رواية قلوب قست الفصل الأول 1 بقلم حنين ابراهيم
رواية قلوب قست الجزء الأول
رواية قلوب قست البارت الأول
رواية قلوب قست الحلقة الأولى
السلام عليكم نتمنى ليزم نتلقاكم بخير وعلى خير قصتنا ليوم تبدأ مع ريحانة الي تحكي و تقول
قصتي إبتدت من ساعة ما كنا صغيرين انا عايشة مع بابا وماما وأخويا الكبير و 3 بنات كانت خالتي ساكنة قريب مننا وكان عندها بنت في سني كنا قريبين من بعض جدا زي الإخوات
كانت بتيجي عندنا وناكل مع بعض وانا كمان كنت اروح لبيت خالتي وكان معظم وقتنا مع بعض إستمرينا على الحال ده لغايه ما بقينا في الثانويه بدات الاحظ اني بنت خالتي مي ابتدت تتغير معايا وبقيت بتخبي علي حاجات هطول الوقت سرحانة لما كنت اسالها مالك تقولي ما فيش وتتحجج بالدراسه لغايه ما في يوم طلعنا بدري من المدرسه ساعه عشان حصه الرياضه إتلغيت لقيتها رايحه طالعه وحدها من غيري على غير العاده ناديتها وما سمعتنيش انا قلت انها رايحه لخالتي فلحقتها على هناك لما خبط ودخلت اتفاجئت بخالتي بتسالني عن مي اتفاجئت وقتها وما كنتش عارفه اقول ايه؟ خفت اقول لها انها طلعت قبلي ويحصل لها مشاكل مع مامتها قلت لها انها جايه ورايا على طول بس هي اتاخرت بسبب شويه دروس كانت بتاخذهم من عندي صاحبات في الطريق بعدها كنت خارجه على طول رغم الحاح خالتي عشان اعود واشرب قهوه بس انا قلت لها ان اخوي مستنيني عشان انا انظف لهم العربيه(عربية الشغل اصل بابا بيشتغل خضار و اخويا بيشتغل معاه فيها و انا بنضفها عشان لما يجيبو سلعة جديدة)
قالت لي طيب وماشي وانا طلعت على طول ادور على مي في الطريق اللي مشيته منه لما طلعت من المدرسه وانا ماشيه دخلت في شارع كده كان فاضي ما فيهوش بنايات كثير ولقيت مي هناك والمفاجاه كانت انها ما كانتش لوحدها وكان في شاب معها اول ما شافوني اتلجلج وكل واحد كل واحد راح في سكه على اساس انه ما يعرفوش بعض انهم ماشيين من نفس الطريق صدفه بس ملامحهم كانت بتقول ان في حاجه بينهم خصوصا اني لما ندهت معي وقعدنا نمشي كان كل شويه يتلفت لنا المهم ان عملت نفسي مش واخده بالي من اللي حصل وسالتها كانت فين وقلت لها اني سبقتها على بيت خالتي ولما سالتني عنها قلت لها انها كانت ماشيه مع صاحبتها عشان تقول لها نفس الكلام لو سالتها اتاخرت ليه من بعد اللي حصلت بايام بيت بلاحظ على مي انها بتتجنبني وبتخبي شنطتها عني كثير
في يوم قررت افتحها في الموضوع وانصح كنا في القسم بعد نهايه الحصه قعدت جنبها وقلت لها اني عارفه كل حاجه انتفضت فجاه وبقت تزعق لي وانت عارفه ايه وانت مالك بي انا امي وما حققتش معايا زي ما بتعملي انت كانت بتتكلم بصوت عالي والقسم كله بقي يتفرج علينا
بعد ما خلصنا الحصص كل واحد راح لبيته في المساء كنا محضرين العشاء وقعدت مع بابا واخويا وماما كنا نتعشى فجاه لقينا الباب بيخبط وكانت خالتي بابا دلوقتي بس عرض عليها تقعد تتعشى معنا وهي رفضته وقالت له عايزه اختي في كلمتين دخلت معها للاوضه وبعد دقائق نادت علي ماما واول ما دخلت مسكت في ضرب وانا مش فاهمه حاجه ولما سالتها في ايه يا ماما وانت بتضربيني ليه زعقت في وقالت اني ما بقاش لي حكم عليك واني لازم اقول لابوك عشان يعرف يربيك ومسكتني من ايدي بقوه وسحبتني لابويا وهي بتقول له شوف بنتك عملت ايه اللي عايزه توطي راسنا بابا قام يزعق هو في ايه
وهنا خالتي استلمت الحديث وقالت له شوف بنتك اللي عايزه تفسد بنتي وتخليها تصاحب الاولاد زيها بابا بصلي بغضب ومعناته ايه الكلام ده انطقي يا خالتي قالت له اني بنتها شافتني ماشيه مع واحد ولما كانت عايزه تنصحها ت فيها وقالت لها انها لو قالت لي قول امها عن اللي شافته هتلزق التهمه فيها هي متشوه لها سمعتها قدامنا
اخويا اول ما سمع الكلام ده نزل في ضرب هو وابويا من غير ما يسمعوني اكثر حاجه جرحتني في الموقف ده هي امي اللي صدقتها من غير ما تسمعني قفلوا علي الباب وبابا استحلف انه مش هيخليني ارجع للمدرسه الثاني وانا فضلت اعيط واخبط على الباب واترجاهم منهم يسمعوني و أنا ببكي بحرقة
: يا ماما والله ما حصل كل ده كذب ايش معنى هي سمعت منها وانا لا اش معنى هي صدقتها وانا مش عايزين تصدقوني
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قست)