رواية قلوب قاسية الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم هبة أحمد
رواية قلوب قاسية الجزء الثامن والعشرون
رواية قلوب قاسية البارت الثامن والعشرون
رواية قلوب قاسية الحلقة الثامنة والعشرون
فربد / احب الدراهم ( الفلوس ) يااسطى
دكتور منير / اسطى فى عينك انا دكتور منير يا واطى
فريد / عندى ليك حتة انما اية على الزيرو
دكتور منبر / الحقنى بيها انا مطلوب منى توفير فص كبد وكلى ضرورى وهتقبض بالدولار
فريد / تمام عوز عيش ملغم وعصير وعربية ساعة زمن يكون المطلوب عندك
دكتور منير / طلبك موجود وعطيات هتكون معاك
فريد / اموت انا فى عطيات امووووووه
دكتور منير / امشى من قدامى ياسافل
فريد / هههههه هاخرج افطر على ما عطيات تجهز رن عليه
دكتور منير / افطر وروح جهز المطلوب وبعدين كلم عطيات تروح لعندك
فريد / هات الاكل والعصاير اخدهم معايا
فريد / كلة جاهز سندوتشات كبده وعصاير بكت اوعك تاكل او تشرب منهم
فريد / فاهم يااسطى وجرى من قدامة
دكتور منير / بصوت واطى وصلت لاخر الطريق يافريد خسارة كنت ابن حلال ومطيع ههههه
فى مزرعة
الحاج ممدوح
~~~~~~
مريم / فرحة خدى كلى وخدى علاجك ونامى
فرحة / لا فرحة عوزة تروح عند ستو هنية اكل معاها
زكية / بس انتى تعبانة بلاش تتحركى كتير
فرحة / انا مش تعبانة عوزة اكل عند ستو هنية مليش دعوة
صفاء / تعالى ياقمر انا هاشيلك ماشى
فرحة / انت شيلى فرحة علشان هى تعبانة
مريم / هههههه البنت دى بتستغل المواقف
صفاء / دى غلبانة انحرمت من ابسط حقوقها حنان ورعاية الاب والام
مريم / عندك حق والله انا بعتبرها بنتى
ياسمينة / ولادك جاين يا حضرة الضابط
صفاء / انا هنا اختكم وبس يلا ياقمر علشان تلعبى مع سيف وشهد
فرحة / سيف وشهد دول بيكون اخواتى الجداد يا ابلة
مريم / لا دول ولاد باشوات مش زينا غلابة
صفاء / ايوة يافرحة هم اخواتك يلا علشان تفطرى معاهم هم عند ستو هنية
فرحة / هاروح اكل والعب معاهم ماشى ياابلة
مريم / ماشى ياقمر
الحاج ممدوح. / فين ست البنات فرحة
فرحة/ فرحة هنا وهى مش صلت اليوم كلة وانت مش هتعطيها الخمسة جنية صح
الحاج ممدوح / علشان انتى كنتى تعبان مقدرتيش تصلى خدى ياست البنات اربع خمسات اهم وكمان شيكولاتة كتير وبسكويت وسودانى مبسوطة
فرحة / ايوة فرحة بتحب جدو كتير اد كدة وفردت درعها هاروح ادى لاخواتى اللى مع ستو هنية واكل معاهم
ياسمينة / بدموع ربنا يفرح قلبك زى ما بتفرح فرحة
الحاج ممدوح / ربنا كبير وكريم عهد علية اوضة النوم هدية منى ليكم بس تتزوجوا
ياسمينة / شكلنا هنخرج من هنا كلبوش ياعمى الحاج
الحاج ممدوح / ربنا كريم مبيرضاش بالظلم قولوا يارب
الكل يارب
مريم / مفيش اخبار عن شهيرة
صفاء/ مع الاسف فتحية انتحرت قبل ماينفذ حكم الاعدام بيومين انما شهيرة عندها الكنسر وهتعمل عملية بعد اسبوع ممكن رجلها تقطع
مريم / دانتى متابعة وجامد
صفاء / دة شغلى وبعدين فى ضابط شغال مع الامن اللى على البوابة ودلوقت اترقى وبيطلع مع دمنهورى لتظبيط الشغل
شمس / لية هو فريد. مات دهو اللى ماسك كل حاجة
صفاء / فريد شهيرة ركنتة وخلت دمنهورى مكانة
زكية /فى واحدة اسمها اميمة بتسأل عليكى يا حضرة الضابط صفاء هى واقفة مع الضابط جمال
صفاء / هو جمال هنا دى اميمة اللى هتكون معايا
مريم / هو الضابط جمال هنا غريبة انة مجاش غتت علينا
صفاء / هو كان مع العمال بيحملوا اقفاص الطماطم د عبود وخالد جم هامشى انا ابقوا تعالوا اتكلموا مع اميمة بصراحة هى ضابط زى العسل
عبود / السلام عليكم اخباركم يا بنات
مريم / لا جديد هاروح اقعد مع نفسيتى على الكراسى
عبود /ياسمنتى وحشتينى والله
شمس / اوعدنا يارب
عبود / هو انتى هنا ياطويلة ههههه اسف
شمس / ربنا يسعدكم ويلم شملكم
عبود /املى فى ربنا كبير صليتوا
شمس / الحمد لله خالد فين هتتغدوا هنا
خالد / خدو يابنات فجل وجرجير وبصل اخضر وخيار والله الناس هنا فى نعمة بس مع الاسف مش حاسين بيها وبيجروا على المدينة علشان يشتغلوا اى شغلانة المهم يجيبوا فلوس
ياسمينة / اصلهم مش بيصبروا على الارض لما المحصول يكبر ويبعواه هم بيستسهلوا القرش اللى بياجى بسرعة
شمس / عمى ممدوح ماشاء الله فاهم هو عاوز اية وربنا رازقه من فضله
خالد / يلا يا عبود هناكل مع العمال فى البيت الكبير
فرحة / اخوية عبود واخوية خالد كمان جدو بيقول انتم هتاكلوا فين
عبود / فرحتى انتى كويسة
خالد / هناكل معاهم
فرحة / ايوة الحمد لله وجدو عطانى خمسات فلوس كتير عطتهم لستو هنية فى الحصالة ومعايا شيكولاتة خد كل
عبود / بالف هنا ياحبيبتى
مر كذا يوم بهدوء على الجميع الى ان جاء
صباح جديد
=======
فريد / بدأ يفوق وشعر بالم فى جنبة فاخذ يفتح عينة ليرى مابة فاول ماصدمة عينة لايستطيع الرؤية بيها فوضع يده عليها وجد عليها مايشبة اللاصقة فنزعها واخذ يتحسس بيدة فشعر بالم لدخول اصابعة فى مكان عينة المنزوعة فاخذ يصرخ بصوت عالى حتى تجمع الناس حولة
رجل كبير / مالك يابنى ومين اللى رماك فى صندوق الزباله كدة
فريد / انا فين وعينى مالها
شاب واقف / شكلك وقعت تحت ايد ناس مش بترحم اخدو عينك وشكلهم كمان اخدو كليتك قوم هاوديك المستشفى اللى بشتغل فيها نكشف عليك وتقدم محضر يمكن البوليس يقدر يمسك اللى عمل فيك كدة هو انت راحت معهم ولا هم سرقوا كليتك وعينك بدون علمك
شاب تانى واقف / تعالى قدم بلاغ وانا هاشهد معاك شوف فونك بيرن
فريد / اخرج هاتفة وقال الووو
اتاه صوت الدكتور منير /فوقت ياخفيف دى قرصة ودن ليك علشان خربشت فى اسيادك واقسم بالله لو ما قعدت جنب الحيط ونسيت انك شوفت حد فينا هناخد عيالك الخمسة وناخد كل البهريز اللى فيهم ومكانهم هيكون صندوق الزباله بروضة وفى كل صندوق جزء منهم
فريد / ياولاد ال٠٠٠٠٠٠٠٠٠ والله ما انا ساكت
دكتور منير / ابنك الكبير تحت ايدينا اية قولك
فريد /خلاص فى عرضها انا هاختفى مش هتعرفوا عنى حاجة بس بلاش ولادى
شهيرة / لا ياخفيف انت تاجى تترزع على بوابة الملجآ مزلول
فريد / حاضر بس بلاش ولادى انا هاسمع الكلام
شهيرة / ارجع الملجآ الاقيك موجود فاهم
فريد / برعب حاضر حاضر واخذ يزحف لكى يصل الى اول الطريق لركوب تاكسى
رجل من الواقفين / لا حوله ولا قوة الا بالله العلى العظيم ربنا هو العالم بحالك خد دول ربنا يفك كربك
رجل اخر / تعالى اوصلك مستحيل اى سائق تاكسى هيرضى يقف ليك بمنظرك دة
فريد / ابوس ايدكم ابعدو عنى مش عاوز اسبب لحد ازية
رجل واقف / انا هاشاور لتاكسى واركبك وانا هاحاسب سواق التاكسى الناس الواقفة كل واحد اخرج مبلغ كل واحد على قدر استطاعتة. واعطهم لفريد اللى كان رافض ياخد حاجة وبكى من معاملة الناس الطيبة لة شعر انة انسان ظالم معدوم الضمير فبكى عجزآ وحزنآ وقهرآ
مرفت / عاصم عامل اية
عاصم / دعواتك اكون راجل واقدر ابطل الهباب اللى كنت باخده
خديجة / هتقدر علشان خاطرى هتقدر صح
عاصم / وانتى معايا هاقدر بامر الله
خديجة / انا اط٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قاسية)