رواية قلوب قست الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنين ابراهيم
رواية قلوب قست الجزء الثالث عشر
رواية قلوب قست البارت الثالث عشر
رواية قلوب قست الحلقة الثالثة عشر
رحت معها عند بيت جدي لما وصلت لقيت خالتي ومي هناك عنده مي قربت مني عشان تسلم علي هي قدمت وشها وانا سبتها ومشيت ما عبرتهاش لقيت حالتها زي حالتي او اكثر هي كمان ابوها خلاها تقعد من الجامعه اول ما قعدت لقيت مرت خالي بتنادي علي اخذتني معها للمطبخ ادتني الخضار وطلبت مني اعمل الغداء عشان هي كانت تعبانه وانا بدات اقطع الخضر افتكرت عائشه وقلت اما اتصل بها ناديت على امراه خالي وطلبت منها تسلفني تليفونها عشان عايزه اعمل مكالمه قالت لي تمام بعد الغداء هبقى اديه لك
المهم كملنا الغداء وغسلنا الاواني واخذت منها التليفون ورحت على اوضتها اول ما اتصلت بعائشه وهي عرفتني فرحت قوي وقالت لي كنت مستنياك تتصلين من بدري قلت لها سامحيني ما كنتش عندي في طريقه اتواصل معك بها التليفون ده بتاع مرات خالي وانا اول ما قالت لي الفرصه اتصلت بك هي حكت لي انها ابتدت تتحسن وتعافت خلصت معها المكالمه وقلت لها لما تحتاجي اي حاجه اتصلي بي من النمره دي قفلت معها بعدها بشويه كملنا الزياره ورجعنا للبيت بعد يومين مراه خالي اتصلت على ماما وقالت لها اديني ريحانه اتكلم معها انا سمعتها قالت كده وخفت يا ترى عايزاني في ايه؟
اخذت من ماما التليفون وكلمتها قالت لي صاحبتك عائشه اتصلت وقالت لي ما دام انت امراه خالها اتصلي بامها وقولي لها لو موافقه تدي بنتها لاخويا هنيجي بعد يومين نطلب اذا انا انصدمت من طلبها وقلت لمراه خالي بصي لما ماما تسالني مرات خالك كانت عايزاك ليه هقول لها انك محتاجاني اجي اغسل معك الفرش ونروق البيت عشان تخليني ابات عندكم يومين ونحكي على رواق في الموضوع ده
قولت لماما الكلام ده وهي وافقت أصلا فرحت إني طلبت منها كده، رحت لبيت جدي و إتصلت بعائشة
عايزيين الحق؟ أنا كنت حابة أتجوز كرهت بيتنا
قعدت معها وهي حكتلي كل حاجة عنهم وقالتلي إنتي عارفة حالتنا مش هكدب عليك بس كل الي أقدر أوعدك بيه إنك عمرك ما هتنظلمي عند أخويا هو صحيح فقير بس راجل بكل معنى الكلمة و إدعيلنا نرجع حقنا من عند عمي
قلتلها ماشي أنا موافقة
المهم عملنا قصة مع مرات خالي على أساس هي الي تعرفهم وعايزين يخطبو من جهتها وقولنا لماما و بابا تخيلو كان إيه رد فعلهم
بابا قالهم لما أروح واشوف وضعهم أبقى اردلك خبر
خالي قاله من غير ما تروح هما وضعهم ميسورش أوي بص ياسين راجل و الناس كلها بتشكر في أخلاقه
بابا قالو: يعني إيه راجل؟ وأنا لما أديله بنتي تاكل إيه تاكل الرجولة يعني ولا إيه
ضحكت بسخرية على أساس إن كنت عايشة عندهم في عز
خالي قاله نادي على البنت وسوف رأيها الأول
بابا نده عليا و قالي إيه رأيك يا بنتي وكان مستنيني مني اقوله إلي تشوفه يا بابا
بس أنا ومن غير كسوف قولتله موافقة يا بابا
بابا إتصدم من ردي
قالي إنتي بتتكلمي جد
قولتله بدون تردد
فضل يبصلي ويبص لخالي قالي هشهد عليك خالك بكرة لو حصل أي حاجة إوعي تيجي تشتكيلي
قولتله في نفسي إطمن أشك إني هعيش أسوء من الي عشته هنا
قال لخالي كلمهم و قولهم ييجو
إتفقو ييجو يوم الجمعة يومها مرات خالي جات وجابتلي فستان حلو من عندها و سرحتلي شعري وفضلنا مستنين
جه هو و أخته وخالته وخاله كانو ناس ماشاء الله باين عليهم طيبين حبيتهم وحسيت إني كمان عجبتهم وحبوني
بس اهلي إحتقروهم وبدأو يتشرطو لغالي ناديت على خالي وقولته الكلام ده مينفعش وياريت يسهل عليهم والي يقدرو هما يدفعوه أنا راضية
المهم إتفقو على كل حاجة بشق الأنفس
معملناش خطوبة كبيرة هما جابولي المهر الي ربنا كتبو من غير هيصة و أنا كنت راضية إشترالي تلفون وكنت بتكلم معاه
أحكي لكم وأقولكم إيه عنه كان زي الملاك بالنسبة ليا
كان أب و أخ و كل حاجة بالنسبة ليا كان حنين أوي مكانش مغرور كان صريح معايا في كل حاجة كنا لما بنتكلم يقولي لو قدرت أعمل الحاجة الفلانية هعملها لك مش هستخسر فيك حاجة
حبيته وإتعلقت بيه أوي قبل ما أتخطب كنت بتكلم شوية مع أهلي دلوقتي نسيتهم خالص حسيت حتى وشي نور من ساعة ما عرفتو عارفين ليه؟ عشان انا عمري ما حد إهتم بيا عمر ما حد سألني إنتي ماكلتيش ليه؟ ولا حد كان بياخد باله مني هنا تعرفو إن الإهتمام علاج أكتر من الدواء ممكن أكون إتحرمت من حاجات مادية بس معاه إتعلمت القناعة
المهم كنت بجهز نفسي الفترة دي ومش مصدقة إمتى هطلع من البيت ده كملت جهازي قرب العرس وكتبت كتابي قبل الفرح بإسبوع لما خلصنا كلمني وقالي عايز نطلع مع بعض
أنا إرتبكت أول مرة يطلب مني إنو نتقابل المهم انا جهزت نفسي وطلعنا رحنا مطعم إتغدينا ولما خلصنا بصلي وقالي ريحانة إيه اكتر حاجة كان نفسك فيها و عايزة تتحققلك
شردت شوية وقولتله…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قست)