رواية قلوب حائرة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم روز أمين
رواية قلوب حائرة البارت السادس والعشرون
رواية قلوب حائرة الجزء السادس والعشرون
رواية قلوب حائرة الحلقة السادسة والعشرون
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية قلوب حائره
بقلمي روز آمين
💙🦋 البارت السادس والعشرون 🦋 💙
تمللت في فراشها بدلال وجدته ينظر لها بعيون عاشقه هائمه في ملكوتها،،
إبتسمت له بسعاده قائله بصوتٍ مٌتحشرج٠٠٠صباح الخير يا حبيبي ♡
أجابها وهو يداعب أنفها بأنفه ٠٠٠٠صباح الفل ♡
إبتسمت وسألته٠٠٠هو أنتَ صاحي من بدري ؟؟
أجابها وهو يهز رأسهٌ بإيماء ٠٠٠صحيت ومرديتش أزعجك،،فضلت أبص عليكي وأتملي في جمالك وهدوئك وإنتي نايمه،،
ثم أكملَ بإنبهار٠٠٠٠٠هو فيه حد بيصحي من النوم زي القمر كده !!!
ضحكت ودفنت وجهها داخل أحضانه مٌحتضنةً إياه بسعاده ودلال وغاصت معهٌ من جديد في عالم العشاق،،
بعد مده كانت تضع رأسها علي صدرة،، وضع يده وأزاح عنها خصلة شعرها وأرجعها خلف أذنها ونظر لها بولهْ وتحدث برقه٠٠٠٠٠معقوله جمالك ده،،هو أنتي إزاي حلوة أوي كده طول الوقت ؟؟
إبتسمت ودفت وجهها داخل صدرة خجلاً ،،
رفع وجهها إليه مرةً أخري ونظر داخل عيناها وتحدث بإنبهار٠٠٠٠تعرفي أيه أحلا حاجه بحبها فيكي يا مليكه؟؟
نظرت له وهزت رأسها بنفي وتحدثت بإستفام ٠٠٠٠أيه !
أجابها بعيون عاشقه ٠٠٠خجلك ورقتك،،برغم عدد سنين جوازك إلا إنك لسه بيور وخجوله ودي أحلا حاجه بتميز الست ،،وللأسف بقت قليله جداً ف زمنا ده !!
إبتسمت له فمال علي شفتاها ليشرب من شهد عسلها المميز ♡
ثم تحركَ وحملها ودلفَ بها داخل المرحاض تحت سعادتها المطلقه من دلالهْ الذائد لها !!
بعد مده من الوقت تحدثت مليكه علي إستحياء وهي تٌمشط شعرها أمام مرأتٌها ٠٠٠٠٠ حبيبي ،،مٌمكن تنزل إنتَ الأول وأنا شويه كده وهحصلك ؟؟
نظر لها مٌضيقاً عيناه بإستغراب وتحدث مٌستفهماً ٠٠٠٠وليه ماننزلش إحنا الإتنين مع بعض ؟؟
تحمحمت بخجل وتحدثت٠٠٠٠معلش يا حبيبي بس أنا مش حابه حد ياخد باله من علاقتنا،،وكمان ياريت نتعامل مع بعض قدامهم زي الأول،،يعني مش عاوزه ماما ثريا تزعل لو حست بحاجه !!
نظر لها بتساؤل٠٠٠٠وعمتي أيه إللي هيزعلها من حاجه زي كده ،،أنا مش قادر أفهمك بصراحه يا مليكه !!
شعرت بالحزن يكتسي عيناه فاقتربت منه بدلال وتحدثت٠٠٠مش إنتَ كل إللي يهمك إننا نكون كويسين وبنحب بعض يا ياسين،،هتفرق أيه بقا حد يعرف بحبنا ده ولا لا،،
وتحسست صدره بيدها في حركة أذابت حصونه٠٠٠٠ياسين أنا بحبك أوي ومش عاوزه أي حاجه تحصل تاني وتتسبب في زعلنا،،، خلينا نعيش حبنا في هدوء من غير ماحد يحس ولا يشعر بينا،، أرجوك يا ياسين !!
إبتلع لٌعابه من تقاربها وهيئتها المٌهلكه لرجولته وتحدث بإنصياع٠٠٠ إللي تشوفيه صح أنا موافق عليه يا قلبي
وأكمل بتمني ٠٠٠٠المهم حبيب جوزه يفضل يحبه ويهتم بيه ويدلعه زي إمبارح كده،،
وغمز بعينه بوقاحه
إبتسمت بخجل وتحدثت ٠٠٠٠إتفقنا !!
