رواية قمر الجبل الفصل الحادي عشر 11 بقلم شروق خالد
رواية قمر الجبل الجزء الحادي عشر
رواية قمر الجبل البارت الحادي عشر
رواية قمر الجبل الحلقة الحادية عشر
قمر تجري علي سناء ايه حصل
سناء…ابوكي من امبارح ما جاش البيت
جبل..ينظر اليهم ويضع يده في جيبه
سناء…تنزل راسها في الارض من ساعه ما خد الشنطه وهو خرج وما جاش البيت
وتنظر الي جبل وتنزل راسها في الارض
قمر..تنظر الي جبل والي امها شنطه ايه
سناء…الفلوس
بنتي انا عارفه ان ابوكي غلطان في اللي عمله بس انتي عارف ابوكي
وتمسك يد جبل ابوس ايدك يا ابني شوف منصور فين قلبي وكلني عليه ابوس ايدك
جبل.. يمسك سناء من كتفها انتي بتقولي ايه بس
سناء.. انا اسفه علي الطريقه اللي عملك بيها
قمر.. اهدي يا ماما وتنظر الي جبل بعيون كلها دموع وتهز براسها اليه اكيد جبل مش هيسيب بابا مش كده
جبل. باخرج .. ينظر اليها بكره ويكور يده اكيد
سنا.. تخرج من حضن قمر
بسرعه بجد يا ابني
جبل. يبتسم بجد طبعا
ارتاحي انتي وانا هدور عليه
جبل..يضم قمر حسبك بقي كبيير اوي معايا وبذات بهدومك دي ويضعض علي وسطها
ويبعد عنها بعد اذنك
ينزل جبل من البيت وينعل في قمر انا كان مالي بلهم ده اووووق منك يا حسن حد يحب الاشكال دي
ويركب السياره ويشغل وينظر امامه
جبل..لا بق ده نهارده اسود
ويتصل علي امن الشركه
مروان…جبل بيه
جبل..مروان عايز تدور علي الشخصيه اللي هبعتلك صوره وتشوفه في اي نصيبه راح
مروان..تحت امرك
جبل..يعلق السكه وينظر الي بلال
بلال..ينظر اليها بغضب
بلال…يلا غور خاليني اطلع اشوف ايه حكايه الجوازه المنيله دي
جبل..يجلس في السياره وينظر اليها هو يبتسم
………شروق خالد…..
حسن وهو يتصل على جبل وهو حزين منه ان هو لغايه دلوقتي لسه ما جاش وفات على ميعاده اكثر من ثلاث ساعات
حسن.. بصوت حزين الو ايوه يا جبل انت ليه النهارده ما جيتش عندي ولا انت اتضايقت مني خلاص
جبل. يضرب… في السياره بغضب اتضايقت منك ازاي يا حبيبي انا بس في مشكله معايا في الشغل اخلصها واجي لك على طول يا قلبي
حسن وهو يمسح دموعه… في الصبح طلعت على شغلك على طول نص ساعه بس قعت معايا ولحد دلوقتي ما شفتكش خالص في الليل وبابا وماما مش بشوفهم خالص وانا قاعد لوحدي وما فيش حد يقعد معايا يا جبل
جبل…ارتاح انت يا حبيبي دلوقتي ونام وانا لو قدرت اعدي عليك النهارده هاجي لك يا قلبي لو ما قدرتش وبكره ان شاء الله هقعد معاك اليوم كله يلا كده ارتاح انت يا حبيبي روح نام
جبل هو يغلق السكه مع اخوه اه منك يا قمر اه يعني كان لازم ابوك ده ما كنت سبت غار في 60 داهيه وانا كنت ناقصه يعني هو انا قضيت مشاكلي عشان خاطر احل مشاكل الناس وينظر الى بلال ويبتسم لما اشوف كمان ايه دور الاستاذ ديتي معاكي ما انت بقى شكلك كل شويه مع حد ولما اتكلم طلعيني انا اللي غلطانه وابن 60 والله بس يا قمر طلع اللي في بالي لاكون دفنك وانت حيه انا بعمل دي كله بس عشان خاطر حسن وهندمك على كل كلمه قلتها له وكل شعور وكل لحظه حزن عاشها بسببك لا اندمك عليها انت وعيلتك
…….شروق خالد….
جاسر وهو يضحك على اللي عمله في سما ومبسوط جدا مع صحبه في الشقه لو ايه قال قلت لها ان بابا كل حاجه مكتوبه باسمي بس بابا ومعها توكيل مني لو عملت اي حركه هو مش حبيبها مني هيكتب كل حاجه باسمه ويضرب على رجله وهو يضحك
صاحبه وهو يصرخ عليه بس انت فاكر اللي عملته ده رجوله منك انت كده دمرت البنت وديتها في 60 داهيه حرام عليك حرام عليك ترضي حد يعمل كده في حد من عيلتك
جاسر… يقوم بغضب هي اللي ناويه على كده وهي ما حبتنيش هي بس بتحب فلوسي انا بس حبيت انتقم منها عارفه ان الفلوس مش كل حاجه وان هي بعت نفسها بالرخيص وتستاهل اكثر من كده ولسه ده انا ياما هعمل فيها وهذلك وما تنساش الفيديو اللي معايا هذلك واجيبها ركعه تحت رجلي واشوف انا ولا هي سما الكلب دي
ويخرج من الشقه من عنده صاحبه
وهيكلم سما في التليفون يعني قفله تلفونك مش هوصلك ههههه
…..شروق خالد……
سما وهي تدخل البيت وهي حزينه على اللي حصل لها وجرا لها من حبيب القلب اللي غدر بيها
الام.. تقوم من علي الكرسي اخيرا جيت يا ست الحسن والجمال انت ما حسيبه المصيبه اللي احنا فيها وان ابوك لحد دلوقتي ما جاش انت ما فيش حاجه همك خالص يا بنت انت مخلوقه من ايه انا نفسي افهم وهضربها بالقلم
سما.. تصرخ في امها بقول لك ايه ابعد عني انا والله عفاريت الدنيا بيتنطط في وش السعادي ابعد عني وبابا مش صغير بابا يعني عيل صغير في الشارع اطلع نادي عليها انا وقت ما ياجي ياجي اعمل له ايه انا يعني
وتترك امها وتدخل علي الاوضه وترمي الشنطه علي الارض وتبكي
سناء.. قمر بتي ادخلي نامي يا بنت وارتاحي شويه اكيد تعبت من يوم الصعبه ديتي
قمر.. ازاي يا ماما هياجي النوم ولا ارتاح وانا ما عارفاش بابا فين مش هقدر يا ماما مش هقدر
سناء. تطبطب على كتف قمر وتهديها وادخلي يا بنتي حتى ريحه على السرير بتاعك وان شاء الله لو جبل كلمك قولي لي وانا هدخل جوه ارتاح
قمر.. تدخل الاوضه بتاعتها بتترمي على السرير وتبكي
تاتي ليها رساله على التلفون تفتح الرسله من جنا برقم حسن
قمر..تتصل عليه
حسن..الو
قمر..حسن باشا انا قمر
حسن..ياااا اخير افتكرتي
قمر..اسفه والله بس يعني بس انا كنت قاصد منك خدمه
حسن..امري انتي
قمر..عايز منك تلافي ليه شغل عند اي حد خت لو خدامه بس بسرعه ممكن
حسن..تمام اعتبريه حصل
قمر..بفرحه شكراشكرا شكر بجد
حسن.بزعل في بين الصحاب الكلام ده
قمر..اسفه سلام دلوقتي وهكلمك تاني
حسن..لجد ولا لو عزتي حاحه تاني
قمر تتضحك
حسن..تدوم علي طول سلام
قمر..تمام كده اطمن بس علي بابا ويا انا يا انت يا جبل
جبل… بعد مده يطلع من السياره وينظر الى بلال ويبتسم ويفتح باب العماره ويطلع على شقه قمر
بلال…يصرخ ويضرب الكرسي برجله بغصب
جبل.. ويدق الباب
سناء وهي تجري على الباب وتفتحه منصور منصور
جبل وهو ينظر اليها لسه يا طنط ما لقيتهوش ما تقلقيش يا طنط قبل الصبح ان شاء الله هنعرفه هو فين بس ممكن تنده لي قمر عشان نمشوا الوقت اتاخر
سناء تنظر اليه والدموع في عينها وادخل يا ابني قمر ليها شويه دخل ترتاح جوه في الاوضه وانت مش غريب ولا ولا حاجه وهي في الاوضه
جبل وهو يدخل عليها الاوضه وينظر اليها ويغلق الباب ويمشي بواطئ الى مكان السرير ويلاقي قمر منكمشه في نفسها
جبل…. ينظر اليها والى شعرها ويسرح في جمالها بعد مده يفوق اللي انا بعمله ده مهما كانت حبيبه اخويا وانا بعمل ده كله عشان خاطر ارجع ليه ما ينفعش اللي انا بعمله ده
جبل… بصوت رجولي خشن انت
قمر..تقوم مفزوعه
حنان… وهي تجري في الشارع وتضحك وتمسك شنطه الفلوس في يدها انا كده خلصت من الاتنين واحد مات والتاني اتحبس يعني اعيش برحتي محدش يعرف حاجه عني الماضي بتاعي ههههه
سما..تمسك التلفون لا هو لازم يتصرف مش هسكت
وتفتح التلفون وتلاقي رساله على الوتس من جاسر
سما..تفتح الرساله
وتصرخ
قمر وجبل ايه في
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر الجبل)