رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني عشر 12 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثاني عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثاني عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثانية عشر
محمود:
بص يا بيجاد هي هتكون مراتك انت بس انا عمري ما هنسي إنها بنت كلاف البهايم وأنها ورطتك معاها وأنها ملهاش حسب ولا نسب وياريت تنبه عليها لوحابه تشوف أهلها هي اللي ترحولهم هما مايجوش هنا
ببحاد :
وبتصميم وتحدي بابا لو تحب اخد مسك ونسكن برا سرايا انا معنديش مشكله
وفجاءة الجو اتكهرب تاني والكل وقف
محمود بعصبية شديده
وقدرت تقولها لما هي لسة علي البر وعاوزة تخدك مننا امال لو خلفت منك حتة عيل ايه هتنسيك اهلك
بيجاد بغضب :
بابا انت واخد منها الموقف العدائي ده ليه بس واللهي مسك اطيب من كده بكتير لما تعرفها هتحبها خالص
قال محمود بأصرار :
– بص يابني علشان مظلمهاش معايا انا مش عاوز اتعامل معاها خالص وياريت طول ما انا في البيت تفضل هيا في اوضتها . هيكون افضل الكل
بيجاد بكسرة؛
حاضر اللي تشوفه يا حاج حاضر
محمود حس بكسرة ابنه بس قاوم احساسة وقال
يلا الكل علي اوضه علشان النوم ورانا حاجات كتير. بكرة ان شاء الله وتجهيزات الفرح
صعد الجميع لغرفهم
دخل امجد وجد ندا قد بدلت ملابسها وفي انتظاره
قال امجد وهو ينظر لها بأعجباب وحب :
يلهوي يا ولاد علي الجمال هو في كده عصفورة قلبي مستنياني ايه يا ندوش الجمال ده كله
نظرة ندى في عينية وقالت :
– مالك يا امجد خير ايه حصل تحت ده لو حابب تقول لو مش عاوز خلاص بس عنيك فيها كلام كتير وحزن اكبر
اترمي امجد في حضن ندا وحضنها جامد وقال :
– اااااه يا ندي ابويا ده طلع واعر قوي صعب حاجة كده ملهاش كتالوج بيلعبنا كلنا علي صوابعة و بيجبرنا دائما نعمل اللي هو عاوز و بمزجنا واحنا راضين كمان
تفتكري حكم علي ماجد بأية أنه يبيع نص ارضه لبيجاد
شهقت ندا بصوت ماسموع:
-معقول الكلام ده دي فاطمه هتقلب الدنيا ومش هتقعدها اصبر بس
قال امجد وهو يجلس :
– وهو ده اللي خايف منه ربنا يستر كمان شفقان علي البنت اللي هتخش عروسه كمان كام يوم ابويا حاطتها في دماغة وفاطمة طبعا مش هتتواصا اللي جاي شكله صعب يا ندا
ندا باستفسار:
هي مين عروسة اللي عمله القلبان في البيت كله دي
امجد بسخرية :
ال عروسة تبقي مسك
ندي بفرحة :
بتكلم جد يا امجد وحيات ربنا عروسة بيجاد مسك
امجد بضحكة
ومالك فرخانه قوي كده و الدنيا مش سياعكي من الفرحة
ندا:
مسك دي اطيب حد ممكن تعرفة بنت جميلة بجد شكل وخلق وكل حاجة بجد بيجاد أمه دعياله
نظر لها امجد بأعجاب شديد وقال ،:
-ندا انتي حد جميل قوي وانا بحبك قوي قوي
ندا بخجل
طايب منا كمان بحبك ويمكن اكتر كمان بس ليه كل ده
امجد :
علشان شايفة ناس كلها حلوة وجميلة
ندا :
ومين قالك كده لاء خالص بلعكس انا فاهمة كل واحد بلظبط بس مسك بجد تستاهل كل ده بنت جميلة من كل حاجة
امجد:
والله انا نفسي اللي يشوف كله ده الحاج لانه شكله كده مش ناوليها علي خير ابدا ربنا يسترها بقي
ندا
طايب ليه الموقف العدائي اللي باباك واخده ده منها مع أنه لسة متعاملش معاها ولا شافها
امجد:
بصي يا ندا بابا ليه فكر مختلف شوية في حكاية الجواز ماشي علي مبداء حب زي ما انت عاوز بس لما تفكر تتجوز لازم تختار العيله اللي هتناسبها لازم تكون عيله كبيرة وطبعا انتي عارف. عيلة مسك اكتر مني .غير أن الموقف اللي حطه في بيجاد واجبار بابا علي موافقة علي جوازه زاد من عداء بابا لمسك
وفجاه سمعوا صوت زعيق طالع من اوضه ماجد
امجد بملل:
اتفضلي دي حاجة بسيطه كل ده لسه جناب البرنسيسه بتسخن ربنا يستر ما يكنش ماتش اعتزالها انهاردة و ماجد. بيتلكك علي كلمة منها هيموت ويطلقها أو يتجوز واحده تريحة
ندا:
انت بتهزر طبعا استحالة ماجد يعمل كده يتجوز علي فاطمة لا شخصية زي شخصيه ماجد مهزوزه شوية استحاله يعملها بيخاف جداا منها
امجد يضحك :
– الله اعلم كله هيبان خلاص بقي كفاينا كلام وتعالي عاوز اقولك علي كلمتين سر وانتي حلوو قوي كده
وذهبا في عالمة الخاص الملئ بالحب والرضا
وفي صباح اليوم التالي ذهبت مروة وندي مع مسك وعطر لشراء فستان الزفاف
قالت ندا وهي تقف أمام إحدي البترينات :
الله تعالوا كده يابنات اتفرجوا الفستان ده روعة بجد
نظرت مسك لمما تشار إليه ندا وقالت مبهورة :
-الله لا بجد زوقك يجنن
تحمست مروة وقالت لمسك :
-خشي كده يا مسك جربي فستان وفرجينا شكله عليكي
نظرت مسك اتجاه عطر وقالت :
عطر تعالي ساعديني
دخلت عطر ومسك حجرة القياس
قالت مسك مبتسمة:
– عطر خطرت في بالي فكرة مجنونه شوية ايه رايك نعمل فرحنا انا وانتي في نفس اليوم وبدل ما تبقى عروسة واحده و نخليها اتنين
ونفرح سوا زي ما كنا بنحلم انا وانتي
قالت عطر وهي تضحك
هي فكرة حلوة بس انا لازم اسال محمد الأول المهم تعالي يلا تقيسي فستانك
ارتدت مسك الفستان و خرجت ببه انبهر كل اللي في المحل من شده جماله عليها
احمر وجهها من الخجل وقالت :
-والله كسفتوني بجد حلو عليا
أطلقت مروة صافرة اعجاب :
هو حلو بعقل بجد روعة في منتهي الروعة عليكي مشاء الله حببتي
قالت ندا مبتسمة /
– بسم الله مشاء الله بجد روعة يا مسك مبروك عليكى
وأشتروا كل احتياجاتهم مسك وعطر ثم ذهبوا الي منزلهم
قابلتهم عواطف عند الباب قائله :
-ايه يابنات جبتم كل حاجتكم بلا كل واحده تخش توضب شنطتها بسرعة علشان الوقت خلاص مافيش
دخلت مسك وعطر غرفتهم وكل واحده اندمجت في تحضير شنطتها. وخيلها سارح في حياتها الجديدة
قالت مسك الدموع في عنيها علي فراق اختها دي اول مرة يسيبوا بعص فيها
قالت مسك والدموع في عينيها :
-تعرفي يا عطر أن دي اول مرة نسيب بعض انا قلقانه قوي مس عارفة هعرف اعيش ازاي وانتي بعيده عني
أجابت عطر وهي تمسح دموعها بظهر يدها :
– مسك كل واحده فينا هتعمل لنفسها حياه جديده يارب بس تكون قدها ومتغلبناش هيا
مسك
– يارب يسعدك يا اختي اتمنالك الخير في حياتك يا قلب اختك من جوا
ارتمت كل واحده داخل حضن الأخري وضموا بعض بشده
دخل محمد عليهم وهما بيحضنوا بعض وقال بسخريته المعتادة
– ايوا بقي الدراما مصرية هتشتغل في ايه يابت منك ليها احنا في فرح اجمل أختين ببتجوزا في ايه دي البلد كلها ملهاش حكاية غير عن ولاد فايز و جمالهم وفرحهم اللي قرب
نظرت عطر له وقالت :
محمد بقولك ايه
غمز محمد وقال :
عيون محمد وقلبه
قالت عطر بصوت فيه إقناع
-مسك اقترحت عليا اقتراح بس انا قلتلها اشوف رايك ايه الاول
محمد /خير ربنا يسترها بخاف منكم والله
مسك /اسمع بس احنا بتكلم جد ايه رايك بدل ما يكون فرح واحد نخلي الفرحة اتنين
تظاهر محمد بعدم الفهم لانه يعلم جديدا أنه كان حلمهم أن يتزوجوا في يوم واحد وقال متصنع الغباء :
– مش فاهم بردو عاوزين ايه
عطر بمحيلاه:
-ونبي يا محمد هقولك علي حاجة ونبي توافق
محمد بابتسامة :
– قولي يا قلبي علطول سمو الأميره. كلمها يتنفذ من قبل. ما تقول عليه
خبطت مسك علي ظهره وقالت
أتصدق انك رخم يعني انت عارف احنا عاوزين ايه
محمد/
-طبعا انا اللي مربياكم يا بنتي و انا موافق ومحضر مفجاءة لعطر ثم أحضر صندوق كبير
فتحت عطر الصندوق وشهقت
الله يا محمد. ده علشاني جميل قوي
مسك الله الله مشاء الله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)