روايات

رواية قلوب حائرة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم روز أمين

موقع كتابك في سطور

رواية قلوب حائرة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم روز أمين

رواية قلوب حائرة البارت التاسع والثلاثون

رواية قلوب حائرة الجزء التاسع والثلاثون

رواية قلوب حائرة
رواية قلوب حائرة

رواية قلوب حائرة الحلقة التاسعة والثلاثون

أفاق من نومه قرب الظهيرة فقد جفاهٌ النوم في حضرتها ورائحتها التي كان يشتاقها حد الجنون ولكنه بالنهايه وقع صريع النومٍ من شدة تعبه،،،
نظر بجانبه مٌتلهفاً يتفحص وجودها،،تملكهٌ الإحباط حين وجد مكانها فارغ،، جلس وزفر بضيق وأرجع شعرةِ للخلف بحركه غاضبه،،،أمسك وسادتها وأخذها داخل أحضانه وأشتم بها عبير حبيبته وهو مغمض العينان،،
ثم تحركَ إلي المرحاض أملاً منهْ أن يجدٌها ويٌمليِ عيناهٌ برؤياها ،،،ولكن أصابهٌ الإحباطِ من جديد لعدم وجودها،،توضأ وصلي فرض الله عليه ونزل للأسفل
إستمع لصوتها المرح مع صغارها يخرج من داخل المطبخ،،
سحبهٌ قلبهْ إليها ودلف إلي المطبخ وجدها تبدو كشمسٍ والنجوم حولها ،،،تقف تصنع لصغارِها وصغار باقي المنزل الوجبات المٌحببه إليهم !!!
وقفت عَليه ومٌني سريعاً بإحترام لتحيته
وتحدثت عَليه بإحترام٠٠٠٠٠صباح الخير يا ياسين باشا !!!
إبتسم لها وتحدث بود٠٠٠٠صباح النور يا عَليه !!!
جري عليهِ مروان قابلهٌ بحب ورفعه لأعلي وثبته داخل أحضانه
فتحدث الصغير ٠٠٠٠صباح الخير يا بابي !!
قبله ياسين وأردف بحنان٠٠٠٠صباح الفل يا قلب بابي !!!
كانت سعيدة من داخلها لأجل طفليها وحالتهما النفسيه التي إرتفعت عنان السماء بفضل مٌناداتهم لياسين بأبي وأيضاً رعاية ياسين الغير مٌتناهيه لهما
نظر ياسين للصغير وتسائل ٠٠٠ أومال أنس فين ؟؟
أجابهٌ مروان وهو مازال معلق داخل أحضانه٠٠٠٠أنس بره في الجنينه مع نانا والضيوف !!
كانت تقف حول المنضدة الموضوعه بمنتصف المطبخ تصنع المعجنات للصغار لم تلتفت إليه حتي تٌشعرة بأنها غير مباليه بتواجده ،،
وجه حديثهٌ إلي عَليه بتساؤل ٠٠٠٠الضيوف فطروا يا عَليه ؟؟
أجابته بإحترام ٠٠٠٠٠الرجاله فطروا مع عز باشا وطارق بيه وخرجوا يشتروا شوية حاجات علشان يرجعوا ياخدوا الستات ويسافروا علي القاهرة،،،
وأكملت ٠٠٠٠والستات بيفطروا ف الجنينه مع ثريا هانم ومنال هانم !!!
وأكملت عَليه بتساؤل٠٠٠٠٠أحضر لحضرتك الفطار يا باشا ؟؟
نظر علي من أثارت حٌزنه لعدم إكتراثها لتواجده وتحدث٠٠٠٠٠لا يا عَليه مليش نفس،،لو بس تعمليلي فنجان قهوة يبقي كتر خيرك !!!
أجابته بإحترام ٠٠٠٠٠بس كده،،من عنيا يا باشا !!!!
نظر إلي سارة إبنة يٌسرا الماكثه بجوار مليكه تٌساعدها وتحدث بإهتمام٠٠٠أخوكي فين يا سارة ؟؟
أجابتهٌ بإحترام ٠٠٠٠٠في فيلا جدو عز بيعوم في البول مع حمزة وأمير ،،
وأكملت بإستحياء وترجي ٠٠٠٠٠خالو،،، هو حضرتك متعرفش رقم للأوتيل إللي مامي نازله فيه ،،أصلي كلمتها هي وأنكل سليم ولاقيت تليفوناتهم مقفوله وأنا حابه أطمن عليها ؟؟
نطقت أخيراً وتحدثت للفتاه ٠٠٠٠أكيد لسه نايمه يا سارة وأول ماتصحي إن شاء الله هتكلمك علشان تطمن عليكي إنتي وياسر !!!
أجابها ياسين تأكيداً لحديثها٠٠٠٠٠بالظبط زي ما طنط مليكه قالتلك يا حبيبتي،،وأنا إن شاء الله علي أخر اليوم لو هي مكلمتكيش أنا هحاول أوصلها وأخليها تكلمك !!!
وتحركَ حاملاً الصغير للخارج
أما هي فنظرت علي أثرة وتنهدت بألم ثم نظرت إلي عَليه التي أشرعت لعمل قهوة ياسين فتحركت إليها وتحدثت٠٠٠٠ سبيلي القهوة يا داده أنا هعملها !!
إبتسمت عٌليه لها ونظرت مٌني وأبتسمت هي الأخري بتخابث علي ذلك التصرف الذي حتماً سيرضي سيدٌها عندما تخبرة به !!!!
وبعد قليل أخرجت له مٌني القهوة وهو يجلس داخل الإستراحة وحيداً فتقدمت وهي تحمل لهٌ حاملاً فوقهٌ قدحٍ من القهوة ومعهٌ بعض المعجنات الساخنه التي صنعتها مليكه بأيديها
وأبتسمت مٌني وتحدثت٠٠٠٠الست مليكه هي اللي عملتلك القهوة بنفسها وكمان حطتلك البيتزا والكوكيز ده معاها ،،
وأكملت٠٠٠٠قولتلها بس الباشا مش حابب ياكل حاجه مع القهوه ،، ردت وقالتلي إسمعي الكلام وطلعيهم،، الباشا مينفعش يشرب قهوتة علي معدة فاضيه،،
وأكملت بإبتسامة ٠٠٠٠٠٠والنبي الست مليكه بتحبك أوي يا باشا !!!
إنتفض داخله بسعادة من إهتمام تلك العنيدة به وبصحته حتي وهي غاضبه منهْ
ثم تحدث ببرود رسمه علي وجههِ أمامَ تلك المٌني٠٠٠٠حطي القهوة وأرجعي علي المطبخ وخلي بالك من كل حاجه بتحصل حواليكي !!
أمائت له بإيجابيه وأنصرفت وبدأ هو بتناول وحدات الكوكيز بتلذذ
________________________
عِند سليم ويسرا داخل الأوتيل !!!
كانت تجلس داخل أحضانه الحانيه يداعب بيده خصلات شعرها بحنان
ثم رفع وجهها إليه ووضع قبله طويله مٌتلهفه فوق شفتاها قابلتها هي بترحابٍ شديد !!!
ثم نظر إليها بحب وتحدث بعيون هائمه٠٠٠٠مبروك يا حبيبي،،، مبروك يا أحلا وأجمل وأرق عروسه في الدنيا كلها !!
وضعت رأسها علي كتفه ولفت ذراعها حول عنقه وتحدثت بحنان وهي تضع قٌبله حنون فوق عنقهْ٠٠٠٠٠الله يبارك فيك يا حبيبي، ،
وتنهدت بهيام وأكملت٠٠٠٠إنتَ حنين أوي يا سليم، ربنا يخليك ليا !!!
شدد من إحتضانها وأجابها بحنان٠٠٠٠٠وييجي أيه حناني في حنان حضنك ونظرت عيونك يا يسرا،،أنا حاسس إنك عوض ربنا إللي كان شايلهولي علشان يكافئني علي وقفتي مع المرحومه مراتي في مرضها !!!
وضعت يدها علي وجنته وقبلته وتحدثت بحنان٠٠٠٠٠الله يرحمها يا حبيبي،،
ثم أكملت بحب٠٠٠٠اللي أنا متأكدة منه يا سليم إن ربنا جعل كل واحد مننا عوض للتاني علي كل اللي شافه وعاناه في حياته !!
ثم إنتفضت وأكملت بتفكر٠٠٠٠٠يا خبر،،، شفت حبك عمل فيا أيه يا سليم،،أديني نسيت أتصل بسارة وياسر وأطمن عليهم،،
ثم نظرت له بهيام وأردفت٠٠٠٠عيونك توهتني ونستني روحي يا سليم !!!
إبتسم لها بسعادة وقبلها برقه ثم أبتعد وتحدث وهو يٌمسك هاتفها ٠٠٠٠٠أفتحي فونك وتعالي نكلمهم مع بعض وبعدها أكلم ماما وأطمن عليها هي وعلي !!!
وبالفعل إتصلا كلً منهما وأطمئن علي أطفالهما سوياً !!!!
قضت يسرا بعض الأيام داخل الأوتيل وبعدها أخذت أطفالها وطفل سليم وسافروا جميعاً إلي أسوان للإستقرار هناكَ حيثٌ مكان عمل زوجها الحنون !!!
__________________________
بعد مرور بعض الأيام !!!
طلبت ثريا من ياسين الإذن إلي مليكه لتذهب بصحبة جيجي إلي النادي الإجتماعي للترويح عن نفسها ولو قليلاً
وافقها وبعث معهما السائق بسيارة الأسرة !!!
كانت تتحرك برشاقه وهي تمارس لعبة التنس مع مدربها الذي عادت إليه بعد غياب دامَ أكثر من عامان، للتدريب من جديد علي يدة !!!
كانت تتحرك سريعاً ورفعت يدها لأعلي لتستعد لتلقي الطابه بمِضربِها وفجأة وجدت مدربها توقف عن رمي الطابه وهو ينظر خلفها بتركيز ،،،
وفجأة وجدت من يٌمسك بمعصمِها المتواجد بهِ المضرب إنتفضت بهلع ونظرت خلفها سريعاً وجدته بطلتهِ المٌهلكه لكيانها ينظر لها بإبتسامه إستفزازيه وتحدث بصوتٍ خفيض ٠٠٠٠٠بيتهيألي أنا ماأديتش الإذن للهانم علشان تيجي وتقف تتنطت قدام راجل غريب بالشكل ده !!!
نظرت له بإستنكار وأجابته بنبرة ساخرة٠٠٠معلش يا سيادة العقيد أصلي نسيت أسجل في طلب العريضة إني هتمرن !!!
نظر المٌدرب وتحدث إحتراماً لياسين ٠٠٠٠أهلاً يا سيادة العقيد نورت المكان !!
إبتسم لهٌ بسماجه وأجابهْ بنبرة باردة٠٠٠٠أهلاً
فأكملَ المٌدرب بعفويه٠٠٠٠أيه يا مليكه مش هنكمل الماتش ؟؟
كادت أن تتحدث لكنه أمسك المِضرب منها ولف معصمهِ حول خصرها بتملك تحت إستغرابها وتحدث هو بإبتسامة سمجه٠٠٠٠لا والله يا كابتن،،مدام مليكه إعتزلت التنس خلاص،،
وأكملَ ساخراً ٠٠٠٠٠ياريت بقا تلحق تشوفلك بديل بسرعه قبل الأولمبياد ما يبدأ علشان متخسرش الذهبيه إللي كانت مؤكدة !!!
نظرت له بضيق وتحدثت بصوتٍ خفيض لا يسمعهٌ غيرة٠٠٠٠٠كفايه علينا ذهبية سيادتك اللي تستحقها وبجدارة في البرود وإستفزاز البشر !!
نظر المدرب مٌوجهاً تسائلهٌ إلي مليكه بطريقه إستفزازيه لياسين ٠٠٠٠٠حقيقي الكلام ده يا مليكه ،،مش هتكملي تدريب بجد ؟؟
هدر به بنبرة صوت مٌرعبة٠٠٠٠هو السمع عندك أيه يا حضرة إنتَ،، ماأنا لسه قايلك إن خلاص،،، إعتزلنا ده أولاً ،،،
ثانياً بقي يا محترم إسمها مدام مليكه المغربي،،وعلي فكرة أنا مبحبش أعيد كلامي لإني لما بتضر أعيدة للأسف بزعل أوي،،، وزعلي بيبقي غبي ووحش أوي،،
وأكملَ بنبرة تهديديه٠٠٠٠٠مفهوم ولا أعيد كلامي ؟؟
إبتلع المدرب لعابه من هيئة ياسين المٌرعبه وتحدث بإحترام٠٠٠٠مفهوم يا باشا ،، بعد إذن سعادتك !!
وأنصرفَ هارباً من أمام ذلك الوحش الكاسر !!
أما هي ففد نفضت يدةٌ من علي خصرها بغضب وتحدثت٠٠٠٠مٌمكن بقي أفهم أيه اللي سيادتك عملته ده ؟؟
يعني أيه تمنعني إني أتمرن ؟؟
أجابها بحدة وغضب٠٠٠ وهو علشان سيادتك تتدربي تقعدي تتنطتي وتهزي جسمك قدام المهزء ده ؟؟
وأكملَ بحده ونبرة أمره ٠٠٠٠ومن إنهاردة مفيش زفت تمرين تنس تاني،،وأقصي حاجه مسموحلك بيها هنا هي إنك تتمشي في ممشي السيدات أو تدخلي جيم السيدات غير كده تتقي شري وتاخديلك ساتر بعيد عن غضبي إللي إنتي مش أده اليومين دول ،،مفهوم يا مدام ؟؟
وأكملَ مٌستفزا إياها ٠٠٠٠ولا تحبي أعيد كلامي ؟؟
نظرت له بغضب ودقت بأرجلها فوق الأرض وتحركت
أوقفها بحدة ٠٠٠٠علي فين يا هانم ؟؟
أجابته بإبتسامه مٌستفزة ٠٠٠٠رايحه أغير هدومي،،ولا يكونش ده كمان ممنوع ؟؟
ثم تحركت تحت إبتسامتهْ من تصرفها وحالة الغضب التي وصلت إليها بفضله !!!
تحركت ودلفت لحجرة تبديل الملابس أما هو فذهب وجلس بإنتظارها بجوار جيجي وبدأ يحتسان مشروباً بارداً سوياً ،،
وقد علم ياسين مٌسبقاً من المراقب الذي وضعهٌ لمراقبة وحماية تلك العنيده أنها إرتدت الملابس الخاصه بلعبة التنس كي تستعد للتدريب مع مدربها ،،جن جنونه وترك ما بيدة من عمل وأتي إليها مٌسرعاً لينقض عليها بغضب ،،
وبالفعل أبدلت ثيابها وخرجت وكادت أن تذهب إليهما وجدت سالي بوجهها تربع يداها وتنظر لها بحقدٍ وغل وبدون مقدمات تحدثت٠٠٠٠٠من أول ما شفتك وأنا ماأرتحتلكيش أبدا وشفت جوه عنيكي حقيقتك إللي بتحاولي تداريها عن الكل !!!!
إبتسمت مليكه وتسائلت بنبرة ساخرة ٠٠٠٠٠وياتري بقي أيه هي حقيقتي اللي حضرة العبقريه سالي هانم إكتشفتها ؟؟
أجابتها بغل٠٠٠٠حقيقه بشعه لواحدة قلبها إسود مليان بالحقد والغل ،،واحده ما بتطقش تشوف إتنين بيحبوا بعض وهي أرمله وحيدة، ،بباها لزقها بالعافيه لياسين المغربي علشان تستفاد من منصبه وتاخدلها قرشين من وراه هو كمان ،،
وأكملت بغل ٠٠٠٠٠هو أنا مش قولتلك ماتحاوليش تتدخلي في علاقتي بشريف ،،غبائك وحقدك خلاكي ما تطتيقيش تشوفيه بيحبني وبيسمع كلامي،،،روحتي جبتيله قريبت الحيزبونه حماتك ولعبتوا عليه وخلتيه يسيبني أناااااا،، علشان واحده متجيش صفر علي الشمال في جمالي وثقافتي وشياكتي !!!
إبتسمت مليكه وأجابتها ساخرة٠٠٠٠٠مسكينه يا سالي،،صدقيني إنتي صعبانه عليا ومابتمنلكيش غير كل خير ،،بعد إذنك !!!
كادت أن تتحرك إلا أنها وجدت سالي تسحبها من يدها بعنف وهي تتحدث بغضبٍ وغل ٠٠٠٠رايحه فين يا حلوة،،إنتي فاكرة نفسك هتمشي كده من قدامي قبل ماأخلص الكلام اللي لازم تسمعيه !!!
نفضت يدها من عليها بغضب وتحدثت بقوة٠٠٠٠إوعي إيدك،،،أيه الطريقه الهمجيه بتاعتك دي ؟؟
أمسكتها سالي من جديد وهزتها بعنف وهي تتحدث بغل ٠٠٠ الهمجيه دي لسه هتشوفيها دالوقتي حالاً !!
لم تكمل جملتها حتي صرخت بألم حين تم إلتواء ذراعها وراء ظهرها وشعرت بألمٍ لم يضاهيهِ ألمْ
صرخت ونظرت لهٌ وتحدثت بعيون مٌترجيه٠٠٠٠سيب إيدي يا سيادة العقيد،، إيدي هتتكسر !!
أجابها بنبرة حادة وهو يلوي لها ذراعها بحرفيه أكثر ويؤلمها أكثر ٠٠٠٠ما هي لازم تتكسر ياروح أمك علشان مفكرتيش قبل ما تمديها وتلمسي بيها تاج راسك !!
أسرعت جيجي إلي مليكه وهي تتفحصها بإطمئنان٠٠٠٠مليكه إنتي كويسه ؟؟
هزت رأسها سريعاً بإيجاب وهي تنظر إلي عاشق عيناها بإنتشاء وهو يفترس من حاولت مٌجرد لمسها،،تأكدت أنهٌ حقاً رجلها وحماها وسندها الأول والاخير بعد ربها !!
تحركت إليه وحدثته بهدوء ٠٠٠٠سيبها لو سمحت يا ياسين،،خليها تروح لحالها !!!
أجابها بحده٠٠٠٠أسيب مين ؟؟ دي واحدة ناقصه تربيه وأنا نويت أكملهالها !!!
جاء رجال الأمن الخاص بالنادي وتحدث ياسين بحده وهو يٌلقي بسالي بشدة لتقع بعنف فوق الأرض ٠٠٠٠٠البت دي تتسلم حالاً للقسم التابع للمنطقه وتلبس محضر تعدي وقذف وسب محترم ،،مفهوم !!!!
جاء علي الفور المدير المسؤؤل عن إدارة النادي وتحدثَ مٌهدءً ياسين٠٠٠٠إهدي يا باشا وكل إللي حضرتك تؤمر بيه هيحصل
نظر لهٌ ياسين وصاحَ بغضب ٠٠٠٠٠٠إبقوا إستنضفوا الأعضاء بعد كده،،مش كل من هب ودب ودفع قرشين تدولوا العضويه ؟؟
أجابهٌ المٌدير خجلاً ٠٠٠٠إحنا أسفين يا أفندم علي إللي حصل !!
وجهت سالي حديثها إلي ياسين بدموع ٠٠٠٠٠من فضلك يا ياسين بيه حضرتك كده هتضيع مستقبلي !!!
نظر لها بإحتقار وأجابها٠٠٠٠٠إنتي اللي بغبائك ضيعتيه يوم مافكرتي تلمسي إيد حرم ياسين المغربي،،
ثم إقترب من مليكته ولف ذراعه وأحاط بهِ كتفها بعنايه في تصرف يوحي إلي ملكيته لها !!!
نظرت سالي إلي مليكه بإستعطاف ودموع وهي مكبله من أمن النادي ٠٠٠٠٠٠٠خليه يسبني يا مدام مليكه أرجوكي، ،،صدقيني مكنتش أقصد أأذيكي أنا كنت مقهورة إن شريف سابني وكنت محتجاكي تسمعيني ،،كنت بمسك إيدك علشان تقفي وتديني فرصه تسمعيني فيها مش أكتر !!!
نظرت لها بحيرة ثم حولت بصرها إليه فنظر لها بحسم ووجهَ حديثه إلي مدير النادي ٠٠٠٠٠إتفضل حولهالي علي القسم حالاً وأنا هعمل تليفوناتي وأتابع الموضوع بنفسي !!!
أجابه المٌدير بطاعه وتحرك وهو مازال يحتويها تحت ذراعه تحت صياح سالي وعويلها وأستنجادها بمليكه !!
إستقلت معه سيارته ونظرت إليه وتسائلت٠٠٠٠هي كده ممكن تتأذي ؟؟
أجابها ساخراً وهو يٌشغل مِقود السيارة وينطلق٠٠٠٠لا طبعاً،، إحنا هناخدها جوله نفسحها فيها ونرجعها تاني !!
تحدثت بحنق من سخريته ٠٠٠٠يااااسين !!
نظر لها بحنان فقد إشتاق حقاً نطقها لإسمه،،تنهد وأجابها ٠٠٠٠هتاخدلها من سنه ل تلات سنين حبس علي الأقل علشان دي جنحة سب وقذف وتعدي
تحدثت بأسي ظهر بصوتها٠٠٠٠أيوة بس دي كده مستقبلها ممكن يضيع،،حرام بجد دي كده لما تخرج مش هتلاقي محطه ترضي تشغلها ،،
ثم نظرت له وتسائلت٠٠٠٠٠هو أنا لو قولتلك إني حابه أتنازل هتوافق ؟؟
إستشاط غضباً وأشتعل داخله وأجابها بنبرة حادة ٠٠٠٠٠مش هيحصل طبعاً يا هانم لأن ببساطه الموضوع يخصني قبل ما يخص سعادتك !
ثم نظر لها بضيق وتحدث بحديث ذات مغذي٠٠٠٠٠كريمه أوي سيادتك وبتسامحي في الإساءه واللي بيسيئوا إليكي !!
وأكملَ بوجع ظهر بصوته لم يستطع مٌداراته٠٠٠٠إلا قوليلي يا مدام،،هو السماح عندك بيكون للكل بلا إستثناء ولا للناس اللي ليهم قيمة عندك وبس ؟؟
تألم داخلها وتمنت لو لديها الجرأة لتتجنب كرامتها وترمي بحالها داخل أحضانه لتخبرةٌ أنه أغلي الغوالي لديها،، ولكنه الكبرياء لعنة الله عليه !!!!!
تنهدت وسحبت بصرها عنه وتألم هو وشعر بالمهانه والكسرة،، نظر أمامه وقاد بحدة حتي أوصلها أمام منزلها وتوقف بالسيارة دون نطقهِ بأية كلمه،،
ترجلت ودلفت لداخل الفيلا وأنطلق هو مٌجدداً بسيارته خارج الحي حتي يهدئ من روعه المٌشتعل !!!
__________
عاد ليلاً من جلسه خاصه بالعمل،،وكاد أن يدلف لداخل منزله أوقفه رجل الأمن مٌتحدثاً بإحترام ٠٠٠٠٠ياسين باشا ،،مدام مليكه خرجت للبحر مع أنس وبعت وراها حسن يقف يحميها من بعيد !!