وبالفعل نزل ياسين وتجهزت هي الأخري وكادت أن تتحرك أوقفتها صورة رائف الموضوعه بعنايه فوق الكومود،،،
إقتربت منها وأمسكتها ونظرت له بحنين وغيمه من الدموع إكتست مِقلتيها
وتحدثت بصوت مسموع ٠٠٠٠متزعلش مني يا رائف غصب عني والله،،معرفش أمتي وإزاي حبيته وأتشديتله بالشكل ده،،قاومت كتير صدقني،،كنت بشوف العشق والغرام ف نظرة عيونه وهو بيبصلي ومع ذلك قاومت،،بس غصب عني قلبي داب ف حبه وعشقهْ ،،
ونزلت من عيناها دمعه وهي تقول،،،،سبحانه مقلب القلوب،،بس عاوزه أقولك إنك هتفضل ف قلبي لأخر يوم ف عمري،،
وأكملت بحنين٠٠٠٠٠أصل مش إنتَ الراجل إللي تتنسي يا رائف،،هفضل فاكرالك عشرتك الهاديه وقلبك الطيب وحنانك وحبك ليا،،وحشتني يا طيب ،،والله وحشني قلبك الطيب،،الله يرحمك يا حبيبي ويجعلك من أهل الجنه،،
ثم أكملت بإبتسامه وحماس٠٠٠٠أنا هاجي أزورك قريب إتفقنا،،،أرجوك متزعلش مني وسامحني ،،أرجوك يا رائف !!!
ثم وضعت الصورة بمكانها ودلفت للحمام إغتسلت من دموعها وتحركت للأسفل !!!
نزل ياسين للأسفل،، وجهت ثريا عَليه لإحضار الإفطار لهٌ وبعدها لحقت به مليكه وجلسا في الحديقه يتناولان إفطارهم بجانب يسرا وثريا
في تلك الأثناء دلفت ليالي من البوابه الحديديه تبحث بعيناها عن ياسين وجدته يجلس بإرتياح يتناول طعامه وترتسم علي وجههِ علامات السعاده !!
تمالكت حالها وكتمت غيظها ورسمت إبتسامه مزيفه علي وجهها وتحدثت٠٠٠صباح الخير !!
رد الجميع وتحدثت ثريا بوجهٍ بشوش ٠٠٠٠إقعدي يا ليالي إفطري مع ياسين ويسرا ومليكه أكيد لسه ما فطرتيش ؟؟
تحدثت ليالي بإبتسامه كاذبه وهي تجلس بجوار ياسين ٠٠٠أنا فعلاً لسه مافطرتش يا طنط !!
ثم أمسكت بأناملها وجنة ياسين ووضعت بها قبله ناعمه ونظرت لهٌ بدلال وسحر وتحدثت٠٠٠عامل أيه يا بيبي إنهارده ؟؟
نظر لها بشك وريبه من إهتمامها الذائد الغير معهود وتحدث ٠٠٠الحمدلله كويس !!
وشرعت هي بتناول طعامها !!!
أما مليكة فكانت بحال لاتٌحسد عليه فرغماً عنها شعرت ببركان غضب وغيره من لمسات ليالي لياسين وبرغم أنها الزوجه الثانيه وتعرف موقفها جيداً وأنها لا يحق لها تلك المشاعر إلا أن ذلك الشعور تمكن من قلبها وغزاه فأصبح كقطعةٍ فحمٍ شديدة الإشتعال !!
شعر هو بها بالرغم من محاولتها المٌستميته لتخبئة ما يدور داخل صدرها
لكنه عاشق ♡ومن غير العاشق يشعر بنارِ معشوقه ♡
تحدث ياسين لإخراج مليكتة من حزنها ٠٠٠٠أومال فين عاليا يا عمتي ،،مش سامع جنانها وهيبرتها في البيت إنهارده !!
أجابتهٌ ثريا مع إطلاق ضحكات خفيفه ٠٠٠دي خرجت مع جيجي تشتري شوية حاجات،،قولتلها إستني مليكه لما تصحي قالتلي مليكه شكلها هتتأخر وأستعجلت ومشيت !!
تحدثت مليكه بجديه ووجهٍ عابث٠٠٠٠لو كانت قالتلي إمبارح إنها هتخرج ومحتجاني معاها كنت صحيت بدري مخصوص علشانها !!!
نظر لها بأسي لحالتها وتحدث ليٌخرجها من تلك الحاله٠٠٠مليكه،،هو أنا ممكن أتجرأ وأطلب فنجان قهوه من إيدك،،بجد وحشتني قهوتك جدااااااا
إبتسمت رغماً عنها وأجابته بموافقه٠٠٠أكيد طبعاً !!
وقفت ونظرت للجميع مٌتسائله بوجهٍ سعيد ٠٠٠٠مين تاني يحب يشرب قهوه مع ياسين ؟؟
نظرت لها ليالي بضيق وتحدثت بإستهجان ولهجه ساخره٠٠٠٠ هو من أمتي بقا أسمه ياسين يا مليكه،،مش كان سيادة العقيد بعد مابطلنا أبيه ؟؟
إرتبكت بوقفتها وأحمرت وجنتيها خجلاً وتعالت أنفاسها
حين نظر هو إلي ليالي بتحدي وتحدث ساخراً٠٠٠٠من يوم ما بقت مراتي وأنا بقيت بالنسبالها ياسين يا مدام،،ولو مطلوب منها تقولي يا سيادة العقيد يبقي أنتي كمان هتقولي قبلها !!
إنتفضت بجلستها وأعتدلت له وتحدثت بحده وتعالي٠٠٠٠إنتَ بتشبهني بيها يا ياسين،،بتشبه مراتك أم أولادك بواحده كل إللي بيربطك بيها حتة ورقه وبالغصب كمان ؟؟
صاح بها عالياً بغضب٠٠٠٠ليااالي،،إلزمي حدودك وماتتكلميش في إللي مايخصكيش علشان ماتسمعيش كلام يضايقك ويأذيكي !!
تدخلت ثريا لفض ذلك الإشتباك ٠٠٠٠خلاص يا بنتي إنتي هتعملي مشكله علي موضوع ما يستاهلش !!
تحدثت يسرا بهدوء٠٠٠٠إهدي يا ليالي ،،ملهاش لازمه عصبيتك دي وخصوصاً إنك زي ما قولتي دي مجرد ورقه وما تستاهلش إنك تعملي عليها مٌشكله !!
إشتعل بركان الغضب داخله من حديثهم الثائر لكرامته كرجل يعشق إمرأته ويقدسها ولم يستطع حتي البوح بما يكنه لها داخل صدره أمام الجميع !!
نظر لها بغضب مكتوم ،،إرتبكت بوقفتها وأرتجف جسدها وأمتلئت مقلتيها بدموع الألم والحزن،،
إنسحبت بهدوء للداخل وأسرعت مٌتجهه إلي غرفتها،،،
إرتمت علي تختها وأجهشت بالبكاء المرير علي حالتها التي وصلت إليها ،،،
هي متزوجه وتعشق زوجها ولكن لايحق لها حتي الإفصاح أو التعبير عن تلك المشاعر التي تنفجر عشقاً بداخلها
أما ياسين فقد وجه بصره إلي ليالي ونظر لها نظرات تنفجر من داخلها نيران الغضب وتحدث بحده٠٠٠٠أخر مره هسمحلك بإنك تتكلمي بالشكل الهمجي ده مع مليكه ،، ولو ده حصل تاني قسماً بربي هتشوفي مني وش عمره ماعدي عليكي طول سنين جوازنا إللي فاتت ،،إنتي فاهمه
وأكمل ساخراً٠٠٠٠ودالوقتي يلا روحي شوفي ولادك بيعملوا أيه ده لو كٌنتي لسه فاكره إن عندك ولاد ومسؤليه ،،
وصاح بها٠٠٠٠٠٠يلاااااااا
إنتفضت برعب من تحولهٌ المفاجئ وغضبهٌ العارم هزت رأسها بإيماء وتحركت سريعاً للخارج متوجهه إلي منزلها
وقف ياسين وهو يتنفس بغضب ينم عن ما بداخله من ثورة بركان غاضب !!!
حاول تهدئة حاله ثم تحدث مٌتأسفاً٠٠٠٠أنا أسف يا عمتي إني إتنرفزت وعليت صوتي في وجودك ،،بعد إذنكم !!!
وأنسحب هو الأخر للخارج ذاهباً بإتجاه البحر بقلبٍ ثائر حائر ما بين غاضب منها لأنها هي من وضعتهم في تلك الخانه، ، وبين قلبٍ مفطورٍ حزين لأجل دموعها التي رأها بعيناها وهي تترجاه ألا يغضب منها !!
زفر بضيق وبدأ ينظم أنفاسه ويأخذ شهيقاً وزفير علَ هواء البحر النقي يريح قلبهٌ ورأسه المٌشتعلان بنار الغضب !!!
نظرت يسرا لوالدتها التي بدا علي وجهها الحزن والشرود أخرجتها يسرا وهي تربت علي يدها بحنان وتحدثت٠٠٠٠إهدي يا حبيبتي أرجوكي !!
