روايات

رواية قلوب قست الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الجزء الثاني عشر

رواية قلوب قست البارت الثاني عشر

قلوب قست
قلوب قست

رواية قلوب قست الحلقة الثانية عشر

طبعا متفوتش فرصة عشان تخيب أملي كنت هنطق بس بعدين فضلت الصمت
أمي لسا ناشفة ومش بتهتم لمشاعري فضلت تقولي ده مهما كان أخوك الي بيخاف عليك لو مكانش كده مكانش ضربك
فضلت تتكلم كتير و أنا كلمة منطقتهاش بصيت للممرضة وهي فهمت إن مش عايزة اتكلم بصتلها وقالتلها تسبني دلوقتي لأني تعبانة ومحتاجة أرتاح
خرجت وسابتني قاعدة بفكر وشاردة لحد ما قاطع شرودي مريضة دخلوها معيا للأوضة كان عندها كسوف وجايبينها عشان تتجبس
كانت هي بتعيط من الوجع هنسميها عائشه تبان ضعيفه في جسمها من هيئتها بين انها فقيره قوي حقنوها بالمسكن وهي سكتت شويه فضلت اسال فيها شويه هي كانت بتعيط وساكته قلت في نفسي سبحان الله كل واحد وعنده همومه
بعدها بشويه دخل الضابط عشان ياخذ اقوالي سالني اذا كان الموضوع حادث او تعدي وانا فضلت افكر شويه اقول له انها حادث او اعترف انه كان تعدي؟
بعدها قلت له انها كانت حادثة وقعت من على السلالم
هو فضل يسالني وقال لي اعترفي ما تخافيش واحنا حنوقف معك قلت له انها حادثة بس
اخذ اقوالي و مشي بعدها دخل الدكتور وقال له اذا كنت حاسه نفسك لسه ما ارتحتيش تقدري تباتي هنا النهارده قلت له يا ريت تخيلوا يا جماعه بقيت بفضل قاعده المستشفى على بيتنا
قال لي اخوك وابوك قاعدين برا وحابين يشوفوك قلت له يا دكتور لو عايز بجد اني اتحسن واطلع من هنا عشان اسيب مكاني لمريضه ثانيه ما تخليهمش يدخلوا وكلمت الممرضه قلت لها روحي قولي لماما اني عملت اللي هي عايزاه راحوا قالوا لهم هم حاولوا يدخلوا وعايزين يشوفوني بس انا فضلت على راي ي وقلت لهم اني عايزه ارتاح
لما كان المغرب جات حليمه ومامتها جابوا لي العشاء حبيبتي مش ناسيه خيرها ابدا حتى الهدوم وجابتهم لي هي عارفه حالتي وحكيت لها كل حاجه بعد ما مشيوا
جاء اخو عائشه اللي معايا في الاوضه وجاب لها العشاء كان بهدوم الشغل اللي بيصبغ بهم الجدران
لما شافها في الحاله دي يعيط ويقول لها سامحيني يا اختي ما كنتش معاكي سامحيني انا لسه واصل حاطه راسه على رجلها وهو بيعيط وهي بتمسح له على شعره
كنت بصلهم وانا حاسه بالغيره ليه ما عنديش اخي يحبني ويخاف علي زيه؟
تفضل ياكلها ويمسح لها على دموعها وانا جسمي اشعر ودموعي وديان على خدي لما مشي التفت لي وسالتني اختي انت ليش كنت بتعيطي من شويه اول ما سالتني انفجرت اكثر بالعياط عارفين الاحساس ده؟
لما تكون طول عمرك ما فيش حد بيسالك مالك ويجي حد كده يسالك نفسك بتصعب عليك وبتعيط غصبا عنك بصت لي باستغراب اكثر وقالت لي مالك قلت لها عايزه الحق غيرت منكم ضحكته وقالت لي وهي دي حاله الناس يغيرو منها؟
قلت لها ايوه دي حاله الناس يغيروا منها وحكيت لها حكايتي من طاطا لسلام عليكم وهي كمان حكيت لي حكايتها هي باختصار هي واخوها ايتام وعمهم كل عليهم الورث والخير كله ساب لهم قطعه ارض صغيره يا دوب بانين عليها بيت صغير عايشه فيه هي واخوها فضلنا الليل كله بنحكي لبعض وتصاحبنا وحبيتها قوي
لما كنا طالعين اديتني نمره تليفونها وقالت لي والله ما انا مسامحاك لو ما اتصلتيش بي وجيتيني
قلت لها ان شاء الله وبعدين هي راحت وانا كمان قوم بابا وماما واخذوني ورحنا للبيت
من ساعه ما رحت وانا ساكته مش عايزه اتكلم مع حد في البيت تخيلوا وانا في الحاله دي قوم اخواتي الاثنين قاعدين بيقولوا لي بابا بيقول لك الجامعه دي تنسيها خالص
ضحكت عليهم سخريه وسبتهم ويتكلموا عدت الايام وانا ابتديت اتعافى وام من مكاني واعمل شغل البيت واغسل وانظف بشكل عادي والكلام شبه منعدم ما بينا حتى هم استغربوا في ما حكيت لهمش عن الجامعه ولا ناقشتهم نهائي في يوم كانت امي قاعده لحد ما رن تليفونها سمعتها بتقول ايه؟ إمتى حصل الكلام ده أنا لسا من يومين كنت قاعدة عنده كان كويس
بعدها قفلت المكالمه ودخلت لي المطبخ لاقتني قاعدة بقشر البطاطا قالت لي جدك مريض ولازم نروح له جهزي نفسك وتعالي معي في الاول ما التفتش ليه اصلا وهي راحت تلبس هدومها وبعدين افتكرت اني جدي ده ليه دين عليا هو اللي استقبلني اول مره رحت انا كمان لبست هدومي ورحت معها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قست)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى