روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثاني والأربعون

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثاني والأربعون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثانية والأربعون

قفلت مسك وراه الباب و انهارت في بكاء شديد
خرج محمود و هو يجر ازيال الخيبة وعلي و جه علامات الندم علي ما سبق ولكن في الاشياء التي تاتي متأخرة ليس لها معني
وصل محمود موقف العربيات و ركب علشان يسافر ولكن يشاء القدر و تتقلب السياره بكل الركابها علي طريق الزراعى في حادث اليم
رن هاتف ماجد في منتصف الليل قام مخضوض
ماجد / استر يارب مين بيتكلم دلوقتي استرها من عندك يارب يكون خير
هند / رد بسرعة يا ماجد انا بخاف من تليفونات متاخره دي
ماجد / نظر في هاتف و باستغراب ده رقم بابا هو بابا مش كان قايل أنه راجع البلد بعد السبوع ما يخلص علطول
هند/ تلاقية وصل و حاب يطمنك. علية يتحصل
ماجد./ لاء مش عادت بابا أنه يتصل بينا كده في الوقت متأخر. و فتح الخط
ماجد / الو أيوة يا بابا خير حصل حاجة قطع كلامة صوت. الطرف التاني
الطرف الآخر/ الو أيوة مين معايا
انعدل ماجد في جلسته و قال بحده
ماجد / الوو الموبايل ده بتاع الحاج محمود انت مين و ازاي واصلك التليفون ده انطق فاهمني
ال
طرف الآخر/ بس ممكن براحه علشان اعرف اسمعك معاك هنا مستشفي الامانه التخصيصي
صاحب الخط عمل حادث و هو في المستشفى حالته خطيرة و عاوزين حد من أهله بسرعة
ماجد/ بخضه شديده ابعتلي عنوان المستفي حالا وقام واقف
خبط ماجد علي راسه و مخة اتشل عن التفكر
هند/ ماجد في ايه بس ايه اللي حصل
ماجد / بيلف حوا لين نفسة بيقول بعدم تركيز امجد امجد امجد. ماسك التلفون واتصل على امجد
امجد/ بكسل الوا يا ماجد خير في حاجة حصلت
ماجد / تقوم بسرعة تلبس وانا عشر دقايق تكون تحت البيت عندك بس بسرعة يا ماجد
امجد /.قام وقف طايب افهم في. ايه بس الأول أنا بجد مش فاهمة حاجة
ماجد / مش وقته يا امجد الخلاصة ابوك عمل حادثة و هو في مستشفي و الحاله حرجة
امجد/ ااايه بتقول اايه مين اللي عمل حادث قول تاني
ماجد/ امجد الله يكرمك مش وقت تنصدم اخلص ولبس يا امجد انا شوية و اكون تحت
نزل ماجد مسرعا وصل لا امجد اخدوا و ذهبوا للمستشفي
سالو عن والدهم كان في غرفة العمليات فضلوا منتظرين برا و القلق يد
خرج من غرفة العمليات و دخلت العنايه المركزه
طلب ماجد نقله بسيارة إسعاف مجهزة لاكبر مستشفى في الاسكندريه. وتم نقله ودخل العناية المركزة هناك
كان النهار بداء يطلع اتصل ماجد بمروة و بلغها
مروة/ ايه انت بتقول ايه يا ماجد بابا بابا
يوسف/ اهدي بس يا مروة علشان خاطري اهدي خلينا نفهم ماجد بيقول ايه
واخد منها تليفون
يوسف ايوة يا ماجد في ايه حصل
ماجد / يوسف هات ماما وتعالي بابا عمل حادثة كبيرة وهو العناية. المركزه و حالته. مش مطمنه ربنا يستر و تعدي علي. خير يارب
يوسف/ تمام نص ساعة ونكون عندك أن شاء الله
التفت يوسف لمروة اللي كانت منهارة من عياط
يوسف/ مروة اجمدي كده علشان انتي اللي هتخشي لولدتك و تبلغيها الخبر بس هاتهولها براحة خالص
مروة / بانهيار مش هقدر يا يوسف مش قادرة بجد
يوسف / مروة بقولك ايه الوضع مش مستحمل اخوكي مستنينا في المستشفى اخلصي اجمدي كده وشوفي حتخشي تقوالها اية
قامت مروة و علي وجهها الدموع مسحتها بظهر أيدها
خبطت مروة علي ولدتها
اشجان / تعالي يا مروة. انا صاحية من الفجر خير يا حببتي ايه اللي مصحيكي بدري كده
مروة/ ماما اصل بصي قومي اللبسي علشان نازلين
اشجان،/ قامت وقفت في ايه يا مروة انتي شكلك معيط كمان ايه اللي حصل و هتنزل بدري قوي كده تروح علي فين لتكون جميلة تعبت بعد شر عنها
مروة / لاء جميلة كويسة بصي هقولك بس براحة كده
اشجان/ اخلصي يا مروة وقعتي قلبي في رجليه في ايه
مروة / بصراحة يا ماما بابا عمل حادث. و نقله المستشفى
خبطت اشجان علي صدرها وقالت :
اشجان / يا لهوي أبوكم حصله ايه يالهوي يالهوي
مروة/ أن شاء الله هيكون بخير اجهزي بسرعة لحد ما البس انا كمان
دخلت مروة الاوضة كان يوسف لبس
فتحت دولاب طلعت هدومها
يوسف / انتي رايحه علي فين يا مروة
مروه/ باستغراب نعم هو ايه اللي رايحة فين رايحة معاكم يا يوسف ايه الغريب في كده
يوسف / ازاي والبنت تنفع تخش مستشفيات في السن ده
مروة / ما تقلقش عاملة حسابي هعديها علي مسك في طريقنا للمستشفي علي نفس الطريق يعني مش هنتعطل
يوسف/ طايب ثم افتكر شيء صحيح بلحق كلمتي مسك عتطيها خبر و فاهمتها أنك هتسبلها جميلة
مروة وهي ترتدي ملابسها:
هكلمها و احنا في الطريق يلا بقي يا يوسف اتاخرنا
يوسف / هوانا اللي مأخرك أنا مخلص من بدري
خرجوا وفي طريق اتصلت مروة لمسك
مسك / الو خير يا مروة مش بعاده تتكلمي بدري
مروة/ مسك معلش هعدي عليكي جميلة تقعد معاكي
مسك / بفرحة ياسلام كلنا تحت أمر الست جميلة بس ليه يا مروة و ايه بدري قوي كده
مر/ بابا عمل حادث ونقلوا مستشفى وحاله خطر
قامت مسك من مكانها
يا ساتر يارب وحصلوا ايه
مروة/ مش عارفين لسة يا مسك ده أمجد بلغني الصبح بدري عن خبر الحادث
مسك / ربنا يطمنكم عليه أن شاء الله يقوم بسلامة ليكم
مروة/ من قلبك يا مسك بجد بتدعيله من قلبك
مسك/ في ايه يا مروة ده مهما كان ده والد بيحاد. وجد فارس حتي لو هو مش اعرفه وفي الاول و الاخير انسان وانا ما تعودتش اتمني لحد حاجة وحشة حتي لو كان عدوي
مروة /وبالله عليكي ادعيلوا يا مسك هو محتاج دعاءنا حالته مش مطمئنه
مسك/ ان شاء الله خير قدام قد ايه و توصلي عندي
مروة /خلاص احنا علي أول شارع عندكم
مسك/ طايب ما تطلعيش انا هنزل أخدها منك وربنا يطمنكم
ارتدت مسك إسدال الصلاة و نزلت تاخد الست جميله هانم
اخدت مسك جميلة من مروه وشنطتها وطلعت كانت عطر صحت علي صوت فتح الباب
عطر / خير يا مسك في ايه. نزلتي فين بدري كده ثم التفت لجميلة وقالت :
اهلا اهلا جميلة هانم اي ريح طيبة اتت بيكي يا قمر
ثم رفعت عملها علي مسك
عطر / خير يا مسك ايه اللي جاب جميلة بدري كده ومن غير. مروة كمان في ايه حصل اكيد حصلت حاجة
مسك / أسكتي شوية علشان اعرف احكيلك ايه بالعه راديو علي الصبح
خرج محمد من اوضة نوم بيضحك عليهم
عطر/ قولي بقا واخلصي ايه اللي جاب جميلة بدري
مسك/ بلمتختصر العمد عمل حادث و في المستشفي حاله خطر
محمد/؛ لاحولا ولا قوة الا بالله وده حصل امتي يا ستار يارب
مسك / امبارح بليل بعد ما كان عندنا كان مسافر و العربية انقلبت
عطر ا/ ستر يارب إن شاء الله خير
مسك/ أنا هدخل انيم جميلة و ضمت مسك جميلة لحضنها وشمت ر يحتها وحنت لفارس ابنها
مسك / اااه يا فارس يا حبيبي وحشتني قوي يارب يرد غيبتك يا حبيبي
نامت مسك و جميلة في حضنها دون ان تشعر
وفي المستشفي الكل واقف في انتظار خروج دكتور العنايا
دخلت اشجان علي ماجد
اشجان ماجد ايه اللي حصل لأبوك وهو فين دخلوني عنده عاوزة اشوفه مليش دعوه
ماجد
اهدي بس يا امي هو في العناية وممنوع عنه. الزياره
اشجان / مليش دعوه انا عاوزة . اشوف ابوكم حالا
فتح الباب وخرج الدكتور. وملامح وجه لا تفسر
اقترب منه ماجد و امجد و يوسف
ماجد/ خير يا دكتور. طمني انا ابنه خير
رفع الدكتور حاجبية وقال بأسف/ كان نفسي والله اطمنكم بس حاله مش مطمنة احنا تجبرنا نعمله بتر في ساق. اليسري و أصيب بشلل رباعي للاسف الأكسجين وقف شوية و ده تتسبب في شلل و تعثر في النطق
يوسف
يعني معني الكلامة أن النطق كمان عنده أتأثر
الدكتور / اه مع الاسف الشديد ادعوله هو محتاج الدعاء دلوقتي
خبط ماجد علي راسة من كلام الدكتور وخبطت اشجان علي صدرها علامة عدد التصديق
دكتور/ خلاصة الكلام انا اللي عاوز اوصلهاكم انكم تكونوا مستعدين لاي حاجة هتحصل لأن الوضع ما يطمتش لو فاق قبل يومين في احتمال أن الحاله تتحسن شوية
اشجان/ يعني خلاص ابوكم راح مننا خلاص
امجد / اهدي يا امي بالله عليكي اهدي
مروه بصوات / انا عاوزه اشوف بابا حد يدخلني عنده ونبي يا ماجد دخلني اشوف دقيقة بس ونبي
يوسف شد مروة لحضنة يطمنها ويبعث لها حنان
يوسف/ اهدي يا حبيبتي و ادعيله هو محتاج دعواتكم كلكم دلوقتي العياط مش منه فايدة خالص
مر علي هذا الحادث يومين والكل لم يغادر المستشفي في انتظار أنه يفوق في معاد اللي حدد الدكتور مافيش غير مروة اللي كانت بتمشي ترضع جميلة. وترجع تانى
وفعلا بعد يومين فتح محمود عينة في ابعناية و نطق بكلمة. واحد تقيله بس مفهومة مم.. س..ك عععاووزها
خرجت مرضة وعلي و جهها ابتساة
الف مبروووك الحمد لله المريض فاق
قالت مروة بلهفة
يعني اقدر اخش اشوفه دلوقتي
الممرضة / باستفهام انتي مسك صح؟
مروة/ باستغراب !لا انا مش مسك بتسالي عليها ليه دلوقتي انتي تعرفيها
الممرضة/ اصل المريض اول كلمة نطق بيها مسك هو عاوز يشوف اللي اسمها مسك دي لو تقدااروا توصلولها قولو لها تيجي علشان هو عاوز يشوفها
مروة بتعب شديد : خلاص. انا هتصل بيها .هخليها تيجي بس يارب ترضي. تيجي و متقولش مليش دعوة
نظر لها ماجد /. حتي لو ما جتش حقها محدش يقدر يعتب عليها طايب ممكن تسبولي انتم حكاية مسك وانا هعرف أقنعها ازاي
قال امجد : تمام اتصل بيها حالا ما فيش وقت
اتصل ماجد لمسك
ماجد الواو يا ست البنات عاملة ايه
مسك / صباحو الغزالة رايقه معاك ولا ايه اكيد عمي محمود فاق صح
ماجد/ أيوة يا مسك فاق واول حاجة نطق بيها اسمك
مسك / الف حمد الله علي سلامة عقبال ما يطلع من هناك علي خير و أكملت باستغراب انت بتقول اسمي انا ليه اشمعنا
ماجد/ بصراحة يا مسك هو عاوز يشوفك انتي الوحيدة اللي نطق اسمك
مسك / بدموع انا ليه يا ماجد عاوز مني ايه هيطلب مني السماح لا مش هقدر اسامح بحد مش حقدر
ماجد/ عارف والله كل اللي قلتي عليه عندك حق بس ده هو في اوضة العناية المركز ة وبين ايادي ربنا و نطق اسمك علشان خاطري يا مسك سامحيه و تعالي مش قادر انطقها بس ابويا بيموت انا حاسس بكده و مش عاوز اقولهم بس هي حلاوة روح
مسك / بعد الشر ما تقولش كده حاضر يا ماجد علشان خاطر بيجاد بس انا هلبس و هاجي مسافة الطرق
ماجد / بنت اصول يا مسك وإذا كان علي جميلة زمان هند على وصول و هتقعد مع عطر
مسك / تمام يا ماجد من عنيا وانا هخش اللبس لحد ما هند توصل بسلامة
ماجد / بجد انا مهما اشكر مش هوفيكي حقك
مسك / بس بقا يا ماجد انا اختكم و يلا اقفل علشان اللحق اوصلكم بسرعة
ارتدت مسك ملابسها و جلست في انتظار هند توصل و فور وصول هند نزلت مسك
دخلت مسك المستشفي وجدتهم واقفين خارج غرفة العناية
ابتسمت لها اشجان وقالت :
مسك تعالي يا حببتي هو طلبك بالاسم علشان خاطري يا بنتي بلاش تقوليلوا كلمة تزعله كفايا اللي هو فيه علشان خاطري انا يا مسك و غلاوة فارس عندك
مسك / ما تخفيش يا امي من غير ما تحلفيني انا استحاله اعمل كده ده مهما كان بين أيدي ربنا ما تقلقيش
اشجان / بنت اصول يا مسك
دخلت مسك غرفة العناية المركزة
محمود ابتسم اول ما شافها شبه ابتسامة و لكن مسك وقفت متنحه ماكنها من المفجاءة شافت اخر حد تتوقع تشوفه
مسك / بصوت مهزوز وعقل غير مصدق ببيجاد مش معقول بجد مش معقول

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى