رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثامن عشر 18 بقلم نرمين قدري
رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثامن عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثامن عشر
رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثامنة عشر
مروة :
هو اصلا من اسكندريه و بيجي عندنا 3 ايام في الاسبوع. و هو واخد اجازة شهر مش هايجي فيهم عندنا فا انا عاوزه اشوفه هناك بصراحة واحشني قوي
وفجاءة فتح الباب وخل بيجاد عليهم كلهم قاموا وقفوا
بيجاد/
هو اية اللي انا سمعته ده انا عاوز شرح مفصل للي بيحصل هنا متجمعين كده ليه
اقتربت منه مسك وقالت :
خير يا بيجو في ايه قاعدين قاعدت بنات ايه مزعلك بس في كده ، مش احسن ما نقعد برا ونتشاكل مع فاطمة
خفق قلب مروة وازدادت سرعة نبضلته و تغير لون وجهها و من الخوف خوفا من أن يكون قد سمع أخاه. ما حدث
ارسلت لها مسك نظرة تطمنها
قال بيجاد وهو ينظر اتجاه مسك :
يا سلام يا مسك انتي سيباني برا قاعد مع الساحره الشريره وانتم عاملين اجتماع قمة هنا ايه مقطعين فروة مين وسمعت وانا داخل مروة بتقول عاوزة تشوفوا هو مين ده اللي هي عاوزة تشوفوا والتفت ليها
جحظت عين مروة بشده وقالت :
مين ها أنا ليه
لحقتها ندي مسرعة:
البحر اه البحر مروة نفسها تسافر اسكندرية علشان تشوف البحر بصراحة كلنا نفسنا نشوف البحر
بيجاد بعدم تصديق :
– اااااه البحر و انا اللي عقلي سرح وقلت مفعوصة كبرت بس يلا الحمد لله أنه طلع البحر علشان مقطعش خبرك
ثم غمز لمسك وقال:
-اايه مش يلا بقي ولا القاعده عجباكي هنا ما تنسيش اننا مسافرين بكرة اسكندريه وفي حاجات عاوزة لسة تتحضر
مسك :
اه تمام انا قايمة اهو اسبقني انت بس وانا
هاحصلك حالا وراك اهو
بيجاد :
اه ياما نفسي اعرف بتجيبوا الكلام ده كله منين ماشي يا نبضي متتأخربش عليا
و التفت لمروة وانتي يا مفعوصة نامي بدري علشان مدوخناش الصبح انا حافظك علشان لو ماصحتيش علي طول مش هاخدك معانا
فجاءة نطت مروة علي سرير ونامت وشدت الغطا علي رأسها
مروة:
انا نمت خلاص طفوا النور يلا والباب في ايدكم
ندي:
ماشي يا ما مفعوصه هانم ليكي روقة هربتي ورمتها بالمخده
ابتسم بيجاد علي عفوية أخته و طيبتها كأنها طفله صغيرة
خرج بيجاد ومسك ايد مسك وخرجت ندي شاوروا لبعض وكل واحد دخل غرفته
دخل بيجاد ومسك الغرفة وقفل بيجاد وراه الباب وقال بحب:
مسك
لتفتت له:
ايوة يا بيجاد في حاجة
-رايحة فين
=رايحة اجيب الهدوم من الدولاب علشان اغير. وأحضر الشنطه وانام هموت من التعب
=طايب تعالي اقعدي عاوز اتكلم معاكي
-اتلجلجت خير في ايه يا بيجاد خضتني
= يا قلب بيجاد من جوا مافيش حاجة بس كنت بستفسر هو انتم كنتم في عند مروة بتكلموا عن ايه
تتفاجأت بكلامة ولكن اجابت بهدوء :
– ها ااه كنا بنتكلم هنروح فين في اسكندرية و كلام بنات متشغلش بالك انت بيه
هز بيجاد راسة وقال :
ااه صحيح بلغتي عطر أننا بكرة نازلي عندهم
خبط مسك علي رأسها وقالت
/اوووووف أتصدق ناسيت خالص هتصل بيها علي طول دلوقتي
ماسكت مسك هاتفها واتصلت بعطر
عطر بلهفة ة
يا وحشة يا نداله ملكيش اخت تسألي عليها موحشتكيش انتي وحشه بجد
ضحكت مسك وقالت بحب:
طايب انا مساتش انتي مسألتيش عليا ليه
شعر بيجاد مدي اشتياق الاختين لبعض ترك الغرفة ونزل لاسفل ليتركها براحتها
عطر :
-والله خفت أسأل وخصوصا بعد عواطف ما حكت ليا اللي حصل من العقربه اللي عندك خالي بالك منها
قالت مسك:
ربنا يكفيني شرها بجد مؤذية جداااا المهم احكيلي انتي ايه اخبارك ومحمد عامل ايه وحشتوني وحشتوني جدا
= انا اللي هتجنن و عاوزة اعرف عملتي ايه وعايشة ازاي عندك وايه اللي حصل ده لما مرات ابوكي كانت عندك وبعد ما مشت عملتي معاهم ايه القلق عليكي هيموتني
ضحكت مسك
– انا حصلي حاجات كتير اشوفك بكرة أن شاءالله واقعد كده احكيلك بالتفاصيل مش هينفع. في التليفون
قامت عطر نطتت من مكانها وقالت بفرحة :
– احلفي بالله اللي سمعته صح انتي قلتي اشوفك بكرة صح ولا انا سمعت غلط
مسك /
هههههههههههه هههههههههههه صح أنا جاية اسكندريه بكره أن شاء الله أنا وبيجاد و ماجد ومروة
= خلاص تنزلوا عندي ومش عاوزة اعتراض
– لا عندك ايه هتنزل في فندق بس مش هاسيبك غير علي النوم و ماتنسيش تبلغي البت هند عاوزة اشوفها
=طبعا امال مين هيساعدني في عمايل الغدا بكرة ان شاء الله بكرة الغدا عندي
يلا بقي يا مسك اقفلي علشان اللحق احضر
– طول عمرك مجنونه يا عطر يلا سلام
دخلت عطر علي محمد وقالت بفرحة
– محمد عندي ليك مفجاءة مسك جاية بكرة انا فرحانه قوي
قال محمد بحزم /
توصل بسلامة وتركها و ذهب لينام
زفرت عطر أنفاسها بملل /
اوف بقي هو هيفضل قالب وشه كده كتير اعمل ايه بقي علشان ميزعلش مني أنا خايفة اعمل ايه بس دخلت عطر
غرفتها وجدت محمد بيحاول أن يخلد لنوم اقتربت منه وقالت :
– محمد انت هتنام بدري قوي كده
= و هقعد اعمل ايه يا عطر انام احسن علشان منتخانقش
– ربنا ما يجيب خناق بس انا غصب عني مش عارفه خايفة يا محمد
– و انا ما طلبتش منك حاجة يا عطر ويلا تصبحي علي خير و شد غطا علية و نام
وفي صباح اليوم التالي استعد الكل للسفر ارتدت مسك فستان اصفر بورد عباد الشمس مما ازهر جمالها بزياده
نزلت مسك وبيجاد وكان الكل متجمع
محمود /ايه يا ولاد ناويتو خلاص حضرتوا حالكم
ماجد /اه يا بابا خلاص البنات بس تجهز هنتوكل علي الله
بيجاد /مسك خلاص جهزت بس فين المفعوصة لتكون لسة نايمة لو نايمة مش هاخدها وتستحمل بقي نتيجة كسلاها
جاء صوت.من خلفه
– هي مين اللي نايمة دي يا بابا انا في المطبخ من الصبح بعملكم سندوتشات وعصائر انا بايته صاحية
بيجاد بضحك :
– ياساتر عامله زي عفريتة العلبة بتطلعي من اي حتة طاب ايه خلصتي ولا لسة
مروة بثقة :
يابني انا حد محترف خلصت والحاجة كمان دخلت العربية
بيجاد وهو يخبط علي كتفها :
– يا واد يا محترف يلا بينا
قالت اشجان بحنان :
سوقوا علي مهلكم بلاش السباقات اللي كنتم بتعملوها في السكه انتم كبرتوا علي كده ما فهموم
ماجد و يستعد للرحيل
ماشي يا ست الكل حاضر يلا يا بيجو ولا ايه الوقت بيجري خلينا نتوكل علي الله بقا انجز
محمود /
ابقي طمني علي شغل يا ماجد اول باول
ماجد /
عنيا يا حاج يلا بقي قبل الساحرة ما تصحي اخلصوا
مروة
ههههه ههههه يلا يابني بردو من خاف سلم
ماجد /
انا مش خايف بس مش ناقصة فقر احنا ماشين في طريق خالي ربنا يسر حالنا
بيجاد:
يلا يا خويا ياعيني علي رجاله
خرجوا وكل اتنين ركبوا في عربية
وفي الطريق تبادلوا الكلاكسات ولا يخلو الجو من السباقات والكل كان فرحان و سعيد
وعند عطر في المطبخ هي وهند
هند/
بت يا عطر هو. محمد قالب وشه كده ليه ده مش طابق حد يقرب منه عملتي في ايه انتم ما كملتوش اسبوع متجوزين
عطر /اصلي اصلي بصراحة اصلي
هند/ يا بت انطقي هببتي ايه مخليه جوزك بالحاله دي
عطر/ بصراحة يا هند مش عارفه اقولك ايه انا اصلي
= هو الموضوع بجد بقي لتكوني لسة بنت و مرضنيش يقربلك
– هو ده بلظبط بصراحة أنا خايفة قوي يا هند وكل ما يقرب مني اعيط و اتعصب عليه
= انتي هبله قولي صح ده محمد اللي كنتي خوتانا بيه أنا ومسك ويحبه وحب طفوله ايه راح كل ده فين في ايه يا عطر
– مش عارفه اعمل ايه خايفة وهو ليه الكل مغلطني انا خايفة خايفة اعمل ايه
قطع كلامهم صوت كلكسات العربيات تعلن عن وصول مسك واللي معاها
قالت عطر بفرحة وهي تجري لاستقبال الضيوف:
– مسك وصلت وصلت وجرت بسرعة تفتح لها الباب
مسك هي الأخري /خدت كل السلالم جري وهي احر من الجمر من لقي اختها لقد زاد القلب شوقا لها
وفى وصول مسك لباب الشقة
وجدت دراعات عطر مفتوحة اترمت في حضن اختها وكأنها بقلها سنين مفتقدها حضنوا بعض و دموع كل واحده نازلة علي وشها دموع شوق وفراق وحنين وحب
وصلوا الجنيع و بيجاد محمل بالهداية اللي اشتروها فور وصولهم اسكندرية
قال محمد /
ايه يا بنات خشوا كملوا جوا سيبوا الناس تخش
طلعت مسك من حضن عطر وهي تمسح دموعها
عطر /
اسفة يا جماعة حمد الله على سلامة اتفضلوا معلش مسك كانت وحشاني قوي
ماجد /
هي وحشاكي احنا زمبنا ايه وسعوا كده عاوزة اقعد
دخلو جميعا و رحب بيهم محمد اشد ترحيب جلسوا في حجرة الضيوف المسماه بالصالون
فكانت شقة عطر جميلة ومفروشة فرش هادي ومنسق وكانت تطل على البحر
بيجاد مشاء الله المنظر من هنا يرد الروح ربنا يباركلم فيها
محمد/تسلم يارب وانت اخبارك ايه
قطع كلامهم دخول هند وفي أيدها فوطة مطبخ
هند
عطر تعالي كده بوصي علي الفرن
قام ماجد وقف وفي سرة صلاة النبي احسن هو في كده
مسك بعتاب
– ماشي يا ندله انتي هنا وما تجيش تسلمي عليا
هند وهي تقترب لتحضن مسك
والله كنت واقفة على البوتاجاز علي الاكل اختك من الفجر مشغلاني أشغال شاقة
وحضنوا بعض بشدة
ماجد بمرح
هو احنا هنقضيها سلامات ومش هناكل ايه ياعم محمد اليوم كله سلامات انا جعان وريحة الاكل تجنن صراحة ومش قادر اقاومها
بيجاد ومروة نظروا ا لبعض مستغربين شخصية ماجد المرحه فاهي شخصية غير اللي هناك في البلد اللي عمره ما بيضحك ولا باين علي وشه فرحة
محمد/
لا ازاي بقي يلا ياعطر جهزوا سفرة
دخلت مسك وعطر ومروة المطبخ عند هند وبدأو في تحضير الاكل
مسك /
مشاء الله بيتك جميل قوي ياعطر ربنا يهنيكي بس سؤال بقي محمد ماله مش هو ده أنتيمي اللي انا اعرفه في حاحة مضيقاه انا حفظاه كويس خير يا عطر ماله جوزك
وفجأه دخلت هند في كريزة ضحك /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه طلع علي فشوش
مسك بتعجب /ايه مش فاهمة قاصدك ايه
هند/هههههههههههه يعني بح مافيش يعني لسة الزوج العازب
مسك/ احلفي بالهوي عليكي ياعطر أنتي مش ححرمي تعملي الحركاتك دي ماهو ماعدتش محمد اللي خطبك لما يسرق بوسة تعمليلوا حكاية ده جوزك يا هبله يعني مش هيصبر اتلمي واخلصي بقي
عطر بزعل واضح
– طايب انتي بزمتك عملتيها قلبك جابك
مسك بضحك
– من اول يوم وغلاوتك صحيح ختمت في المستشفى بس خلصت
خبطت عطر علي صدرها مستشفي ليه احكي
مسك /
هو ده وقت حكاوي الناس برا جعانه اخلصي
عطر
ماشي بس اعملي حسابك هتحكيلي كل حاجة
دخله مروة زمن برا كانت بتودي اطباق وقالت
يلا بقي اخلصوا جاعنين برا وحبه وهيجوا هنا ياكلونا احنا
وضعوا باقي الاكل علي سفرة و جلسوا وماعدا هند كانت بتجيب عصير
ماجد عنية زايغة بيدور عليها. ومكسوف يسأل عنها وفجاءة طلعت من المطبخ وبحركة لا اديه قام سحبلها كرسي تحت شهقات الكل واستغرابهم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)