روايات

رواية قلوب قاسية الفصل الثاني 2 بقلم هبة أحمد

رواية قلوب قاسية الفصل الثاني 2 بقلم هبة أحمد

رواية قلوب قاسية الجزء الثاني

رواية قلوب قاسية البارت الثاني

قلوب قاسية
قلوب قاسية

رواية قلوب قاسية الحلقة الثانية

************
مريم/ ربنا يحقق لكل واحد فينا امنيتة
شمس / المهم نكون مع بعض انا بحبكم اوى
مريم / انا خلصت ضميرى وعرضت عليكم وانا بامر الله هاقدر احمى نفسى وكل اللى هيخرج معايا
ياسمينة/ معاكى بامر الله هاروح اشوف اخر الاخبار المديرة بتبص علينا والزفت فريد معاها
مريم / روحوا شكلها باعتة امى زكية تنادى علية
ياسمينة / هاخلع انا نتقابل عند النوم
شمس / خلى بالك بلاش تتعصبى الا تحبسك والخطة تبوظ
مريم / انا عارفة هى هتعمل اية هتخلينى امسح السلم زى المرة اللى فاتت
شمس / هناجى نساعدك
ياسمينة / لا علشان متخدش بالها اننا مع بعض وتقول تجمهر وتعاقب الكل
زكية / كلمى المديرة عوزاكى يا مريم
مريم / حاضر خدينى معاكى يا ماما هى مبسوطة ولا متعصبة
زكية / والله يا بتى ما اخدت بالى هو المخفى فريد كلمها وهى طلبت منى انادى عليكى
مريم / ماشى يا امى اتفضلى قولى ليها انا برة
زكية / مريم برة ياست شهيرة
شهيرة (المديرة ست قلبها ميت وباعت ضميرها من زمان ) خليها تدخل
مريم / حضرتك طلبتينى تحت امرك
شهيرة / انتى عامل تجمهر بالولاد عوزة تحرضيهم على مخالفة النظام
مريم / انا كنت قاعدة لوحدى هم اللى جم قعدو جنبى
شهيرة / السلم والحمامات وكمان الحمام اللى برة يتنضفوا وبسرعة لسة وراكى اشغال تانية بالليل
مريم / تحت امرك هانضف الحمام اللى برة الاول ماشى
شهيرة / اللى يخصينى ساعتين تكونى مخلصة وراها يازكية لو معجبكيش النضافة خليها تنضف تانى
زكية / حاضر ياهانم خدى الجردل والمساحة ويلا قدامى
مريم / حاضر يا امى وخرجت
مر اكتر من ساعتين انتهت فيهم مريم من انجاز المطلوب منها و قامت بتبديل ملابسها واستلقط على سريرها واخذت تفكر فيما هو اتى
فرحة / مالك يا ابلة
مريم / مفيش ياقلبى تعالى نامى جنبى اتعشيتى
فرحة / لا قولوا مفيش عشا عشان نتعلم الادب
مريم /معلش ياقلبى تعالى نامى والصبح هناكل كتير
فرحة / حاضر. ونامت جنب مريم
خالد / بقولك ياعبود خد الاكل دة ودية لفرحة دكانت بتعيط من الجوع
عبود. / هات ها اشوف ياسمينة ولا شمس توصلليها الاكل
خالد / خلاص ياسمينة داخلت المطبخ تغسل المواعين هاخليها توصل الاكل لفرحة
عبود / ربنا يخرجنا منها على خير انا خلاص جبت اخرى
خالد / المهم نقف جنب مريم وهى هتعمل الصعب كله
عبود / حاسب الواد عاصم جاى يسمع انا ماشى
خالد / عارف انه كلب فريد والمديرة الوافى
صباح جديد
:::::::::::::::::::::::
المديرة (شهيرة ) / الفطار انتم عارفين انا لاغيت العشا لية
مريم / ممكن نعرف لية علشان منكررش الخطا تانى
شهيرة / مسكت كوب المياه وحدفت بية مريم فاصاب عينها وقعدت تصرخ اة ياعينى
شهيرة / علشان محدش يقعد مع حد كل واحد يكون فى حاله مع نفسة
مريم / اسفين ليكى وفضلت تبكى من الالم
شهيرة / اشارت على مريم انتى لازم تنكسرى علشان تنهدى ومحدش يمشى وراكى بس افوق ليكى
فرحة / قعدت تطبطب على مريم
شهيرة / فرحة مكانك وكلى وانتى ساكت مرسى خليل حامد زينب عبير اخلصوا هتاجوا معايا للخدمة فى فرح ابنى ايك حد فيكم يفكر فى كدة ولا كدة
مرسى / هو احنا نعرف نعيش. بعيد عن هنا احنا لا لينا حد ولا حد يرضى يخلينا نعيڜ عنده
شهيرة / هتاجوا مع فريد البسوا حاجة عدلة من المخزن دلوقت الغدا على مريم وشمس وخالد ودادة زكية معاكم مش عوزة شكوى من حد وتركتهم وخرجت
زكية / انا اللى هاعمل الاكل وانتى اغسلى الدم دة وارتاحى يابتى
مريم / انا كويسة الحمد لله يلا يابنات نشيل مكان الاكل
شمس / هى مشت وفريد واقف مع اخواتى هيمشى هو كمان
مريم / خالد خد بنزة شعر افتح المخزن طلع لكل واحد مننا طقم عدل نخرج بية
خالد / هاتى وانتى عوزة مساعدة يا مريم
عبود / روح انت انا معاها
مريم / عوزة خشبة طويل علشان اغطى الكاميرا اللى على باب المكتب
عبود/ مانعطلها وخلاص
مريم / جرس الانذر هينبة الكل وهى اكيد مراقبة كل حاجة بالتليفون بتاعها و كمان عوزة حاجة اقطع بيها سلك جرس الانذار كمان
عبود / طب وامى زكية
شمس / هنخدها معانا المطبخ بس هنعمل اية مع الولد عاصم انتم عارفين انة جاسوس المديرة
ياسمينة / هاخده ادلعة فى الجنينة
مريم / ساعة زمن ونقول لهنا باى باى بامر الله
ياسمينة / يارب ياقلبى
عبود/ المطلوب اهو و هافضل معاكى
مريم / غطى الكاميرا وامشى انت
عبود / هافضل واقف بعيد شوية لحد ما تخرجى من المكتب
بعد مرور اكتر من ساعتين
**************************
خالد / خلصتوا فى ناس اول مرة اشوفها واقفين على البوابة انا خايف
عبود / مريم لسة جوة اتأخرت اوى
مريم / كدة تمام ومهنش علية اسيب الخزنة فاضية مليتها ورق ابيض وهدوم من بتاعة شهيرة اللى بتلبسها منها هنا
عبود / خالد بيقول فى ناس جديدة على البوابة
مريم / احسن يلا هاتوا فرحة و ياسمينة و شمس
خالد / روحوا انتم عند الحمامات القديمة واحنا هناجى بسرعة
زكية / ممكن اجاى معاكم انا زيكم مليش حد وهاخد بالى منكم
مريم / ياريت ياامى يلا ومسكت ايد فرحة والشنطة على كتفها هانزل انا الاول بفرحة وبعدين دادة وبعدها شمس و ياسمينة وبعدين انتم بصوا على الشارع الاول لو فى ناس موجودة استنوا لما الشارع يفضى بدل ما نخرج على كلبوش ونعفن فى السجن
عبود/ عندك حق هناخد بالنا يلا توكلنا على الله
زكية / انا اعرف مكان نقعد فية
شمس / نخرج الاول من هنا
مريم / فرحة انا هاشيلك على ضهرى امسكى فية جامد
فرحة / حاضر ماسكة اهو
بعد / ما يزيد عن نصف الساعة كان عبود وخالد و ياسمينة وشمس وفرحة ودادة زكية ومريم واقفين فى نهاية الشارع
زكية/ تعالوا نروح عند ناس اعرفهم ست طيبة
مريم / بصى يا امى احنا خرجناكى معانا بس بصراحة مش مطمنة ليكى علشان كدة هتكونى معانا وتحت عنينا ولا ممكن ترجعى تانى عندك البوابة ممكن تدخلى منها وقولى للى عليها اننا هربنا عادى
زكية / انا معاكم فى اى مكان
فرحة / انا جعانة اوى
مريم / حاضر ياقلبى عبود عوزين نركب نروح الموقف ومنة ربنا يسهل الحال نروح لمكان كويس وننسى الايام السودة دى خد خلى الفلوس دى معاك
زكية / بصوا فى محل ملابس وواحد بتاع شنط جنبة اول الشارع الجاى شمال تعالوا اشترو لبس يكون معانا و نجيب شنطة كبيرة وكل واحدة شنطة ايد المنظر مهم
عبود /كلام دادة صح
زكية / انا امكم مش دادة يلا خلينا نطلع من هنا الدقيقة تفرف معانا
مريم / صح دحتى الشنطة اللى معايا شكلها ملفت يلا خدو هاتو لبس انتم كمان
عبود /هانجيب شنطة وسط لية انا وخالد
مريم / تمام وخرجوا بعد نص ساعة بشكل أخر
مريم / شاور على الميكروباس الفاضى اللى جاى ياعبود و اطلب منه يوصلنى الموقف
زكية / هنروح فين واحنا لا نعرف حد ولا اماكن
ياسمينة / نروح اى بلد ريفى نشوف شقة نعيش فيها امنا معانا وابوبنا متوفى واخواتنا اهم
مريم / ماشى يلا قبل الليل ما يدخل
عبود / بقولكم اية تعالوانركب العربية اللى فيها اتنين دى وزى ربنا ما يريد هنكون معاهم
مريم / توكلنا على الله بقولكم بلاش نتهور فى الكلام
زكية / انا هاتكلم مع الست اللى قاعدة جنب الرجل نشوف عندها مكان ولو شقة جنبها
مريم / ماشى ولو خبطت على رجلى تسكتى ماشى
زكية / ماشى يلا بسرعة
فرحة / انا ج٠٠٠٠٠٠٠٠

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قاسية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى