روايات

رواية قلوب حائرة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم روز أمين

موقع كتابك في سطور

رواية قلوب حائرة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم روز أمين

رواية قلوب حائرة البارت الخامس والعشرون

رواية قلوب حائرة الجزء الخامس والعشرون

رواية قلوب حائرة
رواية قلوب حائرة

رواية قلوب حائرة الحلقة الخامسة والعشرون

بعد يومان !!!!!!
خرج ياسين من المشفي إلي منزله وقد تحسنت حالتهٌ كثيراً بفضل إهتمام الأطباء به لدرجه عاليه ،،وأيضاً ساعده علي ذلك حالته النفسيه والمزاجيه التي إرتفعت عنان السماء بفضل إعتراف مليكه له بحبها ومدي تعلقها به
ومكالماتهم الغراميه التي إستمرت طيلة الأيام الماضيه فقد شعر وكأنه مراهق ينتظر مهاتفة حبيبته العاشقه بفارغ الصبر ،،
بعد عدة أيامٍ أخري !!
كانت تجلس داخل حديقتها أمام المسبح تراقب أطفالها وهما يسبحان بصحبة أبناء يسرا،،
كانت شارده حزينه لعدم قدرتها علي الذهاب والجلوس معهٌ ،،فقد ذهبت له منذ خروجه مرات قليله بصحبة ثريا ويسرا
أفاقت من شرودها علي صوت يسرا وهي تٌمسك بيدها كأسان من المشروب البارد وتحدثت٠٠٠أيه رأيك أعزمك علي عصير بارد نشربه مع بعض !!
إبتمست بإشراق لوجه يسرا المحب وتحدثت٠٠٠٠وأنا قبلت العزومه !!
جلست يسرا بعد وضعها الأكواب فوق المنضده وإمساكها لكأس العصير وناولته إلي مليكه بإهتمام ،،
تناولته منها بإبتسامه قائله٠٠٠٠تسلم إيدك يا سو !!
إرتشفت يسرا من كأسها وهي تنظر لأطفالها وأطفال أخيها الغالي وهم يمرحون بسعاده داخل المسبح قائله٠٠٠٠مروان بقا هايل في السباحه،،ماشاء الله مستواه بيتقدم كل يوم عن اليوم إللي قبله !!!
أجابتها مليكه وهي تنظر لطفلها بسعاده٠٠٠٠ده حقيقي يا يسرا،،والحقيقه الفضل كله يرجع ل ياسين بعد ربنا،،لولا المدرب الجديد إللي جابه كان زمان مروان محلك سر !!
كانت يسرا تراقب ملامح مليكه وتعبير وجهها السعيد حين ذكرت إسمهْ
تنهدت يسرا وأبتسمت بحزن فقد شعرت بمزيج من الأحاسيس المٌتضاربه التي لم تقوي علي تفسيرها،، شعور بالألم،،المراره،،الحزن علي الراحل الذي أصبح يتلاشي رويداً رويدا،،أيضاً يداخلها شعور باللوم علي حالها
حدثت داخلها بلوم٠٠٠٠لما حزنتي هكذا يسرا ؟
مليكه فتاه بمقتبل عمرها ولديها الحق في أخذ نصيبها من الحب والحياه من أعطي لكي أو لغيركِ الحق بأن تحجبي عنها حقها ؟؟
إبتسمت يسرا بمراره وتحدثت للناظره لطفليها تراقبهما بترقب وأهتمام بالغ ٠٠٠٠٠مليكه،،هو أنتي ليه مابتروحيش تزوري ياسين كل يوم ؟؟
نظرت لها بإهتمام وتحدثت بملامح بدا عليها الحزن رغم محاولاتها المٌستميته بتخبأة الحزن الساكن روحها ٠٠٠٠٠مش حابه أضايق ليالي ولا سيلا بزيارتي ،،
ما إنتي عارفه يايسرا من يوم جوازي من ياسين وهما اتحولوا في معاملتهم معايا وكأنهم بقوا أشخاص تانيه،،حتي طنط منال شوية تعاملني كويس وشوية ألاقيها مش طايقه حتي تبص في وشي،،
مع إني مليش ذنب،،وهما بنفسهم شافوا أنا رفضت إزاي وعملت أيه علشان الجوازه دي ما تتمش،،ولولا تعب ماما ثريا صدقيني عمري ماكنت هسمح بإن أسمي يرتبط بأسم راجل تاني بعد رائف !!
ثم أكملت بهدوء وأسترخاء ظهر علي ملامحها ٠٠٠بس خلاص اللي حصل حصل !!!
تنفست يسرا بألم وتحدثت ٠٠٠٠بس كده ياسين ممكن يزعل ،،مهما كان يا مليكه هو إسمه جوزك وواجب عليكي تقفي جنبه في ظرف زي ده !!
تحدثت وهي مٌضيقه عيناها بلا مبالاه ٠٠٠٠ياسين عاقل وأكيد هيقدر ظروفي وإني ماينفعش أدخل عنده كل يوم !!
أشار أنس إلي مليكه وتحدث٠٠٠٠٠مااااااامي،،أنا تعبت وجوعت كتير ممكن أخرج علشان عاوز أكل البيتزا بتاعتي قبل ما تبرد ؟؟
إبتسمت له بسعاده وهي تتحرك مٌسرعه بإتجاهه مٌمسكه ب رداء الحمام ( البرنس ) وتحدثت٠٠٠طبعاً مٌمكن يا قلب مامي،،يلا يا قلبي ناخد شاور جميل وبعدها ننزل ناكل البيتزا
خرج الأطفال كانت مليكه بطريقها لدلوف باب الفيلا الداخلي وهي تحمل صغيرها وتحتويه داخل أحضانها ويسير بجانبها مروان
وجدت علياء بمقابلتها
تحدثت علياء بمرح وهي تداعب الصغير٠٠٠٠علي فين يا أنوس باشا،،دانا كنت جايه أعوم معاك !!
أنس وهو يتحدث ويلومها٠٠٠٠إنتي إللي أتأخرتي أوي ،،أعملك أيه بقا،،وبعدين أنا جوعت كتيرررررر وعاوز أكل البيتزا إللي مامي عملتهالي !!
إبتسمت علياء وداعبته٠٠٠٠بالهنا والشفا يا قلبي، تتعوض بكره إن شاء الله !!
تحدثت مليكه٠٠٠٠هحميهم وأنزلك علطول !!!
أجابتها علياء وهي تتحرك بإتجاه المقعد المقابل لحمام السباحه ٠٠٠٠هستناكي أوعي تتأخري !!
دلفت يسرا هي الأخري لتٌحضير حماماً دافئاً لأطفالها !!!
كانت علياء تدندن بسعاده وهي تستنشق هواء الحديقه النقي الذي يأتي من البحر مباشرةً
وفجأه رأت أخر شخص تخيلت أن تراه أمامها يدلف من البوابه الحديديه للمنزل مٌرتدياً نظارتهٌ الشمسيه بأناقه وملابسهٌ العصريه الذي ذادتهٌ رجوله وسحراً
وبلحظه تجمدت جميع ملامحها ناظره إليه بفاهٍ مفتوح وعيونٍ جاحظه غير مصدقه لما تراه !!!
وقفت سريعاً حين رأتهٌ مٌقبلاً عليها بإبتسامه ساحره وما زاد الطينٌ بله أنهٌ خلع عنه نظارته ونظر لها مٌبتسماً وهو يقترب قائلاً بصوتٍ ملئ بالسحر٠٠٠٠مساء الخير يا أفندم !!
أشارت لهْ بسبابتها غير مٌصدقه٠٠٠٠هو أنت هنا بجد ولا أنا إللي بيتهيئلي من كتر ما أتمنيت إني أشوفك وأقابلك !!
ضحك برجوله مٌهلكه لحصونها وتحدث ٠٠٠٠والله علي حسب إذا كنت أنا الشخص إللي تقصديه فعلاً ولا لاء !!
أجابتهٌ سريعاً بتأكيد٠٠٠٠أكيد طبعاً إنت الباشمذيع هو أنا هتوه عنك !!
نظر لها مٌضيقاً عيناه بعدم إستيعاب لذكرها لقب الباشمذيع الذي تلقبهٌ به صديقة البرنامج ،،إبتسم وكاد أن يتحدث
ولكنها أسرعت مٌشيره بسبابتها علي حالها مٌتحدثه بلهفه ٠٠٠٠أنا الباشمحاميه !!!
ثم مدت شفتاها بحركه طفوليه غاضبه قائله بأسي٠٠٠٠إزاي ماعرفتش تميز صوتي ؟؟
كان ينظر لها بإعجاب وأستغراب من حكمة القدر
إلتفت إثنتيهم علي صوت مليكه وهي تقترب منه ناظره عليه بسعاده وهي تتحدث٠٠٠٠شريف،،أهلاً يا حبيبي إنت جيت أمتي ؟؟
إبتسم لها وفتح ذراعيه لإستقبال عزيزة عينه شقيقته الغاليه وأخذها بين أحضانه مٌقبلاً وجنتيها وهو يقول ٠٠٠٠لسه واصل حالاً يا حبيبتي !!
نظرت لهما فاتحة فاهها بعدم إستيعاب لما تراه ويحدث أمامها بطريقه مضحكه وكوميديه !!
نظرت إليها مليكه وتحدثت وهي تٌشير إلي شقيقها٠٠٠٠إتعرفتي علي شريف يا عاليا،،
ثم أردفت ٠٠٠ده بقا شريف أخويا ،،أحلا وأجمل وأشيك مذيع إذاعي فيكي يا مصر !!
ثم أكملت وهي تنظر إلي شريف وتشير إلي علياء ٠٠٠ودي بقا تبقا علياء حسن المغربي !!!
تحدث شريف وهو ينظر لها بإستغراب ٠٠٠٠٠مغربي؟؟مغربي إزاي يعني،،هو مش الباشمحاميه بردوا من أسوان ؟؟
إتسعت إبتسامتها لتظهر صف أسنانها البيضاء مما ذادها سحراً وتحدثت بسعاده مٌطلقه لمعرفتهٌ لشخصيتها ٠٠٠٠أيوه أيوه أنا الباشمحاميه صديقة البرنامج إللي بكلمك دايماً من أسوان،،أنا هي فعلاً !!
وأكملت بإستغراب٠٠٠٠لكن غريبه أوي إنك تطلع أخو مليكه والأغرب إني شيفاك هنا قدامي أنا بجد مش مصدقه وحاسه إني بحلم !!
إبتسمت مليكه وتحدثت ٠٠٠واضح إنكم تعرفوا بعض عن طريق البرنامج،،
تحدث شريف بإستفهام٠٠٠٠بردوا مش فاهم ،،إزاي من عيلة المغربي وقاعده في أسوان ؟؟
أجابتهٌ مليكه ٠٠٠٠دي بنت الباشمهندس حسن أحمد المغربي ،،أخو ماما ثريا إللي عايش في أسوان يا شريف،،أيه يا أبني عمرك ما سمعت عنه ؟؟
أجابها وهو ينظر إلي علياء بإعجاب فهو معجب بعقليتها وطريقة تفكيرها المتحضره الناضجه وأرائها عبر البرنامج،،
والأن أصبح معجباً بجمالها البرئ الطبيعي أكثر وأكثر
وتحدث ٠٠٠٠بصراحه ما حالفنيش الحظ إني أسمع عن الباشمهندس،،لكن أكيد الباشمحاميه هتحكيلي القصة كامله
ونظر لها بتأكيد ٠٠٠٠ولا أيه يا عاليا ؟؟
وأكمل بإعجاب٠٠٠٠حلو أوي إسمك يا عاليا !!!!
هزت رأسها بإيجاب وسعاده قائله بتأكيد٠٠٠٠أكيد طبعاً !!!
تحدث هو ٠٠٠٠طب حيث إننا طلعنا نسايب وقرايب والباشمحاميه في بلدنا ومشرفانا، فاأيه رأيكم بكره تقضوا اليوم معانا إنتي ومليكه والأولاد وأعرفك علي ماما وبعدها أخدك انتي ومليكه وألففك إسكندريه كلها،،
وكمان هأكلك أيس كريم علشان بس ماتقوليش علينا بٌخله !!
ضحكت بمرح وتحدثت بدعابه٠٠٠٠ومالك جاي علي نفسك كده ليه ؟
أيس كريم مرة واحده ؟؟
يظهر إنك كريم أوي يا حضرة الباشمذيع الواعد !!
ضحك شريف برجوله وتحدث ٠٠٠٠دانتي مشكله بجد،،
ثم حول ببصره إلي مليكه وتحدث بجديه٠٠٠٠٠المهم يا مليكه تعالي أدخلي معايا علشان أزور سيادة العقيد،،مش حابب أدخل هناك لوحدي،، وبعدها أبقي اجي أسلم علي ثريا هانم ومدام يسرا والأولاد !!
تحدثت علياء بمرح٠٠٠هو أنا مٌمكن أجي معاك أنا كمان ؟؟
ضحك وحدثها بدعابه٠٠٠أكيد طبعاً،، البيت بيتك حضرتك !!
تحدثت مليكه بجديه٠٠٠تعالَ أدخل معايا الأول سلم علي ماما ويسرا وأنا هستأذن من ماما ونروح لياسين مع بعض !!
وافقها الرأي ودلف للداخل وبعد مده قصيره إتجهوا معاً إلي فيلا عز المغربي وكانت السعاده تملئ قلب مليكه لأستطاعتها رؤية حبيبها ،،،،
كان يقنط في غرفه بالدور الأرضي خصصها له عز حتي يٌشفي تماماً وأيضاً ليكون قريباً من الزائرين الذين يتوافدون لزيارته !!!
دلفت بصحبة شقيقها داخل الغرفه المزدحمه بالزائرين ،،والد ليالي ووالدتها وشقيقتها وزوجها،،طارق وجيجي،،عز ومنال،،ليالي وعبدالرحمن !!!
كان يجلس فوق تخته سانداً رأسه للخلف وجدها تدلف من باب الغرفه بإطلالتها الساحره لعيناه تهللت أساريره وأنتفض بجلسته،،
إعتدل ينظر إليها بشغف تحت أنظار الجميع المٌستغربه ،،
ألقت التحيه علي الجميع هي وشريف
وقف عز كي يبادر شريف بالسلام وأوصله حيث تواجد ياسين
مد يدهٌ له بإحترام مٌردفاً٠٠٠٠حمدالله علي السلامه يا سيادة العقيد، طمني عليك،أخبارك أيه إنهارده ؟؟
أجابهٌ ياسين بإحترام وود ٠٠٠٠الحمدلله يا شريف أنا بقيت أحسن !!
تحدثت علياء بمرح٠٠٠٠عيني عليك بارده يا سيادة العقيد،، شكلك مرتاح إنهارده !!
أجابها بإبتسامه ٠٠٠الحمدلله يا عاليا،،أنا فعلا حاسس نفسي أحسن إنهارده !!
نظرت له بعيون مٌشتاقه وتحدثت ٠٠٠٠إزيك يا ياسين،، جرحك أخباره أيه ؟؟
تبسم لها وتحدث بعيون مٌتشوقه عاشقه لم يستطع السيطره عليها٠٠٠٠أنا كويس جدآ إنتي إللي عامله أيه ؟؟
أمائت بإبتسامه خجله من نظراته الصريحه٠٠٠أنا كويسه الحمدلله !!
وبدون شعور منها وجدت حالها تٌمسك بوسادة صغيره وتضعها خلف رأسه بإهتمام لجلوسهٌ براحه !!
إبتسمَ لها وتحدث ٠٠٠٠تسلم إيدك !!
تحدث طارق وهو يٌشير إلي شريف وعلياء للمقاعد ٠٠٠٠أقعد يا شريف واقف ليه،،تعالي أقعدي هنا يا عاليا !!
تحدثت جيجي مٌشيرتاً إلي مليكه وهي تقف لتفسح لها مقعدها ،،
كانت الغرفه تأج بالتجمع ولم يتبقي مقاعد خاليه بعد ٠٠٠٠تعالي أقعدي يا مليكه !!
وبدون سابق إنذار أمسكها من يدها قبل أن تتحرك وجذبها برقه ألجمت لسانها وتحدث وهو يتحرك قليلاً ليفسح لها المجال ليجلسها بجانبه ٠٠٠٠خليكي مكانك يا جيجي،،
ونظر داخل عيناها وتحدث بعشق وعيون هائمه٠٠٠مليكه هتقعد جنبي !!
إستشاطت ليالي بصمت وجن جنونها لموقفها الحرج أمام الجمع المتواجد بالغرفه،،،ثم نظرت لزوجها وجدته ينظر بوله لتلك الخجوله من ذلك التصرف العفوي الذي وإن دل فإنما يدل علي عشقه وجنونهٌ بتلك الصغيره !!
جلست مليكه وهي مٌنكمشه علي حالها خجله من ذلك التصرف حاولت مٌجاهده أن لا تنظر داخل عيناه حتي لا تنهار أمامهم جميعاً وترتمي داخل أحضانه فهي أيضاً إشتاقته وأشتاقت رائحة أنفاسه العطرهْ حد الجنون !!
مالت والدة ليالي بجانب أذن منال وتحدثت بصوتٍ حاد لكنه ضعيف٠٠٠٠عيب أوي إللي إبنك بيعمله ده يا منال،،طب لو مش محترم وجود مراته،،علي الأقل يحترم وجودنا إحنا !!
أجابتها منال بهدوء٠٠٠٠إهدي يا قِسمت علشان ماحدش ياخد باله،، نتكلم بعدين !!
كانت ليالي تنهار داخلياً من تلك الحركات الصبيانيه من رجلها الرزين الذي تجاوز عامهٌ الأربعين بعامين ولكنه أصبح مراهقاً غير مسؤل عن تصرفاته أمام أعين الناظرين !
أمسكت شقيقتها داليدا يدها مأزرتاً إياها ونظرت داخل عيناها والغل يتأكل قلبيهما سوياً !!
تحدثت داليدا بكبرياء٠٠٠إثبتي وإهدي،، إنتي ليالي العشري إللي ماينفعش تتضايق أو تغير من أي مخلوقه علي وجه الأرض !!
نظرت لها وأمائت بموافقه مٌرغمه وتحدثت بغرور٠٠٠٠أكيد مش أنا إللي هغير من حتة عيله زي دي متسواش جنب جمالي وأناقتي حاجه !!!
جلست بجانبه تفرق أيديها بتوتر وقلق يظهران علي وجهها للجميع حدثها بهدوء وصوتٍ خفيض يكاد يصل لمسمعيها٠٠٠٠مالك يا بنتي قلقانه كده ليه ،،علي فكره أنا جوزك والله !!
ألقت نظرة سريعه علي عيناه وأبتسمت بخفه !!
تحدث عز ليٌخرج الجميع من تلك اللحظات المٌتشاحنه٠٠٠أيه أخبار الإذاعه المصريه علي حس مذيعنا المحترم !!
إبتسم شريف وأجابهٌ بإحترام ٠٠٠٠كله تمام في وجود أمثال سعادتك عز باشا،، إحنا شغالين بتوجيهات معاليكم !!
إستغل إنشغال الجميع بالحديث وتحدث بصوتٍ لائم ٠٠٠٠بقالك يومين ماجتيش ليه ،، للدرجادي جوزك حبيبك ما وحشكيش ؟؟
أجابته بعتاب٠٠٠٠ما بجيش علشان إللي بتعمله ده ،،حرام عليك يا ياسين طب أعمل حساب لشكلي قدامهم،،إنتَ كده بتحرجني جداً علي فكره !!
أجابها بتحدي٠٠٠وأنا مايهمنيش حد في الدنيا دي كلها غيرك،،أي حد بعدك مش مهم !!
تحدثت بنبرة ملامه٠٠٠٠طب علي الأقل أعمل حساب لمراتك !!
إبتسم وأجابها بمراوغه٠٠٠٠أنا أصلاً مابقتش بعمل حساب لأي حد في الدنيا دي غير مراتي،،مراتي وبس !!
تحدثت بإبتسامه ولوم لطيف٠٠٠٠٠يااااسين
أجابها بنبرة عاشقه٠٠٠يا عيون ياسين ♡
وقفت علياء وذهبت إليهم وجلست بجانبهم وتحدثت بدعابه ٠٠٠٠أيه يا أستاذ نحن هناااا،،إنت قاعد تتغزل في القمر ده ولا عامل حساب لأي حد،،طب علي الأقل إعمل حساب لوجودي !!
قهقه عالياً مما أثار دهشة الجميع وخصوصاً شريف الذي نظر لعلياء وضحكها وحديثها مع ياسين بإستفاضه وكأنهما تربوا معاً !!
دلفَ عٌمر للداخل ألقي السلام علي الجميع ثم ذهب إلي ياسين ونظر لهٌ وبغمزه من عيناه تحدث٠٠٠٠أيه يا أبني القٌدر اللي إنتَ فيه ده،،بقا مقعد القمر جنبك عيني عينك كده ف وجود الجبروت وأهلها،،،بس هقول أيه ماأنتَ ياسين المغربي !!
أنزلت وجهها خجلاً من حديث عٌمر وتحدثَ هو ٠٠٠٠بطل روشنه وروح أستلقي وعدك من الباشا وشوف هتقوله أيه بعد ما أكتشف إنك كنت بايت برة البيت إمبارح !!!
إقشعر وجه عٌمر وتحدث مٌستعطفاً ٠٠٠٠٠أكيد الباشا هيقف ف صف أخوه الصغير ويحميه من غضب سيادة اللوا !!!
أجابهٌ ياسين ببرود ٠٠٠٠٠ولا أعرفك وأتحرك من هنا يلا،،دخلتك سحبت الأكسجين من المكان !!!
نظر عٌمر إلي علياء وغمز لها وتحدث٠٠٠٠يرضيكي إللي بيعمله سيادة العقيد معايا ده يا عاليا ؟؟
رفعت كتفيها بلا مبالاه وتحدثت ٠٠٠٠وأنا أيه دخلي حضرتك تدخلني في مواضيعكم الشخصيه !!!
وقفت قِسمت بغضب وتحدثت بوجهٍ مٌقشعر ٠٠٠٠يلا بينا يا ليالي إنتي ودليدا نخرج في الجنينه المكان بقا زحمه أوي ومش مستحمل،،
ثم نظرت إلي ياسين وتحدثت بكبرياء رافعه رأسها للأعلي ووجهِ مٌكشعر٠٠٠٠ ألف سلامة عليك يا سيادة العقيد !!!
أجابها بإبتسامه جانبيه مٌصطنعه٠٠٠٠مٌتشكر لحضرتك !!!
نظرت ليالي له بضيق وتحركوا للخارج جميعاً !!!
نظر طارق للجميع وتحدثَ٠٠٠٠طب ما تيجو يا جماعه إحنا كمان نقعد في الشمس بره ،،ده الجو تحفه إنهاردة !!!
وقف أحمد وزوج داليدا وخرجا ثم أمسك طارق كتف شريف وتحدث٠٠٠واحشني يا شريف ونفسي أقعد أتكلم معاك زي زمان،،
أجابهٌ شريف بإبتسامه ٠٠٠٠وإنت كمان والله يا طروق !!!
وتحركوا للخارج ماعدا عز وقفت مليكه وهي تفرق بيداها خجلاً ونظرت إلي ياسين وتحدثت٠٠٠٠أنا
كمان هروح علشان مروان وأنس !!!
تحرك عز سريعاً وأمسك يدها وأجلسها بجانب ياسين وتحدث ٠٠٠٠هتروحي فين بس هو إنتي لحقتي تقعدي ،،وبعدين ياسين لسه ماأتغداش إقعدي معاه وحاولي تقنعيه ياكل أي حاجه علشان الأدويه اللي بياخدها !!
نظرت له وتحدثت بقلق وعتاب ٠٠٠٠هو أنتَ فعلاً لسه ماأكلتش لحد دالوقتي يا ياسين ؟؟
نظر لهٌ عز بعيون هائمه وتحدثَ ساخراً٠٠٠٠ما ترد عليها يا ياسين !!!
إبتسم ياسين بوهن لأبيه وتحدث٠٠٠مليش نفس للأكل يا مليكه !!!
وقفت بحماس قائله٠٠٠٠مفيش حاجه إسمها ملكش نفس،،أنا هروح أجبلك غدا من عندنا،،دي ماما عامله ورق عنب وعرق تربيانكو هتاكل صوابعك وراه !!!
نظر لها عز وتحدث بدعابه٠٠٠٠هي ثريا مش عامله حمام بالفريك إنهاردة ؟؟
إبتسمت له وأجابت ٠٠٠٠لا يا عمو ،،لكن لو تحب أقولها تعملهولك إنهاردة عادي !!!
أجابها عز بلؤم ٠٠٠٠٠خليكي إنتي هنا مع ياسين وأنا هروح لثريا أخليها تبعت غدا مع مٌني،،وبالمرة أطلب منها الحمام،،بس خلي بالك منه وأكليه كويس !!!
إبتسمت بخجل وتحدثت ٠٠٠٠حاضر يا عمو !!!
خرج عز وأغلق الباب وبدون مقدمات سحبها هو أوقعها فوقه وأجلسها فوق ساقيه ومال علي شفتاها وقبلهم بنهم وهو ينظر داخل عيناها بهيام وعشق ،،ذابت معهْ وشددت من إحتضانه،،،
تحدث هو بوله وهو يقبل عٌنقها٠٠٠٠وحشتيني يا مليكه،،وحشتيني أوي !!!
وبعد مدة إستمعا لدقات فوق الباب وقفت سريعاً تهندب من ثيابها وهيئتها المزريه من شدة إحتضانه لها،،ضحك عليها
وتحدث بصوتٍ رجولي ٠٠٠٠أدخل !!!
دلفت مٌني وبيدها حامل كبير وعليه تشكيله من الطعام اللذيذ الذي يعشقه ياسين !!!
تحدثت مٌني بوجهٍ بشوش ٠٠٠٠٠٠مسائك هنا يا باشا،،الست ثريا بتقول لسعادتك عاوزه الصنيه ترجع فاضيه وإلا هتزعل ،، والبركه ف الست مليكه تاخد بالها من حضرتك وتأكلك !!!
إبتسم لها وتحدث٠٠٠٠٠ طب ياستي متشكرين ،،يلا روحي علشان أكيد محتاجينك ف المطبخ !!
أمسكت مليكه منها حامل الطعام وخرجت مٌني وأغلقت خلفها الباب !!
جلست مليكه بجانبه ووضعت الطعام علي ساقيها وأمسكت الشوكه وكادت أن تغرسها بالطعام
إلا أنه إعترضَ وحدثها قائلاً ٠٠٠٠٠أنا مش عاوز أكل بالشوكه،،
وأكملَ بعيون هائمه٠٠٠٠عاوز أدوق لمسة صوابعك مع الأكل في بوقي !!!
إبتلعت لٌعابها من تأثير نظرة عيناه وأمسكت واحده من ورق العنب ووضعته داخل فمه ،،أمسك يدها يتحسسها وأقتضمَ الطعام منها مع لمس أصبع يدها بين شفتيه بطريقه جعلت جسدها يقشعر ،،،
نظرت له بغرام وتحدثت ٠٠٠٠بحبك يا ياسين،،يلا قوملي بسرعه بقا وأرجعلي علشان وحشتني أوي !!
أجابها بعيون سعيده٠٠٠٠ما لو سيادتك كل يوم تجيلي وتقعدي تأكليني كده بإديكي كان زماني خفيت من زمان ،،بس أعمل أيه في حظي،،مراتي سيباني وأنا تعبان ولا معبراني !!
وضعت بيدها قطعة لحم داخل فمه إقتضمها منها بحنان مع لمس أصبعها من جديد وتحدثت٠٠٠٠٠ غصب عني يا حبيبي وأنتَ عارف كده كويس،،مش حابه أجي هنا كتير علشان ماأضايقش ليالي !!!
نظر لها وتحدث بحديث ذات مغذي ٠٠٠٠أقوم بس علي رجليا إن شاء الله وكل حاجه هتتغير !!
تحدثت بهلع ٠٠٠٠تقصد أيه يا ياسين بكلامك ده؟؟
أجابها بحب وعيون عاشقه ٠٠٠٠الكل لازم يعرف إننا تممنا جوازنا يا مليكه،،،والكل لازم يعرف إنك بقيتي مراتي حبيبتي إللي مش مسموح لمخلوق ف الدنيا كلها يجرحها ولو بكلمه ،،،
وأكملَ بوعيد٠٠٠٠٠٠وأولهم ليالي اللي هحاسبها علي كل حرف قالتهولك وضايقتك بيه،،،وكمان نرمين والكلام إللي قالتهولك يوم الحادثه، كل واحده فيهم هدفعها تمن جرحك وألمك إللي سببهولك غالي أوي !!!
إرتعبت أوصالها من حديثه وتحدثت ٠٠٠٠٠بلاش يا ياسين لو سمحت،،أنا مش عاوزه أعمل مشاكل مع حد، لو عملت كده هيقولوا جريت وحكتله وولعت الدنيا وأخترعت مشاكل !!
ثم نظرت له بإستغراب وتحدثت٠٠٠٠هو أنتَ عرفت منين الكلام إللي نرمين قالتهولي ؟؟
أجابها بثقه٠٠٠٠مش مهم عرفت إزاي يا مليكه ،،المهم إني هوقفها عند حدها وهعرفها إن مليكه بتاعت زمان غير مليكه مرات ياسين المغربي،،
وإن ماينفعش تتعامل معاكي زي زمان ،،لازم كلهم يعرفوا إنك بقيتي خط أحمر وممنوع لحد مهما كان هو مين إنه يتخطاه أو حتي يقرب منه !!!!
أمسكت يدة برجاء وتحدثت ٠٠٠٠علشان خاطري بلاش يا حبيبي ،،ماما ثريا كده هتزعل علشان نرمين ،،هتقول إني بستقوي بيك علي بنتها ،، لو أنا فعلا غاليه عندك يبقي بلاش تعمل كده،،
وضع يده علي وجنتها بإهتمام وتحدث بحب٠٠٠٠٠ما هو علشان إنتي غاليه عندي أوي يبقي لازم أوقف الكل عند حده،،وبعدين ليالي دي كمان أنا لازم أحاسبها علي الكلام ده وأسألها عرفته منين،،
وتحدث بأسي٠٠٠٠غريبه أوي الست دي،، يعني عارفه كل الكلام ده وعمرها حتي ما لمحتلي بيه،،أفسر ده بأيه !!
تحدثت مليكه ٠٠٠٠يمكن لسه عارفه من قريب ومستنيه لما تقوم بالسلامه وتفاتحك فيه !!!
أجابها نافياً ٠٠٠٠لا طبعاً لان الموضوع ده إنتهي من سنين،،فأكيد هي عارفه من زمان،،علشان كده أنا لازم أعريها قدام نفسها و أواجها بيه،،
تحدثت برجاء٠٠٠٠وحياتي عندك يا ياسين بلاش تحطني ف الموقف ده، ،أنا مش حابه أكون طرف ف مشكله بينك وبينها ،،أرجوك علشان خاطري !!!
إحتضن وجهها بتملك بين راحتيه وتحدث بهدوء٠٠٠٠٠حاضر يا حبيبي، ،أنا هعملك إللي إنتي عوزاه بس علشان متزعليش،،لكن نرمين وليالي ليهم معايا جوله تانيه وقريب أوي !!!
ثم غمز بعينه ٠٠٠٠ماتشيلي الصنيه دي بقا وتعالي إقعدي جنبي شويه !!
إبتسمت بخجل وتحدثت ٠٠٠٠كمل أكلك الأول !!!
أجابها بهيام٠٠٠٠٠تؤ،،خلاص شبعت ،،أنا عاوز أحلي !!!!
إبتسمت وتحدثت ٠٠٠٠مش هينفع يا ياسين،،حد يدخل علينا فجأه ،،يقول عليا أيه لما يشوفني ف حضنك !!
أجابها بحب٠٠٠٠٠٠هيقول واحده بتعشق جوزها ومش قادرة علي بعاده،، وبعدين ماتقلقيش ،،عز باشا أكيد عامل إحتيطاته وموقفلنا ندورجيه علي الباب،،ده مش بعيد يكون هو بنفسه إللي واقف !!!!
إرتعبت أوصالها وتحدثت٠٠٠٠٠ياسين هو عمو عز يعرف حاجه عن إللي بينا ؟؟
ضحك وتحدث ٠٠٠٠عمو عز يعرف كل واحد فينا بيتنفس كام مرة ف اليوم ،،وبعدين مالك محسساني إنك زميلتي ف ثانوي كده ليه، دانا جوزك يا ليكه،،
قومي بس إبعدي الصنيه دي وتعالي هقولك كلمه سر !!
وقفت ووضعت حاملة الطعام فوق المنضده وأمسكت منديلاً مٌبللاً ونظفت يدها وأتجهت إليه أجلسها فوق ساقيه وأحتضنها وتنهد براحه كمن وجد ضالته بعد عناء !!!
وأنهال علي شفتاها ليشرب من شهد عسلها الذي مهما تجرعه يشتاقه أكثر وأكثر ♡
نظر لها بهيام وتحدث وهو يحك أنفه بأنفها٠٠٠٠٠جننتيني يا مليكه،،مبقتش قادر أعيش من غيرك لحظه واحده !!
تحدثت وهي تنظر لعيناه بهيام٠٠٠٠٠تعرف إن ماما قالتلي إنها شافت حبي جوه عيونك ،،كمان قالتلي إن بابا شاف عشقي في نظرتك وإنتَ بتبوصلي !!!
أجابها بلوم وهو يضع قٌبله ناعمه فوق شفاها٠٠٠٠الدنيا كلها شافت عشقك ف عيوني من زمان إلا إنتي يا مليكه !!!
إبتسمت وهي تحتضنه٠٠٠٠ ومين قالك إني مكنتش شيفاه،،بس كنت بكدب نفسي وعامله مش شيفاه ،،وبعدين منا خلاص عشقتك وأعترفتلك بحبي أنا كمان ♡
دفن وجهه داخل عٌنقها ليشتمَ عبيرها وتحدث ٠٠٠مع إنه متأخر يا قلب ياسين ،،بس أنا راضي منك بأي حاجه ،،والله راضي بأي حاجه يا مليكه ♡
وشدد من إحتضانها كاد أن يٌكسر عظامها وتحدث٠٠٠٠أهم حاجه متبعديش عن حضني تاني،،أنا مصدقت إني أخدتك ف حضني وأرتحت !!
أبعدت وجهها ووضعت يدها علي وجنتيه ووضعت قبله فوق عينه وتحدثت ٠٠٠٠أنا ماأقدرش أبعد عنك تاني يا ياسين،، حضنك بقا بالنسبالي هو الحياه ♡
إلتهمَ شفتاها وذاب معاً ♡
فاقا علي خبطات فوق الباب قامت بفزع وقفزت من فوقه وبلحظه كانت تقف علي الأرض
تأوه هو وتحدث بألم ٠٠٠٠أنا حاسس إن موتي هيكون علي إيدك ف مرة وأنتي بتنطي زي الكونجر كده !!
نظرت له وتحدثت بأسف ٠٠٠٠أسفه يا حبيبي أصلي أتخضيت !!
تأوه وتحدث٠٠٠٠٠إتخضيتي أيه بس يا مليكه،،هتموتيني يا ماما !!!!
ثم سمح للطارق بالدخول ودلف عز مٌبتسماً٠٠٠٠٠أيه يا حبيبي،،،هو للدرجادي الأكل طعم ؟؟
إبتسمَ ياسين وأجابه بإنتشاء٠٠٠٠جدا يا باشا،،مش قادر أوصفلك درجة طعامته أد أيه !!
رد عليهِ عز بمراوغه٠٠٠٠٠٠طب يا سيدي ألف هنا علي قلبك،،بس بالراحه علي نفسك شويه إنتَ لسه تعبان،،يعني كٌل بالراحه واحده واحده علشان ما يجلكش تخمه !!!
نظرت لهٌ مٌضيقتاً عيناها بعدم فهم فأكملَ وهو ينظر لها بمراوغه ٠٠٠٠٠من المحشي يعني !!!
أجابته بسساجه٠٠٠٠٠٠تخمة أيه بس يا عمو ده حتي ما أكلش كتير والأكل زي ما هو !!!
نظر ياسين وعز كليهما للأخر وأنفجرا ضاحكين علي تلك الساسجه !!
وهي تنظر لهما ببلاهه وعدم إستيعاب ولكن كيف لكي أن تفهمين أيتها الصغيره،،
فأين أنتي من دهاء عز وياسين المغربي أيتها البريئه !!!
◇◇◇◇¤◇◇◇◇
كانت تسرع وهي تنزل الدرج خلفه لتلحق به
و تتحدث بإستغراب٠٠٠٠٠أما إنتَ أمرك بقا عجيب أوي يا محمد،،يعني أي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب حائرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى