رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السابع عشر 17 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء السابع عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت السابع عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة السابعة عشر
ماجد بعصبيه:
انا هوريلك اللي مش راجل هيعمل ايه ده اول حاجة تشوفيها و في عزم مالية وهوب نزل علي وشها بالقلم
اتفجاءت فاطمه من رد فعل ماجد غير المتوقع
ولسة هتتكلم سبقها ماجد بعصبية :
ده اول رد فعل استقبلي اللي جاي بقي ومترجعيش تزعلي لما معملكيش اعتبار علشان انتي ما عملتيش اعتبار لحد وكبرتيش لحد مفهوم وصوتك ده ماسمعهوش و معطهاش فرصة للرد
وتركها وخرج وهبد الباب وراه
احمرت عيون فاطمة من الغضب و قالت في نفسها :
ماشي. يا ماجد وغلاوة ربنا لهردلك القلم ده اتنين وما هخلي حد هنا في البيت ده متهني زي ما كسرتوا فرحتي و مخلتونيش اتجوز اللي بحبه وابويا غصب أن اتجوزك وانا مش بحبك ولا بحب عيلتك كلها
والله في سماه محد منكم طول منا عايشة هيعيش متهني و مرتاح انا وراكم والزمن طويل
خرجت فاطمة من غرفتها و وجهها احمر والكره في عينيها للكل
نزلت فاطمة وهي رافعة رأسها لفوق وهي نازلة التقت مع بيجاد كان طالع التقت عيونهم في نظرات تحدي وكره
صعد بيجاد ولم يتفوه بكلمة أو يصدر منه لي ردت فعل كأنه مش شايفها
دخل عند مسك وجدها نايمة وحاضنه الكتاب سحب كتاب منها براحة ودخل نام جمبها اخدها في حضنه ونااام استشعر دافئها وهي ايضا شعرت بالأمان وكان كل واحد منهم بيرسل رسله الاخر أنه الامان الإطمئنان ناموا برهه من الوقت فاقوا علي صوت خبط علي باب
قال بيجاد:
أيوة مين وهو مازال في حضن مسك
مروة من خلف الباب :
– بيجو خلاص بنحط الغدا وبابا بيقولك انزلوا يلا بضحك في سرها
بيجاد.:
ماشي يا مفعوصة. انزلي واحنا هنحصلك
مروة حبت ترخم عليه كالعاده؛
-لا مش همشي هخش اقعد معاكم ل متخلصوا و ننزل سوا
بيجاد/
-اتلمي وانزلي بدل ما اطلع اعملك بوستر علي الحيطه
مروة بضحك :
ماشي يا عم متزوقش نزله خلاص يا ساتر الواحد ميهزرش معاك بهزر يا رمضان
بيجاد/
بت امشي بدل ما اطلعلك
مروة/
وعلي ايه الطيب احسن يا عم بيجو
طلع امجد علي صوتها وقال
بت يامفعوصة واقف هنا بتعملي ايه
مروة /
ههههه برخم علي بيجو
امجد./
شدها من ودنها بطلي شقاوة بقي مش بتزهقي من شقاوه
مروة بضحكة مصتنعة
-هههههههه لاء ليه وهي شقاوة تزهق
وضع امجد يده علي كتفها يلا تعالي تحت يا مفعوصة و سيبي بيجاد في اللي عنده الله يكون في عونه مش هيرتاح طول ما هو عايش هنا
ارتسمت مروة الجد وقالت بحزن :
– بجد يا امجد صعبان عليا بيجاد قوي كفايا كسرته قدام بابا و بابا بيدافع عن الساحره الشريره
امجد /
,خدي بالك وبكرة تقولي امجد قال دي حاجه بسيطة من الممكن تحصل قدام فاطمة خلاص حطت مسك في دماغها ومش هاتسبها
مروة /
انا بجد نفسي اعرف فاطمة بتعمل كده ليه مش بتحب حد فينا تعرف يا ميجو ربنا بيحب مراتك ندي
امجد./ اشمعنا بقي
مروة/علشان مسك اخدت السجاده من تحتها فاطمة كانت مستلمة ندي بس ملحقتش جات مسك وانشغلت عن ندي
امجد /لا والكل بيقول عليكي صغيرة دا انتي طلعتي بلوة وانا مش عارف كبرتي يا مفعوصة
مروة / عيب عليك انا سوسه
وعند مسك في الغرفة
مسك بتتحرك هتقوم
شدها بيجاد علي فين يا قطة
مسك /هقوم علشان مروة. بتقولك الحاج مستنينا تحت على الغدا
بيجاد /هههههههههههه مايستنوا هما اللي عاوزين يستنوا محدش قالهم يستنوا وانتي بتصدقي بقي اي حاجة المفعوصة دي تقولها
قالت مسك: بيجاد بقي وبعدين
– يا روح بيجاد وعمر بيجاد وقلب ونبض بيجاد يعشقك يا مسكي ياوروح قلبي تعالي بقي لما اقولك علي سر و اخدها بعيد لعالم تاني خالص مافيهوش غير نبضات قلب وعشق .
عالم كل واحده فيه يبعث الآخر عشق لا ينتهي
انتهوا من عالمهم الخاص ولكن لحظات العشق لا تنتهي
بيجاد /مسكي ونبض قلبي يلا حببتي علشان نجهز وننزل شلها بيجاد للحمام فتح الدوش وادخلها وهو معاها احتضنها بقوه تحت الدش وكأنه عاوز يثبت لنفسة أنها ملكة انتهوا من الحمام و ارتدو ملابسهم تعمدت مسك أن تبرز جمالها وضعت قليل من مساحيق التجميل علي وشها مما زدها جمال وارتد فستان بالوان زاهيه مما زاد وشها ازدهار. وكأنها خارجة من عالم الاحلام
مسك في نفسها
ماشي يا فاطمة أن مخليتك تاكلي في نفسك فاكرني البت الضعيفة اللي هتروح تعيط جمب الحيط ماشي حنشوف مين يغلب مين
دخل بيجاد عليها وصفر صافرة اعجاب وامتنان لجمالها وقال؛
ببسم الله مشاء الله تبارك الله ايه جمال ده يا مسك بجد الله اكبر عليكي
مسك/علي فكرة بتكسف بس بقي
بيجاد/في حد بيتكسف من نفسة بردو أنتي انا نفسي يعني وروحي يلا بقا زمنهم شايطين تحت اتاخرنا قوي
نزلت مسك متعلقة في دراع بيجاد زي طفله اللي متعلقة في باباها وخائفة تتوه منه
نزلت وعلي وشها ابتسامة مبهجة وهي فعلا شكلها مبهج تنشر البسمة علي وجه الغير. دون قصد
دخل بيجاد كان الكل متجمع بس حمد ربنا أنهم لسة مستنين والدهم وأنه مش هو اللي آخرهم
قاعد بيجاد جانب مسك بعتت مروة بوسة علي هوا لمسك و غمزت بعنيها لبيجاد نظر لها نظرة استحلاف أنه مش حيسبها علي مقلب ده
ندي/مشاء الله يا مسك فستانك تحفة بجد جيباه منين
مسك/ عيونك هما الحلوين يا ندوش
هند صاحبتي جابتهولي من اسكندرية وهي جاية تحضر الفرح
انتبه ماجد اللي الكلام و نظر لبيحاد نظرة فهم بيجاد معناها اوماء بيجاد براسة علي أنه فهم قاصده
بيجاد/الا قوليلي يا مسكي هي هند دي اللي حضرت فرحنا
مسك/أه يا بيجو دي اعز صاحبه ليا أنا وعطر بس بنت جميلة في كل حاجة انا بحبها قوي
بيجاد/بس لاحظت انها جت لوحدها جوزها مجاش معاها لية
قالت مسك براءة تامة
حرام حظها مش حلو خالص جوزها اتوفي بعد سنتين من جوزها حتي ملحفتش تجيب منه طفل يصبرها علي فراقه
غمز بيجاد ل ماجد
قال امجد /
صلاة النبي احسن ثم غمز هو الآخر ل ماجد
مروة /بس تعرفي يا مسك انا حبتها قوي بجد حاسيت أنها واحده مننا
مسك /هي بجد حد حلو قوي وطيبة قوي وانا وعطر لما كنا بنروح اسكندرية كنا بتنزل عندها
قالت فاطمة بتريقة :
-عذبه وقاعده لحالها اكيد خربها عندكم حق ترحوا تقعدوا ويها
مسك بزهق من طرقتها:
-انا قلت قاعده لوحدها مامتها ساكنة في شقة اللي فوقها علي فكرة والبت محترمة
مروة /
تعرفي يا مسك انا نفسي انزل اسكندرية قوي
ابتسمت مسك /
بس كده غالي وطلب رخيص انا وبيجو رايحين اسكندرية بكرة ايه رايك تعالي معانا وانزلي عند هند
مروة /
وحيات النبي تتكلمي جد يعني مش حتدايقي لو جيت معاكم وتقولي عزول
مسك /
عيب عليكي يا مروة اضايق و منك لا طبعا خالص حببتي حبي انا وببجاد ملهوش دعوة بالمكان ولا زمان ولا مين معانا حبنا يتعدي اي حدود فا مش مرواحك معانا هو اللي هيوقف حبنا بلعكس انا فرحانه قوي وياريت ندي وأمجد كمان يجوا
امجد/
ياريت والله بس مينفعش انا وبيجاد نسيب شغل سوا
ماجد بتأكيد :
-انا جاي معاكم طلعت فجاءة بدون ترتيب
انفجر امجد وبيجاد من الضحك
احمر وجه ماجد. ثم اكمل كلامة متجاهلا ضحكهم؛
؛اه علشان انا اخد مروة بعربيتي
وانت يا عم الظريف تاخد مسك في عربيتك علشان منرخمش عليكم
بيجاد بخبث:
هو انا مقلتلكش مش انا بحب الرخامة مووووت
نظر له ماجد بستحلاف
امجد بضحك
– اه عندك حق يا ماجد وكمان بالمرة تشوف البضاعة اللي في المينا علشان بيجاد حيكون مش فاضي عريس بقي
ماجد وكأنه لقي طوق النجاه؛
-ااه ااه صح عندك حق صح البضاعة ازاي كنت ناسيها
تنحت مروة شوية وشعرتة أن الموضوع في أنه فاهي اكتر ناس دراية باخوتها لما يحوراو في موضوع حبت تتأكد من احساسها ابتسمت ابتسامت خبث
مروة :
اوبا اخ افتكرت حاجة مهمة بعتذر انا مش هينفع اجي معاكم افتكرت عندي امتحان كمان يومين خلاص بقي يا ماجد نبقي نروح وقت تاني وبيجاد يبقي يخلص الشغل هو بدل مرواح والسفر بقي
امجد وبيجاد وقعوا علي الأرض من ضحك فاهموا أن مروة بتحور وفاهمت ماجد
فاطمة بستهزاء :
-خير يارب ايه اللي باسطتكم كده كر كر كر في ايه مضحكونا معاكم ولا احنا لينا الهم بس
مروة بغيظ :
ايه يافاطمة حرام عليهم بيضحكوا اخوات و بيضحكوا مع بعض بلاش خلاص عيطوا علشان فاطمة تنبسط
مسك /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه فصلتيني يا رورو بجد وميلت علي مروة وقالت بصوت منخفض.:
رورو الحكاية فيها إن صح و الحوار علي ماجد
-غمزت لها مروة حلاوته الفهمان حبيبي
مسك /اقولك اكتر ولاكفايا
مروة/قولي يا كبيرة واشجيني وفرجيني مدي ذكاءك
مسك /الحوار. علي هند صح
مروة/ أستاذة ورئيس قسم كمان
مسك /اوبا دي حا تحلووووووو ووووو قوووي
اقتربت ندي منهم وقالت
عارفين لو ما قولتليش بتقولوا ايه انتم حرين وحيات امي لاقول لفاطمة انكم بتتكلموا عليها واشربوا من الاخر فيها لاوخفيها
مسك /حرام عليكي سلاما قولا من رب رحيم يجعل كلامنا خفيف عليها
مروة/ بقولكم ايه تعالوا بعد الغدا نعمل اجتماع ثلاثي في الأ وضه عندي انا كمان عندي نماية عاوزة احكيهالكم
مسك/حلاوتك يا رورو
ندي /اشطة وانا بموت في النم قوي
كل ده وفاطمة عنيها معاهم هتموت وتعرف بيقولوا ايه وراسهم تلاته في بعض الغيرة والفضول والغل هيجننونها
ماجد لاحظ غيرة مراته وشكلها اللي مش ناوي على خير
ماجد علشان يقصر الشر قال:
خير يا بنات راسكم في بعض كده ليه بتقولوا ايه
مروة :
كلام بنوتات انت مالك انت
ماجد.:
ماشي يا مفعوصة هسافر واسيبك خالي الامتحان ينفعك
مروة :
ولا يهمني هسافر مع بيجو حبيبي وافتكرت ان الامتحان لسة الاسبوع الجاي
بيجاد/
دلوقتي بيجو حبيبك صح ماشي يا مفعوصة
قطع كلامهم دخول اشجان ومحمود
اشجان
مالكم يا ولاد صوتكم عالي ليه
محمود /
السلام عليكم متجمعين عند النبي
اشجان
/علية افضل الصلاة والسلام صحبة يا رب
بيجاد /
بابا بعد اذنك انا هاخد مسك وهننزل اسكندرية يومين و ماجد ومروة جاين معانا
محمود/طايب انت واخد مراتك علشان ده شهر العسل بتاعكم ايه بقي لازمت مروة و ماجد
ماجد/انا عندي شغل في المينا و مروة نفسها تشوف اسكندرية فرصة انا معاها ومسك كمان
محمود
/ملهوش لازمة ترخموا عليهم في شهر العسل ممكن تبقي تروحوا وقت تاني
مسك اتلكمت لاول مرة
مسك / حضرت العمدة انا مش مضايقة خالص أن مروة جاية معايا بالعكس أنا فرحانه جداا من فضلك وافق تيجي معانا
محمود/
اولا انا ما سميش حضرة العمده انا اسمي أبا الحاج زي ما فاطمة وندي بينادولي و انتي كمان معزتك بقيت زيهم وانا مش هرفضلك طلب يا مسك مروة تسافر معاكم بكرة
مروة/ بفرحة صقفت يا هوووووو وقامت بسرعة باست راس بابها شكرا عاش حودا عاش
مسك /قامت قبلت راسة تسلم بابا الحاج انك ما كسفتنيش
محمود /في حاجة تانية احنا هنا كلنا عيله واحدة و مسك بقت واحده من العيله دي يعني اللي هيهين حد من عائلتي كأنه الاهانه ليا انا مش مسموح حد يقلل من حد كلنا هنا واحد مافهوم
ردت مسك وندي مروة في نفس واحد و عنيهم علي فاطمة ما فهوم طبعا كلنا عيله واحدة هنا
بداء الكل في الاكل تحت جو أسري مليان ضحك والفرح. انتهوا من الاكل وقام كل البنات تشيل السفرة
وفي المطبخ الكل متجمع
مروة:
انا مش هغسل المواعين طبعا كلامي واضح
ندي :
عليا المرادي بس قسموها بقي علينا علشان مش حلبسها كل مرة
مسك :
بضحك خلاص تمام أنا عليا هتفرج عليكم وكده تمام
مروة /
ياسلام ياختي بضحك ونبي لاخليكي تغسليها كل يوم
مسك/ اجري ابت انا كنت بدبس عطر فيها
قال فاطمة بحقد :
-ولا بنت كلاف البهايم بتتلت كمان يا ولاد وبتعرف تدلع حكم
اندفعت مسك لترد عليها ولكن اشارت لها مروة تسكت وتكبر دماغها منها
قالت روحية لقصر الشر فاهي تعلم ما تنوي فاطمة
خالو عنكم انا هغسلهم خلاص
ابتسمت ندي
– لا يا روحية ده دوري انتي يادوب تروحي لعيالك اتاخرتي انهاردة
روحية/
– تسلمي يا ست ندي انا فعلا اتاخرت قوي عليهم
مسك: يلا روحي مستنية ايه اخلصي
روحية:
أن شله يخليكي ويسعدك يا ست مسك
فاطمة/
بسخرية هههههههي قال ست مسك قال عشنا وشوفنا
مسك :
مسك اسمي مسك بس يا روحية ولا نسيتي أننا صحاب يا بت ولا ايه
روحية
/بس بردو المقامات محفوظه وانتي دلوقتى
قاطعتها مسك لا دلوقتي ولا بعدين انا مسك بنت فايز كلاف البهايم وافتخر بكده مسك صاحبتك اللي كنتي بتفتحلها بيتك لما الدنيا تفيض بيا انا زي ما انا ومش هتغير يا روحية افهمي الكلام ده كويس جدا
حضنتها روحية أن شله يسعدك ويعطيكي ويرزقك بلخلف الصالح ويبعد عنك ولاد الحرام ثم نظرت اتجاه فاطمة لا أرادي
فاطمة /
في نفسها ولكن صوتها مسموع هو ده مقامك الخادمين الطيور على اشكالها تقع
مسك بصوت مسموع وكل إناء يوحي بالي فيه
روحية/ يعني يا ايه مسك الكلام ده
مسك /يعني لو الإناء في لبن حيبان البياض بتاعة لو في ليعاوز بالله طين حيبان سواد اللي فيه
كل اناء ينضح باللي فيه يا روحية
مروة/ يلا بقي روحية روحي و شارت للبنات يخلصوا
ندي انا خلصت خلاص يلا بينا
خرجوا تلاتة وسابوا فاطمة في مطبخ لوحدها والغل بياكل فيها
دخلوا التلاته غرفة مروة
مسك /بخبث بصي يا رورو هتقعدي علي كرسي ده وتعرفي لوحد ك ماشي
مروة /وشها احمر جامد اعترف بايه بس مافيش حاجه
مسك/ اه هتبداء بقي ايه سبب سفرك اسكندريه واوعي تقولي نفسي ازرها
ندي /,اه يا مروة قولي واخلصي أصلها مخلتش عليا انا كمان وقلت اكيد وراكي حاجة
مروة/يالهوي انا مكشوفه أقوي كده يالهوي ليكون حد من اخواتي ا خد باله
مسك / لا متقلقيش حاجات دي ما يفهمهاش غير البنات بس وخصوصا لما بصيت في وشك فاهمت ان موضوع في أنه غير كمان حكاية ماجد دي حدوته لوحدها
ندي / نطت علي سرير الله دي سهرة حتحلو قوووي
مروة / بس تفتكروا تكون فاطمة اخدت بالها من لهوجتي علي سفر
ندي /بضحك هههههههههههه لا خالص فاطمة شغاله نفسها بحاجات اكبر الغل اللي جواها حيموتها مش مخليها مركزه معاكي
المهم احكي بقي الاول موضوعك وبعدين موضوع ماجد
مروة /بصوا موضوع ماجد انا معرفش عنه حاجة غير توقعات بس وتقريبا توقعاتي صح أنه معجب بهند صاحبتك
مسك /,هو ده كمان اللي انا استنتجته بس وبعدين هو متجوز
مروة /بس من حقه يعيش ماجد اكتر حد اتظلم فينا من بابا .غصب عليه في جوازه بابا علي قد ما هو حنين علينا بس عاوز رايه وبس هو اللي يمشي ومحدش يعارض
ندي/ المهم سيبك من ماجد دلوقتي وخلينا فيكي انتي ايه حكايتك بقااااااا
مروة بكسوف شديد بحب انا بحب وقلبي حا يقف من كتر الدق بحب يا ناااس
مسك /الله الله حلوووو مين بقي صاحب النصيب اللي حيفوز بلجوهره بتاعتنا
مروة /معيد عندنا في كلية بصراحة بينا نظرات اعجاب ومن يومين صارحني بحبه وانا كمان بقالنا 3سنين نظرات واخيرا اعترف
مسك/كل ده حلو ايه علاقة اسكندريه في الموضوع
مروة /هو اصلا من اسكندريه و بيجي عندنا 3ايام في الاسبوع. وهو واخد اجازة شهر مش هايجي فا انا عاوز.ه اشوفه هناك بصراحة واحشني قوي
وفجاءة فتح الباب وخل بيجاد عليهم كلهم قاموا وقفوا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)