تنهد بتعب وأماء رأسه وذهب إليها ،،وجد حسن يقف بعيداً أشار له بأن يذهب !!
وتحرك بهدوء ووقف بجانب تلك الحزينه المٌحتضنه صغيرها بدموعها الصامته ،،،رأه الصغير فانتفضَ بسعادة مٌلقياً حالهٌ داخل أحضانه ٠٠٠٠٠بابي حبيبي !!
نظرت سريعاً إليه بعيون متشوقه ،،سحب الصغير من بين أحضانها وأحتضنه برعايه !
ثم وجه حديثهٌ إليها بهدوء٠٠٠٠٠أيه إللي مخرجك بالليل كده لوحدك ؟؟
أجابته بهدوء٠٠٠٠٠كنت مخنوقه ومحتاجه أشم شوية هوا !!!
تنهد بألم وأجابها٠٠٠٠طب يلا علشان فيه نسمة هوا بارده والولد كده مٌمكن يبرد !!!
نظرت إليهْ بتألم وأجابته بلوم٠٠٠٠٠لو خايف علي الولد من البرد خده وروح !!
نظر أمامهٌ وصمتَ ،،كانت تنتظر منه إجابه ،،
كانت تنتظر سماع أنها أيضاً غاليته،،وأنها أيضاً محط إهتمامه لكنهٌ فضل الصمت،،
وقفا بجانب بعضهما ومر الوقت ثم تحدث الصغير إليه ببرائة ٠٠٠بابي هي مامي ليه بتعيط ؟؟
أجابهٌ ساخراً٠٠٠٠٠٠علشان الستات بيعشقوا النكد زي عنيهم يا حبيبي !!
ثم نظر لها وتحدث بحنان٠٠٠٠٠يلا كفايه كده هتبردي !!
ردت عليه بتساؤل٠٠٠٠خايف عليا أوي ؟؟
تنهد بإستسلام فتحركت وتحرك بجانبها بصمتٍ تام حتي وصلا لباب الفيلا مدت يدها لتأخذ عنهٌ صغيرها وتلامست الأيدي وشعرا كٌلٍ منهما بشرارة ساخنه من مجرد لمسة يد،،،
نظر لها داخل عيناها بإشتياق بادلته بدعوة للدلوف معها ،،إربكَتهٌ تلك النظرة لكنه يريدها صريحه،،لا بالعيون ،،،
حدثته عيونها،،،،
لما لا تأتي وتغمرني بأحضانك،،
فلقد كرهتٌ الإنتظارِ وأشتقت ريانكْ ،،،
لم أعٌد أستطعٌ الصمودَ أكثر،،،
تعا ياسيني وسوف أصدٌقكَ وعداً،،،
ستري من عشقي ما يٌنسيكَ كٌلْ ألامكْ !!!!!
تلاشي نظراتها وتحدث بنبرة جاده٠٠٠٠تصبحي علي خير !!!
قال كلمته وأنصرفَ ودلفت هي بقلبٍ مكسورٍ حزين
__________
دلفت للداخل وجدت ثريا تجلس في بهو المنزل بإنتظارها ألقت عليها السلام ردته ثريا بترحاب
وذهب الصغير وجلس بأحضان جدته الحنون
وتحدث بتلقائيه٠٠٠٠تعرفي مين جالنا علي الشط يا نانا ؟؟
نظرت له وتسائلت ٠٠٠٠مين يا قلبي ؟؟
أجابها بإنتشاء وسعادة٠٠٠٠٠بابي وأخدني في حضنه ووصلنا لبرة وروح عند أيسل !!!!
نظرت إلي مليكه وجدتها تنظر بشرود أمامها وعيونها مهمومه
تحدثت لتٌخرجها من ما هي به٠٠٠٠٠يسرا والولاد بيسلموا عليكي،،لسه قافله معاهم حالاً !!
نظرت لها بأمل وتسائلت ٠٠٠٠٠وهي عامله أيه يا ماما ؟؟
إبتسمت وأجابتها٠٠٠٠الحمدلله باين من صوتها إنها مبسوطه أوي !!!
ردت مليكه بإبتسامة حانيه٠٠٠٠٠يسرا حد جميل أوي وتستاهل كل خير ،،ربنا يسعدها ويعوضها خير عن كل إللي فات !!!
نظرت لها وتألم داخلها علي ما أوت إليه تلك المسكينه بفضلها
تنهدت وأردفت٠٠٠٠٠كلميه وأعتذريله يا بنتي،،،ياسين راجل وكرامته وعزة نفسه منعينه إنه يبدأ بالخطوة الأولي ،،مستكتر اللي حصله منك وزعلان وده حقه،،كلميه وصفوا اللي بينكم ،،مش عيب يا بنتي إن الست تكلم جوزها وتعتذرله طالما هي إللي بدأت بالغلط !!!!
أجابتها بألم٠٠٠٠٠ماأنا روحتله وأعتذرتله وطردني يا ماما،،ماأقدرش أرخص نفسي معاه أكتر من كده،، أنا كمان عندي كرامة ومن حق نفسي عليا إني أصونها وأغليها !!
ردت ثريا بحكمه٠٠٠٠٠٠مفيش كرامة بين الراجل ومراته يا مليكه،،
وأكملت لتٌشجعها٠٠٠٠٠تعرفي يا مليكه إني لما فكرت لقيت إن من مصلحة مروان وأنس يكون ليهم أخ من ياسين !!
نظرت لها بإستغراب وحيرة !!
فاسترسلت ثريا حديثها٠٠٠٠٠صدقيني زي ما بقولك كده،،مروان وأنس لما يكونلهم أخ من ياسين ده هيقوي وضعهم أكتر وهيذود العلاقه بين ياسين والولاد ويربطه بيهم أكتر،، وقتها هيكونوا أخوات إبنه أو بنته فبالتالي هيكون أهميتهم من أهمية ولادة بالفعل مش بالكلام !!!
أجابتها مليكه مٌفسرتاً٠٠٠٠٠بس ياسين بيحب الولاد وبيعتبرهم أولاده فعلاً مش بس قولاً يا ماما !!!
ردت عليها بحكمه٠٠٠٠٠عارفه يا بنتي لكن صدقيني العلاقه كده هتكون أقوي بكتير وخصوصاً إن ياسين عاوز وحابب ده
نظرت لثريا وجدت نظرات تشجيع فتحدثت هي بأسي٠٠٠٠٠ربنا يعمل إللي فيه الخير يا ماما !!!
وقفت وقبلت صغيرها الغافي بأحضان ثريا وحملته قائله٠٠٠٠٠هدخلك أنس علي السرير علشان مايتعبش رجليكي !!!
وبالفعل أدخلته وأتت إلي ثريا وجلست بجوارها وأمسكت بكتاب الله وبدأ إثنتيهم بتلاوة أيات الله المٌحكمات حتي تٌزيل عنهما ما أصابهما من حزنٍ وهم مؤخراً !!!!!
___________________________
بعد مرور حوالي إسبوعان !!!!!!
كانت تجلس وحيدة بغرفتها مٌتألمه علي ما أصابها من حزنٍ منذ إبتعادة عنها،،،
فهو مؤخراً بدأ بتجنبها كٌلياً يبدوا وكأنه أعادَ إستراتيجية عقابها بالبعاد الكٌلي حتي تهرول لهْ حين تشتاقه،،لكنه العِند والكبرياء الذي دخل وأستوطنَ قلب كٌلٍ منهما هو من منعها ومنعهْ !!
خرجت إلي الشرفه تنظر إلي شرفة غرفته علها تراهٌ وتهدئ لوعة إشتياقها لهْ،، تنهدت بألم حين وجدت شرفته خاليه
رفعت رأسها للأعلي وأغمضت عيناها و تنفست هواء البحر بإنتشاء ،،تألمت وهي تتذكر كل جلساتهما معاً بتلك الشرفه،،إستمتاعهما سوياً وهما يتناولان مشروب القهوة علي أنغام فيروز الهادئة،،،والنظر داخل أعيٌن بعضهما بغرام وهيام !!!
ضغطت زر هاتفها وطلبت من مٌني قدحاً من القهوة علهْ يذكرها بهْ وأشعلت جهاز الموسيقي علي غنوة لفيروز ،،،،صباح ومسا،،،،شي ما بينتسي،، تركت الحب أخدت الأسي،،،،،
بدأت بإرتشاف قهوتها وإستماع غنوتها وهي تتذكرة ،،تتذكر عيناه الساحرة وهو ينظر لها بهيام،،تذكرت لمسة يدهِ الحنون ليدها،،،تذكرت حديثهما معاً طيلة الليل ،،حديثهٌ الذي يختصها به،،،هي لا غيرها حديث العشاق ،،
☆حديثٌ عشق الياسين لمليكتهْ ☆
تنهدت بألم ورفعت رأسها من جديد مٌغمضة العينان وهي تستنشق هواء البحر ونزلت دموعها حين غلبها الشوق لهْ
دلفت للداخل بقلبٍ يتمزق إشتياقاً أمسكت هاتفها نظرت إلي نقش حروف إسمه وكادت أن تضغط عليه لكنها تراجعت بأخر لحظه !!!
ذهبت إلي خزينتها فتحت صندوق مٌقتنياتها الثمينه وأخرجت منه صورها معه داخل لندن !!!
أخذتهم وذهبت بهم إلي أريكتهْ جلست فوقها وهي تتحسسها بيدها ثم أمسكت وسادته وأشتمتها بعيون مغمضه وقلبٍ عاشق مشتاق ،،،
أفتحت عيناها من جديد وأمسكت الصور وهي تتفقدها بدموع الألم،،، تذكرت ذلك اليوم الأشبه بحٌلمٍ جميل حين أرتدت له ثوب عٌرسها وكم الاحاسيس والمشاعر التي إجتاحت روحها في ذلك اليوم !!!
تنهدت بألم ودموع وضلت علي حالتها تلك حتي غفت وسط دموعها وهي حاضنه وسادته !!!
___________________________
أما عن ليالي !!!!
بعد تفكير عميق ومداولات لها مع منال وافقت علي إرتدائها الحجاب وذلكَ لإرضاء ياسين وشبه إقتناع أن ذلك هو الصحيح،،حتي أن منال إتخذت هي الأخري تلك الخطوة بعد رفضها الفكرة لسنوات عديدة لكنها أقتنعت وذلك التصرف أسعد ياسين كثيراً وبالفعل إرتدا إثنتيهم الحجاب وصعد ياسين إلي غرفة ليالي بعد عقاب دام أكثر من شهران منذ ذلك اليوم المشؤؤم بالنسبةٍ للجميع
كانت تجلس بجوارة فوق التخت وهو يقرأ كتاباً بيدة ومٌنشغلاً عنها به فتحدثت ٠٠٠٠٠إنتَ ليه حبيتها هي ومحبتنيش يا ياسين ؟؟
أخرجهٌ سؤالها من تركيزة في القرائه وإلتفت إليها
ثم أكملت هي بحزن ٠٠٠٠أيه إللي لاقيته عندها يخليك تحبها ويخليها غاليه عليك لدرجة إنك حتي وإنت غضبان منها تروح لنرمين وتجبرها تيجي تعتذرلها قدام الكل ؟؟
نظر لها ثم تنهد وسألها بهدوء٠٠٠٠٠نرمين هي اللي قالتلك ؟؟
هزت رأسها بإيجاب وتحدثت ٠٠٠٠أيوة نرمين،،،
ثم أكملت بعتاب ٠٠٠٠٠أيه اللي أدتهولك يخليك تعمل علشانها إللي عمرك ما عملته علشاني ؟؟
نظر لها بإستغراب وتسائل٠٠٠٠وأنا أمتي سمحت لأي حد إنه يهينك يا ليالي ؟؟
وأكمل مٌفسراً ٠٠٠٠٠أنا عمري في حياتي ماسمحت لمخلوق علي وجه الأرض إنه يهينك أو حتي يمسك بكلمه،،
إنتي مراتي وهي كمان مراتي وكرامتكم إنتوا الإتنين من كرامتي ولا يمكن أسمح لحد يجرح شعوركم أو يقلل منكم وأنا موجود !!
أجابته بحزن٠٠٠٠٠بس إنتَ حبيتها يا ياسين،،،أنا شفت حبك ليها جوة عيونك ،،شفت نظرة عمري ف حياتي مشفتها ف عيونك وإنت بتبوصلي ،،
وأكملت بغضب٠٠٠٠٠شفت ألم وكسرة وغضب راجل كان هيموت ويبقاله طفل من واحده بكل جبروت منعته الحق ده ،،حتي بعد كل اللي عملته فيك وبعد ما قتلت إبنك علشان ميبقاش فيه حاجه تربط بينك وبينها متخليتش عنها !!!
وتحدثت برجاء٠٠٠٠٠٠ علشان خاطري طلقها يا ياسين ، طلقها وخلينا نعيش مرتاحين زي زمان !!!!
أجابها بنبرة هادئة وباردة٠٠٠٠٠ما تغالطيش نفسك وتخدعيها يا ليالي،،،،إحنا بيها أو من غيرها عمرنا ما كنا مرتاحين ،،،أنا قضيت عمري كله معاكي في نكد ومشاكل،،،
وأكمل بتعقل٠٠٠٠٠مليكه مراتي وزيها زيك بالظبط،، حاولي تتقبلي الوضع علشان نعيش كلنا مرتاحين !!!
تحدثت برفض وأستنكار ٠٠٠٠٠متقولش زيها زيي ،،،أنا أم ولادك،،،أنا عمري ما خدعتك زيها وروحت قتلت حته منك ومن وراك علشان محدش يعرف بعلاقتنا !!!!
إبتسم لها ساخراً وتحدث٠٠٠٠إذا كانت هي زي ما بتقولي قتلت حتة مني ومن ورايا،،،فاأنتي عرضتيني أنا شخصياً للخطر وبر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب حائرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى