رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الخمسون 50 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الخمسون
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الخمسون
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الخمسون
ندي و امجد أولادهم
لجين خريجة فنون جميله ودي اخت فارس في رضاعة
و جاسر طالب في هندسة
ماجد و هند أولادهم
فرح خريجة تجارة و رحمة خريجة اداب و ولاد فاطمة عليا خريجة إدارة أعمال
مروة و يوسف أولادهم
جميلة خريجة اقتصاد و علوم سياسة و حاتم هندسة
عطر و محمد أولادهم
مسك و حمزة تؤام طلاب في هندسة
واخيرا مسك و بيجاد
عطر طالبة في كلية هندسة وفارس معيد في كلية هندسة
بيجاد / تعالي اقعدوا يا اولاد شوية جد بقا واسمعوا انتم الاتنين اللي انا عاوز أقوله كويس علشان اللي حيتقال كلام تحديد مصير يعني لازم تفكروا بعمق
فارس / ربنا يستر شكل الموضوع مهم بجد خير يا بيجاد باشا اتحفنا اخر قرراتك العميقة
بيحاد / اه بصراحة موضوع جد و مهم كمان ايه رايكم ننزل مصر بقي و كفايا غربه
قام فارس من مكانه وقال فرحا:
انت بتكلم جد يا كبير احلف كده انا كتير اتحايلت عليك ننزل مصر بس انت اللي كنت معارض أننا ننزل طبعا انا اول واحد موافق نفسي قوي اتعرف علي عائلتي و اعمامي نفس اشوف اختي اللي في رضاعة قوي دي شكلها ايه انت حكتلنا عن كل واحد في العيله
عمو امجد و عمو ماجد و طنط مروة كلهم بجد نفسي اشوفهم
عطر/ بس انا يا بابا معرفش حد منهم خالص مجرد اسامي بسمعها منك و من فارس ماعرفهمش
بيجاد/ شدها لحضنة بكره تعرفيهم يا قلب ابوكي من جوا بس انا هقولك مبدايا كده نبدذة عنهم
عمك ماجد متجوز من طنط هند
وعنده منها بنوته حلوة اسمها عليا. خريجة إدارة اعمال و عنده كمان فرح و رحمة بس من واحده تانية
و عمك امجد عنده لوجين دي قد فارس و تعتبر أخته في رضاعة و جاب و.لد اسمة جاسر تقريبا في سنك وفي هندسة بردو
و عمتك مروة عندها جميلة خريجة فنون جميلة و حاتم لسة في هندسة
عطر/ الله انا عندي العيلة كبير دي وانا هنا وحيده مليش اصحاب لا احنا ننزل من بكرة بقا و مشاء الله معظمهم هندسة يعني مش حا كون في كليه لوحدي
بيجاد / يعني تمام كده كل واحد يستعد لنقل اوراقه و يحضر حاله هنسافر مجرد ما كل الإجراءات تخلص
اتصل بيجاد با امجد و بلغه بكل القرارت و طلب منه يجبله شقة في نفس العمارة التي تسكن فيها مسك
ماجد/ طايب مش فاهمة تبلغ مسك يا بيجاد بمعاد وصولك او حتي تديها خير انك نازل مصر مع الاولاد
بيجاد / لاء يا ماجد مش هقولها دلوقتي أن الاولاد انتقلوا هنا عاوز اشوف أنا بنفسي رد فعلها لما تشوفهم قدمها
ماجد/ انت هتقولهم الحقيقة ازاي
بيحاد / مش دلوقتي انا هسبهم يتعرفوا الاول علي اولاد خالتهم عن طريق الكليه هما في نفس الكليه حبه حبه علي مسك مش فاهمة قولها الخبر مرة واحده
ماجد / وانت نازل امتي علشان اكون عارف
بيجاد/ الاولاد بس بيخلصوا أوراقهم انت عارف ان الدراسة خلاص كلها اسبوعين وتبدأ لازم ينزلوا علي أماكنهم
ماجد/ تمام و انا قبل الاسبوعين هتكون الشقه جاهزة من كله و هعملك فيها كمان حفله استقبال تليق ببيجاد باشا
بيجاد / ايوا بقا هو ده ماجد حبيبي
وفي أول يوم دراسة
حمزة / ماما يا ماما. انتي يا ست ماما فينك بقا
عطر / من بعيد في ايه يا حمزة بتزعق كده ليه أنا في اوضة مسك اختك بسرحلها شعرها
دخل حمزة عليهم و بسخريته المعتادة
حمزة/ بزمتك مش مكسوفة من نفسك بقيتي قد الشحطة وفي تالته هندسة ولسة ماما بتسرحلك شعرك
التفتت له فتاه حته من الجنه مشاء الله علي جمالها و التف معاها شعرها
مسك الصغيرة/ وانت مالك يا رخم أنا بحب ماما يا خالتو مسك يسرحولي شعري و بما أن خالتو اتاخرت و حسبها معايا يبقي ست الكل هي اللي تسرحلي شعري واطلع منها انت بقا
حمزة تؤام مسك و شبها نفس جمال
حمزة / طايب اخلصي بقا بجد اتاخرنا احنا لسة أول يوم متعرفش مكنا ولسة حنعدي علي طنط مروة في طريقة ناخد حاتم معانا
عطر/ خلاص انا خلصت شعرها اهو
وفجاءة رن جرس الباب
ذهب حمزة ليفتح الباب وهو يقول :
– شكل خالتو جت انا هروح افتح الباب
جري حمزة يفتح كانت جميلة ومعها حاتم اخوها و معاها مسك و معاهم جاسر ابن امجد
حمزة / خالتو حببتي كل ده تأخير كويس أن حاتم و جاسر جم معاكي علشان الوقت
مسك/ انا اللي اخرني عديت عليهم قلت اجبهم معايا علشان الوقت
جاسر/ طاب ايه مش يلا بقا اكيد ست الحسن هي اللي ما اخرتنا عالعاده
مسك الصغيرة من بعيد:
سمعتك يا جاسر علي فكرة
حاتم / اوبا اوبا استقبل بقا مش هنعرف نسدها
جميلة/ احسن تستاهلوا انتم عارفين مسك مش بتحب حد يدوسلها علي طرف تربية ماما مسك بقا انتم عارفين ماما مسك وطبعا
ملحوظه/ الكل بيقول لمسك الكبيرة يا ماما
حمزة / يلا بقا بجد اتاخرنا
جرت مسك صغيرة تحضن مسك الكبيره
مسك صغيره/ ماشي يا خالتوا التأخير ده حسابه بعدين
شدها حمزة من أيدها يلا بقا اوف يا ساتر
شدت مسك ايدها منه وقالت
بس بقا جاية اهو عيال رخمة والله
حاتم / اللي هو احنا صح ماشي يا لمضة انزلي قدمنا و خلصينا بقا
دخلوا الأربعة الكليه و نفس اللحظة دخل فارس وعطر
حاتم وجاسر. سنة تانية هندسة احنا حنروح نشوف جدولنا
و مسك و حمزة / سنة تالته
مسك وانا مش لاقيه حد من للشله هروح ابص عليهم سلام بقا
ورجعت بظهرها حمزة اول متلاقي مكنا والجدول رن عليا اوك
حمزة/ مسك انتي رخمة بجد اتصدقي
مسك / عارفه كل يوم بتقول كده ايه الجديد باي
ماشت مسك و هي تضحك علي اخوها و مش باصه قدمها خبطت في حائط بشري قدمها
مسك / ايه ياعم مش تفتح ماشي عمال تخبط في خلق ربنا عصبح ايه لسة بتتعلم المشي قول واحنا نعلمك ازاي تمشي
فارس وقف ينظر لها بتعجب وكأنها كائن من الفضاء الخارجي
قال فارس ببرود معتاد / انتي بتكلمي مين كده يا آنسة
نظرت مسك حولها وقالت باستظراف:
هو انت شايف حد غيرنا واقف اكيد بكلمك انت
انتبه فارس اللي الشبه اللي بنها و بين عطر أخته نفس ملامح و الشعر و حتي لون العيون كان الشبه بينهم غير طبيعي ولكنه فاق على صوتها وهي تقول
مسك / ايه يا عمونا القطة اكلت لسانك ولا ايه
فارس / اتصدقي بالله لسانك انتي اللي عاوز يتاكل منه حته. ايه بلاعه مش بتتقفل في ايه
مسك / أنا بلاعة طايب انا بقي هوريك البلاعة دي هتعمل فيك ايه و فتحت ازاة الماية و قلبتها عليه
تحولت ملامح فارس لغضب وقال بعصبية:
– انتي مجنونه ولا شكلك
قالت مسك وهي بتجري:
– لا مجنونه مش شكلي كده وهي بتجري خبطتت في عطر.
مسك بضحك علي منظر فارس الذي كان ينظر لها باستغراب
اسفه يا آنسة ما ختش بالي
رن تليفون مسك
مسك/ ايوا يا حمزة عرفت احنا فين
حمزة / اه تعالي علي سكشن تلاته بس بسرعة علشان في معيد جديد جاي من بلاد برا و سمعت أن اكتر حاجة بتعصبه اللي يخش بعده و ميلتزمش بالمواعيد
مسك/ اوف بقا هما كل سنة هيقرفونا بحد جديد ماشي جاية اهو. هشتري بس ازازه ماية الدنيا مش هطير
حمزة / مسك المعيد دخل اجري
مسك/ اجري ليه هشتري مايه و اجي اموت من العطش انا علشان هو مش بيحب حد يخش بعده معلش يعصر لمونه علي نفسة المرادي
حمزة/ اقسم بالله لسانك ده عاوزة قطعة انتي حرة بقا
اشترت مسك زجاجة المايه و جرت مسرعة علشان تلحق نفسها طرقت الباب ودخلت وهنا كانت الصاعقة
المعيد اول ما شفها ابتسم
فارس/ اهلا اتفضلي يا انسة الساعة معاكي كام دلوقتي
ابتلعت مسك رقيها بصوت مسموع وكانها لسة بتتعلم كلام
فارس/ خير يا آنسة هي القطة اكلت لسانك ولا ايه
مسك / اصل اصل كنت بشتري ماية
قال فارس بتحدي:
– و ايه اللي حصل لازازة ماية اللي كانت معاكي ها
مسك / اه إزازة الماية بنفس التحدي قلبتها علي حد عصبني
فارس / والله هو اللي عصبك ااه تمام اتفضلي خشي اقعدي ودي آخر مرة تخشي بعديا ما فهوم
هزت مسك رأسها بالمواقفه و هي بتبرطم في سرها و ذهبت تجلس بجوار عطر و حمزة اخوها
بدأ فارس يعرف نفسة قال:
– معاكم المعيد فارس بيجاد خريج جامعة المانيا انا اللي هدرس ليكم ماده البرمجيات
سهم كلا من مسك و حمزة فور سماع الاسم ونظروا لبعض
سمعت مسك صوت البنوته جنبها وانا بكون عطر اخت فارس
التفت ليها مسك وكأنها مغيبة عن واقع
مسك في نفسها معقول يكونوا دول ولاد خالتو مسك معقول
سالت مسك البنت عن اسمها
مسك/ هو انتي اسمك ايه
عطر/ بصي انا هقولك اسمي بس متضحكيش علشان الكل مستغرب اسمي
مسك / بابتسامة ليه هو اسمك ايه جمالات ولا فوزية
ضحكت عطر بصوت مما لفت نظر فارس لهم
القي فارس نظرة غضب وقال بصوت عالي :
-لو سمحتم ممنوع الحديث الجانبي احنا مش في حضانه هنا أظن أننا كبار كفايا و نعرف أن وقت المحاضرة المفروض نسكت
غمزت ليها عطر بأن تسكت دلوقتي
انتهي فارس من المحاضرة
خرجت مسك وعطر و حمزة
مسك / قوليلي بقا اسمك ايه
قالت عطر بعربي مكسر:
-شوية. انا اسمي عطر
خفق قلب مسك بشده و نفسها تقولها أنها بنت خالتها لولا حمزة برق لها بعينة
حمزة / اتشرفنا يا آنسة انا حمزة اخو مسك التؤم
عطر/ الله انتي اسمك مسك
مسك بعين دامعة / اه عجبك
عطر/ طبعا ده علي اسم ماما الله يرحمها
مسك لسة هتنطق وتقول لا هي
دخل عليهم. جاسر و حاتم
قال جاسر: الكلام علي ايه مش هنروح انا بابا اتصل و عاوزني انا و حاتم بسرعة
حمزة/ خير. في ايه مش بعاده
قال جاسر وهو يرفع اكتافه لاعلي
– و الله منا عارف بس اتصل بيا و قالي هات حازم و تعالوا بسرعة
لمح فارس عطر واقفة مع الشباب و معاهم مسك
ذهب إليهم و هو عنينه علي عطر
فارس/ خير يا عطر واقفة عندك بتعملي ايه مش يلا علشان نروح
عطر / اوكية انا جاهزة و سلمت علي مسك و مشت مع فارس
فارس/ خير كنتم بتكلموا في ايه
عطر / ولا حاجة. كنت بتعرف عليهم
فارس/ بفضول هما مين الشباب اللي كانوا واقفين معاكم
عطر /بخبث معانا مين قصدك انا ومسك
وقف فارس ولفت نظرة الاسم
فارس/ هي اسمها مسك
عطر/ اه وانا كمان الاسم لفت نظري
فارس / الاسم بس اللي لفت نظرك
عطر,/ مش فاهمة قاصدك ايه
فارس/ ملاحظتيش تشابه الشكل ينكم كبير
عطر/ لا خالص ما اختش باللي
فارس / طايب يلا علشان بابا مستنينا برا علشان نروح نشوف بتنا الجديد و قالي أن اعممنا كلهم مستنين هناك
عطر/ بجد الله انا نفسي قوي اشوفهم
وفي شقة بيجاد الجديدة الكل متجمع في انتظار بيجاد
تجلس اشجان بجوار محمود قعيد علي كرسي المتحرك وقد نال الشيب منه و ظهرت عليه علامات الزمن
وقف ماجد و قال بصوت عالي ؛
-معلش يا شباب الكل يحضر. هنا
حضر كل الاولاد وعلي وجهم علامات التساؤل
قال ماجد مبتسما ؛
– مشاء الله عليك بصوا بقا اولاد عمك فارس وعطر
ميعرفوش أن مسك بتكون والدتهم هما عارفين أن ولدتهم متوفية ياريت محدش يجيب سيرة قدامهم علي أن مسك تكون مامتهم وخدوا بالكم أن مسك هتيجي علي معاد الغدا و هي متعرفش أنهم جم
اوعوا حد فيكم يغلط باي بكلمة
لوجين/ ماشي تمام بس احنا من حقنا تعرف ليه ماما مسك بيعيده كل السنين دي عن عيالها اللغز ده محيرنا كلنا عمو بيجاد كان بينزل هو في الإجازات دليل أن علاقة ماما مسك كويسة و كلنا شوفنا الحب اللي بنهم زي الاساطير اللي بتسمع عنها ليه بقي البعد عن اولادها
حضنها امجد من ضهرها
امجد/ بنوتي الحلوة كبيرت و بتسال اسئله كبيرة بصي يا لوجي في حاجات ما ينفعش تتحكي اكيد مع الوقت هتعرفوا كل حاجة في معادها بس اللي مطلوب منكم دلوقتي عطر وفارس بلاش يعرفوا ان مسك مامتهم احنا هنادي لمسك بدلع بتعها محدش يجيب اسم مسك ده احنا هنقولها يا سوسو زي ما بندهلها كلنا تمام
خبط جرس الباب ودخل بيجاد و وراه الاولاد
بيجاد / سلامو عليكم يا ال محمود
وجري بيجاد علي أمة يقبل يدها وراسها و علي أبوه
بيجاد / وحشتوني قوي قوي ثم نظر اتجاه لاولاده وشاور ليهم
جري فارس و عطر علي جدتهم وحضنوها و جدهم
وبدأو يتعرفوا علي اولاد اعمامهم
جرت لوجين وحضنت فارس انت اخويا علي فكرة
فارس / انتي لوجين بين عمو امجد صح اختي في رضاعة
لوجين/ بس انا معرفش انك زي القمر كده لو اعرف ما كنتش رضعت معاك و بقيت اختك لا كده مش عدل بقاااااااااااااا
ضحك الكل تحت جو أسري جميل
بدأت مروة و هند في ندي. في تحضير السفرة
جري فارس علي ندي
فارس / انتي كمان امي صح
ندي/ ايوا يا حبيبي انا اخدت في حضني و رضعت. ربنا زرع حنانك جوا قلبي
فارس / طايب هي امي كانت فين وقتها ما هي مش معقول تكون كانت اتوفت لأنها جايت عطر بعد سنة ونص
اتلجلجت ندي و نظرت لمروة
اجابت مروة مسرعة :
علشان يا حبيبي مامتك وقتها جتلها حمي نفاس و دخلت في غيبوبه وكانت ندي لسة ولده رضعتك مع لوجين
فارس/ اممم انا كده فاهمت
وفي نفس لحظة اتعرف جاسر وحاتم علي عطر
حاتم/ مش انتي اللي كنتي واقفة مع مسك وحمزة الصبح
عطر / امم انا انتم تعرفوهم منين
جاسر/هما جيرانه واكتر من اهل و ساكنين هنا جمبنا و جين كمان شويه
اتصلت لوجين لمسك صغيرة
لوجين / أيوة مسك انا عرفت باللي حصل في الجامعة انهاردة
مسك/ انا متلغبطة يا لوجين مش عارفة اقول لخالتوا ايه بجد مش عارفه
لوجين: متقولهاش حاجة هتوها وتعالوا في الشقة اللي تحت شقتها بس اوعي تقولي قدام فارس وعطر أن هي مامتهم هما مش عاوزين يعرفوهم دلوقتي أن مسك بتكون ما متهم
عطر/ نفسي اعرف ليه سألت ماما كتير وبردو محدش جاوب علينا
لوجين/ من الواضح أن الموضوع كبير بصي مش دي مشكلتنا دلوقتي المهم هاتي ماما مسك وتعالي
و عند فارس دخل البلكونه يتفرج علي منظر البحر و سرح في مسك اللي شافها في انهاردة و علي لسنها الطويل و.قد ايه هي لمضة و علي شفتية ابتسم دون أن يشعر
دخل بيجاد علية
بيجاد/ حبيبي بتضحك مع نفسة ليه
فارس/ أتصدق بالله أنا نفسي مش عارف ايه اللي بيحصل
بيجاد/ خير يا ابو الفوارس اتحفني احنا اصحاب من زمان مش بتخبي علي بعض حاجة
فارس/ وانا مش بخبي بس انا مستغرب معقول اشوف بنت لأول مرة و تشغل تفكيري قوي كده
بيجاد / اوبا قلنا البلدي يوكل ولا ايه بقا سبت كل بنات المانيا و تعجبك ام ملايه لف بنت اسكندريه ايووووو يا جدع
فارس/ هههههههههههه لا بجد أصلها بنت غريبة تقدر تقول مختلفة مع أن عليها لسان عاوز قطعة أتصدق تبقي هي اللي خبطه فيا و تقعد تديني محاضرة في ازاي امشي و لما رضتيت عليها معجبهاش و تمسك ازازه الماية تقلبها عليا شوفت بحاجة اكتر من كده
بيجاد وقع علي الأرض من كتر الضحك و اسمها ايه بقا الجنية الشقية دي
فارس/ هو ده بقي الأغرب
بيحاد / ليه بقا أن شاء الله اسمها ايه
فارس/ مسك
رفع بيجاد عينه في فارس و برق نقظ الموقف صوت جرس الباب و دخول مسك الصغيرة بشقاوتها المعتادة
مسك الكبيرة / وهي بتسلم عليك مروة
مسك / هو مين فيكم عزل ايه البيت الجديد ده بتاع مين
في خرجت بيجاد و فارس من البلكونه
وقفت مسك الكبيره مكانها وكأنها تمثال لا يتحرك