رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل العشرون 20 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء العشرون
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت العشرون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة العشرون
مسك :
بيجاد نتكلم بالعقل تعالي بس اقعد كده استهدي بالله وبلاش العصبية دي
قطع كلامها بيجاد
مسك مش عاوز حد يدخل والتفت لمروة اتفضلي قدامي علي فوق حالا وبصوت حاد بسرعة
ارتعبت مروة من شكل بيجاد اول مرة تشوف علي وشه الجدية دي طلعت معاه علي فوق دخلو الاوضة
نظر لها وقال بحده:
اتفضلي اقعدي كده واحكيلي كل حاجة من الاول و بالتفصيل
مروة بتلجلج:
بيجاد افهم بس انا واللهي ما عملت حاجة غلط اقسم لك بالله
قطعها بيجاد وبصوت عالي
من غير ما تحلفي انا عارف انك لايمكن تغلطي انتي تربيتي و انا عارفك كويس يا مروة مش مروة اللي ترخص نفسها
غلطتك الوحيده انك خابيتي عليا وما جتيش تقوليلي علي اللي حصل
مروة
/انا مش قاصدي اخبي عليك انا فكرت الف مرة اقولك بس اقسم بالله انكسفت منك بيجاد مهما كانت صحبيتنا في حاجات ما ينفعش تتحكي
بيجاد /
مروة انتي هتستعبطي اتكسفتي من ايه انتي بلذات ليكي عندي معامله خاصة انا عامل عيل صغير معاكي عذر اقبح من ذنب يا مروة انتي خليتيني أفقد الثقة فيكي
مروة ببكاء:
لاء لاء يا بيجاد انت بالذات لا انت عارف غلاوتك انت بلذات عندي واللهي ما كنش قاصدي انا كنت خايقة احسن تعارض الحب ده وانا بحبه قوي وكنت خايفة اي حاجة تفرقنا عن بعض والله هو ده كان كل همي
بيجاد و قد بدأت ملامحة تلين
قولي بقي وهو يستاهل الحب ده كله ولا ايه
مروه /
قوي قوي والله صدقتي يا بيجاد يوسف حد محترم قوي وكويس جدااا لما تعرفه حتكتشف ده بنفسك
بيجاد
/طايب سؤال هو ليه مجاش أتقدم من الباب
مروة
/احنا ملاحقناش هو لسة مصارحني يحبه مع بداية سنه الدراسية مافيش شهرين تلاته بس ملحقناش والله هو كانت بيحاول يلفت نظري له من ٣سنين لحد ما فجاءة لقيتوا داخل عليا مدرج و بيقولي
فلاش باااااك
يوسف \
ممكن يا انسه مروة نتكلم عندي كلمتين حابب تسمعيهم مني لو سمحتي
ارتبكت مروة و نظرت لصديقتها ووجها جاب الوان ولم تستطيع أن تجاوبه
يوسف بتعجب
في ايه بس يا آنسة هو انا هخطفك انا بس هتكلم معاكي بعيد شوية عن الطلبه
اجابت مروة بصعوبه
-بس جوا الكليه مش طالعة منها في اي حتة
=وانا صدر مني أن قلتلك تعالي نطلع برا الكليه انا عارف كويس انا بكلم مين وأخلاقها ايه انا مش صغير يا آنسة و بعرف اميز كويس
– /تمام تعال نقعد في الكافتيريا
= مروة انا بصراحة و بدون مقدمات بايخة وطويله وملهاش عازه انا بلمختصر المفيد جدا ب ح ب ك قالها ببطيء شديد وعاوز اكمل حياتي معاكي ومش هقدر علي بعدك تاني بجد بحبك
ارتبكت مروة ازداد احمرار من كتر الخجل ولسنها اتلجم وكأنها فقدت النطق
قال يوسف مبتسما علي حالتها :
بحبك مش من انهارده. بس انا بحبك من اول يوم وقعت عيني عليكي يعني بحبك من 3سنين ودي السنة الرابعة
بااااك
مروة
/هي دي كل الحكاية ومنها بدأت علاقتنا واللهي كلها في إطار جامعة مخرجناش منها
بيجاد ابتسم وفتح دراعته ليها اترمت مروة في حضنه تبكي
مروة
/ علشان خاطري يا بيجاد بلاش حكاية الثقة اللي اتهزت انا ما غلطتش
بيجاد /
والله يا مفعوصة كبرتي وبتحبي وحتتجوزي بصراحة صعبان عليا الراجل الله يكون في عونه
مروة /اتجوز ايه مين قال كده لسة بدري
بيجاد أخرجها من حضنة وقال :
– يوسف طلب ايدك مني يا مفعوصة بس انا ما عتطهوش كلمه غير لما نشوف راي الحاج ولا ايه
مروة بتعجب:
اده بتتكلم جد بس صح كده اللي انت قلته بس تفتكر بابا هيوافق طايب هنقوله عرفني ازاي
جلس بيجاد و قال :
هنا بقي يجي دور بيجو حبيبك علشان تعرفي قمتي عارفة لو زعلتيني أو طلبت منك طلب وما تعملشي
مروة /يووووو علي رخامتك قول بقي من هتقول ايه لبابا عنه
هقوله صاحبي وشافك لما كنا في اسكندريه بس لما اشوفه بكره واقعد أرتب معاه هنعمل ايه
مروة /
اده اده انتم هتتقبلوا بكرة فين و امتي ها ها قول بقي
بيجاد
/هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هو انا ما قولتكيش
قالت مروة بنفاد صبر لا ما قولتش علي فكرة وقول واخلص بدل ما هشتغل عض و لا ناسيي
بيجاد /
وعلي ايه الطيب احسن معاكي انتي بلذات بس فاكريني ابقي اقوله انك سعرانه وممكن تاكليه وهو نايم
ماسكت مروة مخده من علي السرير و حدفتها عليه لكن كانت من نصيب مسك بتفتح باب الاوضة لبست مخده في و شها
مسك /
اه يا سلام يا سلام هو ده اللي اسكتي يا مسك محدش يدخل انا قلت هطلع الاقيك كسرلها رجل رقبه مش هي كمان اللي بتحدفك بلمخده
مروة
اوبا اوبا يا ست مسك انتي معايا ولا عليا
مسك
معاكي طبعا يا غاليا هو انا اقدر بس ايه الحكاية بلظبط
قالت مروة وهي تقفز من أعلي السرير :
= يوسف طلب ايدي من بيجاد انهاردة
مسك بفرح
– احلفي الله احلي خبر الف الف مبروووك
= الله يبارك فيكي انا فرحانه قوي عاوزاكي بقي كده نقعد أنا وانتي نختار فستان علشان….
بيجاد/
ااااااايه حيلك حيلك انتي و هيه خلاص نوزع شربات .
ايه الاوفر ده هو مش لسة هيروح عند الحاج ورأي الحاج اللي عيمشي خير استهدوا بالله كده منك ليها وعملي حسابك يا مروة انا عزمتة بكره معانا يجي المنتزه
اقتربت مروة وتعلقت في رقبه بيجاد وقالت بفرح :
– ياهو وو انت اجمل اخ في دنيا
التفت بيجاد لمسك وقال :
– الا صحيح يا مسك فين ماجد مطلعش معاكي ليه
مسك /
– ماجد هند لحسة مخه خالص ما بطلش كلام عليها من ساعة ما طلعتوا لما لقاني خلاص زهقت قالي يلا نطلع ودخل اوضته
= تمام يلا بينا احنا كمان علي اوضتنا والتفت لمروة وانتي نامي علطول يا مفعوصة بلاش كلام في التليفون كتير
مروة بضحك
عيب عليك ودي تيجي
بيجاد /
ماشي يا ختي لما نشوف اخرتها معاكي ايه
مروة وهي تغلق الباب خلفهم :
اخرتها عنب ان شاء الله
خرج بيجاد و مسك مسكين أيديهم بعض. باشتياق ولهفة كبيرة دخلوا غرفتهم وكل منهم يحمل شوق وحنين للاخر كانت بجوغر غرفة مروة مباشرة
جذب بيجاد مسك لحضنه و بحنان شديد وقال:
تعرفي انك وحشتيني انهاردة قوي مش عارف اتلم عليكي والنصيبة اسمة شهر عسل معرفش انا شهر عسل ايه اللي ملموم في الإخوة و الصحاب ده
مسك /
هههههههههههه صيح وانت كمان وحشتني قوي قوي يا بيجاد
قال بيجاد بحنان
بحبك قوي يا مسك بصراحة أنا مش عارف حياتي كانت ازاي من قبل ما قبلك يا روحي قلبي ونبض حبي
مسك /
و انا حياتي اكتملت لما عرفتك اصلا ما كانش عندي حياة علشان اعشها
بيجاد /مسك هو انا قلتك إن بحبك قبل كده
مسك /ايون لسة قايلي حالا علي فكرة
بيجاد/رخمة قوي علي فكرة
مسك /هههههههههههه عارفة علي فكرة
بيجاد/بحبك وبعشقك يا حببتي و يا عمري و يا قلبي بجد انا بحبك قوي يا مسك بحبك بجد بحب كل حاجة فيكي نفسك حركتك كلامك همسك بحبك قوووي. ماسكها حضنها و وطي علي ودنها وغني براحة
سنين ومرات زي الثواني في حبك انت ونا لو هفكر احب تاني هحبك انت
وضمها جامد و شلها ورقص بيها وبصوت عالي بحببببببببك يا حياتي قلبي
عينيها ادمعت من كتر الاحساس وقالت
بيجاد انا نفسي اجيب منك عيال كتير نفسي قوي يطلعوا كلهم شبهك
بيجاد /هههههههههههه هههههههههههه لا حرام عليكي لو البنات طلعت شبهي هيقعدوا جمبنا انا عاوزهم يطلعوا شبه اجمل ملاك عندي شبه حبيبة قلبي وروحي مسك
وشدها من أيدها بقولك ايه تعالي بقي علشان عاوزين نقول احلي كلام بقا وذهبوا في عالمهم الخاص
وفي الصباح اتجمع الكل علي فطار
بيجاد ومروة و مسك و ماجد
ماجد/مسك كلمتي هند وسألتها علي اللي حصل ومن عرفتي مامتها قالت ايه
رفعت مسك أكتافها وقالت:
– لا يا ماجد لسة بدري واحنا اصلا هنشوفها النهارده اصبر شوية
ماجد بقلة حيله. ونفاذ صبر
/اديني صابر اهو معنديش غير الصبر بس مش هستسلم مهما كلفني الأمر
بيجاد / بلاش تسبق الأحداث ويلا بقي علشان لسة عاوزين ننزل السوق علشان نشتري اللي الحاجات اللي هنشويها و الشاوية اخلص علشان النهار ميضعش
ماجد /انت تعرف السوق ده فين و لا هنتوه
بيجاد /لاء. انا كلمت يوسف و زمانه جاي
ماجد/مين يوسف ده
بيجاد/أن شاء الله خطيب اختك المستقبلي
ماجد /صحيح انت ما قلتليش عملت ايه معاه ثم التفت نحو لمروة
قال بيجاد /
خلاص يا ماجد حلتها واختك ما غلطتش الحمد لله بس خالي بالك هنقول لبابا أنه صاحبي وشافها معايا
ماجد تمام يلا بقي علشان نمشي
قال بيجاد:
ما تهدي بقي روشتني احنا مستنين يوسف علشان نمشي
دخل يوسف السلام عليكم يا جماعة
بيجاد / وعليكم السلام ايه يا عم انا قلت هتنفد بجلدك و تخلع وتبقي امك دعيالك يا بني اسمع مني انا ادري منك
يوسف/ و انا اقدر اخلع بردو و الالتقت عينيه بأعين مروة وقال بهيام شديد :
ده انا لما صدقت قربت ونولت الرضا
مروة وشها احمر جداا من الكسوف
يوسف /معلش اتاخرت عليكم شوية اصل عديت علي السوق واشتريت شوية حاجات
بيجاد./اشتريت ايه انا كنت مستنيك علشان نروح سوا
يوسف انا قلت نوفر وقت وجبت كل حاجة
ماجد /اهلا يوسف انا ماجد اخو مروة الكبير
يوسف/اهلا استاذ ماجد طبعا حضرتك غني عن التعريف
ماجد /بس احنا كنا عاوزين نعمل حفلة شوي كده صغيرة فا كنا عاوزبن نجيب حاجات الشوي
يوسف /حصل يا كبير وكل حاجة جاهزة في العربية يلا بقي علشان متتاخرش
سبقهم يوسف العربية
قرب بيجاد من مروة هو انا مش قلتلك بلاش كلام كتير وتنامي
مروة /وانا قلتلك تمام يا كبير
بيجاد /وحيات اخوكي ماشي يابت وهو عرف أننا عاوزين تشوي من نفسة مخاوي عفاريت صح
رفعت مروة أكتافها وقالت ساخرة
/الله اعلم تفتكر
بيحاد/
اجري ابت من قدامي اجري
ركبوا عربيتهم واتصلت مسك لعطر
مسك /صباحو جنة يا قلب اختك
عطر/صباحك ورد يا ريحة المسك
مسك /جاهزتوا ولا ايه
عطر/اه خلاص وهند عندي بس في مشكلة
مسك /عرفتها من غير ما تقولي ومتوقعها طنط زيزي صح
عطر /فعلا هي موافقتش علي الجوازه
مسك /متوقعة طبعا يلا نتكلم لما نتقابل المهم طمنيني عليكي ايه الاخبار
عطر/ضحكت
مسك /ايوووان ضحكت يبقي قلبها مال صح يا قلب اختك
عطر/صح يا قلبي
مسك /الف مبروووك يا حببتي
قفلت مسك مع عطر
بيجاد باستعجاب :
مبروووك علي ايه هي والدت هند وافقت
مسك /
لا طبعا موافقتش ومش عارفه اقول ايه لماجد
بيجاد/
هي هند مش جاية سبيها هي اللي تبلغة بلاش احنا مبروك بقي علي ايه
مسك /هههههههههههه خلاص بقي يا بيجو متبقاش رزل ولازم تعرف كل حاجة
بيحاد/لا يكون اللي في بالي صح هو صح
مسك / بس بقي عيب الله
بيجاد / حبيبي اللي بيتكسف بس اختك دي قادره سايبة محمد كل ده يا قلب امه زمانه استوي
مسك/بيجو بس بقي عيب حد قالك انك قليل الادب قبل كده
بيجاد /اه حبيبت قلبي قالتلي
اتجمعوا جميعهم ووصلوا المنتزة نزلوا من عربيات وتبادلوا السلامات مع بعض وماجد مش علي بعضه هيتجنن ويسأل هند
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)