تذاكر طيران ايه رايك نسافر ونقطي شهر عسل مع بغض بعيد عن عيون الناس
جبل..يقوم بخوف من طريقه كلام جمال
الجد..من خلفه جمااااال
جمال…يوووووووه يا جدي مش وقتك خلص كونت خلاص هطلب يده ويغمز لجبل مش كده يا بيبي
جبل…ينظر اليه بصدمه
قاسم…جمااااال
جمال…خلاص خلاص ويضحك علي جبل دي هديه مني ايك انت وقمر
ودي لي حسن الف مبروك ويضم جبل ويهمس في ودنه ايه شكلك اتخضيت
جبل…يضربه في بطنه ابو شكلك وقعت قلبي
تنزل قمر وسما
جبل..نهاركم اسود
حسن..ايه ده
جمال..هههه ده عميل قاسم هههههه
سما..وقمر..يرتدان فستان بنفس الون اسود وفي ورود حمره صغيره وطرحه حمره
جبل..يمسك يد سما انتي قمري صح
حسن..يمسك يد قمر انتي سمسومتي صح
قمر..وسما في صوت واحد انا مش قمر انا مش سما(انا مش كرم انا كريم انا مش كريم انا كرم)
بعد…مروح خمس سنين
جبل..لديه بتين شيه قمر
وحسن..لديه ولدين شبه سما
جبل…يصرح علي حمزه انتي يا خالد
يصرخ انا مش خالد انا حمزه ويترك جبل ويجري يلعب مع إخوته
حسن..يمسك لين حبيبت بابا ليلين
لين…يوووووووه افهمو بقا انا مش ليلين انا لين وتجري
قمر…وسما يضحكون عليهم اتعلمهوها بقا
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر الجبل)
تام تام تام تام رويت قمر جبل الفصل ٢١
قمر جبل الفصل 21
تام تام تام تام تام تام تام تام تام قمر و جبل الفصل 21
تام تام تام تام تام تام تام تام تام قمر و جبل الفصل 21
تام قمر جبل الفصل 21
قمر جبل الفصل ٢١