نظرت لها ثريا وتحدثت بأسي ٠٠٠٠ياتري أخوكي حاسس باللي بيحصل ده يا يسرا،،ياتري شايف مراته وحبيبته ونور عيونه وهي قلبها بدأ يلين و يروح لغيره ؟؟
تحدثت يسرا وهي تهز رأسها برفض٠٠٠٠أيه بس إللي بتقوليه ده يا ماما،،حضرتك ست مؤمنه ماينفعش تفكري بالطريقه دي، ،رائف الله يرحمه في مكان أحسن وكل الدنيا دي باللي عليها مابقاش يعنيله أي شيئ،،
وأكملت بكذب حتي تٌطمئن والدتها ٠٠٠٠٠ وبعدين مليكه عمرها ما حبت ولا هتحب غير رائف،، طمني قلبك يا حبيبتي وأرتاحي من الناحيه دي !!
أجابتها ثريا بتأكيد٠٠٠٠ليه،،هو إنتي مشفتيش دموعها ونظرت الألم إللي في عيونها وهي بتبص لياسين بعد كلام ليالي ليها ؟؟
تحدثت يسرا بتعقل٠٠٠٠عادي يا ماما،،واحده وأتهانت وسمعت كلمتين فارغين ملهمش لازمه عاوزاها تبقي مبسوطه مثلاً ،،
ثم تنهدت بأسي وأكملت٠٠٠يا ماما أنا مابحبش أشوفك كده،،إللي عند حضرتك ده وسواس من الشيطان،،عاوز يدخلك في حالة رفض للأمر الواقع والرضي بقضاء ربنا وقدره !!
وتحدثت محاوله إخراج والدتها من حالتها تلك٠٠٠٠رائف خلاص يا ماما راح عند ربه يعني الدنيا واللي عليها مبقوش يفرقوله صدقيني،،أنا إللي هقولك الكلام ده وأنتي ست مؤمنه وحافظه وفاهمه كلام ربنا كويس ؟؟
تنهدت ثريا وتحدثت ناظره للسماء مناجيه الله سبحانه وتعالي ٠٠٠٠اللهم إني أستغفرك وأتوب إليك أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، ،سامحني يا رب علي غفلتي،، إنت عالم بقلبي واللي جواه وأنت أدري بحالي مني،، سامحني علي جهلي الغير مقصود !!
ربتت يسرا علي يد والدتها ونظرت لها بإبتسامه حانيه
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
دفعت ليالي باب غرفة منال بعد أن طرقت عدة طرقات سريعه لتقتحم خصوصيتها
إنتفضت منال من جلستها علي المقعد وألقت بالمجله التي بيدها فوق المنضده بإهمال وتحدثت بفزع٠٠٠فيه أيه ياسين جراله حاجه ؟؟
أجابتها بسخريه وتهكم٠٠٠ماتخافيش أوي كده حضرتك،،، ياسين بيه مابيجرالوش حاجه،، لكن أنا إللي هيجرالي قريب من عمايله !!
تنهدت بإرتياح وجلست فوق مقعدها مٌجدداً قائله بتهكم ٠٠٠خير يا ليالي،، أيه إللي حصل مخليكي داخله عليا داخلة المخبرين دي ؟؟
أجابتها بغضب٠٠٠البيه إبنك ،،
وقصت علي مسامعها ماحدث
وبعدها أكملت بإستياء وقلق٠٠٠عمتو أنا بدأت أقلق من موضوع مليكه ده،،ياسين مش طبيعي يا عمتو،، ياسين بقا عامل زي المسحور
ده ما بقاش قادر يسيطر علي حاله في وجودها ،،،
بمجرد ما بيشوفها بيبقي عامل زي المراهق،،وشه بيبتسم ويفضل يبوصلها بنظرات عمره ما بصهالي حتي في أشد أوقاتنا الخاصه،،
وأكملت بجنون٠٠٠٠حضرتك لازم تشوفيلي حل ،،ما أنا مش هفضل قاعده لحد ما ألاقي جوازه منها بقا طبيعي وألاقي نفسي مجبوره أتحمل وأقاسم جوزي مع ضٌره ؟؟
أجابتها منال بكل هدوء٠٠٠إهدي يا ليالي ومتتهوريش وتعملي تصرفات ترجعي تندمي عليها،،
ياسين مش هيرحمك لو وقعتي تحت إيده،، ده إبني وأنا أدري بيه،،
وبالنسبه ل مليكه مش عاوزاكي تقلقي،،، ياسين لسه ما طالش منها حاجه ولا حتي لمسها،، لأنه ببساطه لو كان طالها كان سابها ورمي طوبتها زي إللي قبلها وقبلها ،،
ثم نظرت لها بشك وتحدثت ٠٠٠وبعدين يا ستي حتي لو خلاها زوجه فعليه ليه،،ماأعتقدش إن ده هيفرق معاكي كتير ،،
وأكملت بنبرة ساخره٠٠٠٠بدليل الستات إللي فضلتي تنخربي ورا ياسين وأجرتي واحد من شركة أمن إيطاليه يراقبه وعرفتي علاقاته النسائيه إللي مابتخلصش،، وبعدها ماكانش ليكي أي ردة فعل وكملتي حياتك معاه ولا كأنك عرفتي حاجه،،،
وأكملت بتعقل٠٠٠٠ وأهو زهق من جوزات العرفي لوحده وبطلها من سنين،، وبقي ليكي لوحدك وحتي مابقاش يخرجش برة البيت !!
أجابتها بغضب وغل٠٠٠٠لا،،،،تفرق كتير أوي لما جوزي يبقي بيعط بره في السر ومحدش عارف بلاويه وأبقا قدام الناس أنا الزوجه الوحيده وليا كل الصلاحيات والإحترام،،
وبين لما يبقالي ضٌره فعليه وتقاسمني جوزي في كل شيئ ،،
وأكملت بإستنكار٠٠٠٠ده مش بعيد وقتها ياخدها في حفلاته وخروجاته إللي تبع شغله عادي جداً،،
وأكملت بتسائل٠٠٠٠ساعتها بقا تقدري تقوليلي شكلي أنا هيكون أيه قدام الكل ؟؟
تمللت منال وتحدثت٠٠٠٠٠يييييه يا لي لي ،،ماخلاص بقا،، لما يبقا يحصل وقتها نبقي نفكرلها في حاجه تبعدها عننا ،،بطلي كلام بقا وأتفضلي روحي شوفي وراكي أيه صدعتيني !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
مازال مٌمتثلاً أمام البحر يتنفس الصعداء علهٌ يهدئ من روعه،، إستمع إلي صوت هاتفه مٌعلناً عن وصول مكالمه أخرجهٌ من جيب بنطاله ونظر به وجدها هي،، نظر للسماء وزفر بضيق لا يدري بما سيجيبها ،،
ضغط علي زر الأستقبال وأستمع لها بصمتٍ تام
وإذ بها تتحدث بدموع وأسف٠٠٠٠أنا أسفه والله أسفه أرجوك يا حبيبي ماتزعلش مني !!!
أجابها برجاء٠٠٠ خليني أعلن للكل عن علاقتنا يا مليكه،،خلي كل واحد يعرف حدوده و يحط لسانه جوه بقه ويبطل يتدخل في حياتنا،،
وأكملَ بتساؤل غاضب٠٠٠٠٠أنا مش قادر أفهم أيه إللي يجبرنا علي إننا نسمع كلام سخيف من هنا وهناك ومنردش ونعرف الكل حدوده،،
وأكمل بضيق٠٠٠٠ أيه إللي يجبرنا نتحمل كلامهم ونظراتهم السخيفه لينا،،أيه إللي يجبرنا علي إننا نخبي مشاعرنا ويكون كل شٌغلنا الشاغل إن ماحدش ياخد باله من نظراتنا لبعض أو حبنا يظهر في عيونا غصب عننا ،،
أنا جوزك وأنتي مراتي قدام ربنا وقدام الناس،،
ليه مٌصره تحسسيني إننا إتنين مراهقين ماشيين مع بعض من ورا أهلنا وبنعمل حاجه غلط ،،،،ليه ؟؟
أجهشت في البكاء وهي تترجاه ٠٠٠٠بلاش يا ياسين أرجوك لو فعلاً بتحبني زي ما بتقول بلاش تعمل كده وخلينا علي إتفقنا،،إنت ماتعرفش ماما ثريا مٌمكن يحصلها أيه لو عرفت حاجه زي كده،،
أنا أكتر واحده حاسه بيها كويس ،،هي تبان جامده وصلبه قدامكم لكن هي من جواها متدمره والموضوع ده فارق معاها جداً،،
وأكملت بتألم٠٠٠٠أنا بشوف أسألتها في عنيها وهي بتبصلي ،،بحسها وهي بتترجاني وعيونها تقولي أوعي تعملي فيا كده يا مليكه،،، أوعي تخلينا أحس إن إبني مات فعلاً ،،،،
صدقني يا ياسين ماما مٌمكن يجرالها حاجه لو عرفت حاجه عن الموضوع ده !!!
تحدث بغضب وأستنكار ٠٠٠٠إنتي ليه محسساني إنك بتتكلمي عن حد أنا ماأعرفهوش ،،عمتي ست متفتحه وعقلها كبير،، ست مؤمنه وتعرف حدود ربنا كويس،،مش عمتي إللي تحرم حلال ربنا وتزعل منه !!!
إستجدتهٌ بإستعطاف ودموع٠٠٠علشان خاطري يا ياسين لو فعلاً بتحبني أعمل كده علشاني ؟؟
تنهد وتحدث بألم ٠٠٠وهو أنا مصبرني علي كل إللي بيحصل ده غير إني بحبك،،
وأكمل ٠٠٠٠يا مليكه أنا بعشقك وعلشان كده نفسي أصرخ وأسمع الدنيا كلها إنك حبيبتي ومراتي وإني خلاص بقيت جوزك إللي بتعشقيه ومتقدريش تستغني عنه ،،
وأكمل بعشق مٌنصاعاً لأمر الهوي٠٠٠لكن طالما إنتي أمرتي بكده يبقا إللي إنتي عوزاه أنا هنفذهولك دالوقتي يا مليكه،،لكن هنتكلم ف الموضوع ده تاني !!!
إبتسمت وذاب قلبها عشقاً وتحدثت بصوتٍ أنثوي ناعم٠٠٠يا ياسين بحبك ♡
أجابها بحبٍ محاولاً مٌداراة ألمه الساكن روحه٠٠٠يا قلب ياسين أنا بعشقك ♡
ثم أكمل بنبرة جاده٠٠٠٠مليكه أنا عاوز أشوفك بره إنهارده !!
أجابته بتساؤل٠٠٠طب إزاي وأنت لسه مابتخرجش بره البيت من وقت الحادثه،،وكمان أنا هقول لماما رايحه فين ؟؟
تحدث بضيق ٠٠٠٠إتصرفي يا مليكه،،قوليلها رايحه تزوري سلمي وأنا هاجي أخدك من عندها
إبتسمت وتسائلت ٠٠٠طب هنروح فين ؟؟
أجابها بحب وهيام٠٠٠٠لما تيجي هبقا أقولك هنروح فين !!
أغلقت هاتفها بعد أن إتفقا علي أن يلتقيا بعد ساعه من الأن
دلفت سعيده إلي المرحاض لتأخذ حماماً ينعشها ويغسل عنها حزنها الذي أصابها من حديث تلك الليالي !!!
بعد ساعه كانت تجلس بشقة صديقتها سلمي وهي تتحدث بسعاده٠٠٠مش عارفه إذا كان إللي بعمله ده غلط ولا صح،،كل إللي أنا عارفاه وحساه إني بكون مبسوطه أوي وطايرة في السما وأنا معاه،،
وأكملت بخجل ممزوج بسعاده وهي تنظر داخل أعيٌن صديقتها٠٠٠أنا شكلي حبيته أوي يا سلمي ♡
إبتسمت لها سلمي وتحدثت٠٠٠ربنا يسعدك يا مليكه،،ماتتصوريش أنا فرحتلك أد أيه،، ياسين حد محترم ويستاهلك بجد،، بس ياريت تحافظي عليه وما تحاوليش تبعديه عنك تاني علشان ده لو حصل تاني ممكن ساعتها تخسريه للأبد !!
أجابتها بعيون هائمه عاشقه ٠٠٠٠ أبعد عن مين يا بنتي،،دأنا مبقتش أقدر أبعد عنه ولو يوم واحد،،بقيت بشتاقله أوي يا سلمي،، إمبارح لما دخل أوضتي جريت عليه وحضنته وكأن روحي كانت مفرقاني ورجعتلي تاني برجوعه ♡
إبتسمت سلمي وهي تري عشق صديقتها التي كانت تعتقد أن حياتها إنتهت برحيل رائف لكن الحياه تثبت أنها أقوي وتستطيع التغلب علي تغيُر قلوب البشر ،،♡فسبحان اللذي يُغير ولا يتَغيَر ♡
وبعد مده هاتفها وصعد لها ليٌلقي السلام علي سلمي وأعطاها عٌلبه من الشيكولا السويسريه الفاخرة،،
وإصطحبَ مليكه ووصل بها إلي فندق فخم كان قد حجز به غرفه خاصه ودلفا بها وأغلق بابها
نظر لها بهيام وبدون إنذار دثرها داخل أحضانه بإشتياق وتحدث بهيام وهو يشتم رائحتها بسعاده ٠٠٠وحشتيني يا حبيبي،، وحشتيني أوي ♡
إبتسمت وتحدثت وهي تخرج من داخل أحضانه٠٠٠هو أنا لحقت أوحشك يا ياسين،،ده أنا لسه كٌنت معاك من ساعات ؟؟
تحدث بعيون عاشقه مٌتلهفه٠٠٠٠هتصدقيني لو قولتلك إنك بتوحشيني حتي وإنتي في حضني ؟؟
نظرت لهٌ بعيون سعيده وتحدثت بهيام٠٠٠للدرجادي بتحبني يا ياسين ؟؟
أجابها بحب٠٠٠وأكتر من الدرجادي يا قلب ياسين،،يا مليكه أنا عشقي ليكي وصل لمرحلة إن مابقاش فيه كلام يقدر يعبر عن أحساسي وشعوري إللي جوايا ليكي ♡
أخذ صدرها يعلو ويهبط من شدة سعادتها وعشقها له ♡
تحركَ وجلبَ كيسً كان قد بعثهٌ إلي الغرفه قبل مجيئهم ،،
أخرج من داخل الكيس عٌلبه فخمه وفتحها أمام أعيٌنها وأخرج منها عٌقداً أقل ما يٌقال عنه أنهٌ تٌحفه فنيه صٌنعت خصيصاً بعنايه ودقه هائله ♡
نظرت للعٌقد بذهول وتحدثت ٠٠٠٠واااااو أيه الجمال ده كله يا ياسين،،،، ده تحفه فنيه ملهوش مثيل !!!
إبتسم بسعادة وتحرك ليٌلبسها إياه مٌتحدثاً ٠٠٠٠لازم يكون تحفه وملوش مثيل ده هيتحط علي صدر البرنسيس مليكه عثمان ،،مش أي حد والسلام !!!
فكت حجابها وأعتطهٌ ظهرها وأعتدلت ألبسها إياه ومال علي عنقها وقبلهٌ بنعومه وأحتضنها وتحدث بهمس أذابها ٠٠٠٠ ياسين بيعشقك يا مليكه ♡
ثم لف وجهها إليه وأخذها داخل أحضانه وعاشا معاً أجمل لحظات الهوي ،،ليروي قلبهما العطش لحبهما السعيد ♡
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
كانت تتحرك بسعاده مفرطه وهي تجاوره في طريقهما لغرفة الإستوديو الخاص بإذاعة برنامجهٌ الخاص ،،
كان ينظر لها بسعاده لسعادة عيناها وفرحتها المٌفرطه التي يراها أمامه !!
وتحدث بتساؤل٠٠٠أيه يا بنتي السعاده إللي إنتي فيها دي كلها،،كل ده علشان جايه معايا الإستوديو ؟؟
أجابتهٌ بسعاده وهي تتحرك بطفوله بخلف ظهرها ناظره لهٌ بوجهها البريئ ٠٠٠٠ليك حق طبعاً تستغرب وتهون من الموقف يا أستاذ،،
أصل إنت ما تعرفش أنا أد أيه حلمت وأتمنيت إني أجي أزور الإذاعه وأشوف وأحس الأجواء عامله إزاي،،
وأكملت بعيون حالمه٠٠٠ دأنا يااااما إتخيلت المكان وأتخيلتك وأنت قاعد كده وماسك الميكرفون وبتكلم فيه المستمعين،،،،
وأكملت بإنتشاء٠٠٠٠٠٠٠الإذاعه دي إختراع وعالم تاني، ،عالم كله سحر مبني علي التخيلات ،،طب تعرف إني ماكنتش حابه أشوف صورتك علشان تفضل بالصوره إللي رسمتهالك في خيالي ،،
ثم حمحمت خجلاً وأكملت مٌفسره حديثها٠٠٠أقصد يعني كلكم ،،،،مذيعين الراديو بلا إستثناء !!
نظر لها بإستغراب ثم أبتسم وتحدث مٌستفسراً٠٠٠٠وإنتي بقا شوفتي صورتي فين ؟؟
أجابته بمرح٠٠٠٠أبداً،،كنت قاعده في يوم علي الاكونت بتاعي وبقلب لاقيت إعلان ممول لإذاعتك بتنوه فيه عن مواعيد البرامج علي المحطه الإذاعيه،،
كانوا منزلين صورة كل مذيع وتحتها إسمه وإسم برنامجه وميعاده !!!
إبتسم وتحدث بمراوغه٠٠٠٠وياتري بقا لاقيتي صورتي زي ما رسمتيها في خيالك ولا إتصدمتي من الواقع ؟؟
نظرت لهٌ بخجل وأستغراب من سؤاله
أجابها سريعاً بمراوغه٠٠٠٠أقصد يعني صورنا كلنا ،،هو مش إنتي بردوا كنتي مٌتخيلانا كلنا وراسمه لكل واحد فينا صوره في خيالك ولا أيه ؟؟
هزت رأسها بتوتر وتحدثت سريعاً ٠٠٠٠أه طبعاً،،، أومال يعني كنت راسمه صورة جنابك بس ،،طبعا كل المذيعين يا حضرة الباشمذيع !!
ضحك برجوله مٌهلكه لها وأشار بيده ٠٠٠طب إتفضلي أدخلي إحنا خلاص وصلنا !!
دلفت داخل غرفة التسجيل تنظر لها بإنبهار وعيون عاشقه حقاً لشكل الإستوديو ومحتوياته،،بدأت تتحرك في جميع أنحاء الغرفه تنظر لأدوات التسجيل بإنبهار تام وتتلمسها بحذر وحب وكأنها تتلمس لوجنة طفل حديث الولاده ♡
نظر لها بإستغراب وحدث حاله٠٠٠من أين خرجت لي تلك الساحره ذات التفاصيل المٌبهره ،،هذه الفتاه أشبه بحوريه من حوريات الأساطير ،،
عاشقةٍ هي لكل شيئ أصيل،، حالمه بروحها السارحه في ملكوت عالمها الحالم ،،
كم أنتي غريبه وساحره أيتها الجميله، من أين جئتي وظهرتي ولأين ستصلي ،،كم أنتي بريئه،، أصيله،،نادره،، ذات طابع خاص وسط عالم سريع أشبه بوجباتهْ !!
فض تخيلاتهم صوت مٌعد البرنامج وهو يتحدث بجديه٠٠٠٠يلا يا أستاذ شريف إحنا جاهزين فاضل 10 دقايق ونطلع هوا
ثم نظر لها وتحدث٠٠٠إتفضلي يا أنسه بره لو سمحتي علشان الصوت !!
نظر لها شريف وتحدث بإهتمام ٠٠٠أخرجي يا عاليا أقفي بره وأنتي هتشوفي كل حاجه ،، لكن طبعاً لازم تشغلي الفون علي المحطه لإنك مش هتسمعي حاجه من الإزاز لانه عازل للصوت !!
ثم وجه حديثه لشخصِ ما يقف ٠٠٠٠سامح ،،ياريت كرسي بره وعصير فريش للأنسه لو سمحت !!
أجابه الشاب بطاعه٠٠٠٠تحت أمرك يا أستاذ شريف ،،إتفضلي معايا يا أفندم !!!
خرجت وهي تتلفت حولها ومازال الإنبهار يٌسيطر علي حالتها ♡
وقفت تنظر عليه وهي سعيده من خلال الغرفه ذات الحوائط الزجاجيه التي يقنط داخلها
تحدث مخرج البرنامج بجديه ٠٠٠هنبدأ يا شريف يلا كله يستعد ،،،هوااااااا ،،1,,2,,3,
تحدث شريف بسعاده وهو ينظر لها من خلف الحائط الزجاجي ٠٠٠٠مٌستمعين الأعزاء أهلاً بيكم في حلقه جديده من برنامجكم اليومي ساعه مع شريف،،وحشتوني جداً ،،
حلقتنا إنهارده هنتكلم فيها عن الصٌدف،،الصٌدف إللي بتغير حياتك أو بتحققلك حلم كنت شايفه بعيد عنك ومستحيل إنك تحققه،
هنتكلم كمان عن الشعور إللي ممكن الشخص مننا يحس بيه لو فجأه كده وبدون مقدمات شاف حلمه بيتحقق قدام عنيه وكل ده بمحض الصٌدفه،،
كانت تضع سماعات الأذن وتستمع له من خلال هاتفها وأبتسمت بسعاده حين أدركت أنه يقصدها بكلامه ويتحدث عن صٌدفتها معه ،،
أكمل هو٠٠٠٠حابب كمان أقولكم إن موضوع حلقتي إنهارده مش صٌدفه ،،لا خالص ،،وهقولكم ليه بقول كده لكن بعد مانسمع أغنيه كلنا بنحبها جدا !!
وأكمل بمرح٠٠٠٠٠وبالصٌدفه بردوا إسمها صٌدفه،، الغنوه دي للفنانه الجميله أروي،، صٌدفه ،،
أدار شريف الغنوه ووجه بصره لها وأبتسم لسعادة عيناها الأمتناهيه ،،
بعد أنتهاء الأغنيه !!
تحدث شريف وهو ينظر لعيناها٠٠٠٠ مٌستمعينا ورجعنالكم تاني ونكمل كلامنا وهقولكم السبب فاإني ليه إخترت موضوع الحلقه إنهارده ،،
الحكايه تخص واحده من أشهر أصدقاء برنامجنا هنا وإللي أكيد معظم متابعين برنامجنا عارفينها كويس،، وإللي بمحض الصٌدفه شافتني وشفتها في مكان عمري ما كنت اتخيل إني أشوفها فيه،،
الحقيقه أنا كنت داخل عند حد من قرايبي وفجأه ظهرت قدامي بنت وبدون مقدمات قعدت تبرقلي وهي مش مستوعبه إنها شيفاني قدامها ،،
وضحك وأكمل بدعابه ٠٠٠٠والأغرب من كده كمان إنها زعلت جداً مني علشان معرفتش أميز صوتها
وأكملَ وهو ينظر داخل عيناها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب حائرة)