روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء السابع والثلاثون

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت السابع والثلاثون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة السابعة والعشرون

مسك /تعالي ياهند سلمي علي مروة و اعرفك دي فاطمة
التفت هند لفاطمة و بصتلها بدقة وقرف
هند / ااه و الله جد اهلا مدام
فاطمة /بردو معرفتش مين سنيورة تكون مين و عرفاكم قوي كده ازاي
فتح الباب ودخل ماجد و امجد ويوسف
دخل ماجد و وقف مكانه ما بينطقش خالص و كأنه اتحول لتمثال
التفتت مسك لمروة وقالت
– حمد الله على سلامتك يا قمر حبايبك كلهم حوليكي استأذن انا بقا علشان النفس هنا بقا كتير
ثم التفت لعطر و هند وقال لهم
يلا يا بنات اتاخرنا واحنا ورانا شغل
رفعت فاطمة حاجبها وقالت :
بحدة بردو محدش عرفني مين الأستاذة
قالت مسك بقرف :
شيء ما يخصكيش اصلا مش لازم تعرفي كل حاجة يا ساتر
تحبي ابعتلك عنوانها تلبسيها مصيبة هيا كمان و نظرت لها من أعلي لاسفل بقرف شديد و تركتها ومشت ولكنها رجعت يظهرها و شدتها من هدومها قدام الكل وقالت لها بعصبية وقرف :
اوعي تكوني فاكرة سكاتي عنك ده ضعف مني لا ابدا اقسم بالله أنا كافيلة بعشرة زيك و لو علي الفيديو طظ مش فارق معايا بس انا عاملة حساب للناس اللي سمعتها هتروح معايا وأ ولهم ابني بس وغلاوة المرار اللي انتي عيشتهولي لامرر ايامك كلها يا فاطمة بس الصبر حلو افوقلك
و نظرت لجميع الحاضرين وقالت بصوت عالي:
– وزي ما فرجتكم عليا والكل سكت أنا كمان هفرجكم عليها و اياك حد يتكلم والايام دول و الدنيا سلف ودين وانا مش النوع الي بيسيب حقي واسألي عواطف كنت بعمل فيها ايه كل ده وهي شدها من هدومها وفجاءة شدتها بقوة جبتها علي الارض بحركه غير متوقعة
وقعت فاطمة علي الارض و هي بتصرخ من الالم الوقعة و المفجاءة و
ثم بصقت مسك عليها تعب تنظر لها نظرات قرف ثم غادرت الغرفة و هي في قمة غضبها
كان لون وجه هند متغير لو كأنها إصابة بحاله فزع
قالت عطر وهي تحاول أن تهداء من روعهم ؛
صلو علي النبي يا جماعة و استعيذو بالله وتعالوا نشرب حاجة في أي حته خلينا نهدي
مسك / علية افضل الصلاة والسلام شوفتم بجاحتها بنت ال.. انا ما شوفت كده قبل كده هو في كده دي اللي ت*قتل الق*تيل و ما يرفلهاش جفن
عطر /
وغلاوة اختك اهدي بقي كفياكي اعاصبك بقا
و عند فاطمة قامت وقفت و بكل حقد وغلاوة امي يا مسك الكلب لا ندمك علي اليوم اللي اتولدي فيه و حيات بناتي لتشوفي
والتفت ماجد اللي كان مش قادر يمسك نفسه من الضحك
و انت يا استاذ شايف مراتك بتضرب و تتهان من حتة خدامة وواقف تتفرج عليها ايه كان ناقص تصقفلها ولا ايه بس و رحمة امي ورحمة امي كمان مرة لهندمها علي اليوم ده
ماجد/ما خلصنا بقي يا فاطمة ده اقل حاجة مسك عملتها معاكي قصاد اللي انتي عملته فيها
فاطمة والله جد يعني اضرب واتهان و يتمسح بكرامتي الأرض و تقولي أقل واجب الله في سماه ما يحصل
قالت مروة بتعب:
انهدي بقا يافاطمة انتي ما فيش حاجة بتهدك
يوسف /حببتي ارتاحي انتي علشان ما تتعبيش ثم التفت اللي فاطمة اظن ياجماعة احنا في مستشفي و الكلام ده ميصحش هنا احنا حولينا ناس مريضة
وانت يا ماجد خد مراتك و شوفوا اي مكان تتحاسبوا فيه بعيد عن هنا معلش يا ماجد متزعلش مني
قالت فاطمة وهي تعدل ملابسها:
– عندك حق يلا يا ماجد وديني البيت اللي انت قاعد فيه خلينا نتحاسب لوحدينا علي القديم والجديد مش كفيا ما بتجيش تشوف عيالك خالص و رمينا كده
نزل الكلام زي الصاعقة علي ماجد و كأنه مقلوب عليه مايه ساقعه
ماجد /بس انا قاعد مع صحابي في شقة واحده يعني ما ينفعش تقعدي معانا هناك
انتي مقولتيش ليه انك جايه كنت اجرتلك شقة تقعدي فيها
فاطمة/ ليه هو انا لازم اخد الاذن علشان اجي اشوفك و لا ايه في ايه يا ماجد طريقتك مش عحباني و شكلك كده مش علي بعضك خير في ايه
اشجان / ما بعد هالك بقي يا فاطمة ما تجببها لبر واسكتي شويه اعملي حتي اعتبار لجوزك
فاطمة /في ايه يا حماتي بتكلم أنا وجوزي بلاش كمان اتكلم معاه و لا حرام اتكلم
جذبهت ماجد بحده من ثيابها وقال :
– ما توطي صوتك ده و اتكلمي بأحترام مع الكل في ايه محدش مالي عينك يا ساتر عليكي أقسم بالله يا فاطمة اللي مخليني ساكت عليكي وصابر علي القرف ده هما عيالي لكن تقللي احترام لأمي الله فسماه ما هعمل اعتبار لاي حاجة وانا علي تكة ومش طايقك اصلا
فاطمة بصوت عالي /انا محترمة غصب عن الكل و اللي يقول غير كده…
ندي جابت اخرها و ما قدرتش تمسك نفسها وقطعت كلام فاطمة وقالت بعصبية و غضب :
-ااايه ااايه في ايه محدش خالص مالي عينك شايطة في الكل متعرفيش تسكتي شوية واخده كل واحد بالدور ايه محور الكون وعاوزة الدنيا تلف من حولك انتي حته فلاحة جاهله لا رحتي ولا جيتي جاية من ورا الجاموسه زي ما بيقولوا و عاوزة تعملي لنفسك اماثل لا بقا انزلي علي الارض وعيشي معانا شوية انتي اتفه من أن أي . حد يعملك اعتبار انتي ولا حاجة انتي حتة حشره كبيرك ندوس عليكي برجلينا انتي ولا حاجة سامعة انتي ولا حاجة يا فاطمة وبكرة ربنا هيورينا فيكي أن شاء الله ما تشوفي يوم هنا في حياتك كلها
اقترب امجد من ندي وقالت :
-اهدي يا ندي بقي علشان خاطر البنت اللي علي ايدك
زقت ندي ايده بعصبية و قالت و هي في قمة غضبها
– انا بعمل كل ده علشان خاطر البت دي متتعرضش لظلم في يوم من الايام زي اللي مسك اتعرضتله و كلكم ساكتة حته واحده ملهاش قيمة متحكمة فيكم ليه انا نفسي افهم ليه ساكتم عن حق اخوكم ليه كسرتوا ليه ولا كأنها ماسكة عليكم زله انتم فعلا تستاهلوا حد زي فاطمة
امجد بقهر :
علشان بابا يا ندي علشان صورة بابا قدام بيجاد انتي ناسية إن بابا مشترك معاها
ندي /
لا مش ناسية زي منا مش ناسية إن في ام اتحرمت من ابنها انا مش عارفه قلوبكم دي ايه
قال يوسف بحده
معلش انا بعتذر منكم كلكم بس مروة تعبانه و عاوزة ترتاح ممكن تحلوا مشاكلكم بعيد عن هنا مروة سابتلكم الدنيا كلها و مشت معلش اتفضلوا علشان هي ترتاح
قال ماجد/
عندك حق يا صاحبي و بنعتذر منك
ثم التفت اتجاه فاطمة تقال بقرف
اتفضلي قدامي يلا اخلصي خلينا نشوف في حته نتكلم فيها لو أن انا فصلا مش طايق اي مكان يجمعني بيكي
ماشت فاطمو امامة وهي تلقي نظرة علي الجميع عنيها بتستحلف للكل و قالت في نفسها اللي راح قوم واللي جاي قوم تاني خالص استقبلوا بقا اللي جاي
أخدها ماجد وراح بيها كافية و قال لها بقرف
عاوزة ايه. يا فاطمة هاتي اخرك علشان انا معدتش خلاص عندي طاقة استحمل اي حاجة ولا عندي نفس اقعد معاكي في مكان واحد بصراحة كل ما ابص في عيونك بقرف من نفسي أن كنت معاشر واحده زيك
فاطمة بغيظ
لا تشكر يا جوزي حقي انا هعرف اجيبه كويس قوي ولازم يعرفوا أن فاطمة ما بتهزرش و قرصتها و القبر وإذا كان علي شعورك اتجاهي متقلقش اصل الشعور الحمد الله متبادل انا كمان مش بطيقك
ماجد بدون اهتمام
تهزري بقا ولا متهزريش انا قرفت ونفسي نقصها بقا
التفت له وقالت وقالت وكأنها تذكرت شيء
لاا صحيح هي مين البت اللي كانت مع مسك و اختها واضح انها عارفاكم كلهم و بتقول لأمك يا ماما تطلع مين دي عاوزة اعرف
تغير لون وجه وقالت بعصبية
معرفش و انا اش عرفني بيها و انا كمان هعرف صحبهم انتي بقيتي لا تحتملي بتشكي حتى في صوابع ايدك يا ساتر عليكي ربنا يعينك علي نفسك السواد اللي جواكي بقا حوا وبرا شيطان رجيم
رن هاتفه وكانت رقم امجد
ماجد بعصبية /أيوة يا امجد خير
امجد/ تعالي انا جبتلكم الشقة اللي كنت قاعد فيها انا وندي هاتها و تعالوا
التفت ليها ماجد وقالت بعدم اهتمام
اتفضلي يلا قومي امجد جبلنا شقه
فاطمة/ ودي لحق يجبها أمتي احنا لسة سيبنهم
ماجد/ دي شقته كان قاعد فيها هو ندي لما كانوا هنا
فاطمة/ وكمان عندهم شقة الله الله و لسة هنشوف العجب خليك انت محلك سر و الكل بيتحرك من حواليك و متنساش أن بيجاد عنده ولد يعني هيقش الجمل بما حمل
زفر ماجد انفاسة بضيق وقال:
-يا ساتر عليكي يا ساتر بومة اتفضلي قدامي بقا لحسن قربت افقد اعصابي وانا ماسك نفسي عنك بالعافية فزي قدامي بدل ما الكل هنا يتفرج عليكي
استشعرت فاطمة جديت كلامة قامت واقفة ماشت و عينيها كلها تفكير و التزمت الصمت
وصلوا الشقة نظرت حولها وقالت :
يعني مش قد كده كنت فاكرها احسن من كده بس القصد بقا اهو يومين بلطول والعرض نقضيهم ونخلص
ماجد/أنا نازل اجيب اكل البيت بيتك
فاطمة/ امال ندي هتقعد فين اوعا تقول هتيجي تقعد تقرفني هنا كمان بقا
ماجد بقرف وهو يغادر البيت
لا اطمني ندي هتقعد عند مسك علشان لوجين. انا نازل بقا يا ساتر
نزل ماجد وأول حاجة عملها اتصل بهند
ماجد/طمنيني عنك يا حببتي انتي كويسة
هند/ اطمن يا حبيبي انا كويسة خليك في الي عندك انا مع مسك و عطر و ندي جيلنا متقلقش عليا
ماجد/ ربنا يخليكي ليا يا نور عنيا و يباركلي فيكي يا رب يا قلبي
هند بحب
ويخليك ليا يا حبيبي
ماجد ؛
يلا بقا سلام وخالي بالك من نفسك ومن النونو يا قلبي
أغلقت ندي الهاتف وهي لازالت غير مصدقة كيف تحمل ماجد العيش مع هذا الكائن طوال هذه المده و اشفقت علي حاله
وصلت ندي عند مسك و هند و اول ما شافتهم انفجروا ضحك
ندي /يالهوي يا مسك لو تشوفي شكلها و هي متكومة علي الارض بجد مسخره ضحكت ضحك و لا ما تشوفيش وش ماجد و هو كاتم الضحك
بس خالي بالك دي سموية و مش هتسيب حقها خدي بالك بقا منها الفطره الجاية علشان فاطمة مش هتسكت
مسك /طظ بقا اعلي ما في خليها تركبه هتعمل فيا اكتر من كده خلاص معدتش عندي حاجة اخاف عليها
و عند فاطمة ماسكت التليفون
فاطمة بغل و حقد /
الو أيوة يا يابا تقدر دلوقتي تعمل اللي انت عاوزه و خد راحتك وانتقم منهم زي ما انت عاوز
والدها/
انتي بتكلمي جد يا بت يعني اعمل اللي اتفقنا عليه فكري كويس يا فاطمة لأن بعد كده ما فيهاش رجعه المصيبة هتكبر و خدي بالك انتي مش هتوقعي البت بنت كلاف البهايم لوحديها ده انتي هتوقعيهم كلاتهم شغلهم هيضرر خالي بالك جوزك كمان هيضر ده شغل بملايين فكري كويس محدش فيهم هيسمي عليكي انتي بتلعبي في اسم عياله بحالها مش اسم مسك بس الخسارة هتكون كبيرة قوي
فاطمة بلا مبلاه
وانا اعمل حساب ليهم ليه يا كش يو*لعوا في بعض المهم اشفي غليلي من بنت كلاف البهايم دي و لا اخليها ترتاح ولا تشوف الراحة في عمرها كله
والدها /
تمام يا فاطمة اعتبريه حصل والبت فضحتها في كل حتة
قاعدت مسك و ندي و عطر يضحكوا و نسوا الوقت لحد ما امجد اتصل بندي
قالت ندي
الوا يا ماجد نعم
ماجد/انتم فين يا ندي علشان أجلكم
ندي /احنا قاعدين في كافتريا علي بحر وانا هروح ابات مع هند علشان ما تقعدتش لوحدها
امجد/ ماشي يا هند
فجاءه صرخت مسك يا لهوي يالهوي يالهوي
قامت عطر من مكانها مفزوعة و ندي سابت التليفون وجرت عليها والكل تنح قدام شاشة الموبيل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى