رواية قلوب مقيده الفصل الأول 1 بقلم نور محمد
رواية قلوب مقيده الجزء الأول
رواية قلوب مقيده البارت الأول
رواية قلوب مقيده الحلقة الأولى
_اتصلي على خطبيك دلوقتي وقليلو انك كشفتي عند الدكتوره وطلعتي عقيم وشوفي رد فعله هيكون ايه؟
ضحكت مريم بخفوت وقالت: انتي بتقولي ايه يابنتي عز بيموت فيا ولو قولتله ايه مستحيل يسبني انا اراهن الدنيا كلها عليه
زينه بتحدي: تمام مدام واثقه فيه الثقه دي كلها اتصلي حالا وجربني خلينا نشوف حبه ليكي قد ايه؟
بقلم نور محمد
مريم بثقه: تمام هرن عليه بس علشان اثبت كلامي واسمعك بودنك هو قد ايه بيحبني
ابتسمت زينه بحماسه ومريم فعلا رنت عليه وفتحت الصوت كمان وبعد دقيقه رد عليها
عز بنشغال:الوو ايه يامريم خير
مريم بتوتر:احم انا رنيت اطمن عليك انت فين دلوقتي؟
عز ببرود: في الشغل يامريم هكون فين يعني
مريم باحراج:طيب ياحبيبي هو حصلت حاجه مهمه معايا لازم انت كمان تعرفها علشان ده من حقك
عز بضيق:بعدين يامريم انا مشغول اوي هكلمك بعدين لما اخلص شغل ياله باي..
قالت مريم بسرعه:لا استني طيب دقيقه بس هقولك بسرعه
عز بضيق:ماشي بس اخلصي انا مشغول اوي
مريم بتوتر وارتباك:حاضر ياحبيبي بص انا روحت عند الدكتوره مع ماما علشان هي كانت تعبانه وعملت معاها شويه فحوصات روتينيه كده ليا بس الدكتوره صدمتني لما قالتلي اني عقيم ومش هقدر ابقى ام في حياتي فانا رنيت عليك علشان اقولك لانك من حقك تعرف الحقيقه دي كمان
مريم سكتت بعد ماخلصت كلامها وعز مردش عليها فقالت بتوتر:عز عز انت لسه معايا
رد عز بجمود:ايوه انا معاكي بس هكلمك بعدين يامريم انا مشغول اوي سلام
مريم برتباك:طب استني انت ايه رأيك الاول؟!
عز ببرود:رأيي في ايه يامريم؟
مريم بتوتر:في علاقتنا ياعز يعني هنكمل مع بعض والا ايه؟
عز بجمود:بصي يامريم انا بحبك تمام
مريم ابتسمت بشده وبصت تجاه صحبتها بنتصار بس تحولت ملامحها لصدمه لما كمل عز وقال:بس بصراحه يامريم الحب مش كل حاجه انتي عارفه اني الولد الوحيد في العيله وكان نفسي اجوز علشان اجيب اطفال كتير وحتي اهلي متحمسين اوي لجوازي علشان موضوع الخلفه ده
بقلم الكاتبه نور محمد
وسكت دقيقه تحت صدمه مريم منه وكمل:علشان كده يابت الناس انا هاجي النهاردا باليل علشان اخد دهبي وحجاتي من عندكم وربنا يرزقك بابن الحلال غيري
مريم نزلت دموعها بصدمه كبيره فيه وقالت:طيب والحب اللي بينا ياعز احنا بنحب بعض من سنتين ومخطوبين بقالنا سنه كامله يعني بالسهوله دي قررت تسيبني علشان طلعت عقيم ومش هقدر اجبلك اطفال
عز ببرود:ايوه يامريم انا حبيتك اوي بس انا نفسي في اطفال ومش عاوز اظلمك معايا ماهو انا لو اجوزتك وانتي كده عقيم هطر اجوز عليكي علشان اجيب اطفال برضو وانا بصراحه مش حمل مسئوليه كبيره كده عليا
مريم قلبها انقسم نصين من كلامه القاسي والجارح اوي لها ومسكت الدبله سحبتها من صباعها بعنف ورمتها على الارض
وقالت بدموع:تمام ياعز كل شئ انتهي بينا وانا هنتظرك عندنا باليل علشان تاخد دهبك وكل حاجه جبتها ليا سلام
قفلت الفون في وشه بصدمه ونهيار وزينه نزلت على الارض جلبت دبلتها بحزن ومدتها لها
وقالت بعتزار:انا اسفه يامريم والله ماكنت اتوقع انه هيقول كده انا بس من كتر كلامك عنه قدامي وقد ايه هو بيحبك ومتعلق بيكي حبيت بس نختبره واسمع منه هو قد ايه بيحبك انا اسفه سامحيني
مريم اخدت منها الدبله بحزن وحطتها جوه الشنطه بتاعتها وقالت:حصل خير يازينه انا مش زعلانه منك بل العكس انا فرحانه علشان انتي اقترحتي عليا اعمل كده معاه انا ربنا بيحبني علشان كده كشفه ليا قبل فوات الاوان اللي زي ده انا مأمنش نفسي معاه في المستقبل لانه خسيس وقليل اصل والحمد لله اني كشفت ده دلوقتي عن ازنك بس انا همشي علشان تعبانه اوي
زينه حست انها موجوعه اوي بس مش عاوزه تظهر ده قدامها فقالت بتفهم وحزن:تمام ياحبيبتي روحي انتي وانا هخلص باقي الشغل هنا مكانك
مريم بتعب ودموع:تمام شكرا يازينه سلام
رحلت مريم وهي تعبانه اوي وقلبها موجوع من خداع عز لها
قد ايه زمان كان بيقولها ديما انها بنته قبل حبيبته!!
وقد ايه كان بيحكي لها انها روحه ومش عاوز من الدنيا غيرها!!
بس دلوقتي قناعه انكشف وظهر حقيقته الخبيثه والماكره وده طبعا من رحمه ربنا بها بقت طول الطريق بتتخيل حياتها معاه لو كملت هتكون شكلها ايه؟!!
ولو حصل لها شئ في المستقبل وتعبت مثلا مش هتلاقي زوجها جنبها يكون سند لها بل العكس هيسيبها فورا وهيدور على البديل ويكمل حياته طبيعي وبدون زنب كمان
بقلم الكاتبه نور محمد
نزلت دموعها بحسره على نفسها وحبها اللي حبته له بدون حدود وتمنت انها تنام ومتصحاش تاني على الحقيقه المؤلمه دي حبه طلع خداع وتمثيل!!
وليالي اللي فاتت دي كلها كانت مجرد لعب كان بيتسلي بيها وبمشاعرها البريئه حست انها موجوعه ونفسها تصرخ بصوت عالي ليه طلع كده بعد ماحبيته وبقى جزء من قلبي باسهوله دي هنت عليه طيب حبه ووعوده ليا كلها طلعت وهم وخداع ليه!! يارب اقدر اتخطى الفتره دي بدون تعب لاني بجد قلبي تعب اوي ونصدمت اكبر صدمه في حياتي وهي كذبة حب حياتي!!
وصلت للبيت وهي منهاره وتعبانه اوي دخلت غرفتها على الفور وتسطحت بتعب جسدي وزهني ومشاعرها مجروحه اوي وقلبها بينزف بدون توقف.
مر الوقت وعنيها منامتش من كتر التفكير والماضي كله بيمر علي زهنها مثل الصاعقه دخل الليل ووقتها وقفت ومسحت دموعها بقوه مزيفه للمواجهه الاخيره قربت من دولابها وطلعت كل حاجه جلبها لها من اول لقاء بينهم وجهزت كل شئ علشان تردها له بس بطريقه تليق به
وفي الخارج وصل عز ومامه مريم استقبلته بترحاب وموده وقعدوا في الصالون وهنا بدئت اميره الحديث
اميره ام مريم ببسمه:عامل ايه يابني؟
عز ببرود:الحمد لله ياخاله كويس هي فين مريم؟
اميره استغربت طريقه كلامه الجافه معاها فقالت بستغراب:مريم في غرفتها دلوقتي هي اجت تعبانه ودخلت ترتاح ومخرجتش منها خير يابني هو حصل معاكم حاجه والا ايه؟!
عز بجمود:لا مفيش ياخاله انا بس جيت اخد دهبي وكل حاجتي منها وكل واحد يشوف نصيبه احسن
اميره بصدمه:اييه ليه يابني بتقول كده هو حصلت حاجه بينكم يعني؟
عز بصلها بضيق وبرود وقال:فيه اني الحمد لله عرفت الحقيقه قبل فوات الاوان وبنتك بنفسها قالتلي عنها وانا اسف بس مش هقدر اكمل معاها وهي بالحالة دي
اميره انصدمت من كلامه وهي مش فاهمه حاجه ابدا وقالت بستغراب:انت بتقول ايه يابني انا والله مافاهمه منك حاجه عرفت ايه عن مريم بنتي وحالة ايه اللي بتتكلم عنها دي؟!!
عز افتكر انها بتمثل قدامه فقال بحده: حقيقه ان بنتك طلعت عقيم يعني ارض بور ومش هتبقى ام في حياتها مريم رنت عليا وقالتلي انك تعبتي و راحت معاكي لدكتوره وكشفت عندها وطلعت عقيم ياخاله وانا بصراحه مقدرش اجوزها بالحاله دي انا عاوز اجوز وجيب اطفال
اميره وقعت عليها الصدمه مثل الصاعقه وقالت بصدمه وزهول: لا انت بتقول ايه دكتوره ايه اللي كشفت عندها مريم انا الحمد لله كويسه ومرحتش لدكاتره اصلا وكمان مريم بنتي كويسه انا متأكده انها مش عقيم والا حاجه من الهبل ده؟
عز سمعها وكأن شخص سكب عليه دلو ماء مثلج في عز الشتاء وقال بتوتر وارتباك:يعني..يعني بنتك كانت بتكذب عليا ياخاله..طيب ليه عملت كده و
سكت عز فجأه على صوت مريم وهي بترمي صندوق كرتوني قدامه بغضب وقالت بحده:علشان اكشف حقيقتك الحقيره يابشمهندس عز كنت راسم عليا دور العاشق الولهان اللي بيموت فيا وكل شويه غزل وكلام رومانسي وحسستني اني ملكه في قصر عالي في السماء وهوب بسبب كذبه صغيره كذبتها عليك لقيت نفسي وقعت لسابع ارض على جدور رقبتي بسببك
قربت منه بغل وكره بنفس مقدار الحب اللي كانت بتحبه له وقالت:بس تصدق انا دلوقتي بحمد ربنا كل دقيقه لاني قررت اختبرك الاختبار ده واكشف حقيقتك لان اللي زيك ميعرفش يعني ايه حب ووفاء اصلا انت شخص اناني وهتعيش لنفسك بس ياعز
بقلم نور محمد
عز سمع كل حرف منها بندم وحزن ووقف قرب منها بلهفه وخوف ومسك ايدها بقوه وقال:مريم انا اسف سامحيني انا بس كنت في حاله صدمه من الخبر ده و
قاطعته مريم بكف قوي رن صوته في المكان كله وصرخت فيه بقوه وغضب: ابعد ايدك عني يازباله واخر مره تقرب تلمسني كده تاني انت فاهم
سكتت دقيقه ومدت ايدها قلعت دبلته بغل وكره ورمتها في وشه بعنف وكملت: ودبلتك اهه خدها بلها واشرب ميتها انا ميشرفنيش ابقى خطيبه واحد حيوان زيك بره اطلع بره مش عاوزه اشوف وشك تاني
عز حط ايده على خده بصدمه منها وضم ايده بغضب رهيب وبصلها نظرات كلها توعد وانتقام وقرب منها و
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب مقيده)