رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الرابع والثلاثون
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الرابع والثلاثون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الرابعة عشر
مسك /ب بيجااد ف ا رس. هماا ففف ي ن
عطر/ اهدي ياحبيبتي ابنك بخير وهو مع بيجاد متقلقش
ابتسمت مسك شبه ابتسامة. خفيفة بعد سماعها أن فارس مع بيجاد
نظرت لها مسك نظرة استعطاف و استفهام
فهمت عطر أنها بتسال علي فارس ربطت علي رأسها تطمأنها وقالت لها في حنان شديد
عطر/ اطمني يا حببتي ابنك بخير. هو دلوقتي في أأمن مكان هو في حضن بيجاد متقلقش علية
تعلقت عين مسك لعطر كأنها بتحلفها أنه صح فارس مع بيجاد
عطر فاهمت اختها وقالت واللهي العظيم ابنك مع بيجاد
نظرت لها مسك نظرات استفهام وقالت بصوت ضعيف متقطع
مسك /ف ي ن ب ي جاااد
عطر / سكتت مش عارفه ترد تقولها ايه نقذها من موقفها دخول مروة عليهم
دخلت مروة مبتسمة وقالت لها
مروة/ حمدالله على السلامه يا قمر كل ده علشان تعرفي غلاوتك عندنا و لا ايه يلا بقي يا ست مسك فوقي كده علشان تنوري وسطينا تاني
نظرت لها مسك نظرة استفهام ايضا وعينها تسال عن بيجاد
نظرت مروة لعطر ومش لاقين رد علي مسك
لاحظت مسك نظرات اللتي بنهم وشعرت أن في الأمر شيء مخفي
وعند بيجاد في المانيا احضر مربية لفارس لكي ترعاه وعقله شغال فيما حدث و كل همه يتواصل مع إخوانه علشان يعرف ايه اللي حصل مع مسك لأن عقله رافض تماما حكاية موتها المفجاءة
ومع مرور الأيام بدأت حالت مسك تتحسن وكل يوم سؤالها علي بيجاد وفارس يزيد و كالعاده لم تتلقي رد منهم
اللي أن تحسنت حالتها وخرجت من المشفي
بمساعده محمد زوج عطر
دخلت مسك البيت عند عطر وعينيها تبحث يمين ويسار علي ابنها و تنسط السمع يمكن تسمع صوته
قامت مسك واقفت وسالت عطر ومروة وهند
مسك ببطئ/ممكن بقا واحده فيكم تقولي بيجاد وفارس فين بقالي شهر بسال عنهم ومحدش راضي يجاوبني أو يرد عليا و كل الي بتعملوا تفضلوا تبصوا لبعض وبس
انا حاسة أن في حاجة انا مش عارفها
مروة/مسك اهدي كده شوية وتعالي هفهمك اية اللي حصل بس تعالي اقعدي هنا
فجاءة دق جرس الباب التفت كلا منهما وسألت مروة عطر
مروة /عطر انتي مستنية حد ولا ايه
عطر باستغراب / لا خالص مش عارفه يا تري مين انا حتي محمد راح علي شغلة و مش راجع دلوقتي حقوم افتح و اشوف مين
قامت عطر فتحت اتفجاءة بندي وأمجد وعلي يده ابنتهما
دخلت ندي تجري تبحث عن مسك
ندي / بصوت عالي مسك انتي فين
التفت مسك اللي صوت ندي ابتسمت مسك
جرت ندي عليها تحتضنها وقالت والدموع تتساقط من عينها بغزارة
ندي / حمدالله على سلامتك وحقك عليا لاء حقك علينا كلنا
محدش فينا عرف يدافع عنك و يرد غيبتك كلنا اشتركنا في الجريمة دي محدش فينا بريء مش فاطمة بس اللي موتتك زنبك و زنب ابنك في رقبتنا كلنا ليوم الدين
محدش معصوم من ذنبك يا مسك
مسك التفتت تبحث عن عطر كي تفسر لها كلام ندي ولكن عطر لم تقدر علي مواجهة اختها بالحقيقة
قالت مسك / ندي انا مش فاهمة بصراحة هو فيه اي و ايه اللي بتتكلمي عنه و هو فين بيجاد وفارس اكيد بيجاد لما عرف اللي حصلي عاتب ولده صح ياندى بيجاد زعل عليا صح ندي اتكلمي انت لسة بردو مقلتيش فين بيجاد
.
قامت ندي وقفت و نظرت لمروة وعطر وقالت في عتاب
ندي/انتم لحد دلوقتي محدش قالها اللي حصل انا كنت فاكرة أنها عارفة علشان كده بتكلم معاها بعشم
قالت عطر بحزن / مقلناش ليها حاجة لسة يا ندي لسة طالعين من المستشفي ملحقتش اقعد معاها علشان افهمها ايه. الي حصل بالظبط
قطعت كلامهم مسك وقالت هو. ممكن حد يفهمني في ايه ويرد علي سؤالي هو فين ابني و بيجاد
قالت ندي وقد كانت اشجعهم
ندي / بصي يا مسك بيجاد اخد فارس و سافر بيه علي المانيا
مسك /ماشي وبعدين هيراجعوا امتي مش فاهمة وبيجاد ازاي يسافر وانا في الحاله دي
هو اكيد ميعرفش ان انا تعبانه استحالة بيجاد يعرف أن انا تعبانه و يسبني كده من غير ما يكون جنبي
امجد/لاء ما هو فعلا بيجاد ميعرفش انك تعبانه خالص
استعجبت مسك علي كلامه
مسك / يعني ايه بيجاد ما يعرفش أن انا تعبان بيجاد لو عرف مش هيسبني لحظة هو في ايه في حاجة بين السطور بحاول أقرها بس مش عارفة اجمع
عطر / بصوت مخنوق بيجاد ميعرفش انك عايشة اصلا يا مسك
بيجاد فاكرك انك ميته يا مسك قالوا إنك جاتلك حمي نفاس و موتي فيها
مسك /هههههههههههه لا متقولش أن بيحاد خالت عليه التمثيليه اللي عملوها وما حولش يتصل بيكم يتأكد
عطر/للاسف حاول يكلمنا لكن الظروف كلها جمعت علي انك ميته
مسك/ ازاي مش فاهمة وضحي يا عطر كلامك
عطر /بيحاد اتصل علشان يتأكد في الوقت اللي خرج دكتور وقال إن قلبك وقف ساعتها كلنا ما كناش حاسين بتعمل ايه فا بيجاد سمع الصوات و النواح ف اتاكد من موتك
ندي/ بيجاد كان كل همة فارس كان خايف عليه قوي من قاعده في سرايا وكان عنده شك في موضوع موتك
بيجاد اخد فارس هاجر المانيا وفقدوا الاتصال بيه محدش فينا عارف يتواصل معاه
مسك / بحسرة شديده لاء لاء اكيد بتهزرو صح ده مقلب علشان تختبرو صبري وتعروفوا معزتي عند بيجاد بس مقلب بايخ جدا
التفت مسك لهم تبحث في عينيهم عن اجابه لكل كلامها ولكنها لم تجد أي اجابه أو استفسار. كلهم كانو بينظروا عليها بحزن وحسرة
مسك /ااايه بتبصوا عليا كده ليه ابني فين و بيجاد فين
امجد/ممكن تهدي شوية يا مسك انتي لسة خارجة من المستشفي والزعل وحش علشانك
مسك/ محدش ليه دعوة بصحتي انا روحي راحت مني ابني وجوزي مع بعض الصبر يارب اصبر
امجد/, احنا ما قدمناش حاجة غير نصبر لما هو يتصل بينا لكن احنا ما تعرفش له طريق اصبري يا مسك اصبري
خبطت مسك علي راسها يعني بيجاد فاكر ان انا ميته خلاص
بيجاد لازم يعرف سامعين لازم يعرف أن انا لسة عايشة ولازم يعرف أيوة وفاطمة عملت فيا ايه
اتصرفوا و شوفوا حتوصله له ازاي أن انا لسة عايشة ازاي
بكت بنت ندي علي يد ماجد
انتفضت مسك علي صوت بكاء وصدرها بداء يحن
دمعت عينها بشده
لاحظت ندي ما تشعر به مسك اخذت البنت من يد ماجد
واعطتها لمسك وقالت لها
ندي/انا مديونه ليكي يا مسك انا رضعت فارس لما كان قاعد معايا جه عليكي الدور علشان ترضعي لوجين
هما خلاص بقوا اخوات في الرضاعة رسمي يلا بقا علشان نثبتها من الناحيتين
ابتسمت مسك وبدأت تطعم الصغير من حليبها
وفي السريا
اشجان تنظر حولها السرايا فاضية عليها بعد ما كانت كلها حياه
اتحصرت اشجان و افتكرت شقاوة اولادها حوليها وازي محمود كان مضلل عليهم
مستغربة اشجان قوي من موقف جوزها وقد ايه أنه متغير جدا وكأنه اتبدل بشخص آخر. غيرة
قالت اشجان في نفسها انا شكه أن محمود مش طبيعي استحاله يعمل كل ده وهو في وعيه لا الحكايه كده ما يا تسكتش عليها محمود ما كنش بيستحمل الهوا علي أولاده ايه اللي حصل بس لتكون فاطمة عملتهله حاجة
تعملها بنت الابلسه و الله تعملها
دخلت فاطمة عليها و عنيها فيها فرحة أن البيت فضا عليها وأنها بقت ست البيت لوحدها
قالت فاطمة /ايه يا ماما تأكلي دلوقتي و لا نستنا
نظرت لها اشجان باحتقار وقالت لها حد الله بيني وبينك يا مرات ابني حسبي الله ونعم الوكيل فيكي زي ما فرقتي البيت كله عن بعضة منك لله يا فاطمة
فاطمة بغل / ولسة انتم ما شفتوش مني حاجة لسة ح فرجكم فاطمة هتعمل ايه
اشجان / انا بس نفسي اعرف حاجة واحده انتي بتعملي كده ليه مع أن من ساعة ما دخلتي هنا و كلنا كنا بنعملك واحده مننا
فاطمة/بحقد بعمل كده ولسة حعمل علشان بكرهكم كلكم عارفه يعني ايه بكرهكم انتم السبب في موت اغلي انسان علي قلبي انتم اللي موتوا الشخص الوحيد اللي قلبي دق ليه
اشجان /و احنا اية دخلنا بس وهو مين ده اللي مات أنا مش فاهماكي
فاطمة /انا قبل ما اتجوز ابنك كنت بحب واحد
و كنا مبسوطين صحيح كان علي قده بس الفقر في عيلتنا وصمة عار ابويا عمره ما سأل انا عاوزة ايه المهم هو يكون عاوز ايه
اتقدم ماجد علشان يتجوزني وكان بردو مش بيحبني و العمده هو اللي اثر عليه و غصب عليا هو كمان
رحت لابويا و ترجيته اتجوز اللي بحبه و قلتله انا مش بحب ماجد و مش حتجوز غير اللي قلبي اختاره
لكن المصالح بتتصالح وكان في شغل مشترك بين العمده و ابويا وكنت مجبره اكون كبش فداء من ساعتها حلفت أن ما حاخلي حد متهني في البيت ده زي ما فرحتي انكسرت لا زم الكل يتكسر
ثم قربت من اشجان وبصوت كله حقد تفتكري ابويا رد عليا وقالي ايه لما قلتله انا حتجوزة واعيش معاه علي قده
قالي بمنتهي القسوة انتي عاوزاني احط ايدي في ايد شغيل عندنا
انتي اكيد اتجننني أو جري لمخك حاجة يا فاطمة انتي بينت كبير البلد ازاي عقلك صورلك أن ممكن اوافق تتجوزي حد بالمستوي ده حب ايه وكلام فارغ ايه
وقالت فاطمة / و انا قلتلك بس انا مش هتجوز. غيرة
تعرفي عمل ايه يا حماتي قتله اه ابويا قتل اللي بحبه علشان فقير
وجات مسك و فكرتني بكل اللي حصل معايا هي فقيرة و بيجاد غني و أنهم صمموا واتجوزا و انا ما عرفتش اتجوز اللي بحبه علشان فقير. شريط ذكريات بقي يمشي قدامي كل ما اشوف مسك متهنية و مبسوطة وانا لاء بقا بنت كلاف البهايم تعيش مع اللي بتحبه و انا بنت أسياد البلد تتجوز غصب من واحد مش بطيقه حلفت بالله ما اخليها تتهنه ولسة لو سمعت أن بيجاد خيوصلها اقسم بالله لافضحها بالفيديو اللي معايا ووريني بقا ابنك المصون حيرفع راسه تاني ازاي
نظرت لها فاطمة نظره خوف وقالت لها انتي لا يمكن تكوني بني آدم زينا انتي اكيد شيطان اعوذ بالله منك ومن شرك يا شيخه ربنا يكفينا شرك
وعند بيجاد بيحاول يتواصل مع الشركات اللي تبعهم علشان يعرف ارقام اخواته وفعلا عرف يبجبهم واتصل بماجد
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)