رواية قلوب حائرة الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم روز أمين
رواية قلوب حائرة البارت الثالث والثلاثون
رواية قلوب حائرة الجزء الثالث والثلاثون
رواية قلوب حائرة الحلقة الثالثة والثلاثون
🔹️بسم الله الرحمن الرحيم 🔹️
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رواية قلوب حائره #
بقلمي روز آمين
🦋البارت الثالث والثلاثون🦋
عادت مليكه بأطفالها إلي أرض الوطن بإشراقه وطله جديدة عليهم،،،فسرها الجميع إلي راحتها عند شقيقها وأهتمامه بحالتها النفسيه والمزاجيه،، كانت عائدة مٌحملةً بالهدايا الثمينه للجميع ،،
وبعدها بيومان رجع ياسين مٌشتاقاً لإمرأة حياته التي لم يعٌد يٌطيق الإبتعادٌ عنها حتي ولو دقائق ،،كان يشتاقها حد الجنون حتي أنهٌ قضي ليلتهِ الاولي بأحضانها وكانت حجته هي إشتياقه للصغير الذي غفي داخل أحضانه من شدة إشتياقه له،،، وبعدها إستدعي ياسين مٌني حتي توصلهٌ لثريا ليغفي داخل أحضانها !!
وقضي ياسين ليلته داخل أحضان مليكته فوق أريكتهٌ الخاصه بهْ لحين إيجاد طريقه يٌخبر بها ثريا عن نيته لتغيير الغرفه بل والجناح بأكمله،، وهذا بعدما إستعطفته مليكه بأن ألا يٌعلن عن زواجهما علي الأقل ف الوقت الراهن مراعاتاً لحالة ثريا،، وأطاعها كعادته لنول رضاها الذي تمناهٌ طيلة عٌمرٍ بأكمله،،
__________________________
كانت ليالي تدور حول حالها كالمجنونه تحادث والدتها ف الهاتف٠٠٠مقالش يا مامي،،كل اللي قاله مفيش سفر السنادي وأقعدي إهتمي بولادك،،بقوله لازم أروح الدكتور مأكدلي علشان ميعاد حقن الخطوط الرفيعه اللي ف وشي ،،
تخيلي البارد يرد عليا ويقولي أنا حابك ومتقبلك علي كده،،حرق دمي ،،
عارفه أيه أكتر حاجة حارقه دمي يا مامي،،إنه فضل منيمني لحد ما دخلت الموقع وحجزت ميعادنا عند الدكتور حتي تذاكر الطيران لما حجزتها،، كان فاضل بس أدفع وأأكد الحجز !!
وصاحت بغضب٠٠٠٠٠تخيلي إنه محوليش علي الكريدت كارد غير مصروفي الشخصي اللي بالعافيه يكفيني مشاريب أو غدا برة !!
صاحت قسمت علي الهاتف والغل يتأكل من صدرها٠٠٠٠اتجنن ده ولا أيه،،والهانم عمتك رأيها أيه ف عمايل إبنها السودا دي ؟؟
أجابتها ليالي ٠٠٠٠٠عمتو مش موجوده،،معزومه علي العشا هي وعمو عز عند رئيس الجهاز ولسه ماقولتلهاش !!!
صاحت قسمت وتحدثت بغل٠٠٠٠طبعاً الهانم خارجه ولا علي بالها وسايبه إبنها يبهدل فيكي براحته ،،
ليالي،، إنتي لازم تشوفيلك حل مع ياسين، إحنا لازم نسافر السنادي،،إنتي ناسيه إن فرح بنت أميرة عصمت صاحبتي قرب،، و لازم نحضره وإحنا ف أبهي صورنا ،،
وأكملت بأمر٠٠٠٠٠راضيه يا ليالي،، شوفي أيه مزعله منك ولو وصلت إنك تتأسفيله أعملي كده !!
ضلَت تتحدثان والغل يتأكل داخلهما من صفعة ياسين لليالي التي لم تَعيِ حتي الأن أنها رداً علي غبائها !!
________________________________
مرت الأيام وجاء موعد الحفل الصاخب التي أشرفت منال علي تجهيزة ليٌظهر للعلن بأعلي مستوي يليق بسيادة اللواء عز المغربي ونجلة سيادة العقيد ياسين المغربي،،
وصل الحضور جميعاً عدا مليكه التي مازالت بمنزلها تتزين بأبهي صورها بثوبها الأنيق الفريد الذي أختارهٌ ياسينها بعنايه فائقه،،
نزلت الدرج وجدت شريف بإنتظارها علي أحر من الجمر ليذهب ليري عليائهٌ التي مَنعت عن عيناه النوم ،،
ولكن وللأسف كانت تجاورهُ سالي التي بَعثَ لها عز بطاقة دعوه لكونها خطيبت شريف
نظرت سالي علي الهابطه من فوق الدرج وكأنها حوريه نزلت من الجنه ،،والحقد يتأكلٌها !!
نظر لها شريف بإنبهار وتحدث ٠٠٠٠٠واااااو ،،،أيه يا بنتي الجمال والأناقه والشياكه دي كلها،،معقوله جمالك ده يا ليكه ؟؟
وصلت إليه وهي تقبله وتحدثت ٠٠٠٠٠عيونك الحلوين يا حبيبي !!
ثم أحالت وجهها إلي سالي وتحدثت بمجامله وهي تمد يدها دون تقبيلها ٠٠٠٠أهلا يا سالي ، نورتي حي المغربي !!
إبتسمت بسماجه وتحدثت بمجامله٠٠٠ميرسي يا مليكه !!!
تحدثت عٌليه ٠٠٠٠٠٠بسم الله الله أكبر ،،ماشاء الله عليكي يا ست البنات،، إللي يشوفك يقول رجعتي لورا عشر سنين ع الأقل !!
إبتسمت مليكه لذكر عَليه عشر سنوات وتحدثت ٠٠٠٠حبيبتي يا داده ،،أومال فين ماما ويسرا ؟؟
أجابتها عَليه بإحترام،،،، كلهم مشيوا وسبقوكي علشان يكونوا مع منال هانم ف إستقبال الضيوف !!
تحدثت مليكه بإهتمام٠٠٠٠طب من فضلك يا داده خلي بالك كويس من الولاد، هما فوق كلهم ومعاهم أيسل وسارة فياريت كل شويه تشوفيهم ليكونوا محتاجين حاجه،، وياريت تبعتي هدي تقعد مع الناني وتساعدها ف رعايتهم علشان ميغلبوهاش !!
تحدث شريف ٠٠٠٠٠يلا يا بنتي إتأخرنا،، ده ياسين كلمني من بدري وقالي أعدي عليكي أجيبك علشان معاه ناس مهمه ومش هينفع يسيبهم،، وقالي لما أقرب عند البوابه أرن عليه يطلعلك !!!
أما داخل الحفل خرجت ليالي من باب الفيلا كالعادة مٌتأخرة ظناً منها أنها أميرة الحفل المتوجه التي لابد أن تظهر مؤخراً،، كانت أنيقه وجميله كعادتها
نظرت إلي ياسين وجدته يقف مع رئيس الجهاز وزوجته ذهبت إليه بكل كبرياء،، نظر ياسين إليها وأبتسمَ لها وأمسك يدها بإحترام تقدمت هي بكل ثقه وألقت السلام بإبتسامة مجامله علي رئيس الجهاز وزوجته، ،
رن هاتف ياسين أخرجهٌ من جيب سٌترته نظر به وأبتسمَ وتحدث ٠٠٠٠٠٠بعد إذن سعادتك يا باشا،،البيت بيت حضرتك !!!
وذهب بإتجاه البوابه تاركاً ليالي مٌستغربه ردة فعله
خرج من البوابه نظر لها وإذ بقلبه يرتجف من شدة إنبهارة بجماله الأخاد،،
أمسك يدها وهو يقبلها بهيام مٌتناسياً تواجد شريف وتلك السالي التي تكاد تٌصاب بذبحه صدريه من شدة ضيقها !!
أفاق علي حالهْ فمد يدهٌ بإحترام إلي شريف مٌتحدثاً٠٠٠٠مذيعنا العظيم،،شرفتنا !!
هز له شريف رأسه بحب فقد بدأ بتقبله بل وبمحبته وذلك لإهتمامه الذائد بشقيقته
تحدث شريف ٠٠٠٠٠الشرف ليا ياسين باشا !!!
ثم حول بصره الي الواقفه تنظر إليه بإبتسامه وتحدث ٠٠٠٠أستاذه سالي،،،نورتي حي المغربي يا أفندم ونورتينا !!!
إبتسمت بسعاده حقيقيه وتحدثت٠٠٠٠ميرسي يا ياسين باشا !!
سبقهم شريف وسالي إلي الدخول
_________________
كانت تقف بجانب شقيقها تٌسلط بصرها بلهفه علي البوابه الرئيسيه لتراهٌ فقد إشتاقت رؤياهُ حد الجنون،،وما أن رأته وبجوارهِ تلك التي تتأبط ذراعهْ وتجاورهٌ بتفاخر،، حتي غزي الإحباط والحزن داخلها ،،، حولت بصرها بخيبة أمل إلي الجهه الأخري !!
وبعد قليل دلف ياسين مٌحاوطاً أميرتهٌ من خصرها ف حركه تملكيه ،،،
تحولت الأنظار جميعاً إلي تلك الساحرة وطلتها البهيه وهالتها التي حاوتطها وجعلت منها أميرة،،،
كانت كاملكه متوجه بذلك الثوب الذي أقل ما يٌقال عنه أنه صممَ خصيصاً لتلك الحوريه لتظهر بكل هذا السحر،، كانت ترتدي خاتمها الفريد الذي لم ترتديه إلا بعد رجوع ياسين مٌدعيه أنهٌ هديتها منه،،
وأيضا ذلك العٌقد الثمين الذي أهداها إياه ليلية الاوتيل بعد الحادث،،،كانت جميله جذابه وكأن العشق صنعَ وجعلَ منها مليكه جديده منطلقه جميله ،،،
نظرت لهما ليالي وأبتدي داخلها ف الاشتغال وخصوصاً أن هذا يحدث أمام صديقاتها وأصدقاء زوجها وزوجاتهم ،،بالعلاوة إلي جميع الأقرباء والمعارف !!!
كان يحاوطها ويتحرك بهاويظهر علي وجهه كم التفاخر والعشق الذي يكنهما لها داخلها،،
وصل بها إلي مكان الفرقه العازفه ثم أمسكَ المايك وتحدث٠٠٠٠مساء الخير علي ضيوفنا الكرام إللي شرفونا بحضورهم الكريم،،
ثم نظر للجميع وتحدث بفخر٠٠٠٠كلكم طبعا عارفين مراتي الأولي وأم أولادي ليالي هانم العشري وألتفت لها وأشار إليها بإبتسامة وأماءَ برأسهِ كتحيه لها وإحترام ،،
ردتها هي بإبتسامة مجامله تداري بها إشتعالها الداخلي الذي كاد أن يٌشعل الحفل بأكمله،،
وكانت جميع صديقاتها يتهامزون فيما بينهم
ثم نظر لمليكته بعشق ظهر بعيناه وتحدث بفخر وأعتزاز٠٠٠٠ حابب إنهاردة أقدملكم مراتي التانيه،،مليكه هانم المغربي !!
تهامس البعض بينهم فبعض المعازيم مثل زوجات زملائه بالعمل لم يكن لديهم علم بزواجهٌ الثاني
وتحدث بدعابه لطيفه٠٠٠٠٠حبيت بس أوريكوا أنا أد أيه راجل محظوظ،، مش بس كده،،لا ومسيطر كمان، وغمز بعينه لأبيه !!!
ضحك الجميع وأمائوا لهٌ وصفق الجميع كتحيه له ولإمرأتيه شديدتان السحر والجمال
نظر له عز وأشار بأيديه كتحيه منه
نظرت يسرا لوالدتها بترقب ،، أمائت لها ثريا بإبتسامه وتحدثت٠٠٠٠أنا كويسه يا حبيبتي ماتقلقيش !!!
أما داليدا التي حدثت والدتها بوجهِ كاد أن يشتعل من غضبه٠٠٠٠الوضع ده ما بقاش يتسكت عليه يا مامي،،ياسين خلاص بيتصرف ع أساس ان البنت بقت مراته بجد،، أنا حاسه إنه تمم جوازه منها !!!
أجابتها قِسمت بغل٠٠٠٠٠٠ياسين خلاص أعلن الحرب علي أختك وأنا شايفه إن لازمله وقفه !!!
وبلحظه إشتغلت الموسقي علي غنوة أمال ماهر ،،أنا بعشق الغني قدام عنيك ،، أمسك يدها وتحركَ بها للمكان المخصص بالرقص ولف يدهٌ حول خصرها وأمسك يدها بيدهِ الأخري !!
تحدثت هي خجلاً٠٠٠٠٠أرجوك يا ياسين بطل إللي بتعمله ده،،إنتَ كده بتكسفني أوي علي فكرة !!
أجابها بحب ٠٠٠٠ فيه حد يتكسف من جوزه بردوا،،، !!
وأكملَ بحب ليٌخرجها من خجلها٠٠٠٠تعرفي إني ندمان أوي إني إشتريتلك الفستان ده !!
تحدثت بقلق٠٠٠٠٠ليه يا ياسين ،،هو للدرجادي مش حلو ؟؟
أجابها بنفي ٠٠٠٠تؤ،،هو للدرجادي يهوس،،للدرجادي يجنن،،للدرجادي بان جماله وأناقته لما لبسته مليكه الحلوة !!
لدرجة إني غيران منه عليكي وقررت خلاص انه مش هيتلبس تاني برة أوضة النوم !!
إبتسمت له وتحدثت برضي ٠٠٠٠٠اللي إنتَ عاوزه كله أنا هعملهولك يا ياسين !!
تنهد وتحدث بحب٠٠٠٠الله يكون ف عونك يا ياسين يا مسكين !!
__________________
كانت تقف بجوار بعض أصدقائها تحدثت إحداهنَ ٠٠٠٠٠هو مش المفروض الرقصه الأولي دي تبقي مخصصه علشانك يا لي لي ؟؟
تحدثت أخري ساخرتاً ٠٠٠٠٠٠٠ هو المفروض يا ديما تبقي الأولي والأخيرة وده بناءً علي كلام لي لي إنها مجرد جوازه صوري مش أكتر !!
ثم نظرت لها بتساؤل خبيث٠٠٠٠ولا هي خلاص مبقتش صوري يا لي لي ؟؟
تحدثت ليالي بكبرياء وتعالي وثقه مٌصطنعه ٠٠٠٠تفتكروا إن ليالي العشري بجلالة قدرها كانت هتقبل بوضع زي ده لو مكانتش فعلا مش أكتر من مجرد عقد إتفاق ؟؟
ثم تحدثت بغرور ٠٠٠٠٠ياسين بيحاول يداري حقيقة الأمر علشان يا حرام شكلها ما يبقاش وحش قدام المعازيم،،وهي دي كل الحكايه مش أكتر !!
وقالت بإنسحاب ٠٠٠٠بعد إذنكم هروح أشوف باقي المعازيم !!
ضحكن جميعهن بعد ذهاب تلك المغرورة وتحدثت إحداهنَ ساخرتاً٠٠٠٠٠قال صوري قال،،مبقاش ديما الصراف إن ما كانت ليالي هي اللي بقت مجرد جوازه صوري،،والدليل علي صحة كلامي إنه لما جه يقدمهم للمعازيم قدم ليالي ولقبها بالعشري،،لكن لما جه يقدم مليكه قال مليكه المغربي،،،ف إشارة واضحه وصريحه منه للجميع إنها أصبحت ملكيه خاصه ،، !!
ضحكن جميعهن وتحدثت إحداهن بتأكيد٠٠٠٠وأنا رأيي من رأيك يا ديما،،ده الباشا هياكلها بعنيه وهي جنبه،،يا بنتي ده بيبصلها بصه أول مرة أشوفها جوه عيونه !!
ضحكت إحداهن وتحدثت بخٌبث٠٠٠٠دانتي مركزة بقا مع عيون الباشا لدرجة إنك حافظه وعارفه كل نظراته !!
أجابتها بمكر ودعابه٠٠٠٠٠هاتيلي ست فيكي يا إسكندريه كلها مش مركزة مع ياسين المغربي وعيون ياسين المغربي !!!
ضحكن بصوتٍ عالي وأكملن نميمتهن !!!
_________________________
إنتهت الرقصه أخذها بكل فخر ووصل بها إلي حيثٌ جلوس ثريا وسٌهير ويسرا وأبتسام
وتحدث ببشاشة وجهْ وسعادة٠٠٠٠٠٠معقوله جمال هوانم المغربي ده كله،،سبتوا أيه لباقي ستات إسكندريه يا هوانم !!
إنسحبت مليكه خجلاً من قبضة يده المحاطه بخصرها بتملك وتحركت وجاورت يسرا بالجلوس
إبتسم هو وعذر حيائها !!
وتحدثت سٌهير بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠٠طب وياتري إللي مش من المغربي زيي أنا ومدام إبتسام نظامه أيه معاك يا ياسين باشا ؟؟
إبتسم وتحدث بإحترام٠٠٠٠٠يا أفندم جمال حضرتك وإبتسام هانم خارج المقارنه أساساً،،لانه مع إحترامي للجميع ملوش زي !!
تحدثت إبتسام بدعابه٠٠٠٠طب وياتري مليكه كده معانا خارج الحسبه هي كمان ؟؟
إبتسم لها وتحدث٠٠٠٠مين قال،،،مليكه بقت مغربي قلباً وقالباً !!
إبتسمت خجلاً وسحبت عيناها بعيداً عنه
أما شريف الذي تحركَ بخطيبته إلي مقر جلوس والدته وترك سالي بصحبتهم بعد إلقاء التحيه إليهم وخاصة إبتسام التي رحب بها بحرارة
تحركَ نحو تواجد علياء التي كانت تضحك بإنوثه مغريه بالنسبة له وهي تتحدث مع شقيقها إسلام
إقترب عليهم وتحدث بترحاب٠٠٠٠٠٠ ده أيه النور ده كله،،، إسكندريه كلها نورت يا شباب !!!
نظر له إسلام بإنبهار وتحدث ٠٠٠٠إسكندريه منورة بأهلها مذيعي المفضل !!
نظر إليه بإحترام وتحدث٠٠٠٠٠ حبيبي يا إسلام.
ثم أحال ببصرة علي تلك الواقفه ولم تعيرهٌ أية إهتمام وتحدث بهيام فقد إشتاقها حد الجنون٠٠٠٠إزيك يا عاليا ،،أخبارك أيه ؟؟
نظرت له بفطور وتحدثت بنبرة باردة ٠٠٠٠٠أهلا أستاذ شريف !!
إستغرب حالها وتسائل داخله،،لما تلك المعامله عاليتي ؟؟
ف نفس التوقيت جاء عٌمر وتحدثَ ٠٠٠٠منورين يا شباب !!
إبتسمت له علياء ورمقتهٌ بنظرة جذابه وتحدثت ٠٠٠٠عٌمر أزيك،،زعلانه منك علي فكرة،،بقا أبقي موجوده ف إسكندريه من إمبارح ومتفكرش حتي تعزم عليا بخروجه زي المرة إللي فاتت ،،
إستغرب عٌمر من طريقتها وتحدثَ بسعادة وغرور ظهرا عليه٠٠٠٠برنسيس عاليا تؤمر ،،ليكي عليا هسهرك بكرة سهرايه هتعيشي باقي عمرك كله وإنتي مش قادرة تنسيها !!
أجابته بإبتسامه ودعابه ٠٠٠٠أرجوك !!!
وضحكا إثنتيهم
كان يقف والغيرة تتأكل وتنهش داخلهْ
حدث حاله،،، ،،أجننتي يا فتاه،، ماذا تفعلين أيتها الغبيه،،أقسم بربي علياء إن لم تكٌفي عن تلك الأفعال الصبيانيه،،لأفعل ما لا يٌحمد عقباه وليكن ما يكون !!!
فاق من تفكيرة وغضبه علي يد سالي التي أتت وإحتضنت يده بتملك وهي تنظر لعلياء بغرور وكبرياء قائلتاً٠٠٠٠٠أزيك يااااا،، إسمك أيه مٌمكن تفكريني ؟؟
نظر لها إسلام بضيق وتحدث بإعتزاز٠٠٠٠إسمها حضرة الأستاذه المحاميه علياء حسن المغربي،، بنت الباشمهندس حسن المغربي !!!
نظر شريف سريعاً إلي إسلام وتحدث مٌعتذراً ٠٠٠٠٠أكيد سالي متقصدش يا إسلام !!
ثم رمقها بنظرة غضب وتحدث٠٠٠٠٠هي بس خانها التعبير ليس إلا ،،مش كده ولا أيه يا سالي ؟؟
إرتبكت من حدة صوت شريف فتحدثت بلطفٍ مٌصطنع٠٠٠٠أكيد يا حبيبي طبعا،،
ثم نظرت إلي علياء الواقفه بفخر وعلي وجهها إبتسامة نصر وتحدثت سالي٠٠٠٠٠إزيك يا عاليا ، أخبارك أيه ؟؟
إبتسمت لها بطريقه ساخرة وتحدثت ٠٠٠٠٠أنا تمام،، إنتي بقا إللي أخبارك أيه ؟؟
تحدثَ عٌمر هامساً لشريف بصوتٍ هادئ ٠٠٠يا أخي البنات الشرقيين دول عليهم حركات، مقضينها طول الوقت قصف جبهات وغيرة،، ويمكن ده اللي بيخليهم مميزين ويجذبوا الواحد ويشدوة ليهم !!
رمقه شريف بنظرة غاضبه رفع عمر يداهُ بإستسلام ثم وجه بصره إلي علياء حين إستمع بدأ الموسيقي وتحدث ٠٠٠٠مٌمكن الليدي علياء المغربي تسمحلي بالرقصه دي ؟؟
نظر لهٌ بحقد لاحظته سالي بقلبٍ مٌشتعل ثم حول بصرة بجنون علي تلكَ المٌبتسمه بدهاء
وتحدثت٠٠٠٠٠سوري يا عمر ما برقصش،، لكن ممكن أتمشي معاك لحد البوفيه وتعزمني علي عصير فريش !!
نظرت بكبرياء إلي الواقف يستشيطٌ غضباً وتلك المجاوره لهْ وتحدثت ٠٠٠٠بعد إذنكم ،
ثم نظرت لأخيها متحدثه بدٌعابه٠٠٠٠بعد إذنك صديقي العزيز !!!
أماءَ لها إسلام وتحركت بصحبة عٌمر تحت أنظار ذلك الذي سيصاب بذبحه صدريه لا مٌحال !!
إنسحبَ إسلام معتذراَ
أحالت بصرِها لذلك الناظر بغضب علي تلك العلياء وتحدثت سالي بغضب٠٠٠٠هو فيه أيه بالظبط يا شريف ؟؟
نظر لها وتحدث ٠٠٠٠تقصدي أيه يا سالي؟؟
أجابته بغضب٠٠٠٠أقصد أجازتك اللي أخدتها ف غير ميعادها ، وسفرك لأسوان إللي بالصدفه عرفته من مامتك،،
سؤالي المهم بقا لحضرتك ،،،إشمعنا أخدت أجازة ف الوقت ده وبالتحديد لأسوان وكل ده بعد البنت دي ما ظهرت ف حياتنا؟؟
نظر لها بضيق وتحدث٠٠٠٠٠٠أظن ده لا وقت خناقات ونكد ولا ده وقت أسأله،، وأتفضلي قدامي علشان أوصلك لمكان ماما ومليكه،،علشان أروح أسلم علي سيادة اللوا !!
أوصلها ووقفْ بعيداً وداخلهِ يحترق وهو ينظر عليها وهي تٌجاور عٌمر وتتحرك بدلال تحتسي مشروبها وهما يتحدثان ويضحان بسعاده ظاهره علي وجوههما !!!
_________________________
أمسكَ طارق يد جيجي وتحدث ٠٠٠٠٠ليدي جيجي،، تسمحيلي بالرقصه دي ؟؟
إبتسمت له بعشق وتحدثت ٠٠٠٠بس عاوزه رقصه فرفوشه يا طارق، حاسه نفسي مبسوطه إنهاردة وعاوزه رقصه كده تفرفشني !!
أجابها بتساؤل٠٠٠٠إنتي تؤمري يا قلبي، ،قوليلي حابه ترقصي علي أيه ؟؟
تحدتث بتفكر٠٠٠٠٠أممممم نانسي عجرم الدنيا بتحلي وأنا وياك !!
وبالفعل طلب طارق غنوة جيجي وبدأ بالرقص بمرح وسعادة أبهر الجميع وبلحظه نشر حالة من السعادة الهائله بالمكان ، بدأ الكابلز بالتجمع علي الإستيدج والرقص حول تلك الثنائي المنطلق ،،
_________________________
كان يقف بجانب والده يختلس النظر إليها، فهمس عز بجانب أذنه مٌتحدثاً ٠٠٠٠يا أبني أتقل شويه مش كده،، دنا قولت بعد إسبوع العسل بتاع لندن هترجع هادي وعاقل ومستكفي !!
أجابهٌ بدعابه٠٠٠٠هو فيه حد بردوا بيكتفي من شهد العسل يا باشا ؟؟
إبتسم عز وأجاب ٠٠٠٠براحتك أنا بس خايف عليك من مواعة النفس،،
ثم نظر إلي ليالي وتحدث ٠٠٠٠٠لازم تحدق شويه علشان تعمل توازن ف حاسة التذوق،، ولا أيه ؟؟
ضحك ياسين برجوله وتحدث ٠٠٠٠أوامر سعادتك يا باشا، وماله نحدق منحدقش ليه !!
نظر له عز وتحدث بجديه ٠٠٠٠مش ناوي تعلن عن الموضوع ؟؟
أجابه ياسين بضيق٠٠٠مليكه خايفه وقلقانه علشان عمتي،،بتقولي إنها مش هتقدر تتحمل الخبر ولا هتتقبله !!
تحدث عز بعقلانيه٠٠٠٠٠طبيعي يا أبني إن ثريا مش هتتقبل الوضع بسهوله ويمكن كمان تتصدم ف الأول،،، لكن كمان ثريا ست مؤمنه وأكيد لما تهدي وتفكر هتتقبله بالتدريج،،وبعدها الموضوع هيتحول لأمر واقع للجميع !
وغمز بعينه وتحدث ٠٠٠٠٠٠٠ أنا بس خايف ليكون جايلنا ضيف جديد قريب وساعتها هتضروا مرغمين تعلنوا،، وشكلكم هيبقي وحش أوي بصراحه !!!
إبتسم ياسين بسعاده وأجاب ٠٠٠٠٠طب ياريت ،، دنا كل صبري عليها وعلي تأجيلها الغير مبرر إن فعلاً الموضوع ده يكون حصل،، وقتها هحطها قدام الأمر الواقع علشان تبقي تعارضني بعد كده تاني !!!
نظر له بتساؤل٠٠٠٠طب وأمك وليالي هتعمل معاهم أيه ؟؟
أجاب بثقه وقوة٠٠٠٠ساعتها الكل هيتحط قدام الأمر الواقع،،أنا راجل ومارست حقي الشرعي مع مراتي،،ده حق مكتسب ليا لا هو عيب ولا حرام علشان حد يتجرأ ويقف يقولي إنتَ عملت كده ليه !!
إبتسم عز وتحدثَ بتفاخر ٠٠٠٠جبروت يا أبني والله !!!
أجابه بفخر ٠٠٠٠تربية معاليك يا باشا وليا الفخر !!!
تحدث عز ٠٠٠٠٠٠لا تربيتي أيه بقا،،،دانا بفكر أخد عندك درس وأتربي من جديد !!
ضحكا إثنتيهم وتابع حديثهما !!!
_______________________
كانت تجلس بجانب يسرا السعيدة بوجهها المٌنير تحدثت بدعابه٠٠٠٠مفيش حاجه عاوزه تقوليهالي ؟؟
أجابتها يسرا بإبتسامه ٠٠٠٠حاجه،،حاجه زي أيه مثلا ؟؟
أجابتها مليكه بمداعبه٠٠٠٠مثلاً،،،زي سيادة القبطان إللي فجأة ظهر عندك ف الأصدقاء ومابيسبش بوست غير لما يعمل لاف عليه،،،ده غير بوستات وفيديوهات الحب إللي بدأ ينزلها علي صفحته !!!
إرتبكت يسرا وتحدثت ٠٠٠٠٠٠أااا،،أنا كنت هقولك إنه بعتلي طلب صداقه ودخلي سألني ع ياسين أيام الحادثه،،بس نسيت صدقيني !!!
نظرت لها مليكه وتحدثت ٠٠٠ما تيجي نتمشي شويه !!!
وبالفعل وقفا وتحدثت مليكه بحب٠٠٠٠٠يسرا،،،مٌمكن تفتحيلي قلبك وتحكيلي علي إللي جواه،، أنا أكيد هفهمك وصدقيني كل إللي هتحكيه هيبقي سر بينا محدش هيعرفه غيرنا إحنا الإتنين !!!!
نظرت لها بتيهه وتحدثت٠٠٠٠بحبه يا مليكه بس خايفه،، خايفه أخوض التجربه دي تاني،، خايفه من نظرت ولادي ليا،،،ماما وأنتوا وعيلة جوزي ،، خايفه من الكل يا مليكه،،
وف نفس الوقت بحبه وأتعلقت بيه،،أمتي وإزاي ده حصل مش عارفه،، لكن أهو حصل وخلاص،،المشكله إنه فاتحني ف جواز !!!
إبتسمت مليكه وأجابتها٠٠٠٠طب دي خطوة بيثبت بيها مدي إحترامه ليكي قبل نفسه،، سليم بطلبه ده أثبت إنه راجل محترم يا يسرا،، إنسي عقلك شويه وأديله أجازه وأمشي ورا قلبك وشوفيه هيقولك أيه !!!
أجابتها بتوتر ٠٠٠٠٠٠أيوة يا مليكه،،بس ده عاوزني أعيش معاه أنا وولادي ف أسوان وهيجيب إبنه يعيش معانا !!!!
تحدثت مليكه٠٠٠٠٠طب وأيه المشكله ف كده يا يسرا ما هو ده الوضع الطبيعي إنك هتعيشي معاه،، ولا إنتي مٌعترضه علي وجود ابنه ؟؟
نفت سريعاً ٠٠٠٠بالعكس يا مليكه،،الولد زي الملاك يا حبيبي وكمان يتيم يعني هيكون إبني التالت أكيد،،،
حتي ولادي سليم بعتلهم أد وفكرهم بنفسه أيام الرحله وأتصاحب عليهم جداً ،،وهما كمان حبوة أوي وبيكلموني دايماً عنه !!!
ردت مليكه بعيون ووجهٍ بشوش٠٠٠٠طب والله برافو عليه إنه قرب للولاد بالشكل ده، بس بردو مش فاهمه أيه هو سبب خوفك وقلقك ؟؟
تنهدت يسرا وأردفت٠٠٠٠٠أولاً لو سافرت أسوان ده معناه إني هسيب ماما، وأنا مقدرش أبعد عنها يا مليكه،،ماما مبتقدرش تقعد لحظه واحده من غيري،،،
ثانياً لو إتجوزت أهل جوزي ممكن ياخدوا الولاد مني،،،ولو ده حصل وقتها أنا ممكن أموت فيها !!!
أجابتها بطمئنه٠٠٠٠٠أول حاجه بالنسبة لماما ملكيش حق خالص إنك تقلقي عليها لان أنا وياسين والولاد معاها ،،، ثانياً بقا أهل جوزك مين دول إللي تقلقي منهم،،
وأجابت بفخر ٠٠٠٠٠أكيد ياسين مش هيسمحلهم بحاجه زي كده !!
كانت تنظر لها وفجأة وبدون شعور حزن داخلها من فرحة عيناي مليكه وهي تنطق لإسم ياسين بعيون عاشقه وصوتٍ هائم
نظرت لها يسرا وتسائلت ٠٠٠٠٠مليكه هو أنا مٌمكن أسألك سؤال ؟؟
أمائت برأسها بموافقه٠٠٠٠طبعاً يا يسرا ،، إتفضلي !!!
تحدثت يسرا علي إستحياء٠٠٠٠٠٠هو أنتي حبيتي ياسين ؟؟
إبتلعت لعابها وشحب وجهها وسحبت بصرها خجلاً
أمسكت يسرا يدها لتٌطمئنها وأبتسمت بمرارة وتحدثت ٠٠٠٠٠يلا بينا نقعد مع ماما !!!
________________________
إقتربت ليالي من ياسين الواقف مع أحد أصدقائه وتحدثت بدلال٠٠٠٠ممكن أمير باشا يسمحلي أخد منه ياسين دقيقه !!
أجابها بإحترام٠٠٠أكيد يا أفندم،،بعد إذنكم !!!
نظرت له بإبتسامه مٌصطنعه كي لا يلاحظ الحضور وتحدثت ٠٠٠٠ممكن البيه يفهمني أيه إللي حصل من شويه ده،،إنت إزاي تسمح لنفسك تمسك وسط الهانم وتتحرك بيها كده وكأنها مراتك بجد،،،لا وكمان ترقص معاها رقصتك الأولي،،
أيه إللي عاوز توصلهولي من تصرفاتك دي يا ياسين،، عاوز تخليني أغير مثلاً،،بس ده بُعدك ،،مش ليالي العشري إللي تغير من واحده زي دي،،أنا فين وهي فين يا بيه !!
وأكملت بتساؤل وحيره٠٠٠٠٠٠٠أنا مش فاهمه إنت بتتصرف معايا كده ليه،،خليك صريح وواضح وقولي سبب تصرفاتك دي أيه،،، الأول تمنعني من السفر ومتحوليش فلوسي بتاعة كل شهر ،،ودالوقتي تحرجني وتخلي إللي يسوي واللي مايسواش يبصلي علي إني الست إللي جوزها متجوز عليها فعلا،،مش مجرد حتة ورقه !!
كانت تتحدث بغضب عارم ظهر بصوتها ولكنها تحاول كتمهْ،،
إستمع إليها بإبتسامه هادئه وبرود مٌميت ثم تحدث٠٠٠٠خلصتي كل كلامك ولا لسه فيه كلام تاني عاوزه تقوليه،،علي العموم مش وقت كلام،،لما يتقفل علينا باب أوضتنا نبقي نتكلم ونحاول نعالج مشاكلك العميقه ونشوف حل لشكل سيادتك إللي مبقاش تمام قدام الناس !!
ثم إبتسمَ ساخراً وتحرك تاركاً إياها تستشيط غضباً !!!
________________
كان يقف بعيداً عن الضوضاء ليستعيد نشاط ذهنهِ ولو قليلا
إقتربت منه وتحدثت بنبرة ملاطفه٠٠٠٠٠مساء الخير علي الناس إللي نسيتنا وأوام نسيت عشرتنا ،،بقي زعلان من ثريا ومقاطعها يا سيادة اللوا ؟؟
نظر لها نظرة إشتياق رغم تحكمه بحاله حتي يظهر أمام عيناها بثبات و تحدث ساخراً٠٠٠٠٠قولت أريحك مني خالص علشان وجودي ما يسببلكيش أي إزعاج وماأكونش تقيل عليكي،،وما أظنش إن بعادي فارق معاكي ف حاجه !!
نظرت له وتسائلت ٠٠٠٠٠تفتكر إنه فعلاً مش فارق معايا يا سيادة اللوا ؟؟
أجابها بثقه٠٠٠٠٠مش أفتكر،، أنا متأكد من ده !!!
أجابته بإبتسامه خفيفه٠٠٠٠٠تبقي غلطان ومتعرفش معزتك وغلاوتك ف قلوبنا أد أيه !!
نظر لها بعتاب وتحدث بنبرة مٌلامه ٠٠٠٠٠أنا لو فعلا غالي عندك مكنتيش عملتي فيا كده يا ثريا، مكنتيش رضيتي بظلمي البين علي أديكي طول السنين دي كلها !!
تنهدت بألم وتحدثت٠٠٠٠٠الدنيا مبتديش للإنسان كل حاجه يا عز،،،وإحنا كفايه علينا لمة ولادنا وسعادتهم حوالينا
وإحنا يا ثريا٠٠٠٠قالها بألم يمزق داخله
أجابته بإبتسامة رضي٠٠٠٠٠ما إحنا كويسين أهو والحمدلله،،، عيلتنا بخير ومترابطه ومتماسكه،، وقلبنا علي قلب بعض وأحفادنا حوالينا ضحكتهم بتضوي وتنور ليالينا، هنعوز أيه تاني أكتر من كده ؟؟
ونظرت له وتحدثت بملاطفه وأ
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب حائرة)